Mevrouw Tiemeruma: Meer dan drie jaar hebben de leerlingen en
medewerkers van de basisschool Het Palet de gevolgen al onder
vonden van de fouten die de gemeente gemaakt heeft bij de bouw
van deze basisschool. Dat is drie jaar te lang en natuurlijk
zal de wethouder nu gaan zeggen dat dit niet meer voorkomt,
omdat wij geen architect meer in dienst hebben en omdat wij nu
de nota grote projecten hebben, waaruit wij mogen concluderen
dat als wij met elkaar ons best doen dit soort zaken niet meer
voorkomt. Maar dat doet niets af van het feit dat het huidige
college nu wel weer met een voorstel komt om f 0,5 miljoen
beschikbaar te stellen waarvoor wij vooralsnog geen dekking
hebben en dat wij misschien alleen maar zullen kunnen dekken
door opnieuw te bezuinigen. Dan bezuinigen wij liever voor
andere dingen, bijvoorbeeld minimabeleid. En nog zullen wij
maar moeten afwachten of de problemen nu opgelost zijn. Kortom,
dit is typisch een voorbeeld van hoe het wat ons betreft niet
moet. Wij gaan akkoord met het voorstel omdat kinderen en mede
werkers niet langer de dupe mogen zijn van de fouten die wij
hebben gemaakt, maar ik wil graag van de wethouder de toe
zegging dat dit een extra aanleiding is om lopende projecten,
zoals bijvoorbeeld de verbouw van het nieuwe Instituut voor de
Kunstzinnige Vorming, extra kritisch te volgen.
De hear De Jong: Sa as earder melden yn'e kommisje, binne wy
ferbjustere oer de flaters dy't makke binne by de bou fan dizze
moderne skoalle, dy't oan alle easken fan dizze tiid foldwaan
moastDat is dus hielendal net it gefal. Flaters binne makke
by it üntwerp, de ütfiering en it tafersjoch. Nimmen dy't sicht
hie op wat de geande wie. De ferantwurdlike wethalder
Timmermans, ek mei ferantwurdlik foar oare bouflaters, joech
dat ek ta. Hooplik nea wer sille sokke flaters foarkomme, sa as
ek by de Westertsjerke, it StedskantoarensafuorthinneEn dêr
is polityk ek op öfrekkene. Wy hawwe fan it ferline leard en
der binne no nije prosedueres dy't düdlik de ferantwurdlikheid
en it tafersjoch regelje. Litte wy dat hoopje. No kinne we neat
oars as dizze tsjinfaller akseptearje en hoopje dat it yn'e
takomst net noch heger ütfalle sil en neigean as der fan it
jild noch wat werom te heljen is by dejingen dy't wanprestaas-
jes levere hawwe.
De heer De Jong (weth.)Wij hebben in de commissie uitvoerig
van gedachten gewisseld over de gang van zaken.
Mevrouw Tiemersma komt met een inbreng waarvan ik kan zeggen,
ja zo is het en natuurlijk, wij bezuinigen bij wijze van
spreken ook voor andere dingen, maar gedane zaken nemen geen
keerWij kunnen lang en breed praten over wat er fout is
gegaan, dat is in de commissie ook uitvoerig aan de orde
geweest, daar staat in de raadsbrief ook het nodige over, maar
waar wij op gekoerst hebben - en ik geef mevrouw Tiemersma dat
graag toe - dat heeft langer geduurd dan ons ook lief is, maar
in het belang van het onderwijs en de kinderen en ouders die
daar zitten, hebben wij voor deze oplossing gekozen. Het is
uitermate pijnlijk dat je daar waarschijnlijk voor zult moeten
bezuinigen bij de Perspectiefnota, maar het is niet anders, je
moet je verantwoordelijkheid niet ontlopen en dat doen wij dus
10
ook niet
Dat zou in algemene termijn mijn antwoord ook zijn aan het
adres van de heer De Jong.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.
Punt 14 (bijlage nr. 16)
De Voorzitter: Aan de orde is Nota Vrouwenvoorkeursbeleid in de
gemeente Leeuwarden "in tweede termijn".
De heer Stoker: De motie van 17 juni vorig jaar is al een hele
verbetering bij vroeger, maar hoe nu verder? Er wordt alom
geschermd met het begrip 'gelijke geschiktheid', terwijl het in
de praktijk eigenlijk niet voorkomt dat twee mensen gelijk
geschikt zijn. Wij zijn dus nogal theoretisch bezig. Maar
moeten wij ons nu bezig houden met streefgetallen en doel
groepen? Ik weet dat wanneer je dit doet, de mensen die niet
tot de doelgroep behoren en worden afgewezen daar doorgaans
niet gelukkig mee zijn. Dit soort dingen schept dan afstand
tussen deze mensen en politiek en bestuur. Wij vinden het
daarom niet verstandig er voorkeursbeleid op na te houden en
zijn tegen dit voorstel.
De heer Sluiter: In de Commissie Bestuur en Middelen heeft de
PvdA-fractie in essentie twee opmerkingen gemaakt. De eerste
eis die er aan selectie- en sollicitatiecommissies wordt
gesteld, dat er minimaal één vrouw aan moet deelnemen, is ons
te gering. Zo mogelijk moet er in een dergelijke commissie
sprake zijn van een gelijke man-vrouw verdeling, afhankelijk
van het aantal oordeelsbevoegde vrouwen in dienst en afdeling
waar zich vacatures voordoen. In de meeste gevallen zal dit
betekenen meer dan één vrouw. Ik wil graag van de wethouder
weten of hij het hiermee eens is en of hij een meer even
wichtige samenstelling van sollicitatiecommissies wil
bevorderen. Overigens begrijp ik dat zich hierbij een haast
pijnlijke paradox voordoet; aan die eis meer vrouwen in
sollicitatie-commissies op te nemen zal des te moeilijker
voldaan kunnen worden bij die afdelingen waar dit het meest
noodzakelijk is, namelijk daar waar vrouwen sterk onderverte
genwoordigd zijn.
De tweede opmerking die wij maakten was de volgende.
Ik heb de diverse maatregelen, die gebezigd worden om een
groter aantal vrouwen, langs gelopen en met het college en de
notitie geconstateerd dat die vaak weinig succesvol zijn
gebleken, maar niettemin ook in de toekomst zullen worden
ingezet. Advertenties in vrouwenbladen, headhunters, bevorde-
11