Blad 18 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 Voorlopig gaan wij ook akkoord met eerst te pleiten voor variant 4a en als tweede mogelijkheid pas 4b naar voren te brengen, waarbij ook linksafslaand verkeer vanuit de Pier Panderstraat onmogelijk wordt. Maar eerst uitgaan van 4a. ld. Over de aanleg van de Harmoniebrug over de wester stadsgracht gaat met name de discussie. Wij zullen proberen ons op hoofdlijnen te houden met betrekking tot dit punt. Dat de betrokkenheid van verenigingen, besturen en bewoners groot is, hebben wij goed kunnen merken aan volle brieven bussen en vele telefoontjes. Een prima zaak overigens. De hoofdreden voor het aanleggen van de Harmoniebrug is het weghalen van het openbaar vervoer van het Zaailand en dien tengevolge een busroute te plannen, voor een groot deel al thans, over de zogenaamde binnenring. Het gaat hier met na me om het streekvervoer. Daarnaast, en dat ben ik inderdaad met de Fietsersbond eens, gaat het natuurlijk ook over een betere doorstroming van het fietsersverkeerDaarbij moet worden gesteld dat voor het welslagen van het openbaar ver voerssysteem het noodzakelijk is dat aansluitend op het streekvervoer er een goede aansluiting moet komen met het vervoer in citybusjes door de binnenstad. Mogelijk kan dit gebeuren in combinatie met het Wvg-vervoer door de binnen stad. Wij willen dan ook graag van de wethouder weten of hij dat met ons eens is en zo ja, welke mogelijkheden er gevonden kunnen worden om dit te kunnen realiseren. Onze fractie stemt verdeeld. Er is een minderheid die het standpunt inneemt positief te besluiten over het Masterplan in zijn geheel. Dus inclusief de Harmoniebrug. Drie mensen vinden dat de brug noodzakelijk is om het openbaar vervoer zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Dan is één hal te aan de westkant van de stad een halte te weinig, mede gezien in het licht van de grote aantallen passagiers, die zich dagelijks willen laten vervoeren met de bus. Willen wij die aantallen in stand houden en zelfs mogelijk uitbreiden ten koste van het vervoer met eigen auto rich ting binnenstad, dan is een halte en dus een brug bij de Harmonie onontbeerlijk. Ook verwachten deze drie mensen dat de route vanaf de Harmonie richting Ruiterskwartier inten siever zal worden bewandeld en een steeds belangrijker deel zal worden van het centrum van onze stad en zeker na de re alisatie van het Harmoniekwartier zal dat het geval zijn. De Harmoniebrug is dan ook de ontbrekende schakel in het Masterplan. Voorwaarde is wel - en daarmee steunen wij ook de punten die door de wijk genoemd zijn - dat overlast in de wijk zal moeten worden vermeden en voorkomen en dat de veiligheid van zowel passagiers uit de bus als fietsers ge waarborgd is over de Westersingel. Bovendien is het zo goed als zeker dat het subsidie van de provincie van f 1 miljoen wordt misgelopen als besloten zal worden tot uitstel van de brug Blad 19 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 Ook lezen wij dat de provincie de alternatieve route langs de Westersingel niet langer zal steunen als de brug niet zal worden aangelegd. De meerderheid van de fractie vindt dat een aantal essenti- ele aspecten met betrekking tot de brug onderbelicht zijn gebleven. Hun mening luidt aldus: Wij weten onvoldoende wat op dit moment de gevolgen zijn voor het stadsgezicht als de brug er zou komen. De financiële kant van de zaak is te weinig benadrukt. Het gaat niet alleen maar om de aanschaf van de brug, het gaat ook om de exploitatielasten daarna; f 155.000,- is een hoog bedrag op jaarbasis. Ook trekken wij de cijfers met betrekking met de loopaf standen in twijfel. Uit de stukken die sommigen van ons vandaag nog kregen, lazen wij dat de afstanden elkaar te genspreken. Het gevoel bestaat dat de verschillen, voor wat betreft de becijferingen tussen wel of niet een brug, te veel zijn opgeklopt ten voordele van de brug. De verschil len zijn bovendien te gering. De binnenstad, en dat wordt toch door iedereen eigenlijk wel erkend, heeft als centrum De Waag. Daar vanuit gerekend is de afstand van de halte van de Vrouwenpoortsbrug en een halte bij de te bouwen Har moniebrug nagenoeg dezelfde. Wel wordt heel duidelijk ge steld, dat wij er voor pleiten dat de Prins Hendrikstraat verkeersluw wordt gemaakt. Hetgeen betekent dat met uitzon dering van de citybus, dan wel het Wvg-vervoer, geen streekbussen meer door deze straat rijden richting Ruiters kwartier. Concluderend wil de meerderheid van de fractie niet beslui ten om nu over te gaan tot de aanleg van de Harmoniebrug. Zij pleit dan ook voor een experiment van één jaar om het openbaar vervoer circuit wel te laten draaien volgens de adviezen van het Masterplan, dus langs de binnenring, en niet meer door de binnenste binnenstad zo gezegd, zonder de halte van de Harmoniebrug en daarmee dus zonder de Harmo niebrug daarbij te betrekken. Mocht blijken dat het open baar vervoerssysteem goed draait zonder de Harmoniebrug na één jaar, dan besluiten wij dat wij het zonder de Harmonie brug kunnen stellen. Mocht blijken dat minder passagiers de binnenstad bezoeken dan nu het geval isten gevolge van het ontbreken van de Harmoniebrug, dan willen wij alsnog na een jaar een besluit kunnen nemen over al dan niet aanleg gen van de Harmoniebrug. Gedurende de tijd dat het experi ment draait geven wij de suggestie, dat een onderzoek kan worden gedaan naar de wensen van de buspassagiers die langs de westkant reizen. Zo kunnen de 1.400 mensen die dagelijks met de bus reizen langs de westkant en de 200 mensen die in- en uitstappen langs de zuidwestkant geënquêteerd worden waar zij het liefste in en uit zouden willen stappen om naar de binnenstad te komen. Zo'n onderzoek moet toch rede lijk makkelijk uit te voeren zijn en daaruit zal ook blij ken wat de passagiers eigenlijk zelf willen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 10