Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 dat voor mijn fractie voldoende reden is om uw voorstel re soluut van de hand te wijzen. Los daarvan zijn wij voorstander van een sobere, doch doel matige herinrichting van de binnenstad. Waar wij enige we ken terug nog akkoord zijn gegaan met uiterst pijnlijke om buigingen en nog f 9 miljoen structureel te gaan hebben, past terughoudendheid, ook bij deze investering. Steeds zal gekeken moeten worden, kan het niet anders, goed en goedko per. Wij zijn van mening dat de binnenstad voor de bezoe kers uit de regio het meest aantrekkelijk blijft als de bus hem/haar in het centrum brengtDat levert dan ook nog eens als voordeel op dat daardoor de noodzaak voor een Harmonie- brug en eenrichtings verkeer op de Westersingel komt te vervallen. De citybus, een financieel wel erg dubieus pro ject, wordt dan ook minder noodzakelijk, c.q. kan komen te vervallen. Ook andere dure infrastructurele aanpassingen kunnen dan beperkt worden of meer in de tijd gefaseerd wor den aangepast, zoals de reconstructie van het Beursplein. Samen met het CDA hebben wij een aantal amendementen inge diend om uw voorstel in ieder geval een eind in onze rich ting bij te buigen. Dat de LOV snel van start wil is begrijpelijk, maar zij moet zich ook bewust zijn dat zij daarmee nu kiest voor een dure variant. Ik ben er niet gerust op dat, indien de ge meenschap de rekening gedeeltelijk bij die middenstand neerlegt in de vorm van baatbelasting, men ook nog zo en thousiast is. Laten we eerst een plan maken gebaseerd op een gedegen kos tenraming en vergezeld van een hard dekkingsplan. Anders springen we in het diepe en het is nog onvoldoende bewezen dat de gemeente dit keer kan zwemmen. De heer Stoker: Dit is een plan met vele kanten en een plan dat ook aan alle kanten is bekeken. Workshops, commissie vergaderingen, inspraakavonden. Allereerst was er al de commotie over de plaats van de markt. Terechte bezorgdheid. Er zijn heel veel redenen om de markt te laten op het Wil- helminaplein. Zo oordeelde ook mijn fractie daarover. Een ander veel besproken aspect is de invulling van het 01- dehoofsterkerkhofIk denk dat wij door de uitgeschreven prijsvraag daarmee op de goede weg zijn. Motie 2 van D66- fractie zal ik dan ook van harte ondersteunen. Dan werd er ook nog heel wat aandacht gegeven aan de hekjes om de grachten. Wat ons betreft blijven ze gewoon staan, maar daarover ontstond een compromis, niet onacceptabel een proef met een andere oplossing. Toen er dan ook nog plotse ling hekken rond de Harmonie geplaatst moeten worden, dacht natuurlijk menigeen: wat voor experiment zou dat nu weer zijn? Maar weest gerust, de zogenaamde hekken van Ab maken geen deel uit van het Masterplan en komen ook in de toe Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 komst waarschijnlijk niet door welke schoonheidscommissie dan ook. Dan de HarmoniebrugEen discussie die zo plotseling heel het Masterplan overschaduwt. Nog steeds ben ik oprecht van mening, dat deze brug er gewoon moet komen. Zoals ook de Leeuwarder Ondernemers Vereniging al vaststelde vloeit de aanleg van de Harmoniebrug voort uit het Masterplan voor de Leeuwarder binnenstad, waarbij een zeer uitgebreide in spraakprocedure is gevolgd. Tot voor korte tijd was er in het kader van de inspraak sprake van een algemene positieve eensgezindheid betreffende de inhoud van het plan en hebben ook de LOV en de winkeliersvereniging De Nieuwestad het Masterplan omarmd. Dan komen er last-minute bedenkingen naar voren vanaf de Westersingel en vrezen diverse fracties opeens allerlei Zonnendaalse toestanden. Toch ben ik even als de LOV van mening dat, mede gelet op de kwalitatieve verbetering van de positie van de binnenstad, de aanleg van de Harmoniebrug noodzakelijk is. Met name het uitplaatsen van het niet-noodzakelijke busverkeer uit de binnenstad wordt door de aanleg van de brug mogelijk gemaakt. De aan pak en opwaardering van het Harmoniekwartier wordt door de aanleg van de brug veel eerder realiteit. De bereikbaarheid voor langzaam verkeer vanaf de westzijde van het centrum wordt door de brug eveneens beduidend verbeterd. Het belang voor het totale centrum is dus onmisbaar. Maar dat geldt ook voor het belang van de hele stad wanneer we kijken naar het Verkeers-Milieu-Plan, ons volgende agendapunt. Want me de hierdoor krijgt het openbaar vervoer een behoorlijke stimulans. Het is niet voor niets dat de VEONN ook voor de ze oplossing is. De in het Masterplan voorgestelde oplos sing is dus goed voor het gebruik van het openbaar vervoer, iets waarvan wij als GPV/RPF/SGP-fractie altijd al hebben geroepen dat wij dit graag willen bevorderen. In dat kader vond ik het dan ook onbegrijpelijk dat een partij als GroenLinks vorige week in de pers uiting gaf aan bedenkin gen en met de geitenwollensokken oplossing van het fietser spontje kwam. In mijn ogen is dat een minder goede oplos sing dan een brug. Hetgeen vanuit de WD-fractie via de pers tot ons kwam, zo van: "als ze onze oplossing niet kiezen, ons onderzoek niet doen, dan blijven die bussen maar mooi allemaal door de binnenstad gaan", acht ik ook niet erg bijdragen tot een verantwoorde oplossing voor een reëel bestaand probleem. Met name de onveilige verkeerssituatie die de huidige stroom busverkeer in de binnenstad met zich meebrengt, vind ik van groot belang. De veiligheid van verkeersdeelnemers is een groot goed, waarmee je voorzichtig dient om te gaan. De amendementen van CDA en NLP staan iets anders voor dan de oplossing in het Masterplan, het plan dat mijn instem ming heeft en wat ik het beste vind. Deze moties zullen dan ook niet door mij gesteund worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 14