Blad 20
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
Omdat de meerderheid van de fractie pleit voor een experi
ment van één jaar zonder de Harmoniebrug, zal door zeven
mensen van de PvdA-fractie een motie worden ingediend.
Die motie luidt als volgt:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op donderdag 26 juni 1997;
behandelende het Masterplan openbare ruimte Leeuwarder
binnenstad als aanzet voor het integrale plan van aanpak
"Binnenstad Nieuwe Stad"
overwegende
- dat onvoldoende de noodzaak en de effectiviteit van de
te bouwen Harmoniebrug is aangetoond;
- dat de gevolgen voor het stadsgezicht bij het aanleg
gen van de Harmoniebrug onderbelicht zijn gebleven;
- dat vanuit financieel oogpunt bekeken behalve de bouw
van de dure Harmoniebrug, de exploitatielasten per
jaar het hoge bedrag van f 155.000,- uitmaken;
- dat de verschillen in becijfering van afstanden tussen
de twee haltes bij de Vrouwenpoortsbrug en de Harmo
niebrug te gering zijn en mee bepaald door aannames en
daarmee niet overtuigend zijn aangetoond;
besluit
het college van b w op te dragen op basis van een expe
riment van één jaar het openbaar vervoerssysteem te laten
draaien conform het advies van b w inzake het Master
plan, zonder daarbij de halte bij de Harmonie en dus de
Harmoniebrug zelf te betrekken;
en gaat over tot de orde van de dag
De motie is ondertekend door de leden Ten Hoeve, Dikken,
Zijlstra, Den Oudsten, Van Olffen, De Pree en Sluiter van
de PvdA-fractie
(De VoorzitterDe motie maakt onderdeel uit van de beraad
slagingen)
De heer Feddema: Voor ons ligt het meesterlijke Masterplan
openbare ruimte als aanzet voor het integrale Plan van Aan
pak binnenstad Nieuwestad. In de commissie heb ik namens de
WD-fractie gezegd: dat het een prachtig plan is en dat er
heel goed is geluisterd tijdens de vele inspraakmogelijkhe
den. Ik kom hier straks nog even op terug.
Het Masterplan is een beetje van ons allemaal. Vanaf de
start is er een aantal plancafés geweest, excursies naar
voorbeeldsteden. Het Bureau BenB, wethouders, ambtenaren,
gemeenteraadsleden, bewoners en ondernemers van de binnen
stad, hebben gewerkt aan de basis, waar later het Bureau
BenB samen met een ingestelde strategiegroep de vele plan
nen en richtingen verwerkt hebben in het nu voorliggende
Masterplan. De inspraak is kijkend vanuit de binnenstad,
Blad 21
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
dus vanuit het Masterplan, op perfecte wijze verlopen. Nu
alvast onze waardering en complimenten aan iedereen die een
bijdrage hieraan heeft geleverd.
Nu de inhoud van het voorstel.
la. Wilhelminaplein behoudt de functie als marktplein.
De WD-fractie heeft er nooit aan getwijfeld om de markt-
functie er af te halen. Wij zijn blij dat dit nu klip en
klaar is vastgesteld. Akkoord dus.
Het Oldehoofsterkerkplein, na realisering parkeergarage, in
principe een groene invulling.
Wij kunnen ook hier ons in vinden. De gehouden prijsvraag
over dit plan kende een tweede prijs toe aan de heer Gor
ter. Hij had volgens de WD-fractie het sterkste plan, maar
dan zonder de Urban-villasMisschien kan zijn idee als
basis dienen. Naar het oordeel van de WD-fractie komt het
meest gefotografeerde object "De Oldehove" nu eindelijk als
middelpunt in een oase van rust, wat hij volgens ons ver
dient
lb. Een van onze grootste zorgen was de in twee richtingen
berijdbare fietsring. Qua veiligheid was dat onze grootste
zorg. Het verheugt ons dat het college het met ons eens is
en akkoord gaat met deze aanpassing.
lc. Daar hadden wij in de commissie een voorbehoud bij ge
maakt. Dat op basis van de evaluatie 17 maart 1997 een aan
tal wijzigingen als logisch gevolg vanuit de BenB-plannen
voor het Masterplan moeten worden doorgevoerd, is wat de
WD-fractie betreft akkoord. Maar dat houdt niet in dat wij
willen tornen aan de toezegging aan de ondernemers van de
binnenstad, dat er niet eerder maatregelen worden genomen
voordat feitelijk wordt begonnen met de herinrichting, c.q.
vervangende parkeergelegenheid is gerealiseerd. Wij willen
deze garantie graag nog eens van u horen.
ld. De eerste fase van de uitvoering van de planonderdelen,
Harmoniebrug over de Westersingel.
In eerste instantie had mijn fractie een voorbehoud, vooral
op de dekking, zo ook op het voorbereidingsbesluit
Mijn fractie is tegen de brug. Vanuit het Masterplan kunnen
wij ons best voorstellen dat het een goed verdedigbaar
voorstel is. Vanuit binnenstadsbelangen zien wij ook best
voordelen. Echter, de noodzaak van zo'n belangrijke keuze
vinden wij onvoldoende aangetoond. Als wij met onze heli-
copterview boven het gebied zien dat er een mooie woonwijk
gekoppeld wordt aan het uitgaansgebied, dan zijn wij bang
dat dit wel eens het verhaal kan worden van een brug te
veel
Voor het openbaar vervoer kunnen wij ons voorstellen, dat
er alternatieve mogelijkheden zijn. Wij hebben ook een va
riant genoemd. Wij vragen u dat te onderzoeken. Wij besef-