Blad 26
Verslag van de raadsvergadering van 12 mei 1997
historische stad naar een jonge opkomende stad. Nieuwegein
moet nog 90.000 inwoners krijgen, maar zal die ooit wel
gaan krijgen, misschien zelfs wel eerder dan onze gemeente,
wie weet. Maar met 60.000 inwoners behorende tot de inte
ressante middelgrote gemeenten van Nederland waar veel
gebeurt, waar dus ook vele financiële controlling en regi
stratie aan de orde zal zijn. Wij weten dat allen. Veel
succes daarmee
De beweegredenen zijn dus niet van trieste aard of van
negatieve aard. Soms wordt er gezegd dat het verloop in de
gemeenteraad groot is, aantallen worden daarbij genoemd,
maar als het om redenen gaat van verhuizing op basis van
een gemotiveerde stap en een loopbaan, dan is dat een goede
reden en dan is het ook goed in Nederland, als wij toch zo
vaak praten over mobiliteit, dat dat ook gewoon in een
raadsperiode gebeurt.
Wij hebben kunnen lezen dat er een proefperiode is. Die
proefperiode geldt niet voor het raadslidmaatschap, dit is
nu definitief opgezegd. Maar wetende dat het gaat om niet
tot je 60-ste in Leeuwarden te hoeven blijven wonen, heb ik
daaruit omgekeerd de conclusie getrokken dat er ook niet
veel tegen is om bijvoorbeeld op die leeftijd terug te
keren naar die mooie stad. Wie weet wat wij allemaal nog
kunnen beleven. De meesten van ons zullen daar dan, gezien
hun leeftijd, niet meer bij kunnen zijn, ook al zetten wij
nu wel de lijnen uit voor 2030.
Ik wil graag zeggen dat de Leeuwarder gemeenteraad terug
ziet op een actief en meelevend collega. Dat is de kern van
onze boodschap.
De bijdragen in de Commissies Bestuur en Middelen en Wel
zijn zijn respectievelijk geweest van een grote scherpheid
en van een grote kennis en betrokkenheid en daardoor ook
een goed oordeelsvermogen over de Leeuwarder samenleving.
Twee belangrijke vereisten voor een goed raadslidmaatschap.
Dat hebben wij kunnen leren ervaren, zelfs ook persoonlijk,
bij een klein stukje van mijn portefeuille heb ik bijna het
veto gekregen toen het ging over hoe het nu precies zat met
de bijdrage van de gemeente aan het congresbureau. Bijna
niemand kon dat in de begrotingswijziging zien, maar Jellie
Tiemersma kon wel zien dat dat er niet duidelijk in stond.
Dat alleen al als voorbeeld.
Maar de kern is een periode van toch bijna twee volledige
raadsperioden. Er zijn politieke partijen die al opmerkin
gen maken dat het dan tijd wordt om naar iets anders uit te
gaan zien.
In ieder geval, Jellie, zeer bedankt. Het zal je niet ver
bazen dat ik je met plezier vraag naar voren te komen en
het zal je ook niet verbazen welk cadeau ik je namens de
Leeuwarder gemeenteraad geef.
Ik wil je graag namens de gemeenteraad een goede toekomst
in gemeentelijk Nederland en dus in Nieuwegein toewensen.
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 12 mei 1997
Wij zien terug op een hele mooie periode. (De voorzitter
overhandigt het bord van Makkumer aardewerk aan Jellie
Tiemersma
Mevrouw Tiemersma: Nog eenmaal bedankt, voorzitter.
Ik ben mij er van bewust dat het altijd gemakkelijk is om
achteraf ergens iets over te zeggen, toch wou ik van deze
gelegenheid wel gebruik maken. In tegenstelling tot wat
iedereen misschien verwacht gaat het niet over geld.
Toen ik zeven jaar geleden hier als raadslid werd geïnstal
leerd had ik de behoefte om als onderdeel van deze raad,
samen met het ambtelijk apparaat, één gemeenschappelijke
zaak na te streven: er voor zorgen dat het goed gaat met de
stad. Over het algemeen was dat gelukkig ook het geval.
Soms lijkt het echter wel of gelijk krijgen in een bepaalde
kwestie belangrijker is dan de zaak zelf. Persoonlijke
voorkeuren schijnen een grote rol te gaan spelen. Het spel
lijkt dan wel belangrijker te worden dan de inhoud. Ik heb
zelf aan den lijve ondervonden dat het ook heel verleide
lijk is om mee te spelen. Echter gelijk willen krijgen is
niet erg, maar het mag geen doel op zich worden. Het doel
is en blijft naar mijn mening, werken aan de toekomst van
deze stad. Gelijk krijgen betekent vaak ook dat de andere
partij overtuigt moet worden, dat een ander iets moet gaan
doen of vinden wat hij anders misschien wel niet gevonden
of gedaan zou hebben. Het uitoefenen van macht is hierbij
een veel toegepast middel. Macht kan uiteenlopende ver
schijningsvormen aannemen, voorbeelden zijn: gebruik maken
van formele gezagsrelaties en structuren, controle hebben
over kennis en informatie, het beheersen van besluitvor
mingsprocessen, het benutten van inter-persoonlijke rela
ties en netwerken, beschikking hebben over schaarse midde
len zoals geld en menskracht, enz. Wij maken allemaal ge
bruik van één of meer van deze machtsbronnen. De mate waar
in één van de partijen - raad, college of het ambtelijk
apparaat - hierin succesvol is, is afhankelijk van de ruim
te die hij of zij krijgt. Als de verantwoordelijkheden van
de verschillende partijen helder zijn omschreven, kan je
één partij niet verwijten dat zij teveel invloed krijgt,
wij laten het altijd zelf gebeuren. Gebruiken van macht is
niet erg, mits de andere partijen het onderkennen en er
zodoende ook rekening mee kunnen houden en nog belangrij
ker, mits het uiteindelijke doel maar helder blijft, het
belang van Leeuwarden en niet het per definitie gelijk
willen krijgen. Wat dus nodig is, is dat wij elkaar commit
teren aan dat gemeenschappelijke doel. Dat betekent abso
luut niet dat wij het altijd met elkaar eens moeten zijn,
beslist niet. Maar de intenties moeten wel gelijk gericht
zijn. Dat leidt tot eerlijke en constructieve discussies.
Het terugdringen van de werkloosheid en het verbeteren van
de financiële weerstand van de stad zijn zaken waarop wij