Blad 102
Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997
partijen, maar de organisatie put zich regelmatig uit in
zeer veel en goed overleg met wijken en buurten en indivi
duele burgers. Collegeleden zijn daar wel degelijk mee be
zig, ik zie dat ook van fracties. Als hij zegt dat het al
tijd beter kan, dan geloof ik dat onmiddellijk, maar hier
een stereotype neerleggen van 'de mensen worden niet seri
eus genomen'daar verzet ik mij tegen, want dat is vol
strekt in strijd met de manier waarop wij daar in deze ge
meente mee omgaan.
De motie over de herinrichting is ingetrokken. Ik denk dat
in algemene zin overleg met het LOV ten aanzien van de uit
gangspunten altijd kan en dat zullen wij ook doen. Wat de
conclusies daarvan zijn, zullen wij bij de discussie over
het masterplan dan wel met elkaar vast kunnen stellen.
De motie over de bomen al dan niet vastleggen in bestem
mingsplannen. Ik begrijp dat het niet gaat om de eventuele
waardevolle bomen in de tuin van de heer Bakker, maar dat
het hier gaat om de structurele essentiële bomen in onze
stad. Voor zover die al niet in bestemmingsplannen zijn
vastgelegd middels ook dwarsprofielen en dergelijke denk ik
dat wij bij voorkomende bestemmingsplannen, nieuwe dan wel
herzieningen ervan, dat punt zeker zullen meenemen, omdat
het erg essentieel is voor de beeldkwaliteit van onze stad.
De heer De Jong (weth.)Er zijn nog een paar punten blij
ven liggen waar ik toch nog even op zou willen ingaan.
Dat betreft met name ook motie 21, zoals die ingediend is
door de PAL/GL-fractie en door meerdere fracties is onder
schreven. Dat gaat over het inhuren van interim-management
en tijdelijk personeel. Er is een onderzoek geïnitieerd en
het college onderschrijft voor het grootste gedeelte wat
hier in deze motie staat. Alleen wat ik u dringend zou wil
len ontraden is om dat nu al vast te leggen op 5%. Wij zijn
op dit ogenblik hard bezig om financieel en materieel in
zichtelijk te maken over welke budgetten wij het hebben.
Daarvan heb ik toegezegd in mijn bijdrage in eerste termijn
dat wij de raad zo snel mogelijk daarvan melding zullen ma
ken en dat wij dan ook conclusies kunnen trekken op basis
van de cijfers die dan voorliggen. Dan trekken wij conclu
sies op basis van kennis en dat lijkt mijook voor een
raad, de beste methode om te handelen. Met andere woorden,
ik zou dringend willen vragen om nog eens te heroverwegen
die 5% uit de motie te halen. (De heer Beers: Zijn die ge
gevens bekend bij de begroting als wij die in het najaar
krijgen?) Ik heb in mijn eerste termijn al gezegd dat het
de bedoeling is om voor de begrotingsbehandeling hier hel
derheid over te verschaffen. Het lijkt mij dat ik daarmee
genoeg toegezegd heb.
Blad 103
Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997
De heer Krol heeft gezegd dat de wethouder toch wel wat ka
rig was ten aanzien van Personeel en Organisatie. De WD-
fractie heeft gevraagd hoe het college aankijkt tegen de
actie van het gemeentepersoneelIk denk dat wij er alle
belang bij hebben dat de werkgeversorganisatie van ons, de
VNGop zo kort mogelijke termijn de onderhandelingen her
vat met de vakorganisaties. Dat signaal wil ik wel afgeven,
zonder nu al inhoudelijk vooruit te willen lopen op aller
lei zaken die daar spelen. Maar het is in het belang van
alle partijen dat die onderhandelingen worden hervat. Dat
signaal heb ik helder verstaan en dat zullen wij ook door
geven
wij hebben natuurlijk in de Perspectiefnotadat zeg ik
naar de heer Krol, een traject uitgezet voor onze organisa
tie. Daarbij beseffen wij, dat heb ik ook in de Commissie
Bestuur en Middelen gezegd, dat wij een zwaar beroep doen
op ons personeel. Ambities, dat mag voor een centrumstad
van deze grootte, wij hebben nogal wat op de schop en dat
was juist voor het college reden om op een vraag van de Pv
dA- fractie van 'wordt er niet meer bezuinigd op het ambte
lijk apparaat' te zeggen dat wij dat op dit moment niet
doen. Wij hebben al genoeg druk op die organisatie staan.
Wij hebben grote waardering voor de inzet van de organisa
tie in het verleden en op dit moment. Wij gaan er ook van
uit dat in de toekomst dat ambitieniveau, dat u als raad en
wij als college willen uitstralen, ook adequaat z'n ambte
lijke vertaling zal krijgen. Ik ben overigens met de heer
Hoogeveen van opvatting dat het stuk zoals de ondernemings
raad dat heeft geproduceerd ten aanzien van de Perspectief
nota een uitermate constructieve bijdrage is aan de discus
sie. Ik ben dat van harte met hem eens. (De heer Krol: Wij
hebben opgemerkt dat er bij een aantal diensten in ieder
geval een zeer hoge werkdruk is, die soms onaanvaardbaar
hoog is, denken wij wel eens. Zou de wethouder daar eens op
in willen gaan in relatie tot ambities en doelstellingen?
Loopt dit niet vast, komt dit goed?) Het is terecht als de
heer Krol signaleert dat in bepaalde delen van de organisa
tie de werkdruk heel erg hoog is. Wij constateren ook dat
wij met de invoering van de Flex/ADV daar nog eens een
zwaar beroep op doen. Maar het lijkt mij in de eerste aan
leg ook een taak van het management om daar een adequaat
antwoord op te geven. Het management zit er voor om met die
werkdruk op een goede wijze om te gaan. Natuurlijk willen
wij als politiek de nodige zaken, maar wij hebben begrip
voor de opmerking die hij maakt. Waar dat mogelijk is zul
len wij er op alle mogelijke manieren iets aan doen om die
werkdruk te verminderen. (De heer Krol: Ik vraag het na
tuurlijk niet aan het managementik vraag het aan de wet
houder als politiek verantwoordelijke, hij acht het verant
woord om op deze manier zo door te gaan?) Dan is de vraag
wat de heer Krol verstaat onder 'deze manier'(De heer
Krol: De te hoge werkdruk hier en daar.) Dat is mij te al-