Mevrouw Tiemeruma: Meer dan drie jaar hebben de leerlingen en medewerkers van de basisschool Het Palet de gevolgen al onder vonden van de fouten die de gemeente gemaakt heeft bij de bouw van deze basisschool. Dat is drie jaar te lang en natuurlijk zal de wethouder nu gaan zeggen dat dit niet meer voorkomt, omdat wij geen architect meer in dienst hebben en omdat wij nu de nota grote projecten hebben, waaruit wij mogen concluderen dat als wij met elkaar ons best doen dit soort zaken niet meer voorkomt. Maar dat doet niets af van het feit dat het huidige college nu wel weer met een voorstel komt om f 0,5 miljoen beschikbaar te stellen waarvoor wij vooralsnog geen dekking hebben en dat wij misschien alleen maar zullen kunnen dekken door opnieuw te bezuinigen. Dan bezuinigen wij liever voor andere dingen, bijvoorbeeld minimabeleid. En nog zullen wij maar moeten afwachten of de problemen nu opgelost zijn. Kortom, dit is typisch een voorbeeld van hoe het wat ons betreft niet moet. Wij gaan akkoord met het voorstel omdat kinderen en mede werkers niet langer de dupe mogen zijn van de fouten die wij hebben gemaakt, maar ik wil graag van de wethouder de toe zegging dat dit een extra aanleiding is om lopende projecten, zoals bijvoorbeeld de verbouw van het nieuwe Instituut voor de Kunstzinnige Vorming, extra kritisch te volgen. De hear De Jong: Sa as earder melden yn'e kommisje, binne wy ferbjustere oer de flaters dy't makke binne by de bou fan dizze moderne skoalle, dy't oan alle easken fan dizze tiid foldwaan moastDat is dus hielendal net it gefal. Flaters binne makke by it üntwerp, de ütfiering en it tafersjoch. Nimmen dy't sicht hie op wat de geande wie. De ferantwurdlike wethalder Timmermans, ek mei ferantwurdlik foar oare bouflaters, joech dat ek ta. Hooplik nea wer sille sokke flaters foarkomme, sa as ek by de Westertsjerke, it StedskantoarensafuorthinneEn dêr is polityk ek op öfrekkene. Wy hawwe fan it ferline leard en der binne no nije prosedueres dy't düdlik de ferantwurdlikheid en it tafersjoch regelje. Litte wy dat hoopje. No kinne we neat oars as dizze tsjinfaller akseptearje en hoopje dat it yn'e takomst net noch heger ütfalle sil en neigean as der fan it jild noch wat werom te heljen is by dejingen dy't wanprestaas- jes levere hawwe. De heer De Jong (weth.)Wij hebben in de commissie uitvoerig van gedachten gewisseld over de gang van zaken. Mevrouw Tiemersma komt met een inbreng waarvan ik kan zeggen, ja zo is het en natuurlijk, wij bezuinigen bij wijze van spreken ook voor andere dingen, maar gedane zaken nemen geen keerWij kunnen lang en breed praten over wat er fout is gegaan, dat is in de commissie ook uitvoerig aan de orde geweest, daar staat in de raadsbrief ook het nodige over, maar waar wij op gekoerst hebben - en ik geef mevrouw Tiemersma dat graag toe - dat heeft langer geduurd dan ons ook lief is, maar in het belang van het onderwijs en de kinderen en ouders die daar zitten, hebben wij voor deze oplossing gekozen. Het is uitermate pijnlijk dat je daar waarschijnlijk voor zult moeten bezuinigen bij de Perspectiefnota, maar het is niet anders, je moet je verantwoordelijkheid niet ontlopen en dat doen wij dus 10 ook niet Dat zou in algemene termijn mijn antwoord ook zijn aan het adres van de heer De Jong. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 14 (bijlage nr. 16) De Voorzitter: Aan de orde is Nota Vrouwenvoorkeursbeleid in de gemeente Leeuwarden "in tweede termijn". De heer Stoker: De motie van 17 juni vorig jaar is al een hele verbetering bij vroeger, maar hoe nu verder? Er wordt alom geschermd met het begrip 'gelijke geschiktheid', terwijl het in de praktijk eigenlijk niet voorkomt dat twee mensen gelijk geschikt zijn. Wij zijn dus nogal theoretisch bezig. Maar moeten wij ons nu bezig houden met streefgetallen en doel groepen? Ik weet dat wanneer je dit doet, de mensen die niet tot de doelgroep behoren en worden afgewezen daar doorgaans niet gelukkig mee zijn. Dit soort dingen schept dan afstand tussen deze mensen en politiek en bestuur. Wij vinden het daarom niet verstandig er voorkeursbeleid op na te houden en zijn tegen dit voorstel. De heer Sluiter: In de Commissie Bestuur en Middelen heeft de PvdA-fractie in essentie twee opmerkingen gemaakt. De eerste eis die er aan selectie- en sollicitatiecommissies wordt gesteld, dat er minimaal één vrouw aan moet deelnemen, is ons te gering. Zo mogelijk moet er in een dergelijke commissie sprake zijn van een gelijke man-vrouw verdeling, afhankelijk van het aantal oordeelsbevoegde vrouwen in dienst en afdeling waar zich vacatures voordoen. In de meeste gevallen zal dit betekenen meer dan één vrouw. Ik wil graag van de wethouder weten of hij het hiermee eens is en of hij een meer even wichtige samenstelling van sollicitatiecommissies wil bevorderen. Overigens begrijp ik dat zich hierbij een haast pijnlijke paradox voordoet; aan die eis meer vrouwen in sollicitatie-commissies op te nemen zal des te moeilijker voldaan kunnen worden bij die afdelingen waar dit het meest noodzakelijk is, namelijk daar waar vrouwen sterk onderverte genwoordigd zijn. De tweede opmerking die wij maakten was de volgende. Ik heb de diverse maatregelen, die gebezigd worden om een groter aantal vrouwen, langs gelopen en met het college en de notitie geconstateerd dat die vaak weinig succesvol zijn gebleken, maar niettemin ook in de toekomst zullen worden ingezet. Advertenties in vrouwenbladen, headhunters, bevorde- 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 6