Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 12 mei 1997 dan weer een hele tijd niet. Zij leiden aan herhalingswerk- loosheid en verkeren, zoals minister Melkert dat ooit noem de, in een staat van semi-permanente werkloosheid. Op deze becijfering valt misschien wel iets af te dingen. Uitgerangeerde ouderen bijvoorbeeld worden doorgaans niet tot het leger beroepswerklozen gerekend, maar de omvang van het sociale vraagstuk wordt daar niet significant geringer van. Dat Leeuwarden veel doet aan zowel Melkertbanen als Weijersbanen is heel belangrijk in dit kader. Als Leeuwar der raad zouden wij wel meer willen doen aan minimabeleid dan nu wordt voorgesteld, maar er zijn nu eenmaal grenzen aan onze financiën. Ook zijn wij gebonden aan de richtlij nen van het rijk. De wet schrijft een aantal stappen voor. Als je je als gemeente niet aan de regels houdt en het rijk vindt iets, dan wordt er 10% gekort op de jaarlijkse bij drage, het tweede jaar gebeurt dat dan nog een keer. De rijksconsulent gaat de dossiers dan nog eens extra goed bekijken. Wij kunnen ons nog wel voorstellen wat een kor ting voor een gemeente als Leeuwarden betekent. Als bruin het kan trekken dan willen wij best wel graag een gemeentepas, maar dan wel een hele goede en geen toestanden die aanleiding kunnen geven tot ontevredenheid. Wij steunen dus het collegevoorstel. De heer Brinks (weth.)Het minimabeleid in de gemeente Leeuwarden heeft al vaker discussie opgeleverd in deze raad en zoals verschillende sprekers al gezegd hebben, zal dit zeker niet de laatste keer zijn. De heer Biemans zei dat ze zeker de vinger aan de pols zullen houden. Ik denk dat dat ook een goede zaak is, want als je luistert naar het ver haal van de heer Stoker, die vertelt wat de economische ontwikkeling is geweest in de afgelopen jaren en je luis tert tegelijk naar het verhaal van de heer Roekiman, die een aantal cijfers weergeeft over de situatie op dit mo ment, niet alleen in Nederland maar ook in Leeuwarden, dan denk ik zeker dat de noodzaak van een minimabeleid op lo kaal niveau uitermate goed aangetoond is. Ik ben daarom ook blij dat alle fracties in de raad gezegd hebben dat zij achter het beleid van het college staan, zoals dat nu geformuleerd is. Verschillende partijen hebben daar ook kanttekeningen bij geplaatst in die zin dat zij het wel een minimum variant vinden, op termijn moet je kijken of er niet meer mogelijk is en of je kunt komen tot een kwijtschelding van de afvalstoffenheffing tot 100%. Voor mijn gevoel is dat niet alleen maar door een aantal partijen gedragen, maar wordt dat vrij breed gedragen in deze raad. Zo zijn er nog een aantal andere opmerkingen gemaakt. Ik zal proberen om de verschillende bijdragen kort langs te lopen. Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 12 mei 1997 Verschillende sprekers hebben het gehad over de gemeente pas De heer Biemans heeft gezegd dat de wensen en ideeën worden meegenomen. Ik heb al in de commissie de toezegging gedaan dat wij een voorstel zullen doen dat na de zomer aan de commissie voorgelegd zal worden voor een eventuele vorm geving van een pas, waarbij wij alle reacties zoals die hier gedaan zijn en in de commissie zullen meenemen en zullen meewegen in het uiteindelijke voorstel. Ik ben best bereid om op het moment dat wij exact weten wat het Kabinet extra uitgeeft aan minimabeleid en hoeveel er dan in de gemeente Leeuwarden terecht komt en hoe het ge oormerkt is, want dat is natuurlijk ook nog een kwestie waar wij rekening moeten houden, dat aan de commissie te doen toekomen. Mij was de chippas van de Kredietbank in Amsterdam nog niet bekend. Ik weet wel dat verschillende kredietbanken met elkaar in overleg zijn om te kijken op welke manier er iets gedaan kan worden aan budgetbeheer en dat er gesproken wordt met onder andere de Bank Nederlandse Gemeenten om de mogelijkheid te hebben van het girale bankverkeer. Want de kredietbanken zijn geen banken zoals de grote bekende ban ken dat zij die chipkaarten uitgeven, dat mogen kredietban ken niet zelf, dat moeten zij via een andere bank doen. Ik weet dat het overleg met de BNG gevoerd wordt, maar dat het al zover is dat er een pas ingevoerd kan worden, wist ik nog niet. Wij zullen zeker kijken of die mogelijkheid er ook in Leeuwarden is en misschien, dat zou ook het onder zoeken waard zijn, kijken of je een aantal passen ook kunt combineren zodat je niet met twintig pasjes op zak loopt, maar misschien met één pas waar verschillende modules in te realiseren zijn. Daar zullen wij in ieder geval naar kij ken. Wij zullen ook kijken of wij dat na de zomer al mee kunnen nemen. Of de verruiming van de individuele huursubsidie ook een positief effect zal hebben op het beslag van de bijzondere bijstand, daarover kan ik op dit moment eerlijk gezegd nog niets zeggen. Ik kan wel zeggen dat bij de beoordeling van de betaalcapaciteit van mensen over het algemeen de indivi duele huursubsidie niet meegenomen wordt als inkomensele ment. In die zin zal een verruiming daarvan dus zorgen voor een extra betaalcapaciteit. Ik ben best bereid om verder de differentiatie van kwijtschelding uit te zoeken, waar de heer Van Olffen naar gevraagd heeft. Over de randvoorwaarden van een eventuele pas heb ik in de richting van de hele raad al gezegd dat wij dat soort din gen zullen meenemen bij de uitwerking van het voorstel na de zomer. In die zin geldt ook de toezegging in de richting van de heer Roekiman.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 10