Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 12 mei 1997 een onderzoek. Ik blijf het jammer vinden dat er op een terrein, waar raadsbreed ook de urgentie van uitgesproken wordt, toch in eerste instantie wordt gekozen voor - als je het dan een extraatje mag noemen ten opzichte van wat het college nu voorstelt - een kortingspas. Er wordt naar mijn idee ook terecht in de raadsbrief gesteld dat de kor tingspas in feite een relatief geringe participerende wer king heeft. Er zijn vele andere mogelijkheden om de parti cipatie van mensen in een uitkeringspositie te bevorderen. Wij blijven ons afvragen of je echt participeert door vijf gulden reductie op schoenen te krijgen en misschien bij de kapper. Ik denk dat participatie veel meer inhoudt, dat er een prachtige taak ligt in wijk- en buurtwerk, in vereni gingen. Ik denk dat mensen met een uitkering veel meer behoefte hebben aan een stuk financiële verlichting. Wij blijven pleiten voor de 100% kwijtschelding afvalstoffen heffing. Mogelijk is informatie bij de behandeling van de Perspectiefnota voorhanden en zouden wij dit punt nogmaals kunnen opvoeren. De heer Roekiman: De huidige financiële omstandigheden van de minima zijn van dien aard dat een lokaal minimabeleid in onze samenleving voorlopig niet weg te denken is Uit het eerste jaarrapport 'Armoede en sociale uitsluiting' blijkt dat 4 tot 5% van de bevolking een inkomen heeft onder het sociaal minimum en 7 tot 9% een inkomen heeft rond het sociaal minimum. In totaal zijn dit 600.000 tot 900.000 huishoudens. Zo'n 22.000 huishoudens daarvan hebben soms onvoldoende te eten. Circa 160.000 huishoudens hebben onvoldoende verwarming en zelfs 500.000 schaffen om finan ciële redenen geen nieuwe kleding meer aan. De woonlasten en de lokale heffingen zijn de laatste jaren sterk gestegen, vooral de woonlasten drukken in verhouding zwaar op het budget van de laagste inkomensgroep. Jaarlijks krijgen circa 100.000 huishoudens te maken met beslagleg ging op hun inkomen en ongeveer 6.000 met huisuitzetting. Circa driekwart van de beslagleggingen betreft sociale uitkeringen, met name bijstandsuitkeringen. Het is gebleken dat in 1995 27.000 huishoudens een beroep doen op een ge meentelijke kredietbank om te komen tot een schuldregeling. Op dit moment moet circa 23% van de Leeuwarder bevolking rond komen van het sociaal minimum, circa 50% van het be stand van Sociale Zaken hebben een te grote afstand op de arbeidsmarkt, de zogenaamde blijvers in de bijstand. Onder hen zijn een behoorlijk aantal die moeite hebben om rond te komen met hun inkomen. Gelet op het jaarrapport 'Armoede en sociale uitsluiting' kan worden gesteld dat het voorstel van het college inzake het minimabeleid een minimum variant is, doch gezien de huidige financiële positie van onze gemeente een ontwikkeling is in de goede richting. Dit impliceert wel dat de raad in de toekomst moet blijven Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 12 mei 1997 kijken naar financiële mogelijkheden ten einde een minima- plus-beleid te kunnen voeren, waar de PAL/GL-fractie het steeds over heeft. De heer Biemans heeft een aantal voor beelden op genoemd en ook de heer Van Olffen heeft een aantal genoemd, alleen wij zijn het met een aantal punten niet eens. Wij komen daar zo meteen op terug, als het moet. In de commissievergadering van 21 april jl. is uitvoerig gesproken over het voorstel van het college ter zake. Het ligt niet in de bedoeling om alle instrumenten opnieuw te bespreken en daarmee in herhaling te treden. Wel wil mijn fractie de noodzaak van de invoering van de gemeentepas op korte termijn extra benadrukken. De fractie van PAL/GL acht de gemeentepas van belang omdat het enerzijds toch gaat om een instrument dat sterk gericht is op maatschappelijke participatie en anderzijds een veel bredere doelgroep bereikt. Normaliter kunnen mensen met een inkomen iets boven de bijstandsnorm niet in aanmerking komen voor kwijtschelding, bijzondere bijstand, de maximale huursubsidie enz. Per saldo hebben zij een inkomen dat veel minder bedraagt dan de bijstandsnorm. Denkt u daarbij aan de banenpoolers, de Melkertbanen, mensen met een alimenta tie, AOW- of WAO-uitkeringDeze groepen mensen kunnen met een gemeentepas makkelijker in staat worden gesteld gebruik te maken van voorzieningen in onze stad. Een ander niet onbelangrijk argument is dat de gemeentepas geen stigmati serende werking heeft, iedere Leeuwarder kan in principe in aanmerking komen voor de gemeentepasHet is dan ook een goede zaak dat het merendeel van de raadsfractie in deze raad in de commissievergadering van 21 april jl. heeft aangegeven voorstander te zijn van de gemeentepas. Een gemeentepas die minimaal zal moeten voldoen aan de nu vol gende randvoorwaarden: hij moet mogelijkheden bieden om met reductie gebruik te maken van voorzieningen op het gebied van sport, cultuur en recreatie; er moet een goed evenwicht bestaan in het winke laanbod, het moet niet zo zijn dat de dure winkels overver tegenwoordigd zijn; de inkomsnsgrens tot het gratis ver krijgen van de pas dient voorlopig vast gesteld te worden op minimumloon plus 10%; de gemeentepas moet zo efficiënt mogelijk uitgevoerd worden. In de commissievergadering van 21 april hebben de fracties niet aangegeven dat de gemeentepas persé budgettair neu traal moet zijn. Het merendeel van de raadsfracties heeft aangegeven bereid te zijn financiële middelen in te zetten voor de gemeentepas, met name in de startsituatie. Naar aanleiding hiervan heeft de wethouder toegezegd op korte termijn, in ieder geval na de zomer, met concrete voorstel len te komen. Mijn fractie vraagt zich dan ook af waarom het raadsbesluit c.q. voorstel nr. 7 niet als zodanig is aangepast. Gaarne een reactie van het college.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 7