Blad 18
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
Voorlopig gaan wij ook akkoord met eerst te pleiten voor
variant 4a en als tweede mogelijkheid pas 4b naar voren te
brengen, waarbij ook linksafslaand verkeer vanuit de Pier
Panderstraat onmogelijk wordt. Maar eerst uitgaan van 4a.
ld. Over de aanleg van de Harmoniebrug over de wester
stadsgracht gaat met name de discussie. Wij zullen proberen
ons op hoofdlijnen te houden met betrekking tot dit punt.
Dat de betrokkenheid van verenigingen, besturen en bewoners
groot is, hebben wij goed kunnen merken aan volle brieven
bussen en vele telefoontjes. Een prima zaak overigens. De
hoofdreden voor het aanleggen van de Harmoniebrug is het
weghalen van het openbaar vervoer van het Zaailand en dien
tengevolge een busroute te plannen, voor een groot deel al
thans, over de zogenaamde binnenring. Het gaat hier met na
me om het streekvervoer. Daarnaast, en dat ben ik inderdaad
met de Fietsersbond eens, gaat het natuurlijk ook over een
betere doorstroming van het fietsersverkeerDaarbij moet
worden gesteld dat voor het welslagen van het openbaar ver
voerssysteem het noodzakelijk is dat aansluitend op het
streekvervoer er een goede aansluiting moet komen met het
vervoer in citybusjes door de binnenstad. Mogelijk kan dit
gebeuren in combinatie met het Wvg-vervoer door de binnen
stad. Wij willen dan ook graag van de wethouder weten of
hij dat met ons eens is en zo ja, welke mogelijkheden er
gevonden kunnen worden om dit te kunnen realiseren.
Onze fractie stemt verdeeld. Er is een minderheid die het
standpunt inneemt positief te besluiten over het Masterplan
in zijn geheel. Dus inclusief de Harmoniebrug. Drie mensen
vinden dat de brug noodzakelijk is om het openbaar vervoer
zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Dan is één hal
te aan de westkant van de stad een halte te weinig, mede
gezien in het licht van de grote aantallen passagiers, die
zich dagelijks willen laten vervoeren met de bus.
Willen wij die aantallen in stand houden en zelfs mogelijk
uitbreiden ten koste van het vervoer met eigen auto rich
ting binnenstad, dan is een halte en dus een brug bij de
Harmonie onontbeerlijk. Ook verwachten deze drie mensen dat
de route vanaf de Harmonie richting Ruiterskwartier inten
siever zal worden bewandeld en een steeds belangrijker deel
zal worden van het centrum van onze stad en zeker na de re
alisatie van het Harmoniekwartier zal dat het geval zijn.
De Harmoniebrug is dan ook de ontbrekende schakel in het
Masterplan. Voorwaarde is wel - en daarmee steunen wij ook
de punten die door de wijk genoemd zijn - dat overlast in
de wijk zal moeten worden vermeden en voorkomen en dat de
veiligheid van zowel passagiers uit de bus als fietsers ge
waarborgd is over de Westersingel. Bovendien is het zo goed
als zeker dat het subsidie van de provincie van f 1 miljoen
wordt misgelopen als besloten zal worden tot uitstel van de
brug
Blad 19
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
Ook lezen wij dat de provincie de alternatieve route langs
de Westersingel niet langer zal steunen als de brug niet
zal worden aangelegd.
De meerderheid van de fractie vindt dat een aantal essenti-
ele aspecten met betrekking tot de brug onderbelicht zijn
gebleven. Hun mening luidt aldus: Wij weten onvoldoende wat
op dit moment de gevolgen zijn voor het stadsgezicht als de
brug er zou komen. De financiële kant van de zaak is te
weinig benadrukt. Het gaat niet alleen maar om de aanschaf
van de brug, het gaat ook om de exploitatielasten daarna;
f 155.000,- is een hoog bedrag op jaarbasis.
Ook trekken wij de cijfers met betrekking met de loopaf
standen in twijfel. Uit de stukken die sommigen van ons
vandaag nog kregen, lazen wij dat de afstanden elkaar te
genspreken. Het gevoel bestaat dat de verschillen, voor wat
betreft de becijferingen tussen wel of niet een brug, te
veel zijn opgeklopt ten voordele van de brug. De verschil
len zijn bovendien te gering. De binnenstad, en dat wordt
toch door iedereen eigenlijk wel erkend, heeft als centrum
De Waag. Daar vanuit gerekend is de afstand van de halte
van de Vrouwenpoortsbrug en een halte bij de te bouwen Har
moniebrug nagenoeg dezelfde. Wel wordt heel duidelijk ge
steld, dat wij er voor pleiten dat de Prins Hendrikstraat
verkeersluw wordt gemaakt. Hetgeen betekent dat met uitzon
dering van de citybus, dan wel het Wvg-vervoer, geen
streekbussen meer door deze straat rijden richting Ruiters
kwartier.
Concluderend wil de meerderheid van de fractie niet beslui
ten om nu over te gaan tot de aanleg van de Harmoniebrug.
Zij pleit dan ook voor een experiment van één jaar om het
openbaar vervoer circuit wel te laten draaien volgens de
adviezen van het Masterplan, dus langs de binnenring, en
niet meer door de binnenste binnenstad zo gezegd, zonder de
halte van de Harmoniebrug en daarmee dus zonder de Harmo
niebrug daarbij te betrekken. Mocht blijken dat het open
baar vervoerssysteem goed draait zonder de Harmoniebrug na
één jaar, dan besluiten wij dat wij het zonder de Harmonie
brug kunnen stellen. Mocht blijken dat minder passagiers de
binnenstad bezoeken dan nu het geval isten gevolge van
het ontbreken van de Harmoniebrug, dan willen wij alsnog na
een jaar een besluit kunnen nemen over al dan niet aanleg
gen van de Harmoniebrug. Gedurende de tijd dat het experi
ment draait geven wij de suggestie, dat een onderzoek kan
worden gedaan naar de wensen van de buspassagiers die langs
de westkant reizen. Zo kunnen de 1.400 mensen die dagelijks
met de bus reizen langs de westkant en de 200 mensen die
in- en uitstappen langs de zuidwestkant geënquêteerd worden
waar zij het liefste in en uit zouden willen stappen om
naar de binnenstad te komen. Zo'n onderzoek moet toch rede
lijk makkelijk uit te voeren zijn en daaruit zal ook blij
ken wat de passagiers eigenlijk zelf willen.