Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997 kansgerichte aanpak Tijdens het congres van de VNG in Tilburg werd gesproken over een moderne, kansgerichte aanpak van economische ont wikkelingen. De Perspectiefnota past goed in deze wijze van opereren. De strategische projecten uit Visie 2030 geven immers aan waar onze kansen liggen en hoe we daar mee aan het werk willen gaan. Uiteraard is het hierbij van belang dat de visie op kansen voor de stad breed ondersteund wor den. Daarom is een grote discussie met het maatschappelijk middenveld, met onze inwoners en met anderen die belangen hebben in deze stad van groot belang. Het is dan ook goed dat de ideeën voor deze visie niet alleen werden gegene reerd door een paar ambtenaren of door een extern bureau, maar door mensen die ieder op hun eigen manier betrokken zijn bij de ontwikkelingen in deze stad. Het is ook goed om, nu er concrete ideeën op tafel liggen, de discussie verder te verbreden. Het project 1 raad vraagt om raad' waarbij raadsleden mensen in de stad gaan interviewen over hun visie op de ontwikkelingen van Leeuwarden is een leuke poging om het gemeentebestuur eens te laten luisteren in plaats van praten. De werkwijze rond Leeuwarden visie 2030 mag met recht bestuurlijk vernieuwend genoemd worden. Een kansgerichte aanpak mag overigens niet betekenen dat een groep mensen in de stad geen aandacht krijgt bij gebrek aan kansen. Het minimabeleid en sociale activering blijven voor D66 dan ook belangrijke aandachtspunten. Wanneer het rijk in de komende tijd extra geld beschikbaar stelt voor het minimabeleid dan treedt dit, als het aan D66 ligt, niet in de plaats van de gemeentelijke bijdrage, maar zal het daaraan worden toegevoegd. De fractie van PvdA heeft hier over zojuist, mede namens ons, een motie ingediend. binnenstad/verkeersmi1ieuplan In de komende week zullen wij in de raad besluiten over het masterplan binnenstad en over de evaluatie van het Ver- keersmilieuplanBeide zaken hangen, zowel in de financie ring als in de uitvoering, nauw met elkaar samen. Vorig jaar nam deze raad op voorstel van de D66-fractie een motie aan waarin er op werd aangedrongen om financiering te zoe ken om op korte termijn ook de volgende fasen van het VMP uit te kunnen voeren. De evaluatie van het plan toont aan dat de verkeersstromen alleen maar zijn toegenomen. Ver snelde uitvoering is dan ook gewenst. Zowel voor de uitvoe ring van het VMP als voor het masterplan is op dit moment onvoldoende financiering beschikbaar. Toch willen wij dat in ieder geval het autoluw maken van de Nieuwestad en de Wirdumerdijk met spoed ter hand wordt genomen. Dit hoeft wat ons betreft niet te wachten op de herinrichting. Wel moet uiteraard de gelegenheid worden gegeven voor laden en lossen in de (vroege) ochtenduren. Wij willen hierover de volgende motie indienen: Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997 "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag 16 juni 1997; behandelende de Perspectiefnota 1998-2001; overwegende dat het voor de aantrekkelijkheid van het winkelhart van Leeuwarden van groot belang is dat het autoverkeer zo veel mogelijk uit de binnenstad geweerd wordt; besluit het college van B&W op te dragen die maatregelen te treffen die nodig zijn om, vooruitlopend op de herin richting van de binnenstad, het autoverkeer van de Nieuwestad en de Wirdumerdijk te weren; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is mede-ondertekend door de heer Beers namens de PAL/GL-fractie en mevrouw Inberg-Mulder van de D66-fractie. (De Voorzitter: Dit is motie nr. 9.) Uitvoering van het masterplan binnenstad vergt een forse financiële inspanning die zeker niet alleen door de gemeen te gedragen zal kunnen worden. Samenwerking met private partners is noodzakelijk. Grote investeringen zijn nodig voor de parkeergebouwen bastion en OldehoofsterkerkhofIn andere steden zoals Amsterdam en Almere zijn goede ervarin gen opgedaan met publiek private samenwerking op het gebied van parkeergebouwen. Op dit moment zijn twee grote inves teerders landelijk actief op de markt van parkeergebouwen. Door een van die ondernemingen, waarin onder meer de ANWB participeert, mee te laten investeren werd niet alleen een financieel aantrekkelijke oplossing gevonden, maar werd ook het serviceniveau in de betrokken parkeergarages verbeterd en konden afspraken gemaakt worden met de ANWB over publi citeit voor de stad in hun tijdschriften. Het verbeteren van de service van onze parkeergebouwen, bijvoorbeeld door afspraken te maken met hotels en andere ondernemingen in de binnenstad over parkeerfaciliteiten voor hun klanten, zal van belang zijn, zeker wanneer wij het aantal parkeerplaat sen buiten zullen verminderen. D66 ziet veel in een derge lijke publiek private samenwerking. Uiteraard moet daarbij de huidige beheerder Stichting Parkeergarages een duidelij- ke plaats krijgen en zullen goede afspraken gemaakt moeten worden over beleid, zeggenschap en tariefsverdeling. Graag horen wij van het college hun visie op deze nieuwe ontwik kelingen en zouden wij op korte termijn in de Commissie Stadsontwikkeling hier verdere over willen discussiëren. achterstallig onderhoud/financiën De financiële mogelijkheden van onze gemeente worden voor een belangrijk deel bepaald door de problematiek van het achterstallig onderhoud. De lijn van het college om ener zijds de omvang van het probleem duidelijker in kaart te

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 12