Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 12 mei 1997 historische stad naar een jonge opkomende stad. Nieuwegein moet nog 90.000 inwoners krijgen, maar zal die ooit wel gaan krijgen, misschien zelfs wel eerder dan onze gemeente, wie weet. Maar met 60.000 inwoners behorende tot de inte ressante middelgrote gemeenten van Nederland waar veel gebeurt, waar dus ook vele financiële controlling en regi stratie aan de orde zal zijn. Wij weten dat allen. Veel succes daarmee De beweegredenen zijn dus niet van trieste aard of van negatieve aard. Soms wordt er gezegd dat het verloop in de gemeenteraad groot is, aantallen worden daarbij genoemd, maar als het om redenen gaat van verhuizing op basis van een gemotiveerde stap en een loopbaan, dan is dat een goede reden en dan is het ook goed in Nederland, als wij toch zo vaak praten over mobiliteit, dat dat ook gewoon in een raadsperiode gebeurt. Wij hebben kunnen lezen dat er een proefperiode is. Die proefperiode geldt niet voor het raadslidmaatschap, dit is nu definitief opgezegd. Maar wetende dat het gaat om niet tot je 60-ste in Leeuwarden te hoeven blijven wonen, heb ik daaruit omgekeerd de conclusie getrokken dat er ook niet veel tegen is om bijvoorbeeld op die leeftijd terug te keren naar die mooie stad. Wie weet wat wij allemaal nog kunnen beleven. De meesten van ons zullen daar dan, gezien hun leeftijd, niet meer bij kunnen zijn, ook al zetten wij nu wel de lijnen uit voor 2030. Ik wil graag zeggen dat de Leeuwarder gemeenteraad terug ziet op een actief en meelevend collega. Dat is de kern van onze boodschap. De bijdragen in de Commissies Bestuur en Middelen en Wel zijn zijn respectievelijk geweest van een grote scherpheid en van een grote kennis en betrokkenheid en daardoor ook een goed oordeelsvermogen over de Leeuwarder samenleving. Twee belangrijke vereisten voor een goed raadslidmaatschap. Dat hebben wij kunnen leren ervaren, zelfs ook persoonlijk, bij een klein stukje van mijn portefeuille heb ik bijna het veto gekregen toen het ging over hoe het nu precies zat met de bijdrage van de gemeente aan het congresbureau. Bijna niemand kon dat in de begrotingswijziging zien, maar Jellie Tiemersma kon wel zien dat dat er niet duidelijk in stond. Dat alleen al als voorbeeld. Maar de kern is een periode van toch bijna twee volledige raadsperioden. Er zijn politieke partijen die al opmerkin gen maken dat het dan tijd wordt om naar iets anders uit te gaan zien. In ieder geval, Jellie, zeer bedankt. Het zal je niet ver bazen dat ik je met plezier vraag naar voren te komen en het zal je ook niet verbazen welk cadeau ik je namens de Leeuwarder gemeenteraad geef. Ik wil je graag namens de gemeenteraad een goede toekomst in gemeentelijk Nederland en dus in Nieuwegein toewensen. Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 12 mei 1997 Wij zien terug op een hele mooie periode. (De voorzitter overhandigt het bord van Makkumer aardewerk aan Jellie Tiemersma Mevrouw Tiemersma: Nog eenmaal bedankt, voorzitter. Ik ben mij er van bewust dat het altijd gemakkelijk is om achteraf ergens iets over te zeggen, toch wou ik van deze gelegenheid wel gebruik maken. In tegenstelling tot wat iedereen misschien verwacht gaat het niet over geld. Toen ik zeven jaar geleden hier als raadslid werd geïnstal leerd had ik de behoefte om als onderdeel van deze raad, samen met het ambtelijk apparaat, één gemeenschappelijke zaak na te streven: er voor zorgen dat het goed gaat met de stad. Over het algemeen was dat gelukkig ook het geval. Soms lijkt het echter wel of gelijk krijgen in een bepaalde kwestie belangrijker is dan de zaak zelf. Persoonlijke voorkeuren schijnen een grote rol te gaan spelen. Het spel lijkt dan wel belangrijker te worden dan de inhoud. Ik heb zelf aan den lijve ondervonden dat het ook heel verleide lijk is om mee te spelen. Echter gelijk willen krijgen is niet erg, maar het mag geen doel op zich worden. Het doel is en blijft naar mijn mening, werken aan de toekomst van deze stad. Gelijk krijgen betekent vaak ook dat de andere partij overtuigt moet worden, dat een ander iets moet gaan doen of vinden wat hij anders misschien wel niet gevonden of gedaan zou hebben. Het uitoefenen van macht is hierbij een veel toegepast middel. Macht kan uiteenlopende ver schijningsvormen aannemen, voorbeelden zijn: gebruik maken van formele gezagsrelaties en structuren, controle hebben over kennis en informatie, het beheersen van besluitvor mingsprocessen, het benutten van inter-persoonlijke rela ties en netwerken, beschikking hebben over schaarse midde len zoals geld en menskracht, enz. Wij maken allemaal ge bruik van één of meer van deze machtsbronnen. De mate waar in één van de partijen - raad, college of het ambtelijk apparaat - hierin succesvol is, is afhankelijk van de ruim te die hij of zij krijgt. Als de verantwoordelijkheden van de verschillende partijen helder zijn omschreven, kan je één partij niet verwijten dat zij teveel invloed krijgt, wij laten het altijd zelf gebeuren. Gebruiken van macht is niet erg, mits de andere partijen het onderkennen en er zodoende ook rekening mee kunnen houden en nog belangrij ker, mits het uiteindelijke doel maar helder blijft, het belang van Leeuwarden en niet het per definitie gelijk willen krijgen. Wat dus nodig is, is dat wij elkaar commit teren aan dat gemeenschappelijke doel. Dat betekent abso luut niet dat wij het altijd met elkaar eens moeten zijn, beslist niet. Maar de intenties moeten wel gelijk gericht zijn. Dat leidt tot eerlijke en constructieve discussies. Het terugdringen van de werkloosheid en het verbeteren van de financiële weerstand van de stad zijn zaken waarop wij

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 14