Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 1997 tot nu toe nog niet ontvangen hebben. Ik zou graag meer duidelijkheid op dat punt willen hebben. Het gaat om een 'beste Hayo-brief' die zij aan u gestuurd hebben, misschien dat wij een antwoord hebben, maar toch denk dat het goed is om ook daarover vanavond duidelijkheid te krijgen. Wij willen graag, als wij op deze vragen duidelijk antwoord krijgen, dit beleid ondersteunen. Wat voor ons van groot belang is, is dat dit beleid ook gehandhaafd wordt, anders hebben wij in feite voor niks zitten praten met elkaar. Het handhaven zouden wij ook graag in de Commissie Openbare Orde met u verder over willen praten. Dat is een zaak van het Openbaar Ministerie, politie, maar ook van het gemeen tebestuur. Dat betekent dus dat wij jaarlijks al die ver gunningaanvragen zullen moeten gaan controleren. Dat zal een flinke klus zijn. Wij willen ook graag dat wij over twee jaar, als wij twee keer deze vergunningaanvragen heb ben gehad, de zaak gaan evalueren. Dat lijkt ons van het grootste belang om te kijken of het nu ook echt een verbe tering is ten opzichte van de oude situatie. Graag ook op dit punt een helder antwoord van het college. De heer Brok: Het is geen publiek geheim dat de WD-fractie er niet rouwig om zou zijn als het aantal coffeeshops in Leeuwarden drastisch zou verminderen. Mijn fractie is er zich tegelijkertijd van bewust dat het gebruik van soft drugs een gegeven is en mijn fractie heeft geen behoefte om een soort heksenjacht op het bestaan en exploiteren van coffeeshops te openen. Voor één keer, slechts voor één keer, zijn wij het eens met hoofdcommissaris Nordholt van Amsterdam, die van mening is dat diegenen die coffeeshopbe- leid willen bestrijden de kop in het zand steken. Toch is mijn fractie zich bewust dat exploitatie van coffeeshops overlast tot gevolg kan hebben. Om greep te krijgen op het heden moet je oog hebben voor de toekomst. De toekomst zou uit kunnen wijzen dat bij ongewijzigd beleid overlast en wildgroei het gevolg kan zijn. Vanuit die invalshoek past een volwassen benadering van de exploitatie van coffee shops. Mijn fractie is van mening dat deze volwassen bena dering bij deze discussie ook geslaagd is, mede door de inzet vanuit het Platform Cannabisproducten Friesland. De WD-fractie kan het voorliggende voorstel steunen, onzes inziens zijn er voldoende elementen voor de nieuwe vergun ningverlening opgenomen die zorgen voor een ongebreidelde verdere groei van de coffeeshops in Leeuwarden. Blijft over de 35 m2 of 25 m2, de grootte van de coffee shops. Het punt waar nog geen overeenstemming over is. Is de burgemeester bereid - ook voorgangers hebben daar al over gesproken - om een soepel overgangsregime toe te pas sen? Als de burgemeester daar instemmend op antwoord, vin Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 1997 den wij amendering op dit voorstel niet nodig. Voor nieuwe aanvragen dient onzes inziens wel het 35 m2 criterium ge hanteerd te worden. De heer Stoker: Krachtens de Opiumwet is alles wat met drugs gebeurt verboden, zoals verbouw, bewerking, verkoop, invoer, vervoer, doorvoer, enz. Zowel internationaal als nationaal wordt jacht gemaakt op deze producten en hun handelaren. Zware straffen variërend van hoge geldboetes en jarenlange gevangenisstraffen worden zowel in binnen- als buitenland opgelegd, soms zelfs de doodstraf. Dealers wor den uitgeleverd, schepen worden in volle zee in beslag genomen en opgebrachtHet gedogen van de invoer en er aan meewerken met zogenaamde undercoveragenten om zicht op de aanvoerlijnen te krijgen en de echt zware jongens, de cri minelen, te kunnen pakken leidde in het verleden nog tot de beruchte IRT-affaire. Dan aan het eind van de pijplijn worden in gemeenten zoals Leeuwarden de softdrugs, die via het illegale circuit doorsijpelen - en dat is heel veel - met een gemeentelijk gedoogbeleid onder bepaalde voorwaar den verkocht. Strafbare feiten, misdrijven, worden dus gedoogd. Zoiets komt mij volstrekt onwezenlijk voor. U wilt de verkoop kanaliseren in plaats van overlaten aan het illegale circuit. Ik denk dat dit een zwaktebod is. Wij kunnen het kwaad onvoldoende bestrijden en daarom staan wij het toe onder voorwaarden. De vraag is of de illegale ver koop daarmee verdwijnt. Wordt er in die plaatsen waar een coffeeshop is nog illegaal gehandeld? Ik denk op goede gronden van wel. De experimenterende jongere zal zeker nog die plaatsen zoeken waar hij of zij met vriendjes softdrugs gebruikt en bier drinkt. Dat is immers uitgesloten in een coffeeshop. Er wordt gedeald op parkeerplaatsen en bij scholen. Ook komt het voor dat naast hasj en weet daar ook hard-drugs worden aangeboden. Ook dit circuit is niet vere nigbaar met een coffeeshop en zal dus uit zichzelf niet verdwijnen. Die jongere, die niet naar het plein of de parkeerplaats wil, zou je dus de ruimte kunnen geven en hopen dat die behoed wordt voor erger. Voor mijn gevoel een ijdele hoop. Ik zou het college kunnen vragen of zij in Leeuwarden ook van plan is om winkeltjes te openen waar men gecontroleerd mag stelen, om winkeldiefstal te voorkomen of in de disco's plastic messen te laten uitdelen waarmee men elkaar zonder letsel toe te brengen te lijf kan gaan. Ziet u er iets in om in Leeuwarden het fietsen zonder licht toe te laten, omdat bijna niemand meer verlichting heeft bij avond op de weg en de politie het niet bij kan houden? Ben ik nu bezig u belachelijk te maken of appels met peren te vergelijken. Ik denk het niet. In onze visie heeft de over heid een taak, zoals het in de bijbel in Romeinen 13 staat: "U ten goede en niet sommigen van u ten goede en ook niet ten koste van sommigen die daardoor ten onder gaan"De

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 8