vinden wij met de goede zeden, dient geen enkel belang, geeft
een verwrongen beeld van seksualiteit met alle gevolgen van
dien. Het is daarom dat de CDA-fractie het college en/of de
burgemeester dringend verzoekt dit optreden te verbieden.
De Voorzitter: De situatie rondom dit punt kan bestuurs
rechtelijk als volgt worden gezien. De APV meldt dat voor het
organiseren van een evenement in bepaalde gevallen - en daar
valt dit evenement onder - een vergunning moet worden aange
vraagd. Die vergunning kan door de burgemeester worden getoetst
op basis van de APV waarin de raad criteria heeft neergelegd op
basis van een viertal soorten criteria. Twee ervan zijn op dit
punt wellicht het meest aan de orde. Dat is de zedelijkheid en
eventueel de openbare orde en veiligheid, juist omdat door de
publiciteit eventueel dit punt aan de orde zou kunnen komen.
Hoofdpunt bij mijn afweging zal zijn de zedelijkheid. Dat is
het punt dat beide sprekers naar voren brengen. Ik stel voor om
het evenement te toetsen op de inhoud van wat er feitelijk gaat
gebeuren en verzoeken de aanvrager een officiële aanvraag in te
dienen, zodat ook op basis van een schriftelijk aanvraag en
gebruik makend van het artikel binnen de APV beoordeling kan
plaatsvinden om vervolgens tot besluitvorming via het daartoe
bevoegde orgaan, dat is de burgemeester, over te gaan. Ik zal u
in kennis stellen van mijn besluit wanneer de gegevens
beschikbaar zijn.
Ik stel u voor deze procedure te hanteren.
De heer Sluiter: In het NG-magazine van 7 februari jl. en in de
Volkskrant van dezelfde datum stonden artikelen die de bestuur
lijke integriteit tot onderwerp hadden. Afgelopen woensdag werd
er een VNG-congres over dat thema georganiseerd, waarbij
wethouder De Jong het NOS-journaal haalde en de anchorr-vrouw
van het Nederlandse nieuws, Pia Dijkstra, wist te melden dat
Leeuwarden op het terrein van bestuurlijke integriteit het
strengst is. Ik heb die journaaluitzending helaas niet gezien,
maar dat strenge van Leeuwarden moet te maken hebben gehad met
de gedragscode voor ambtenaren en bestuurders die de raad heeft
vastgesteld naar aanleiding van de discussie over de PvdA-
notitie Het Glazen Huis. Zo kwam Leeuwarden even heel aardig in
het nieuws, hoewel niemand heeft gezegd dat onze stad als het
om bestuurlijke integriteit gaat zo onschuldig is als een pas
geboren lammetje. In het eerder genoemde VNG-blad wordt verslag
gedaan van het onderzoek van een drietal Amsterdamse crimino
logen van de Vrije Universiteit, die alle Nederlandse gemeenten
hebben geënquêteerd over de mate waarin bestuurders en ambte
naren over de schreef zijn gegaan. Bijna 70% van de aange
schreven gemeenten stuurden hun antwoordformulier terug en uit
de gegevens concludeerden de onderzoekers dat ten minste 450
keer per jaar een bestuurder of ambtenaar onzuiver gedrag
vertoont. De onderzoekers vermeldden zelf dat zij op deze
manier alleen het topje van de ijsberg hebben achterhaald,
omdat over heel veel om voor de hand liggende redenen niet iets
zal zijn aangemeld. De onderzoekers meldden dan ook dat zij
graag een casestudy van gemeenten zouden willen uitvoeren om
meer te weten te komen in hoeverre en in welke vorm en mate er
zich onoorbaar gedrag heeft voorgedaan.
Ik heb namens onze fractie een vraag en een voorstel
Behoorde de gemeente Leeuwarden bij de 70% van de inzenders van
het antwoordformulier? Zo ja, is het college dan bereid de
inhoud van het antwoord aan de leden van de Commissie Bestuur
en Middelen ter beschikking te stellen, zodat op basis daarvan
een discussie in de Commissie Bestuur en Middelen kan plaats
vinden in hoeverre het wenselijk is om Leeuwarden als case
study aan te bieden aan de onderzoekers, aangezien het hier een
groot belang dient waar de onderzoekers op hebben gewezen.
De heer De Jong (weth.)Ik heb vanmiddag na laten gaan wat
onze betrokkenheid is geweest bij de enquête waar de heer
Sluiter op doelt. Wij hebben geen materiaal meer wat in deze
richting zou wijzen wat betreft deze enquête. Wat er wel aan de
hand is, is dat op vragen die geweest zijn, waarom heeft
Leeuwarden een gedragscode gemaakt, wij geantwoord hebben dat
er geen concrete aanleiding was in het ambtelijke apparaat dan
wel in ons bestuurlijk omgaan met elkaar om zo'n gedragscode te
formuleren. Wij hebben dat gedaan, dat heb ik vorige week ook
tegen de mensen van het journaal gezegd, omdat de notitie, die
door de PvdA-fractie destijds is gemaakt en is aangenomen in
deze raad, tegelijkertijd de doelstelling had om de materie
bespreekbaar te maken. Dat was de achterliggende doelstelling.
Zo hebben wij dat met elkaar afgesproken. Voor zover ik heb
kunnen nagaan hebben wij wel geantwoord op de enquête zoals die
voorligt. Ik kan op dit ogenblik niet aangeven waar dat ant
woord zich zou moeten bevinden, ik wil dat nog wel eens nagaan.
Maar om nu te zeggen dat er een case-study moet komen naar
Leeuwarden, dat gaat mij op dit ogenblik eigenlijk een stapje
te ver. Wij hebben met elkaar de afspraak gemaakt dat wij na
een jaar van invoering van de gedragscode zouden evalueren. Wij
hebben ook met de vakbonden afgesproken, want die vonden daar
ook iets van, die hebben daar in het georganiseerd overleg iets
van gezegd, dat wij het middel van de ondernemingsraad het
juiste instrument vinden om daar verder met elkaar over van
gedachten te wisselen. Ik zou u dus willen voorstellen om eerst
dat af te wachten alvorens nu in te steken op een case-study.
Ik heb het verhaal in NG-magazine nog eens gelezen en mij is
niet helemaal duidelijk hoe men dat aan de vork zou willen
steken. Op dit ogenblik zal mijn voorstel zijn, laten wij die
evaluatie die van binnenuit komt en waarvan wij ook gezegd
hebben dat de gedragscode moet leiden tot een permanente
discussie als bestuurders, maar ook met het ambtelijk apparaat,
eerst even afwachten.
(De heer Sluiter: Ik vind dit antwoord niet voldoendewant op
mijn verzoek wordt negatief gereageerd. Ik zou de wethouder
willen zeggen dat het natuurlijk de bedoeling is om met die
onderzoekers te gaan praten hoe een dergelijk onderzoek moge
lijk aan de vork gestoken zou kunnen worden. Bovendien heb ik
gevraagd of het in de Commissie Bestuur en Middelen aan de orde
zou kunnen komen.) (De VoorzitterWij hebben afgesproken bij
dit punt niet een voorstel te doen, want dat veronderstelt
veelal in twee termijnen discussiërenDe bedoeling van dit
punt is dat er een signaal komt vanuit de raad over enig punt,
de wethouder reageert namens het college en er wordt of een
5