Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997 betreft al weer een klein stapje in de goede richting is. Een lichtpuntje dus, voorzitter. Wat wij verder een meer dan zorgelijke ontwikkeling vinden is dat het vertrouwen in de politiek, in de Leeuwarder po litiek voor zover wij kunnen overzien steeds verder af neemt. Ik noem twee voorbeelden: 1. Als na het debacle van het Stadskantoor er wordt bezwo ren dat overschrijdingen en dat soort zaken tot het verleden zullen gaan behoren, moet geconstateerd worden dat het huidige college al weer twee keer uit de bocht is gevlogen (Peuterspeelzaal Camminghaburen en recente lijk de problematiek rondom het Instituut Kunstzinnige Vorming - we spreken daar trouwens morgenavond nog over)Beide keren opnieuw problemen aangaande de in formatievoorziening, budgetbeheersing- en bewaking. 2. Wie z'n oor goed te luisteren legt bij informatie- en/of inspraakavonden in buurten en wijken ontdekt dat er veelal een gevoel is bij geïnteresseerde burgers dat ze niet of nauwelijks serieus worden genomen en het gevoel hebben dat, wat ze ook beweren, de plannen vaststaan, (een recent voorbeeld daarvan is het voorstel rondom de Harmoniebrug - ook daar spreken we hopelijk morgenavond over, maar ik begrijp dat wordt uitgesteld.) Voorzitter, beide voorbeelden dragen niet bij tot het ver groten van het vertrouwen in de politiek. Dat is slecht en dat is waar het CDA zich grote zorgen over maakt. Een zaak niet alleen van het CDA, maar een zaak van ons allen, van raad en college. Het zou verstandig en wenselijk zijn wan neer het college zo spoedig mogelijk serieus werk maakt van dit onderwerp van Bestuurlijke Vernieuwing. Geen nota's meer, maar concrete voorstellen, welke rekening houden met wat het CDA zonet naar voren heeft gebracht. Voorzitter, gelet op de ons toegemeten spreektijd kom ik bij de bespreking van de Perspectiefnota zelf Het goede van deze Perspectiefnota is dat de nota inzichte lijk en duidelijk is. De nota laat zien waar het college en het ambtelijk apparaat voornamelijk mee worstelen, nlhet op orde brengen van de financiën. En geconstateerd moet worden dat dat nog steeds niet is gelukt, gelet op de om schrijvingen in de Perspectiefnota zelf zoals: "onze finan ciële positie is zwak, de vermogenspositie wordt door het achterstallig onderhoud van binnenuit aangetast en de be groting wordt in technische zin onbeheersbaar gemaakt". Zomaar een paar citaten. We hebben ons de vraag gesteld of in deze nota een kwalita tief goed sturingsinstrument zit voor de toekomst, mede ge let op de financiële problemen. Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 16 juni 1997 Het antwoord moet eigenlijk ontkennend zijn. Want als er al structuur in zit dan zit dat in het stelselmatig opsommen van problemen. Die worden inderdaad helder opgesomd. Er worden soms ook wel oplossingsrichtingen bij genoemd, langs welke weg het college denkt een oplossing voor de structu rele tekorten te kunnen vinden, maar heel erg concreet wordt het allemaal niet. Veel wordt doorgeschoven naar vol gende jaren (o.a. het achterstalling onderhoud en het con creet invullen van bezuinigingen) Zijn college en collegepartijen er soms op uit de problemen over de verkiezingen van volgend voorjaar heen te tillen? Die indruk wordt soms gewekt door concrete invullingen ach terwege te laten of te vluchten in studies en een second opinion. Vandaar onze eerste motie: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen d.d. 16 juni 1997; behandelende de Perspectiefnota 1998 - 2001; overwegende - dat het wenselijke is, conform de voorstellen van het College van B. en W., in de periode 1998 - 2001 ten minste f 9,5 miljoen te bezuinigen; - dat het wenselijk is dat de voorstellen omtrent de bezuinigingen ruimschoots voor de eerstvolgende be grotingsbehandeling aan de raad moeten worden voorge legd; - dat er voor de raad de mogelijkheid moet zijn te kie zen uit een aantal bezuinigingsvoorstellen; besluit het collega van B. en W. op te dragen om voor de eerst volgende begrotingsbehandeling te komen met bezuini gingsvoorstellen met een omvang van ongeveer f 12 mil joen; en gaat over tot de orde van de dag De motie is door mij ondertekend. (De Voorzitter: Dit is motie nr. 4.) Dan kom ik bij het onderwerp: Achterstallig onderhoud. De voorlopige schatting van herstel is ongeveer f 24 mil joen. Voor het inlopen van achterstanden is nodig tenminste f 8 miljoen. Deze schattingen zijn tot stand gekomen op basis van tech nische normen. Maar zijn dit ook bestuurlijk geaccordeerde normen? Op zich zijn we het eens met het vragen naar een second opinion, wanneer dat maar niet leidt tot vertraging, zoals eerder reeds is betoogd. Volgens de CDA-fractie is de achterstand nu al zo groot dat er voor het jaar 1998 geld moet worden vrijgemaakt en inge zet voor het inlopen van achterstanden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 8