Blad 16 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 1997 taakuitleg moet in het verlengde liggen van het nationale beleid dat handel in drugs nog steeds verbiedt. De overheid draagt het zwaard niet tevergeefs, dat wil zeggen dat wij als overheid de machtsmiddelen moeten hebben om het kwaad aan te pakken. Waar die middelen, meer politie en meer opsporingsmogelijkheden, thans ontbreken moeten wij bij de rijksoverheid terecht komen en het niet toelaten omdat het niet helpt. Bovendien hebt u bij een actief bestrijdingsbe leid het Openbaar Ministerie al mee, immers het OM ervaart de behoefte het aantal coffeeshops terug te dringen. Een actieve rol vanuit het OM geeft het signaal dat justitie het belang van de aanpak onderschrijft, de bestuurlijke aanpak strafrechtelijk ondersteunt en haar eigen verant woordelijkheid daarin neemt. Het zou goed zijn wanneer Leeuwarden tot een verbod zou komen. Tenslotte nog een paar punten. In een stad met een hoge tot zeer hoge werkloosheid lijkt het mij onjuist bij jongeren het gevoel te versterken van ontvluchten van de werkelijkheid uit verveling of gebrek aan toekomstperspectief. Ten tweede, het sociaal isolement moet zo enigszins moge lijk worden tegengegaan. Ten derde, hoe krijg je het voor elkaar om een stof die vele malen meer kankerverwekkend is dan tabak als overheid te willen toelaten, terwijl wij andere stoffen zoals as best, dat vele jaren toegestaan was, met beschermende kle ding aan en een masker op gaan verwijderen. Willen wij werkelijk naar een betere en andere maatschappij toe, dan dienen èn de plaatselijke overheid èn de gemeenschap zich samen in te zetten voor een totaal vernieuwingsbeleid, waarin naast een actieve bestrijding van softdrugs en hard drugs ook een ontmoedigingsbeleid wordt gevoerd ten opzich te van tabak en alcohol. Ik heb duidelijk gemaakt niet voor het collegevoorstel te zijn, ik vind het zeer zwak. Ik wil de nuloptie graag be reiken. Moties die een strengere aanpak voorstaan en die dat doel dan weer wat dichterbij brengen worden om die redenen wel door mij gesteund. De heer BeersHet is een lange weg geweest van de start van de discussie tot het uiteindelijke raadsvoorstel. Van de angst om het snel toenemende aantal coffeeshops tot het uiteindelijke exploitatievergunningenstelsel, van geschrok ken coffeeshopeigenaren tot een Platform Cannabisverkoop- producten in Friesland. Iedereen die zich in de afgelopen maanden heeft bezig gehouden met deze materie kan in alle eerlijkheid niet volhouden dat er in Leeuwarden een onbe heersbaar probleem rond coffeeshops bestaat. In tegenstel ling tot de ons omringende plattelandsgemeenten waar zoge Blad 17 Verslag van de raadsvergadering van 14 april 1997 naamd standvastige burgemeesters de nuloptie hanteren en van die oprecht verontruste bewoners petities aanbieden. Zij hebben te maken met de rijdende coffeeshop, met een dorpsdealer die niemand kent, die niet op AHOJG-criteria kan worden gecontroleerd en op die manier volledig zijn gang kan gaan, tel uit je winst. Leeuwarden heeft een cannabiscultuur die nog stamt uit de begindagen van Hippo. Jarenlang heeft niemand zich er aan gestoord. Het heeft bij de fractie van PAL/GL toch enige verbazing gewekt dat dit na enkele decennia plotseling in alle hevigheid de kop opsteekt. De discussie in Leeuwarden heeft zich voor een groot deel geconcentreerd rond het begrip overlast. Niet dat coffee shops meer overlast veroorzaken dan een gemiddelde kroeg, maar slechts de aanwezigheid er van bezorgt mensen blijk baar een ernstig gevoel van overlast. Nu kan ook niemand ontkennen dat de meeste coffeeshops er niet altijd even verzorgd uitzien, maar wie gaat er nu ook investeren in iets dat eigenlijk illegaal is en dus feitelijk ieder mo ment gesloten kan worden. Wat dat betreft verwacht ik nu ook van de coffeeshops dat die die zaken, die in uiterlijk onder de maat zijn, nu ook hun verantwoordelijkheid nemen. Want dat is het grote voordeel van het vergunningenstelsel, de coffeeshops zijn volwassen gemaakt of geëmancipeerd of hoe je het ook wilt noemen. In een verhouding met de ge meente zijn hun plichten vastgelegd, maar ook hun rechten staan daarmee zwart op wit. En dat is precies waar PAL/GL vanaf het begin naar gestreefd heeft. In de verordening zelf komt nog een aantal voorwaarden naar voren die naar ons idee van weinig belang zijn. De toe gangsdeur mag niet langdurig open staan, de eigenaar wordt verantwoordelijk gemaakt voor het parkeergedrag bij de zaak. Beide voorwaarden schijnen ook te gelden voor andere horeca, maar mij is het nut nog altijd onduidelijk. Ik blijf er bij dat een parallel te trekken is met de burge meester, die dan verantwoordelijk is voor de parkeerchaos bij het Stadhuis op avonden dat de gemeenteraad vergadert Geen bezoekers onder de 18 jaar. Ik heb daarvan al eens eerder gezegd dat dit geen enkel effect heeft, ik geloof dat mevrouw Waanders daar zojuist ook op wees, omdat de 17- jarige gebruiker het dan wel laat kopen door een 18-jarige vriend. Maar het ligt niet in ons vermogen een en ander te wijzigen. Het niet mogen vormen van een terras. Het nut van die voor waarde ontgaat mij ook, maar het vormt voor mij noch voor het platform, heb ik begrepen, een onoverkomelijk bezwaar en het is met de huidige precariorechten waarschijnlijk toch niet op te brengen. Complimenten voor het Platform Cannabisverkooppunten in Friesland dat op een constructieve manier heeft meegewerkt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 9