Blad 80 Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997 uit te leggen. (De heer Jacobse: Mag ik de heer Hoogeveen nog eventjes aangeven dat yRaad vraagt om raad' wij dat doen bij Levi 2030. Ik denk dat de burgers veel meer belang hebben bij echt luisteren als het gaat om het bouwprojeet op de hoek en het plaatsen van het wijkcentrum en het aan leggen van het plantsoentje en dergelijkeDaar gaat het om en dan doen wij dat soort projecten nog altijd niet.) Ik weet niet hoe dat in de NLP-fractie gaat, mijnheer Jacobse, maar ook dan is er bij onze fractie de gewoonte om er met iedereen die daar behoefte aan heeft uitgebreid over te spreken. Wat ons betreft gebeurt dat, als het in de NLP- fractie nog niet gebeurt, dan kan hij dat zo oppakken, dat is geen enkel probleem. (De heer JacobseBij de discussie rond de windmolenswanneer worden de burgers blijkbaar pas echt wakker? Op het moment dat hier het besluit al genomen is. Dan hebben wij dus blijkbaar een fout gemaakt.) Nee, zelfs dan zijn wij nog bereid om met die burgers in gesprek te gaan en als er goede argumenten zijn, alsnog te kijken of het besluit herzien moet worden. Ik zou in diezelfde lijn over willen stappen naar de dis cussie over het subsidiebeleid. Daar is een motie over in gediend door de heer Krol. Hij zegt, voordat wij die uit gangspunten vaststellen, willen wij eerst nog een uitge breide discussie gaan voeren. Het is maar net hoe je daar tegenaan kijkt. Ik vind ook dat er een uitgebreide discus sie gevoerd moet gaan worden over de wijzigingen die in dat subsidiebeleid zouden kunnen gaan ontstaan, want het is niet niks wat wij ons voornemen, daar heeft de heer Krol volledig gelijk in. Het zou best kunnen zijn dat als wij die discussie gevoerd hebben, wij tot de conclusie komen dat het niet op deze manier kan of dat wij moeten bijstu ren. Maar een discussie helemaal vrij ingaan, zonder dat je welk uitgangspunt dan ook hebt, daar geloof ik niks van, dat wordt een discussie van niks. Dan weet niemand waar hij over aan het praten is. Zeg eerst hoe je de discussie in wilt gaan en ga op basis daarvan een open gesprek aan met mensen. Als zij goede argumenten hebben kan dat leiden tot wijziging van de uitgangspunten en dat moet je ook eerlijk zijn. Maar ga wel duidelijk de discussie in. Want als je een discussie ingaat zonder uitgangspunten, zullen de men sen ook zeggen: wat kom je nu eigenlijk doen, waar wil je over praten? (De heer Krol: Natuurlijk kan je niet met niks naar mensen toe om te praten over wijziging van het subsi diebeleid. Je kunt daar best naar toe met een aantal stel lingen waarvan je met elkaar hebt afgesproken dat je daar met elkaar over gaat praten en kijken hoe dat valt, watvoor opmerkingen men daarover heeft, om vervolgens te kijken of je dingen kunt vaststellenWat er nu aan de hand is, is dat deze raad op dit moment zegt, zonder inspraak eigen lijk, zonder betrokkenen daarover te hebben gehoord, dit zijn onze uitgangspunten en praat daar nu maar tegenaan Blad 81 Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997 Dat komt over het algemeen bedreigend over en dat komt ook over als geen gelijke kansen hebben in de discussieDaarom zeggen wij: doe dat niet, stel dat niet vast, punt 10 staat er heel erg hard, doe even een stapje terug, meer is het niet.) Wat mij betreft hoeft dat stapje terug niet. Wij denken dat het heel goed mogelijk is om eerst de uitgangs punten vast te stellen en vervolgens duidelijk te communi ceren naar iedereen. Het gaat om een open discussie waarbij je ook bereid bent om je te laten overtuigen. Voordat ik alle moties langs ga lopen, wil ik nog even een ander stuk hier bespreken. Wij hebben op onze tafel een stuk gevonden aan de gemeente secretaris van 14 juni 1997, een reactie van de Onderne mingsraad op de Perspectiefnota 1998-2001. Daar staan een aantal dingen in waar ik het niet direct mee eens ben. Aan de andere kant staan er ook een aantal hele goede dingen in over hoe je met een ambtelijke organisatie om zou kunnen gaan, hoe je kunt investeren in mensen en hoe je mensen meer plezier in hun werk kunt laten krijgen. Ik ben heel erg blij met een zo constructieve ondernemingsraad en ik wilde ook daarover vanavond een opmerking maken. Dan de moties zoals die door de verschillende fracties zijn ingediend. Motie nr. 1 van de PvdA-fractie over de f 90.000,- van het Investeringsfonds wordt door het college als beleidsonder steunend gezien, die zou ik ook willen ondersteunen. Motie nr. 2 over de gelden van het rijk voor het minimabe leid is ook in eerste termijn al door mij medeondertekend en die blijven wij steunen. Motie nr. 3 over de informatiewinkel is door het college wat ons betreft voldoende op geantwoord. Na de wijziging, zoals die door de PvdA-fractie is aangebracht naar januari 1998, kan je ook die motie als beleidsondersteunend zien. Wij willen daar best mee instemmen, want wij zijn ook voor de nieuwe wijze van presenteren van informatie. Motie nr. 4 van de CDA-fractie f 12 miljoen voorstellen tot bezuiniging doen en keuzeruimte inbouwen. Wat mij betreft doet het college een uiterste inspanning om zoveel mogelijk ruimte aan bezuinigingen neer te leggen, of dat dan f 9 miljoen of f 12 miljoen is, wij weten nog niet eens hoeveel precies nodig is voor het onderhoud, dus wij weten ook niet of er keuzeruimte zal bestaan. Ik denk dat het goed is dat er een taakstelling is opgelegd van f 9,5 miljoen. Dat is het uiterste wat het college denkt te halen, halen ze meer dan is dat mooi meegenomen. Ik wilde die motie dus maar niet ondersteunen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 41