de kinderen niet meer naar buiten durven; pooiers treden op als
dealers van allerhande snuisterijen. Diverse keren hebben wij
ons ongenoegen hierover laten blijken aan ambtenaren van zowel
de gemeente als de politie. Dit heeft enige keren geleid tot
een tijdelijke actie, die niet echt geholpen hebben.
Ik wil graag uw standpunt hierover en ik zou ook graag van u
willen vernemen wat het gemeentelijk beleid hieromtrent is. Wij
hebben het idee dat het beleid, zo het er al moge zijn, niet
consequent wordt gevoerd.
De Voorzitter: Het beleid houdt in dat uitsluitend een tippel-
gedoogzone door de raad is vastgesteld een aantal jaren geleden
aan de Weaze, dat zelfs de hoek om richting Blokhuisplein daar
niet toe behoort. Daar is eerder versterkte surveillance op
gezet door mij via de politie, dat zal worden herhaald. Het
blijkt niet afdoende te zijn. In het politie-overleg dat ik
vrijdag jl. heb gehad is wederom besloten dit strikte beleid te
handhaven als enige wat deze raad ooit heeft gezegd.
Ik heb niet alleen klachten van de heer Blom gekregen en daarom
zal dit politiebeleid worden gecontinueerd en dit zal opnieuw
tot extra surveillance leiden.
De heer Galama: Ik heb begrepen dat je de vraag vooraf moest
melden en wel voor 10 uur vanmorgen. (De VoorzitterIk heb ook
begrepen dat dat niet gebeurd is, dat u zelfs een eerste
weigering hebt gehad. U staat nu toch achter de microfoonGaat
uw gang. Misschien dat wij niet adequaat kunnen antwoorden,
omdat de vraag niet op tijd is aangemeld.Het was mij niet
duidelijk of er nog de mogelijkheid was, vandaar dat ik dit
vraag
Ik ben van de Werkgroep Luchtverwarming van het Zaailand en de
Schoolstraat, de secretaris-voorzitter, maar daar doen wij niet
zo aan in de werkgroep.
Begin mei dit jaar werd de werkgroep opgericht. Het houden van
een enquête als inventarisatie van de ervaringen met de lucht-
verwarmingssystemen in de buurt gaf schokkende resultaten en
was het begin van wat een bij vlagen ongelooflijk avontuur zou
blijken te worden. Eind juni 1996 werd het enquêteverslag aan
Woonservice, onze huisbaas, aangeboden. In plaats van eerst een
eigen reactie naar haar huurders te geven, zendt Woonservice
het verslag om reactie door naar Stork, de producent van de
verwarmingsinstallatie, en Feenstra, de onderhoudsfirmaOp
deze reactie moest nu eerst gewacht worden en deze reactie liet
ook op zich wachten, ruim drie maanden. De kachel doet het niet
goed en er moet gewacht worden tot het winter is voordat er wat
gebeurt. Ondertussen deed Woonservice het voorkomen alsof heel
druk aan de zaak gewerkt werd. Ondanks toezeggingen van Woon
service moest informatie door de werkgroep afgedwongen worden.
Op 21 augustus jl. bezoekt een delegatie van Stork, Feenstra en
Woonservice kort een tweetal woningen in de Schoolstraat. Eind
september worden twee pagina's bezoekverslag van Stork ont
vangen, zijnde het Stork-rapport waarop zolang gewacht moest
worden. Drie dagen later op 2 oktober, het moet ineens snel,
moet het toegezegde overleg met de werkgroep plaatsvinden.
4
Middels een zware delegatie van Stork, Feenstra en Woonservice,
samen acht personen, moet de werkgroep weg geïmponeerd worden.
Het wordt een stuitende vertoning. Woonservice heeft nog niets
gedaan en is dat ook niet van plan blijkt. De zorg van de werk
groep over de gezondheid van de bewoners wordt door het gezel
schap weggehoond. Directeur Zwart lacht om verbrandingsgassen.
Doordat een aantal door de werkgroep geconsulteerde onafhan
kelijke deskundigen bereid is om hun naam aan de werkgroep te
lenen gaat Woonservice toch over tot het inschakelen van een
onafhankelijk bacteriologisch onderzoekbureau, Milieuconsult
uit Assen. Binnen veertien dagen nadat de eerste onderzoeksge
gevens van Milieuconsult binnen zijn worden in alle woningen de
luchtkanalen, filters, ventielen en de verwarmingsunit door een
gespecialiseerd bedrijf gereinigd. Tevens worden, acht jaar na
oplevering, stukken van de deuren gezaagd om de luchtdoorstro-
ming te bevorderen. In tijden van advent, Sinterklaas en de
komende Kerst wordt, alsof het de gewoonste zaak van de wereld
is, het huurvee aan de kant gedreven en bij iedereen het huis
op de kop gezetNog geen verontschuldiging kan er af bij Woon
service. Woonservice heeft deze zomer al toegegeven dat het
systeem niet functioneert als bedoeld, het rendement te laag
is, onvoordelig, de verwarming niet prettig is, het systeem
voor cara-patiënten niet bevorderlijk is. Woonservice kan na
acht jaar nog niet met zekerheid stellen dat de luchtverwarming
gezond is. Daar laat Woonservice nog onderzoek naar doen.
De werkgroep is inmiddels meer duidelijk geworden hoe wij aan
dit zo falende verwarmingssysteem zijn gekomen en ook de rol
van onze gemeente daarin is groter dan de wethouder wilde laten
blijken deze zomer. Wij weten nu dat deze luchtverwarming des
tijds door de deskundigen en de toekomstige bewoners is afge
raden en dat c.v. werd geadviseerd. Wij weten nu dat de meer
kosten van de luchtverwarming uit een hogere huur gefinancierd
worden, dat de raad destijds met haar besluit heeft gefiat
teerd. Wij weten nu dat voor de bouw veel geld van het Rijk is
gevraagd. Hierbij zijn plannen ingediend welke nadien niet
conform zijn uitgevoerd, maar een ministeriële toestemming om
van de plannen af te wijken werd niet door ons aangetroffen.
Wij vonden het al zo vreemd dat naast de woningstichting ook de
gemeente zo afhoudend was op de vele signalen dat de lucht
verwarming niet in orde isHet is niet de eerste taak van de
Werkgroep Luchtverwarming het beleid van het gemeentebestuur na
te fietsen, maar wanneer al te creatieve financiering bij de
totstandkoming van onze woningen in de weg staat dat een voor
de bewoners zo groot probleem wordt opgelost, moeten wij de
koningin en de minister vragen om op te treden. Liever ver
zoeken wij u verantwoordelijkheid te nemen en vanavond te
besluiten dat de bewoners nog voor de Kerst bericht krijgen dat
de luchtverwarming door c.v.'s zal worden vervangen. Het is wat
ons betreft echt mooi geweest
De heer Timmermans (weth.)Wij hebben recent een aantal
stukken van de heer Galama en zijn Werkgroep Luchtverwarming
gekregen, wij hebben ook brieven van Woonservice '94 gekregen.
Het probleem dat zich hier voordoet - ik kom dadelijk nog even
op de gemeentelijke bemoeienis waar het de financiering van een
en ander betreft terug, want het beeld dat daar wordt neergezet
5