Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997
kansgerichte aanpak
Tijdens het congres van de VNG in Tilburg werd gesproken
over een moderne, kansgerichte aanpak van economische ont
wikkelingen. De Perspectiefnota past goed in deze wijze van
opereren. De strategische projecten uit Visie 2030 geven
immers aan waar onze kansen liggen en hoe we daar mee aan
het werk willen gaan. Uiteraard is het hierbij van belang
dat de visie op kansen voor de stad breed ondersteund wor
den. Daarom is een grote discussie met het maatschappelijk
middenveld, met onze inwoners en met anderen die belangen
hebben in deze stad van groot belang. Het is dan ook goed
dat de ideeën voor deze visie niet alleen werden gegene
reerd door een paar ambtenaren of door een extern bureau,
maar door mensen die ieder op hun eigen manier betrokken
zijn bij de ontwikkelingen in deze stad. Het is ook goed
om, nu er concrete ideeën op tafel liggen, de discussie
verder te verbreden. Het project 1 raad vraagt om raad'
waarbij raadsleden mensen in de stad gaan interviewen over
hun visie op de ontwikkelingen van Leeuwarden is een leuke
poging om het gemeentebestuur eens te laten luisteren in
plaats van praten. De werkwijze rond Leeuwarden visie 2030
mag met recht bestuurlijk vernieuwend genoemd worden.
Een kansgerichte aanpak mag overigens niet betekenen dat
een groep mensen in de stad geen aandacht krijgt bij gebrek
aan kansen. Het minimabeleid en sociale activering blijven
voor D66 dan ook belangrijke aandachtspunten. Wanneer het
rijk in de komende tijd extra geld beschikbaar stelt voor
het minimabeleid dan treedt dit, als het aan D66 ligt, niet
in de plaats van de gemeentelijke bijdrage, maar zal het
daaraan worden toegevoegd. De fractie van PvdA heeft hier
over zojuist, mede namens ons, een motie ingediend.
binnenstad/verkeersmi1ieuplan
In de komende week zullen wij in de raad besluiten over het
masterplan binnenstad en over de evaluatie van het Ver-
keersmilieuplanBeide zaken hangen, zowel in de financie
ring als in de uitvoering, nauw met elkaar samen. Vorig
jaar nam deze raad op voorstel van de D66-fractie een motie
aan waarin er op werd aangedrongen om financiering te zoe
ken om op korte termijn ook de volgende fasen van het VMP
uit te kunnen voeren. De evaluatie van het plan toont aan
dat de verkeersstromen alleen maar zijn toegenomen. Ver
snelde uitvoering is dan ook gewenst. Zowel voor de uitvoe
ring van het VMP als voor het masterplan is op dit moment
onvoldoende financiering beschikbaar. Toch willen wij dat
in ieder geval het autoluw maken van de Nieuwestad en de
Wirdumerdijk met spoed ter hand wordt genomen. Dit hoeft
wat ons betreft niet te wachten op de herinrichting. Wel
moet uiteraard de gelegenheid worden gegeven voor laden en
lossen in de (vroege) ochtenduren. Wij willen hierover de
volgende motie indienen:
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op maandag 16 juni 1997;
behandelende de Perspectiefnota 1998-2001;
overwegende
dat het voor de aantrekkelijkheid van het winkelhart
van Leeuwarden van groot belang is dat het autoverkeer
zo veel mogelijk uit de binnenstad geweerd wordt;
besluit
het college van B&W op te dragen die maatregelen te
treffen die nodig zijn om, vooruitlopend op de herin
richting van de binnenstad, het autoverkeer van de
Nieuwestad en de Wirdumerdijk te weren;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is mede-ondertekend door de heer Beers namens de
PAL/GL-fractie en mevrouw Inberg-Mulder van de D66-fractie.
(De Voorzitter: Dit is motie nr. 9.)
Uitvoering van het masterplan binnenstad vergt een forse
financiële inspanning die zeker niet alleen door de gemeen
te gedragen zal kunnen worden. Samenwerking met private
partners is noodzakelijk. Grote investeringen zijn nodig
voor de parkeergebouwen bastion en OldehoofsterkerkhofIn
andere steden zoals Amsterdam en Almere zijn goede ervarin
gen opgedaan met publiek private samenwerking op het gebied
van parkeergebouwen. Op dit moment zijn twee grote inves
teerders landelijk actief op de markt van parkeergebouwen.
Door een van die ondernemingen, waarin onder meer de ANWB
participeert, mee te laten investeren werd niet alleen een
financieel aantrekkelijke oplossing gevonden, maar werd ook
het serviceniveau in de betrokken parkeergarages verbeterd
en konden afspraken gemaakt worden met de ANWB over publi
citeit voor de stad in hun tijdschriften. Het verbeteren
van de service van onze parkeergebouwen, bijvoorbeeld door
afspraken te maken met hotels en andere ondernemingen in de
binnenstad over parkeerfaciliteiten voor hun klanten, zal
van belang zijn, zeker wanneer wij het aantal parkeerplaat
sen buiten zullen verminderen. D66 ziet veel in een derge
lijke publiek private samenwerking. Uiteraard moet daarbij
de huidige beheerder Stichting Parkeergarages een duidelij-
ke plaats krijgen en zullen goede afspraken gemaakt moeten
worden over beleid, zeggenschap en tariefsverdeling. Graag
horen wij van het college hun visie op deze nieuwe ontwik
kelingen en zouden wij op korte termijn in de Commissie
Stadsontwikkeling hier verdere over willen discussiëren.
achterstallig onderhoud/financiën
De financiële mogelijkheden van onze gemeente worden voor
een belangrijk deel bepaald door de problematiek van het
achterstallig onderhoud. De lijn van het college om ener
zijds de omvang van het probleem duidelijker in kaart te