Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 1997 Wij hebben niet zozeer de behoefte om dat nog eens dunne tjes over te doen. Met name naar aanleiding van deze verga dering is er nogal veel contact met ons gezocht door be langhebbende organisaties. Ik denk dat het goed is om daar wel op in te gaan. Van Westerbaan kregen wij een brief waarin wat nieuwe ge zichtspunten stonden. Nu geen GDV meer en PDV op de Wester go en wel zo spoedig mogelijk daarmee starten. Ik vat het kort samen. Terwijl juist eerder dezelfde Westerbaan pleit te voor een geconcentreerde GDV/PDV-vestiging, absoluut geen fasering wensteEr is inderdaad sprake van nieuwe gezichtspunten. Ook het LOV stuurde een brief. Overigens hebben wij weer via andere correspondentie ook een brief ontvangen waarbij blijkt dat er toch ook binnen de LOV verdeeldheid heerst met betrekking tot het standpunt dat zij naar buiten bren gen, want ook de Winkeliersvereniging van de Centrale is lid van het LOV en die heeft een ander standpunt. De brief die wij van het LOV hebben ontvangen vonden wij positief geformuleerd en wij zijn het zeker op een aantal punten eens, helaas ook op een aantal punten niet. Die punten wil ik graag toelichten. Ten eerste, de locatie. In de brief wordt verwezen naar de Westerhavenlocatie in Groningen. Onze reactie is dan ook, hadden wij zo'n locatie maar, maar die hebben wij niet. Wij vinden het Spoordok daarbij vergeleken minder geschikt. Wij zouden graag anders willen, maar het zij zo. Ondanks dat het waarschijnlijk niet de bedoeling is, dat vinden wij zelfs beaamd door een brief die wij kregen van ABN-AMRO-projectontwikkeling die bijvoorbeeld aangaf dat het Spoordok toch niet een echte goede bereikbaarheid heeft, of je moet voldoen aan nogal wat voorwaarden, bijvoorbeeld het bouwen van een brug. Er is niet sprake van een echte zichtlocatie en wat voor ons het belangrijkste was, er is niet sprake van dezelfde lage huisvestingslasten als op de andere twee genoemde locaties. Dus zowel om economisch, ruimtelijke en financiële redenen moeten wij helaas de optie van het Spoordok laten verval len. Hiermee weten wij dat wij van mening verschillen met het LOV. Het tweede punt waarmee wij van mening verschillen is de fasering. Het gaat uiteindelijk in het raadsvoorstel om ruim 11.000 m2 buiten de binnenstad. Wij achten dat niet zo verschrikkelijk veel vierkante meters. De GDV-achtige win kels die echt in de binnenstad willen zitten, zullen echt niet zo gauw naar De Centrale gaan, denken wij, en omge keerd zullen ook winkels die graag naar De Centrale willen niet zo gauw naar de binnenstad gaan. Wij durven het daarom aan om beide trajecten gelijktijdig in te zetten. Wij stel len daarbij wel nadrukkelijk dat er zo spoedig mogelijk in Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 1997 de binnenstad gezocht moet gaan worden naar een passende ruimte voor GDV-achtige locaties, liever vandaag dan mor gen. Wij pleiten er wel voor om zoveel mogelijk te kijken aan de rand van de binnenstad. Ook vinden wij met het LOV dat het masterplan zo spoedig mogelijk operationeel moet worden gemaakt en dan wel met behulp van een stevig ingezet centrum-management. Wij wil len de wethouder daarom ook vragen op welke termijn zij dit gerealiseerd ziet. LOV noemt een periode van vijf jaar. Daar willen wij met name een reactie op. Dan terug naar de raadsbrief. De meeste punten die wij hebben genoemd in de commissie zijn gehonoreerd, de verde ling van 15.000 m2 over binnenstad en De Centrale, de aan passing van de maatvoering van minimaal 1.500 m2 oppervlak te voor de binnenstad en het opstellen van een nieuw bouw plan met hoogwaardige architectuur op De Centrale, omdat de huidige plannen van De Centrale hieraan onzes inziens niet voldoen. Overigens, wanneer de heer Kwint nog vraagt om met ons van gedachten te wisselen over hoe invulling te geven aan die plannen, kunnen wij alleen maar melden dat wij wel aan willen geven wat wij willen - en dat hebben wij ook vrij uitgebreid gedaan in de commissie - maar dat het niet aan ons is om ons bezig te houden met het hoe. Wij toetsen dat wel als de nieuwe plannen in de commissie aan de orde ko men Dan met name raadsbesluit nr. 1. Betekent dit raadsbesluit dat het een besluit is dat een duidelijke wijziging is vergeleken met eerder voorgestelde raadsbesluiten, namelijk die van maart 1996 en van november 1996? Want daarin wordt genoemd: in eerste instantie is er sprake van PDV op De Centrale. In maart 1996 was nog niet bekend dat er ook sprake was van een keuze tussen huur en koop, maar in november was dat heel wel duidelijk, toen was al sprake van de mogelijkheid om zowel te huren als te kopen. In november was nog wel het raadsbesluit om als tweede mogelijkheid te kijken naar PDV en dan heb ik het over een meubelboulevard op de WestergolocatieHet accent lag daarbij op concentratie van meubelzaken, waarbij sprake zou zijn van hoofdzakelijk verplaatsingen. Wordt die tweede optie nu uitgesloten? En zo ja, wat is er eigenlijk mis met de eerder opgenomen passage, terwijl toen ook al bekend was dat er zowel sprake was van huur als koop op De Centra le Vanuit meerdere organisaties is vernomen dat de wethouder zou hebben ingestemd met wat in de samenvatting van het BRO-rapport staat over de ontwikkelingsruimte voor GDV van f 10 miljoen op jaarbasis vanaf 2000. Dit in verband met de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 18