Blad 12
Verslag van de raadsvergadering van 12 mei 1997
een onderzoek. Ik blijf het jammer vinden dat er op een
terrein, waar raadsbreed ook de urgentie van uitgesproken
wordt, toch in eerste instantie wordt gekozen voor - als je
het dan een extraatje mag noemen ten opzichte van wat het
college nu voorstelt - een kortingspas. Er wordt naar mijn
idee ook terecht in de raadsbrief gesteld dat de kor
tingspas in feite een relatief geringe participerende wer
king heeft. Er zijn vele andere mogelijkheden om de parti
cipatie van mensen in een uitkeringspositie te bevorderen.
Wij blijven ons afvragen of je echt participeert door vijf
gulden reductie op schoenen te krijgen en misschien bij de
kapper. Ik denk dat participatie veel meer inhoudt, dat er
een prachtige taak ligt in wijk- en buurtwerk, in vereni
gingen. Ik denk dat mensen met een uitkering veel meer
behoefte hebben aan een stuk financiële verlichting. Wij
blijven pleiten voor de 100% kwijtschelding afvalstoffen
heffing. Mogelijk is informatie bij de behandeling van de
Perspectiefnota voorhanden en zouden wij dit punt nogmaals
kunnen opvoeren.
De heer Roekiman: De huidige financiële omstandigheden van
de minima zijn van dien aard dat een lokaal minimabeleid in
onze samenleving voorlopig niet weg te denken is
Uit het eerste jaarrapport 'Armoede en sociale uitsluiting'
blijkt dat 4 tot 5% van de bevolking een inkomen heeft
onder het sociaal minimum en 7 tot 9% een inkomen heeft
rond het sociaal minimum. In totaal zijn dit 600.000 tot
900.000 huishoudens. Zo'n 22.000 huishoudens daarvan hebben
soms onvoldoende te eten. Circa 160.000 huishoudens hebben
onvoldoende verwarming en zelfs 500.000 schaffen om finan
ciële redenen geen nieuwe kleding meer aan.
De woonlasten en de lokale heffingen zijn de laatste jaren
sterk gestegen, vooral de woonlasten drukken in verhouding
zwaar op het budget van de laagste inkomensgroep. Jaarlijks
krijgen circa 100.000 huishoudens te maken met beslagleg
ging op hun inkomen en ongeveer 6.000 met huisuitzetting.
Circa driekwart van de beslagleggingen betreft sociale
uitkeringen, met name bijstandsuitkeringen. Het is gebleken
dat in 1995 27.000 huishoudens een beroep doen op een ge
meentelijke kredietbank om te komen tot een schuldregeling.
Op dit moment moet circa 23% van de Leeuwarder bevolking
rond komen van het sociaal minimum, circa 50% van het be
stand van Sociale Zaken hebben een te grote afstand op de
arbeidsmarkt, de zogenaamde blijvers in de bijstand. Onder
hen zijn een behoorlijk aantal die moeite hebben om rond te
komen met hun inkomen. Gelet op het jaarrapport 'Armoede en
sociale uitsluiting' kan worden gesteld dat het voorstel
van het college inzake het minimabeleid een minimum variant
is, doch gezien de huidige financiële positie van onze
gemeente een ontwikkeling is in de goede richting. Dit
impliceert wel dat de raad in de toekomst moet blijven
Blad 13
Verslag van de raadsvergadering van 12 mei 1997
kijken naar financiële mogelijkheden ten einde een minima-
plus-beleid te kunnen voeren, waar de PAL/GL-fractie het
steeds over heeft. De heer Biemans heeft een aantal voor
beelden op genoemd en ook de heer Van Olffen heeft een
aantal genoemd, alleen wij zijn het met een aantal punten
niet eens. Wij komen daar zo meteen op terug, als het moet.
In de commissievergadering van 21 april jl. is uitvoerig
gesproken over het voorstel van het college ter zake. Het
ligt niet in de bedoeling om alle instrumenten opnieuw te
bespreken en daarmee in herhaling te treden. Wel wil mijn
fractie de noodzaak van de invoering van de gemeentepas op
korte termijn extra benadrukken.
De fractie van PAL/GL acht de gemeentepas van belang omdat
het enerzijds toch gaat om een instrument dat sterk gericht
is op maatschappelijke participatie en anderzijds een veel
bredere doelgroep bereikt. Normaliter kunnen mensen met een
inkomen iets boven de bijstandsnorm niet in aanmerking
komen voor kwijtschelding, bijzondere bijstand, de maximale
huursubsidie enz. Per saldo hebben zij een inkomen dat veel
minder bedraagt dan de bijstandsnorm. Denkt u daarbij aan
de banenpoolers, de Melkertbanen, mensen met een alimenta
tie, AOW- of WAO-uitkeringDeze groepen mensen kunnen met
een gemeentepas makkelijker in staat worden gesteld gebruik
te maken van voorzieningen in onze stad. Een ander niet
onbelangrijk argument is dat de gemeentepas geen stigmati
serende werking heeft, iedere Leeuwarder kan in principe in
aanmerking komen voor de gemeentepasHet is dan ook een
goede zaak dat het merendeel van de raadsfractie in deze
raad in de commissievergadering van 21 april jl. heeft
aangegeven voorstander te zijn van de gemeentepas. Een
gemeentepas die minimaal zal moeten voldoen aan de nu vol
gende randvoorwaarden:
hij moet mogelijkheden bieden om met reductie gebruik te
maken van voorzieningen op het gebied van sport, cultuur en
recreatie; er moet een goed evenwicht bestaan in het winke
laanbod, het moet niet zo zijn dat de dure winkels overver
tegenwoordigd zijn; de inkomsnsgrens tot het gratis ver
krijgen van de pas dient voorlopig vast gesteld te worden
op minimumloon plus 10%; de gemeentepas moet zo efficiënt
mogelijk uitgevoerd worden.
In de commissievergadering van 21 april hebben de fracties
niet aangegeven dat de gemeentepas persé budgettair neu
traal moet zijn. Het merendeel van de raadsfracties heeft
aangegeven bereid te zijn financiële middelen in te zetten
voor de gemeentepas, met name in de startsituatie. Naar
aanleiding hiervan heeft de wethouder toegezegd op korte
termijn, in ieder geval na de zomer, met concrete voorstel
len te komen. Mijn fractie vraagt zich dan ook af waarom
het raadsbesluit c.q. voorstel nr. 7 niet als zodanig is
aangepast. Gaarne een reactie van het college.