Blad 4 Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997 - dat, gelet op de hoge prioriteit die aan het Investe ringsfonds wordt toegekend, in de desbetreffende mo tie is uitgesproken dat deze onttrekking een tijde lijke dekking betreft; - dat het college in de Perspectiefnota 1998-2001 des ondanks voorstelt structureel f 58.000,- te onttrek ken aan het Investeringfonds; draagt het college op om voor het eind van de beleids periode 1998-2001 de onttrekking aan het Investerings fonds van in totaal f 148.000,- ongedaan te maken door met alternatieve dekkingsvoorstellen te komen; en gaat over tot de orde van de dag." (De Voorzitter: Dit is motie nr. 1.) De motie is ondertekend door de heer Brok van de WD- fractie, de heer Hoogeveen van de D66-fractie, de heer Sto ker van de GPV/RPF/SGP-fractie en door mijzelf. Voor de dekking van de f 90.000,-, waartoe vorig jaar bij motie is besloten en waarvoor wij ons met name verantwoor delijk voelen, zou ook nu het voorstel kunnen dienen dat vorig door het college als te prematuur en te risicovol werd aangemerkt, namelijk dekking via vrijval uit de zoge heten opschoning van reserves en voorzieningen. De vrijval ten gunste van de algemene reserve die het college nu voor stelt biedt voldoende ruimte als alternatief voor die f 90000,- Binnen de context van het versterken van de werkgelegenheid werd in de vorige Perspectiefnota ook gewag gemaakt van de intensivering van de acquisitie en de inkadering van de on derdelen acquisitie en bedrijfscontracten binnen de afde ling. Er is vorig jaar toegezegd met de commissie afspraken te maken over concrete doelstellingen van het acquisitiebe leid en campagnes te starten gericht op versterking van de positie van Leeuwarden in Noord-Nederland. Die toezeggingen zijn niet nagekomen. In deze Perspectiefnota wordt nog steeds gesproken over een nieuw plan van aanpak voor promo tie en acquisitie. Wij vragen het college daarom met klem om op korte termijn in de commissie te rapporteren over de vorderingen op het terrein van de acquisitie en over de wijze en de termijn waarop de toezeggingen, die vorig jaar zijn gedaan, worden uitgevoerd. Uit de tekst van de Perspectiefnota maken wij ook op dat er nog geen sprake is van het ene loket voor bedrijven. Een nieuw beleidswens van f 1 ton ten behoeve van die één lo ket-functie is afgewezen. Dat hoeft de plannen niet te frustreren. Een goed plan kan via het Investeringsfonds ge financierd worden. Kortom, wij vinden dat er te weinig resultaten zijn geboekt in relatie tot de toezeggingen van vorig jaar. Blad 5 Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997 Het Grote Stedenbeleid Op dit terrein verdient het college lof voor de grote in spanningen die zijn verricht, de actieplannen die in korte tijd zijn opgesteld, de projecten die zijn gestart, de start van de wijkaanpak en de initiatieven met de integraal werker. Ook vanuit het rijk zijn complimenten gemaakt voor de voortvarende wijze waarop Leeuwarden het Grote Stedenbe leid uitvoert. Omdat binnen dit beleid successen worden ge boekt en omdat via het GSB de prioriteiten uit het College programma voor een wezenlijk deel gestalte krijgen, blijft dit beleid ook voor de PvdA-fractie hoge prioriteit houden voor de komende jaren. Vooruitlopend op de behandeling van het eerstvolgende plan van aanpak geeft mijn fractie nu al te kennen dat wij voor het experiment Vensterschool extra inspanningen vragen. Een punt van aandacht bij de voorzetting van het Grote Ste denbeleid is de integrale manier van werken. Als integraal werker zich waar kan en waar moet maken dan is dit wel bin nen het Grote Stedenbeleid. Wij maken ons echter zorgen over de uitvoering van concrete projecten binnen Welzijn, inclusief het thema Veiligheid. Wij ontvangen signalen dat die projecten vertraging oplopen, omdat de samenwerking tussen de betrokken partijen onvoldoende is. De regiefunc tie van de gemeente moet zich daar naar onze idee sterker laten gelden. Graag een reactie hierop van het college. Additionele werkgelegenheid is een belangrijk onderdeel van het Grote Stedenbeleid. In dat verband nog twee opmerkin gen Ten eerste hopen wij dat het college er in slaagt om bij de begrotingsbehandeling met een structureel dekkingsvoorstel te komen voor extra inspanning op het terrein van de ar beidsbemiddeling Een tweede opmerking betreft de wens van één loket werk en inkomen, waarvan ten onrechte in deze Perspectiefnota geen melding wordt gemaakt. Wij weten dat het college met de be trokken partijen al overleg voert over de totstandkoming van dat ene loket. In dat overleg is de huisvesting van die voorziening WIW een struikelblok. Het RBA wenst de voorzie ning in een nieuw te bouwen kantoor te huisvesten, het col lege pleit voor het Stadskantoor als onderkomen. Mijn frac tie steunt in deze kwestie het college. Het Stadskantoor leent zich, gelet op de spilfunctie van de gemeente bij de uitvoering van de WIW, prima voor de één loket-functie en die huisvestingsvariant is aanzienlijk goedkoper dan de bouw van een nieuw kantoor. Verder wijs ik er nog op dat de Evaluatiecommissie Minima beleid heeft aanbevolen om alle voorlichtings- en uitvoe rende taken op het terrein van minimabeleid te clusteren in één voorziening. Bij de inrichting van een één loket functie werk en inkomen zou de uitvoering van de aanbeve-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 3