Blad 68 Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997 Een aantal van de huidige voorstellen, zoals die door de WD-fractie in de moties verwoord zijn, worden aan de ene kant meegenomen in de voorstellen voor de invulling van de reeds opgelegde taakstelling voor sport, de f 8,5 ton, om nu dan te besluiten ten aanzien van deze moties, dat zou daar weer een gat in schieten. Aan de andere kant denk ik dat wij een aantal van de voorstellen ook mee zullen nemen bij de verdere uitwerking. Nogmaals, wat ik in de commissie sowieso ook al toegezegd heb, wij zullen zowel de commissie als de raad nadrukkelijk betrekken bij de verdere uitwer king van de vragen die er nog liggen, wij zullen ze betrek ken bij contracten, statuten en dergelijke. Dus ik verzoek u, omdat wij over de verzelfstandiging niet nu of morgen, maar pas 26 juni a.s. praten, deze vier moties terug te trekken en wij kunnen er dan eventueel verder inhoudelijk over spreken. (De heer Brok: De wethouder zegt dat een aan tal van de voorstellen, zoals de WD-fractie die nu naar voren brengt, al zijn meegenomen bij het inboeken van de taakstelling van f8,5 ton, zoals wij eerder hebben afge sproken? Kan hij dan misschien aangeven om welke punten het gaat? Want ik heb die rapportage ook gelezen en ik moet eerlijk zeggen dat ik er niks van terug heb kunnen vinden. Er wordt wel gesproken over een indikkingsoperatie, maar dan van f 279000-Er wordt wel gesproken over het over dragen van het sleutelbeheer, maar slechts bij één sport hal. Ik doe een voorstel om het bij alle sporthallen te doen en die indikkingsoperatie is natuurlijk veel ruimer dan het college nu voorsteltDe kern van mijn opmerkingen in eerste termijn is dat ik het met het college niet eens ben dat de taakstelling vanaf f 8,5 ton, die wij in het verleden met elkaar hebben afgesproken, de taks is. Daarom kom ik er nu op terug.) In het kader van het onderzoek naar sportvelden hebben wij nadrukkelijk in de voorstellen gezegd dat dat één van de voorstellen is om te komen tot de invulling van de taak stelling. In die zin klopt dit. Daarin zijn twee structure le bedragen genoemd, structurele personeelbezuiniging door die indikking van f 147.000,- en structureel f 1 ton omdat je eventueel f 1 miljoen minder aan financieringslasten hebt. De heer Brok boekt de eenmalige inkomsten in als een groot bedrag, wij zeggen dat je dat op termijn zou moeten zetten, zo komen wij aan die f 247.000,-. Maar het lijkt mij eerlijk gezegd een te technische discussie om daar op dit moment verder op in te gaan. Dat onderzoek komt er, dat ligt ook in de voorstellen ten aanzien van de invulling. Als daaruit mocht blijken dat het meer oplevert, dan is het natuurlijk raar als wij als raad zouden zeggen: daar willen wij niet aan. Ik wil er alleen maar voor waarschuwen dat op het moment dat de raad nu zegt: wij denken werkelijk dat het veel meer oplevert, dat misschien wel eens tegen ons zou kunnen werken. Niet alleen vanwege die sportvelden, denk bijvoorbeeld aan het sleutelbeheer, zoals voorgesteld Blad 69 Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997 wordt. Op zich is dat natuurlijk een goed idee. Wij hebben gekeken of het mogelijk is en wij hebben geconstateerd dat het inderdaad bij één sporthal mogelijk is. Bij de andere is het niet mogelijk, omdat de beheerders ook klein onder houd uitvoeren, waardoor wij groot onderhoud veel minder hoeven uit te voeren. Ga je over tot sleutelbeheer, dan be tekent dat dat je je groot onderhoudslasten weer omhoog moet zetten. Dit soort zaken kunnen wij allemaal antwoord op geven in het kader van die verzelfstandiging en dus verzoek ik de indieners van de moties om ze op dit moment in ieder geval terug te trekken en het niet tot een stemming te laten ko men. Dat is de inzet van het college op dit moment. Ik heb nog één opmerking in de richting van de heer Jacob- se. Bij een groot aantal voorstellen die hij doet noemt hij het afstoten van de Gemeenschappelijke Kredietbank in een stichting, maar die hebben wij al afgestoten. Dat zou een overbodig onderzoek zijn. (De heer JacobseIk bedoel natuurlijk dat wij bepaalde contracten met die bank hebben om bepaalde voorzieningen voor ons te doen en ik wil onderzocht hebben in hoeverre het goedkoper zou zijn voor de gemeente om dat bij een an dere instelling onder te brengen. Het kan best zijn dat het antwoord daarop nee is, maar mijn fractie vindt in ieder geval dat dat onderzocht moet worden.) Dan kan dat meegenomen worden in al de voorstellen, zoals mevrouw De Haan ook al heeft gezegd. Al die ideeën kunnen onderzocht worden, als wij een reële bezuinigingsmogelijk heid zien, vullen wij die gewoon in. De Voorzitter: Dan zijn wij aan het einde gekomen van de beantwoording van het college in eerste termijn. Ik stel voor, gezien het feit dat het iets uitgelopen is, dat wij hervatten om 8 uur. De Voorzitter schorst om 18.15 de vergadering. De Voorzitter heropent om 20.15 uur de vergadering. De Voorzitter: De vergadering is hervat. Voordat wij met de tweede termijn vanuit de raad beginnen wil ik graag namens het college een mededeling doen over de agenda van morgenavond, ook in relatie tot de aangekondigde vergadering van 26 juni a.s. De agendapunten 9 en 10, be- slisdocument NV RTO en beslisdocument BV Sport zullen wij, zoals wij bij schrijven hebben aangekondigd, verplaatsen naar 26 juni a.s. Ten aanzien van RTO zal dit zeker het ge-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 35