ring van doorstroming en dergelijke. Wel succesvol is het middel waarbij in de eerste sollicitatieronde alleen vrouwen worden uitgenodigd. De meerderheid van de partijen hier in de raad bleek in die commissievergadering van mening dat dit middel zich in zo'n mate tegen de geest van de CDA-motie met betrekking tot gelijke geschiktheid zou keren, dat toepassing ervan niet acceptabel is. Het zij zo. Het betekent overigens wel dat er wat betreft de instrumenten om meer vrouwen binnen te halen weinig nieuws en weinig doeltreffends in de notitie kan worden opgenoemd. Wat nieuw is, de streefcijfers en de introductie van DIVA, is toch vooral registrerend en analyse rend, hoe nuttig en onontbeerlijk ook. Ten slotte is er, al weer in de commissie, enigszins giechelend gesproken over de vrouwvriendelijke man die al weer in de sollicitatiecommissies wordt opgevoerd. Niemand vond dat bij nadere beschouwing een te handhaven term en daarmee was ik het eens. Ik heb betoogd bij die gelegenheid dat je haast uit zou mogen gaan van die vrouwvriendelijkheid, al was het maar vanuit de aanpassing aan het gemeentelijk beleid. Maar nu lijkt het er op dat mijn opvattingen over de vrouwvriendelijkheid van mannen toch weer te simpel zijn geweest. Afgelopen zondag voor een week zond de VPRO een avondvullend themaprogramma uit over geweld. Daar werd door een uitermate helder redenerende Israëlische krijgskundig historicus alle gedrag, behalve het baren en opvoeden van kinderen, dat door vrouwen gebeurt, gezien als compensatiegedrag van de man die nu eenmaal niet in staat is kinderen te baren. Dat betekent intussen wel dat alles wat er gebeurt, behalve dat met die kinderen, er in essentie toe doet omdat mannen het doen. De competitie, wie kan het het beste, is een competitie van mannen. En de winnaar is een held. Komt er één vrouw bij of een paar vrouwen, dan sloven mannen zich uit voor deze gerespecteerde minderheid. Dit zijn de vrouwvriendelijke mannen. Maar komen er teveel vrouwen die het ook of beter kunnen, dan is het niet langer interessant voor mannen om het te proberen en zij geven het op. Je ziet dat in ons land al een beetje gebeuren in het basisonderwijs en je ziet het ook in een in dit opzicht zeer vooruitstrevend land als Finland, waar in de ambtelijke sfeer de man zeker op invloedrijke posities, vrijwel verdwenen is. Een verschijnsel dat overigens gepaard gaat met een voor een land als Finland volstrekt disproportioneel aantal formule 1 coureurs en schans- kispringers, echte gevaarlijke mannendomeinen waar vrouwen nog maar weinig toegang hebben en waar door mannen dus nog echt gepresteerd kan worden. Ik bedoel maar, laten wij het met onze vrouwvriendelijkheid als mannen niet mooier maken dan het is. De man, en in dit geval de ambtelijke man, zal het in de toekomst met steeds meer vrouwen moeten rooien. Vrouwen die kunnen wat hij ook kan. Dat vereist meer dan het uitsloversgedrag als er een vrouw in de buurt is Hij moet dat ook opbrengen, ook in zijn eigen belang, anders verdwijnt hij ambtelijk als verschijnsel. En dan krijgen wij dat weer, alle problemen om een werkbaar mannenvoorkeursbeleid op te zetten. 12 De heer Jacobse: Voor de overheid behoort ieder gelijkwaardig te zijn. Onze fractie vindt iedere vorm van discriminatie ongewenst en ongepast. Wie bij deze gemeente solliciteert, moet er van uit kunnen gaan dat hij of zij uitsluitend wordt beoor deeld op zijn geschiktheid voor de baan. Zijn vrouw of man zijn, zijn samenlevingsvorm, religie, etnische afkomst of welk ander criterium tot het maken van onderscheid met betrekking tot een bepaalde sollicitatie mag geen rol spelen. In de solli citatieprocedure mag alleen een geschiktheid en zaken die daarmee te maken hebben een rol spelen. Diegene die afgewezen wordt, moet ervan uit kunnen gaan dat de enige reden dat hij of zij afgewezen is gelegen is in het feit dat er iemand was die beter was. En diegene die de functie krijgt, moet ervan uit kunnen gaan dat hij/zij de functie kreeg omdat hij/zij de beste was en alleen om die reden. Het zal duidelijk zijn dat dit zich niet verdraagt met de aan beveling onder 2. Als men het ambtelijk apparaat een afspie geling wil laten worden van de samenleving, dan moeten er bij sollicitaties andere criteria mee worden gewogen. Indien er elementen zitten in onze sollicitatieprocedure die mensen weerhouden om te solliciteren, dan moeten wij die elementen uiteraard wegnemen. Als er binnen de gemeente op de werkvloer soms sprake is van een vooringenomen houding ten opzichte van een bepaald soort persoon, dan moet dit uiteraard worden tegen gegaan. Concluderend kunnen wij een eind met dit voorstel meegaan, maar wij willen hierbij aantekenen tegen aanbeveling 2 op bladzijde 15 te zijn. De heer Beers: Het vrouwenvoorkeursbeleid is een onderdeel van de doelstelling die wij onderschrijven, een meer evenredige afspiegeling van de samenleving te krijgen binnen het ambtelijk apparaat. Met andere woorden als de samenleving bestaat uit meerdere onderscheiden groepen als vrouwen, allochtonen en gehandicapten, zouden wij deze onderscheiden groepen ook onder de werknemers van de gemeente moeten kunnen terug vinden. In een nota van de PAL/GL-fractie uit het voorjaar van 1996 hebben wij gewezen op het belang van de cultuur op de werkvloer. In de voorliggende nota wordt dit onderschreven, het algemeen uit gangspunt van de nota is die organisatiecultuur. Aan de andere kant het diversiteitsbeleid, niet slechts de man-vrouw ratio, maar ook kijken naar de kwaliteiten van de werknemers. Uit de diversiteitsauditdie in de nota wordt genoemd, is gebleken dat er een verschil is in de beleving van de cultuur tussen managers en het uitvoerend personeel en juist daarom acht de PAL/GL-fractie de rol van het middenkader essentieel. Vandaar ook dat wij een trainingmanaging diversity voor het middenkader toejuichen. Voorts willen wij nogmaals wijzen op het belang van een goede screening van het functieprofiel en de daarin genoemde functie- eisen, op bladzijde 8 wordt dit genoemd. Graag zouden wij zien dat dit wel centraal gebeurt, dat op concern-niveau hierop wordt gelet. Voor het overige een notitie die zeer nauw aansluit bij de PAL/GL-notitieWij gaan dan ook graag akkoord met dit voorstel 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 7