vinden wij met de goede zeden, dient geen enkel belang, geeft een verwrongen beeld van seksualiteit met alle gevolgen van dien. Het is daarom dat de CDA-fractie het college en/of de burgemeester dringend verzoekt dit optreden te verbieden. De Voorzitter: De situatie rondom dit punt kan bestuurs rechtelijk als volgt worden gezien. De APV meldt dat voor het organiseren van een evenement in bepaalde gevallen - en daar valt dit evenement onder - een vergunning moet worden aange vraagd. Die vergunning kan door de burgemeester worden getoetst op basis van de APV waarin de raad criteria heeft neergelegd op basis van een viertal soorten criteria. Twee ervan zijn op dit punt wellicht het meest aan de orde. Dat is de zedelijkheid en eventueel de openbare orde en veiligheid, juist omdat door de publiciteit eventueel dit punt aan de orde zou kunnen komen. Hoofdpunt bij mijn afweging zal zijn de zedelijkheid. Dat is het punt dat beide sprekers naar voren brengen. Ik stel voor om het evenement te toetsen op de inhoud van wat er feitelijk gaat gebeuren en verzoeken de aanvrager een officiële aanvraag in te dienen, zodat ook op basis van een schriftelijk aanvraag en gebruik makend van het artikel binnen de APV beoordeling kan plaatsvinden om vervolgens tot besluitvorming via het daartoe bevoegde orgaan, dat is de burgemeester, over te gaan. Ik zal u in kennis stellen van mijn besluit wanneer de gegevens beschikbaar zijn. Ik stel u voor deze procedure te hanteren. De heer Sluiter: In het NG-magazine van 7 februari jl. en in de Volkskrant van dezelfde datum stonden artikelen die de bestuur lijke integriteit tot onderwerp hadden. Afgelopen woensdag werd er een VNG-congres over dat thema georganiseerd, waarbij wethouder De Jong het NOS-journaal haalde en de anchorr-vrouw van het Nederlandse nieuws, Pia Dijkstra, wist te melden dat Leeuwarden op het terrein van bestuurlijke integriteit het strengst is. Ik heb die journaaluitzending helaas niet gezien, maar dat strenge van Leeuwarden moet te maken hebben gehad met de gedragscode voor ambtenaren en bestuurders die de raad heeft vastgesteld naar aanleiding van de discussie over de PvdA- notitie Het Glazen Huis. Zo kwam Leeuwarden even heel aardig in het nieuws, hoewel niemand heeft gezegd dat onze stad als het om bestuurlijke integriteit gaat zo onschuldig is als een pas geboren lammetje. In het eerder genoemde VNG-blad wordt verslag gedaan van het onderzoek van een drietal Amsterdamse crimino logen van de Vrije Universiteit, die alle Nederlandse gemeenten hebben geënquêteerd over de mate waarin bestuurders en ambte naren over de schreef zijn gegaan. Bijna 70% van de aange schreven gemeenten stuurden hun antwoordformulier terug en uit de gegevens concludeerden de onderzoekers dat ten minste 450 keer per jaar een bestuurder of ambtenaar onzuiver gedrag vertoont. De onderzoekers vermeldden zelf dat zij op deze manier alleen het topje van de ijsberg hebben achterhaald, omdat over heel veel om voor de hand liggende redenen niet iets zal zijn aangemeld. De onderzoekers meldden dan ook dat zij graag een casestudy van gemeenten zouden willen uitvoeren om meer te weten te komen in hoeverre en in welke vorm en mate er zich onoorbaar gedrag heeft voorgedaan. Ik heb namens onze fractie een vraag en een voorstel Behoorde de gemeente Leeuwarden bij de 70% van de inzenders van het antwoordformulier? Zo ja, is het college dan bereid de inhoud van het antwoord aan de leden van de Commissie Bestuur en Middelen ter beschikking te stellen, zodat op basis daarvan een discussie in de Commissie Bestuur en Middelen kan plaats vinden in hoeverre het wenselijk is om Leeuwarden als case study aan te bieden aan de onderzoekers, aangezien het hier een groot belang dient waar de onderzoekers op hebben gewezen. De heer De Jong (weth.)Ik heb vanmiddag na laten gaan wat onze betrokkenheid is geweest bij de enquête waar de heer Sluiter op doelt. Wij hebben geen materiaal meer wat in deze richting zou wijzen wat betreft deze enquête. Wat er wel aan de hand is, is dat op vragen die geweest zijn, waarom heeft Leeuwarden een gedragscode gemaakt, wij geantwoord hebben dat er geen concrete aanleiding was in het ambtelijke apparaat dan wel in ons bestuurlijk omgaan met elkaar om zo'n gedragscode te formuleren. Wij hebben dat gedaan, dat heb ik vorige week ook tegen de mensen van het journaal gezegd, omdat de notitie, die door de PvdA-fractie destijds is gemaakt en is aangenomen in deze raad, tegelijkertijd de doelstelling had om de materie bespreekbaar te maken. Dat was de achterliggende doelstelling. Zo hebben wij dat met elkaar afgesproken. Voor zover ik heb kunnen nagaan hebben wij wel geantwoord op de enquête zoals die voorligt. Ik kan op dit ogenblik niet aangeven waar dat ant woord zich zou moeten bevinden, ik wil dat nog wel eens nagaan. Maar om nu te zeggen dat er een case-study moet komen naar Leeuwarden, dat gaat mij op dit ogenblik eigenlijk een stapje te ver. Wij hebben met elkaar de afspraak gemaakt dat wij na een jaar van invoering van de gedragscode zouden evalueren. Wij hebben ook met de vakbonden afgesproken, want die vonden daar ook iets van, die hebben daar in het georganiseerd overleg iets van gezegd, dat wij het middel van de ondernemingsraad het juiste instrument vinden om daar verder met elkaar over van gedachten te wisselen. Ik zou u dus willen voorstellen om eerst dat af te wachten alvorens nu in te steken op een case-study. Ik heb het verhaal in NG-magazine nog eens gelezen en mij is niet helemaal duidelijk hoe men dat aan de vork zou willen steken. Op dit ogenblik zal mijn voorstel zijn, laten wij die evaluatie die van binnenuit komt en waarvan wij ook gezegd hebben dat de gedragscode moet leiden tot een permanente discussie als bestuurders, maar ook met het ambtelijk apparaat, eerst even afwachten. (De heer Sluiter: Ik vind dit antwoord niet voldoendewant op mijn verzoek wordt negatief gereageerd. Ik zou de wethouder willen zeggen dat het natuurlijk de bedoeling is om met die onderzoekers te gaan praten hoe een dergelijk onderzoek moge lijk aan de vork gestoken zou kunnen worden. Bovendien heb ik gevraagd of het in de Commissie Bestuur en Middelen aan de orde zou kunnen komen.) (De VoorzitterWij hebben afgesproken bij dit punt niet een voorstel te doen, want dat veronderstelt veelal in twee termijnen discussiërenDe bedoeling van dit punt is dat er een signaal komt vanuit de raad over enig punt, de wethouder reageert namens het college en er wordt of een 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 3