Blad 68
Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997
Een aantal van de huidige voorstellen, zoals die door de
WD-fractie in de moties verwoord zijn, worden aan de ene
kant meegenomen in de voorstellen voor de invulling van de
reeds opgelegde taakstelling voor sport, de f 8,5 ton, om
nu dan te besluiten ten aanzien van deze moties, dat zou
daar weer een gat in schieten. Aan de andere kant denk ik
dat wij een aantal van de voorstellen ook mee zullen nemen
bij de verdere uitwerking. Nogmaals, wat ik in de commissie
sowieso ook al toegezegd heb, wij zullen zowel de commissie
als de raad nadrukkelijk betrekken bij de verdere uitwer
king van de vragen die er nog liggen, wij zullen ze betrek
ken bij contracten, statuten en dergelijke. Dus ik verzoek
u, omdat wij over de verzelfstandiging niet nu of morgen,
maar pas 26 juni a.s. praten, deze vier moties terug te
trekken en wij kunnen er dan eventueel verder inhoudelijk
over spreken. (De heer Brok: De wethouder zegt dat een aan
tal van de voorstellen, zoals de WD-fractie die nu naar
voren brengt, al zijn meegenomen bij het inboeken van de
taakstelling van f8,5 ton, zoals wij eerder hebben afge
sproken? Kan hij dan misschien aangeven om welke punten het
gaat? Want ik heb die rapportage ook gelezen en ik moet
eerlijk zeggen dat ik er niks van terug heb kunnen vinden.
Er wordt wel gesproken over een indikkingsoperatie, maar
dan van f 279000-Er wordt wel gesproken over het over
dragen van het sleutelbeheer, maar slechts bij één sport
hal. Ik doe een voorstel om het bij alle sporthallen te
doen en die indikkingsoperatie is natuurlijk veel ruimer
dan het college nu voorsteltDe kern van mijn opmerkingen
in eerste termijn is dat ik het met het college niet eens
ben dat de taakstelling vanaf f 8,5 ton, die wij in het
verleden met elkaar hebben afgesproken, de taks is. Daarom
kom ik er nu op terug.)
In het kader van het onderzoek naar sportvelden hebben wij
nadrukkelijk in de voorstellen gezegd dat dat één van de
voorstellen is om te komen tot de invulling van de taak
stelling. In die zin klopt dit. Daarin zijn twee structure
le bedragen genoemd, structurele personeelbezuiniging door
die indikking van f 147.000,- en structureel f 1 ton omdat
je eventueel f 1 miljoen minder aan financieringslasten
hebt. De heer Brok boekt de eenmalige inkomsten in als een
groot bedrag, wij zeggen dat je dat op termijn zou moeten
zetten, zo komen wij aan die f 247.000,-. Maar het lijkt
mij eerlijk gezegd een te technische discussie om daar op
dit moment verder op in te gaan. Dat onderzoek komt er, dat
ligt ook in de voorstellen ten aanzien van de invulling.
Als daaruit mocht blijken dat het meer oplevert, dan is het
natuurlijk raar als wij als raad zouden zeggen: daar willen
wij niet aan. Ik wil er alleen maar voor waarschuwen dat op
het moment dat de raad nu zegt: wij denken werkelijk dat
het veel meer oplevert, dat misschien wel eens tegen ons
zou kunnen werken. Niet alleen vanwege die sportvelden,
denk bijvoorbeeld aan het sleutelbeheer, zoals voorgesteld
Blad 69
Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997
wordt. Op zich is dat natuurlijk een goed idee. Wij hebben
gekeken of het mogelijk is en wij hebben geconstateerd dat
het inderdaad bij één sporthal mogelijk is. Bij de andere
is het niet mogelijk, omdat de beheerders ook klein onder
houd uitvoeren, waardoor wij groot onderhoud veel minder
hoeven uit te voeren. Ga je over tot sleutelbeheer, dan be
tekent dat dat je je groot onderhoudslasten weer omhoog
moet zetten.
Dit soort zaken kunnen wij allemaal antwoord op geven in
het kader van die verzelfstandiging en dus verzoek ik de
indieners van de moties om ze op dit moment in ieder geval
terug te trekken en het niet tot een stemming te laten ko
men. Dat is de inzet van het college op dit moment.
Ik heb nog één opmerking in de richting van de heer Jacob-
se. Bij een groot aantal voorstellen die hij doet noemt hij
het afstoten van de Gemeenschappelijke Kredietbank in een
stichting, maar die hebben wij al afgestoten. Dat zou een
overbodig onderzoek zijn.
(De heer JacobseIk bedoel natuurlijk dat wij bepaalde
contracten met die bank hebben om bepaalde voorzieningen
voor ons te doen en ik wil onderzocht hebben in hoeverre
het goedkoper zou zijn voor de gemeente om dat bij een an
dere instelling onder te brengen. Het kan best zijn dat het
antwoord daarop nee is, maar mijn fractie vindt in ieder
geval dat dat onderzocht moet worden.)
Dan kan dat meegenomen worden in al de voorstellen, zoals
mevrouw De Haan ook al heeft gezegd. Al die ideeën kunnen
onderzocht worden, als wij een reële bezuinigingsmogelijk
heid zien, vullen wij die gewoon in.
De Voorzitter: Dan zijn wij aan het einde gekomen van de
beantwoording van het college in eerste termijn.
Ik stel voor, gezien het feit dat het iets uitgelopen is,
dat wij hervatten om 8 uur.
De Voorzitter schorst om 18.15 de vergadering.
De Voorzitter heropent om 20.15 uur de vergadering.
De Voorzitter: De vergadering is hervat.
Voordat wij met de tweede termijn vanuit de raad beginnen
wil ik graag namens het college een mededeling doen over de
agenda van morgenavond, ook in relatie tot de aangekondigde
vergadering van 26 juni a.s. De agendapunten 9 en 10, be-
slisdocument NV RTO en beslisdocument BV Sport zullen wij,
zoals wij bij schrijven hebben aangekondigd, verplaatsen
naar 26 juni a.s. Ten aanzien van RTO zal dit zeker het ge-