Blad 4
Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997
- dat, gelet op de hoge prioriteit die aan het Investe
ringsfonds wordt toegekend, in de desbetreffende mo
tie is uitgesproken dat deze onttrekking een tijde
lijke dekking betreft;
- dat het college in de Perspectiefnota 1998-2001 des
ondanks voorstelt structureel f 58.000,- te onttrek
ken aan het Investeringfonds;
draagt het college op om voor het eind van de beleids
periode 1998-2001 de onttrekking aan het Investerings
fonds van in totaal f 148.000,- ongedaan te maken door
met alternatieve dekkingsvoorstellen te komen;
en gaat over tot de orde van de dag."
(De Voorzitter: Dit is motie nr. 1.)
De motie is ondertekend door de heer Brok van de WD-
fractie, de heer Hoogeveen van de D66-fractie, de heer Sto
ker van de GPV/RPF/SGP-fractie en door mijzelf.
Voor de dekking van de f 90.000,-, waartoe vorig jaar bij
motie is besloten en waarvoor wij ons met name verantwoor
delijk voelen, zou ook nu het voorstel kunnen dienen dat
vorig door het college als te prematuur en te risicovol
werd aangemerkt, namelijk dekking via vrijval uit de zoge
heten opschoning van reserves en voorzieningen. De vrijval
ten gunste van de algemene reserve die het college nu voor
stelt biedt voldoende ruimte als alternatief voor die
f 90000,-
Binnen de context van het versterken van de werkgelegenheid
werd in de vorige Perspectiefnota ook gewag gemaakt van de
intensivering van de acquisitie en de inkadering van de on
derdelen acquisitie en bedrijfscontracten binnen de afde
ling. Er is vorig jaar toegezegd met de commissie afspraken
te maken over concrete doelstellingen van het acquisitiebe
leid en campagnes te starten gericht op versterking van de
positie van Leeuwarden in Noord-Nederland. Die toezeggingen
zijn niet nagekomen. In deze Perspectiefnota wordt nog
steeds gesproken over een nieuw plan van aanpak voor promo
tie en acquisitie. Wij vragen het college daarom met klem
om op korte termijn in de commissie te rapporteren over de
vorderingen op het terrein van de acquisitie en over de
wijze en de termijn waarop de toezeggingen, die vorig jaar
zijn gedaan, worden uitgevoerd.
Uit de tekst van de Perspectiefnota maken wij ook op dat er
nog geen sprake is van het ene loket voor bedrijven. Een
nieuw beleidswens van f 1 ton ten behoeve van die één lo
ket-functie is afgewezen. Dat hoeft de plannen niet te
frustreren. Een goed plan kan via het Investeringsfonds ge
financierd worden.
Kortom, wij vinden dat er te weinig resultaten zijn geboekt
in relatie tot de toezeggingen van vorig jaar.
Blad 5
Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997
Het Grote Stedenbeleid
Op dit terrein verdient het college lof voor de grote in
spanningen die zijn verricht, de actieplannen die in korte
tijd zijn opgesteld, de projecten die zijn gestart, de
start van de wijkaanpak en de initiatieven met de integraal
werker. Ook vanuit het rijk zijn complimenten gemaakt voor
de voortvarende wijze waarop Leeuwarden het Grote Stedenbe
leid uitvoert. Omdat binnen dit beleid successen worden ge
boekt en omdat via het GSB de prioriteiten uit het College
programma voor een wezenlijk deel gestalte krijgen, blijft
dit beleid ook voor de PvdA-fractie hoge prioriteit houden
voor de komende jaren.
Vooruitlopend op de behandeling van het eerstvolgende plan
van aanpak geeft mijn fractie nu al te kennen dat wij voor
het experiment Vensterschool extra inspanningen vragen.
Een punt van aandacht bij de voorzetting van het Grote Ste
denbeleid is de integrale manier van werken. Als integraal
werker zich waar kan en waar moet maken dan is dit wel bin
nen het Grote Stedenbeleid. Wij maken ons echter zorgen
over de uitvoering van concrete projecten binnen Welzijn,
inclusief het thema Veiligheid. Wij ontvangen signalen dat
die projecten vertraging oplopen, omdat de samenwerking
tussen de betrokken partijen onvoldoende is. De regiefunc
tie van de gemeente moet zich daar naar onze idee sterker
laten gelden. Graag een reactie hierop van het college.
Additionele werkgelegenheid is een belangrijk onderdeel van
het Grote Stedenbeleid. In dat verband nog twee opmerkin
gen
Ten eerste hopen wij dat het college er in slaagt om bij de
begrotingsbehandeling met een structureel dekkingsvoorstel
te komen voor extra inspanning op het terrein van de ar
beidsbemiddeling
Een tweede opmerking betreft de wens van één loket werk en
inkomen, waarvan ten onrechte in deze Perspectiefnota geen
melding wordt gemaakt. Wij weten dat het college met de be
trokken partijen al overleg voert over de totstandkoming
van dat ene loket. In dat overleg is de huisvesting van die
voorziening WIW een struikelblok. Het RBA wenst de voorzie
ning in een nieuw te bouwen kantoor te huisvesten, het col
lege pleit voor het Stadskantoor als onderkomen. Mijn frac
tie steunt in deze kwestie het college. Het Stadskantoor
leent zich, gelet op de spilfunctie van de gemeente bij de
uitvoering van de WIW, prima voor de één loket-functie en
die huisvestingsvariant is aanzienlijk goedkoper dan de
bouw van een nieuw kantoor.
Verder wijs ik er nog op dat de Evaluatiecommissie Minima
beleid heeft aanbevolen om alle voorlichtings- en uitvoe
rende taken op het terrein van minimabeleid te clusteren in
één voorziening. Bij de inrichting van een één loket
functie werk en inkomen zou de uitvoering van de aanbeve-