Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 12 mei 1997
dan weer een hele tijd niet. Zij leiden aan herhalingswerk-
loosheid en verkeren, zoals minister Melkert dat ooit noem
de, in een staat van semi-permanente werkloosheid.
Op deze becijfering valt misschien wel iets af te dingen.
Uitgerangeerde ouderen bijvoorbeeld worden doorgaans niet
tot het leger beroepswerklozen gerekend, maar de omvang van
het sociale vraagstuk wordt daar niet significant geringer
van. Dat Leeuwarden veel doet aan zowel Melkertbanen als
Weijersbanen is heel belangrijk in dit kader. Als Leeuwar
der raad zouden wij wel meer willen doen aan minimabeleid
dan nu wordt voorgesteld, maar er zijn nu eenmaal grenzen
aan onze financiën. Ook zijn wij gebonden aan de richtlij
nen van het rijk. De wet schrijft een aantal stappen voor.
Als je je als gemeente niet aan de regels houdt en het rijk
vindt iets, dan wordt er 10% gekort op de jaarlijkse bij
drage, het tweede jaar gebeurt dat dan nog een keer. De
rijksconsulent gaat de dossiers dan nog eens extra goed
bekijken. Wij kunnen ons nog wel voorstellen wat een kor
ting voor een gemeente als Leeuwarden betekent.
Als bruin het kan trekken dan willen wij best wel graag een
gemeentepas, maar dan wel een hele goede en geen toestanden
die aanleiding kunnen geven tot ontevredenheid.
Wij steunen dus het collegevoorstel.
De heer Brinks (weth.)Het minimabeleid in de gemeente
Leeuwarden heeft al vaker discussie opgeleverd in deze raad
en zoals verschillende sprekers al gezegd hebben, zal dit
zeker niet de laatste keer zijn. De heer Biemans zei dat ze
zeker de vinger aan de pols zullen houden. Ik denk dat dat
ook een goede zaak is, want als je luistert naar het ver
haal van de heer Stoker, die vertelt wat de economische
ontwikkeling is geweest in de afgelopen jaren en je luis
tert tegelijk naar het verhaal van de heer Roekiman, die
een aantal cijfers weergeeft over de situatie op dit mo
ment, niet alleen in Nederland maar ook in Leeuwarden, dan
denk ik zeker dat de noodzaak van een minimabeleid op lo
kaal niveau uitermate goed aangetoond is.
Ik ben daarom ook blij dat alle fracties in de raad gezegd
hebben dat zij achter het beleid van het college staan,
zoals dat nu geformuleerd is. Verschillende partijen hebben
daar ook kanttekeningen bij geplaatst in die zin dat zij
het wel een minimum variant vinden, op termijn moet je
kijken of er niet meer mogelijk is en of je kunt komen tot
een kwijtschelding van de afvalstoffenheffing tot 100%.
Voor mijn gevoel is dat niet alleen maar door een aantal
partijen gedragen, maar wordt dat vrij breed gedragen in
deze raad. Zo zijn er nog een aantal andere opmerkingen
gemaakt. Ik zal proberen om de verschillende bijdragen kort
langs te lopen.
Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 12 mei 1997
Verschillende sprekers hebben het gehad over de gemeente
pas De heer Biemans heeft gezegd dat de wensen en ideeën
worden meegenomen. Ik heb al in de commissie de toezegging
gedaan dat wij een voorstel zullen doen dat na de zomer aan
de commissie voorgelegd zal worden voor een eventuele vorm
geving van een pas, waarbij wij alle reacties zoals die
hier gedaan zijn en in de commissie zullen meenemen en
zullen meewegen in het uiteindelijke voorstel.
Ik ben best bereid om op het moment dat wij exact weten wat
het Kabinet extra uitgeeft aan minimabeleid en hoeveel er
dan in de gemeente Leeuwarden terecht komt en hoe het ge
oormerkt is, want dat is natuurlijk ook nog een kwestie
waar wij rekening moeten houden, dat aan de commissie te
doen toekomen.
Mij was de chippas van de Kredietbank in Amsterdam nog niet
bekend. Ik weet wel dat verschillende kredietbanken met
elkaar in overleg zijn om te kijken op welke manier er iets
gedaan kan worden aan budgetbeheer en dat er gesproken
wordt met onder andere de Bank Nederlandse Gemeenten om de
mogelijkheid te hebben van het girale bankverkeer. Want de
kredietbanken zijn geen banken zoals de grote bekende ban
ken dat zij die chipkaarten uitgeven, dat mogen kredietban
ken niet zelf, dat moeten zij via een andere bank doen. Ik
weet dat het overleg met de BNG gevoerd wordt, maar dat het
al zover is dat er een pas ingevoerd kan worden, wist ik
nog niet. Wij zullen zeker kijken of die mogelijkheid er
ook in Leeuwarden is en misschien, dat zou ook het onder
zoeken waard zijn, kijken of je een aantal passen ook kunt
combineren zodat je niet met twintig pasjes op zak loopt,
maar misschien met één pas waar verschillende modules in te
realiseren zijn. Daar zullen wij in ieder geval naar kij
ken. Wij zullen ook kijken of wij dat na de zomer al mee
kunnen nemen.
Of de verruiming van de individuele huursubsidie ook een
positief effect zal hebben op het beslag van de bijzondere
bijstand, daarover kan ik op dit moment eerlijk gezegd nog
niets zeggen. Ik kan wel zeggen dat bij de beoordeling van
de betaalcapaciteit van mensen over het algemeen de indivi
duele huursubsidie niet meegenomen wordt als inkomensele
ment. In die zin zal een verruiming daarvan dus zorgen voor
een extra betaalcapaciteit. Ik ben best bereid om verder de
differentiatie van kwijtschelding uit te zoeken, waar de
heer Van Olffen naar gevraagd heeft.
Over de randvoorwaarden van een eventuele pas heb ik in de
richting van de hele raad al gezegd dat wij dat soort din
gen zullen meenemen bij de uitwerking van het voorstel na
de zomer. In die zin geldt ook de toezegging in de richting
van de heer Roekiman.