Blad 102 Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997 partijen, maar de organisatie put zich regelmatig uit in zeer veel en goed overleg met wijken en buurten en indivi duele burgers. Collegeleden zijn daar wel degelijk mee be zig, ik zie dat ook van fracties. Als hij zegt dat het al tijd beter kan, dan geloof ik dat onmiddellijk, maar hier een stereotype neerleggen van 'de mensen worden niet seri eus genomen'daar verzet ik mij tegen, want dat is vol strekt in strijd met de manier waarop wij daar in deze ge meente mee omgaan. De motie over de herinrichting is ingetrokken. Ik denk dat in algemene zin overleg met het LOV ten aanzien van de uit gangspunten altijd kan en dat zullen wij ook doen. Wat de conclusies daarvan zijn, zullen wij bij de discussie over het masterplan dan wel met elkaar vast kunnen stellen. De motie over de bomen al dan niet vastleggen in bestem mingsplannen. Ik begrijp dat het niet gaat om de eventuele waardevolle bomen in de tuin van de heer Bakker, maar dat het hier gaat om de structurele essentiële bomen in onze stad. Voor zover die al niet in bestemmingsplannen zijn vastgelegd middels ook dwarsprofielen en dergelijke denk ik dat wij bij voorkomende bestemmingsplannen, nieuwe dan wel herzieningen ervan, dat punt zeker zullen meenemen, omdat het erg essentieel is voor de beeldkwaliteit van onze stad. De heer De Jong (weth.)Er zijn nog een paar punten blij ven liggen waar ik toch nog even op zou willen ingaan. Dat betreft met name ook motie 21, zoals die ingediend is door de PAL/GL-fractie en door meerdere fracties is onder schreven. Dat gaat over het inhuren van interim-management en tijdelijk personeel. Er is een onderzoek geïnitieerd en het college onderschrijft voor het grootste gedeelte wat hier in deze motie staat. Alleen wat ik u dringend zou wil len ontraden is om dat nu al vast te leggen op 5%. Wij zijn op dit ogenblik hard bezig om financieel en materieel in zichtelijk te maken over welke budgetten wij het hebben. Daarvan heb ik toegezegd in mijn bijdrage in eerste termijn dat wij de raad zo snel mogelijk daarvan melding zullen ma ken en dat wij dan ook conclusies kunnen trekken op basis van de cijfers die dan voorliggen. Dan trekken wij conclu sies op basis van kennis en dat lijkt mijook voor een raad, de beste methode om te handelen. Met andere woorden, ik zou dringend willen vragen om nog eens te heroverwegen die 5% uit de motie te halen. (De heer Beers: Zijn die ge gevens bekend bij de begroting als wij die in het najaar krijgen?) Ik heb in mijn eerste termijn al gezegd dat het de bedoeling is om voor de begrotingsbehandeling hier hel derheid over te verschaffen. Het lijkt mij dat ik daarmee genoeg toegezegd heb. Blad 103 Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997 De heer Krol heeft gezegd dat de wethouder toch wel wat ka rig was ten aanzien van Personeel en Organisatie. De WD- fractie heeft gevraagd hoe het college aankijkt tegen de actie van het gemeentepersoneelIk denk dat wij er alle belang bij hebben dat de werkgeversorganisatie van ons, de VNGop zo kort mogelijke termijn de onderhandelingen her vat met de vakorganisaties. Dat signaal wil ik wel afgeven, zonder nu al inhoudelijk vooruit te willen lopen op aller lei zaken die daar spelen. Maar het is in het belang van alle partijen dat die onderhandelingen worden hervat. Dat signaal heb ik helder verstaan en dat zullen wij ook door geven wij hebben natuurlijk in de Perspectiefnotadat zeg ik naar de heer Krol, een traject uitgezet voor onze organisa tie. Daarbij beseffen wij, dat heb ik ook in de Commissie Bestuur en Middelen gezegd, dat wij een zwaar beroep doen op ons personeel. Ambities, dat mag voor een centrumstad van deze grootte, wij hebben nogal wat op de schop en dat was juist voor het college reden om op een vraag van de Pv dA- fractie van 'wordt er niet meer bezuinigd op het ambte lijk apparaat' te zeggen dat wij dat op dit moment niet doen. Wij hebben al genoeg druk op die organisatie staan. Wij hebben grote waardering voor de inzet van de organisa tie in het verleden en op dit moment. Wij gaan er ook van uit dat in de toekomst dat ambitieniveau, dat u als raad en wij als college willen uitstralen, ook adequaat z'n ambte lijke vertaling zal krijgen. Ik ben overigens met de heer Hoogeveen van opvatting dat het stuk zoals de ondernemings raad dat heeft geproduceerd ten aanzien van de Perspectief nota een uitermate constructieve bijdrage is aan de discus sie. Ik ben dat van harte met hem eens. (De heer Krol: Wij hebben opgemerkt dat er bij een aantal diensten in ieder geval een zeer hoge werkdruk is, die soms onaanvaardbaar hoog is, denken wij wel eens. Zou de wethouder daar eens op in willen gaan in relatie tot ambities en doelstellingen? Loopt dit niet vast, komt dit goed?) Het is terecht als de heer Krol signaleert dat in bepaalde delen van de organisa tie de werkdruk heel erg hoog is. Wij constateren ook dat wij met de invoering van de Flex/ADV daar nog eens een zwaar beroep op doen. Maar het lijkt mij in de eerste aan leg ook een taak van het management om daar een adequaat antwoord op te geven. Het management zit er voor om met die werkdruk op een goede wijze om te gaan. Natuurlijk willen wij als politiek de nodige zaken, maar wij hebben begrip voor de opmerking die hij maakt. Waar dat mogelijk is zul len wij er op alle mogelijke manieren iets aan doen om die werkdruk te verminderen. (De heer Krol: Ik vraag het na tuurlijk niet aan het managementik vraag het aan de wet houder als politiek verantwoordelijke, hij acht het verant woord om op deze manier zo door te gaan?) Dan is de vraag wat de heer Krol verstaat onder 'deze manier'(De heer Krol: De te hoge werkdruk hier en daar.) Dat is mij te al-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 52