Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 17 juni 1997 genomen om te zeggen: dit is achterstallig onderhoud en dat moet uit die pot betaald worden. Een laatste opmerking, voorzitter. Ik heb wat moeite met de hartekreet die de heer Jacobse namens de gehele raad blijkbaar heeft geformuleerd 'eindelijk eens een project dat zonder problemen zou verlopen'Ik vind dat onzin, in die zin dat er zeer veel projecten in deze gemeente zonder problemen verlopen. Dat wil natuurlijk absoluut niet zeggen dat dat een vrijbrief is om ons niet te houden aan de afspraken daarover. Maar het gaat mij echt te ver als ik zie hoeveel tientallen miljoenen, zo niet honderden miljoenen guldens in deze gemeente de afgelopen decennia zijn geïnvesteerd waar geen problemen zijn om dan te zeggen dat het beeld zou zijn dat alles altijd fout gaat. Dat vind ik een versimpeling waar van ik denk dat wij ons zelf, maar zeker ook de gemeente geen goed doen. Laat onverlet dat de projecten waar het fout gelopen is, wij daar lering uit moeten trekken en ook dit project moeten wij weer lering uit trekken, want het mag niet voor komen dat het zo loopt (De heer Jacobse: Dat ben ik met de heer Timmermans eens. Ik wil zeker niet de indruk wekken dat er binnen deze gemeente niets goed gaat, natuurlijk gaat er ook heel veel goed. Ik heb ook vooraf gezegd: iedere keer dit soort zaken wekt de indruk dat ambtenaren alleen maar fouten maken, terwijl er ook heel veel goed gaat. Dat wil ik ook hier best gezegd hebben. Waar het mij wel om ging is dat ieder een wist dat naar dit project gekeken werd, nadat er een aantal keren van dit soort projecten mis waren gegaan. Wij hadden nu zo graag gewild dat dit helemaal goed zou zijn geweest. Want dat had dat het beeld weer wat verstevigd, zo van 'het gaat weer goed'. Daarom viel dit juist des te meer tegen. Oké, voorzitter, daarin geef ik de heer Jacobse gelijk. Mevrouw Van Ammers: Mevrouw De Bruin van de PAL/GL-fractie komt met twee duidelijke dingen. Zij zegt: wat hier mis is, is dat hier sprake is geweest van een slechte interne communicatie en de aanbevelingen van de Commissie De Haan zijn niet opgevolgd. Dit wil ik volmondig beamen en dit is ook uitermate kwalijk. Ik denk op de eerste plaats omdat dit het vertrouwen in zijn algemeenheid schade kan toebrengen en dan denk ik aan het vertrouwen van de raad naar het college, maar ook van de burger naar de politiek toe en dat is slecht. Anderzijds kan het ook materiële, financiële consequenties hebben en ook dat is absoluut niet gewenst. Ik denk dat wij het daarover met elkaar eens zijn. Als ik kijk naar de bewoording van de heer Krol van de CDA- fractie, wanneer hij het heeft over het bewust foutief Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 17 juni 1997 informeren, kan ik daar niet zoveel mee. Hij brengt daarmee mijn integriteit in het geding en dat houdt in dat het voor mij niet zoveel zin heeft om daar verder nog op in te gaan. Wanneer hij iedere keer aan mijn woorden zou twijfelen, heeft het geen zin meer om daar verder op in te gaan. Wat betreft het opvolgen van de richtlijnen van de Commissie De Haan, heeft het college besloten - en dat is in feite al het vorige college geweest, want dat college heeft namelijk in mei 1995 opdracht gegeven, en dat is later geaccordeerd door de gemeenteraad - de project organisatie op dat moment aan te passen, dus te wijzigen, volgens de richtlijnen van de Commissie De Haan, die op dat moment, en dat was mei 1995, nog niet formeel vastgesteld waren. Het college veronderstelde ook dat, in zoverre het op dat moment nog mogelijk was, volgens die richtlijnen zou worden gewerkt. Dit is ook meerdere malen door de project leider aangegeven en men vindt dat ook terug in onder andere de verslagen van de Bouwcommissie. Uit tussentijds onderzoek blijkt nu dat je vraagtekens kunt zetten bij het resultaat van de toetsing aan die richt lijnen De Haan of beter gezegd je kunt constateren dat die richtlijnen onvoldoende zijn doorgevoerd. Na deze zeer pijnlijke constatering is de projectorganisa tie ook tussentijds aangepast. Enkele belangrijke aan passingen daarin waren de functieschijdingen, de functie- schijding van de lijnorganisatie naar de projectorganisatie toe, de functieschijding van plaatsvervangend projectleider naar budgetbeheerder, de wijze van rapporteren, het gebruik maken van de externe accountant en er zijn ook duidelijker afspraken gemaakt over meer- en minderwerk. Tussentijds is dit project dus besproken, bekeken en dat houdt ook in dat het hele project nogmaals gecheckt is door de nieuwe projectleider, de controller van de dienst is hier uiteindelijk nog mee bezig geweest, VB-accountant heeft dit project ook nog bekeken, niet alleen financieel maar ook breder. Uiteindelijk kwam het rapport van de directeur Bedrijfsvoering, die het project ook ruim bekeken heeft Op dit moment kunnen wij zeggen dat het project op tijd is afgerond; de organisaties zijn al aan het verhuizen, de verhuiswagens hebben gisteren en vandaag al voorgestaan ea zoals het nu lijkt, dat heb ik ook in de commissie aange geven, vindt de realisering/uitvoering nog steeds plaats binnen het budget In de commissievergadering van 22 mei jl. heb ik ook al aangegeven dat de gemeentesecretaris inmiddels opdracht was gegeven om alle projecten die op dit moment volgens de richtlijnen gerealiseerd moeten worden te inventariseren en te controlleren of of er daadwerkelijk volgens die richt lijnen wordt gewerkt en zo neen, waarom niet.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 16