Blad 26
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
dat voor mijn fractie voldoende reden is om uw voorstel re
soluut van de hand te wijzen.
Los daarvan zijn wij voorstander van een sobere, doch doel
matige herinrichting van de binnenstad. Waar wij enige we
ken terug nog akkoord zijn gegaan met uiterst pijnlijke om
buigingen en nog f 9 miljoen structureel te gaan hebben,
past terughoudendheid, ook bij deze investering. Steeds zal
gekeken moeten worden, kan het niet anders, goed en goedko
per. Wij zijn van mening dat de binnenstad voor de bezoe
kers uit de regio het meest aantrekkelijk blijft als de bus
hem/haar in het centrum brengtDat levert dan ook nog eens
als voordeel op dat daardoor de noodzaak voor een Harmonie-
brug en eenrichtings verkeer op de Westersingel komt te
vervallen. De citybus, een financieel wel erg dubieus pro
ject, wordt dan ook minder noodzakelijk, c.q. kan komen te
vervallen. Ook andere dure infrastructurele aanpassingen
kunnen dan beperkt worden of meer in de tijd gefaseerd wor
den aangepast, zoals de reconstructie van het Beursplein.
Samen met het CDA hebben wij een aantal amendementen inge
diend om uw voorstel in ieder geval een eind in onze rich
ting bij te buigen.
Dat de LOV snel van start wil is begrijpelijk, maar zij
moet zich ook bewust zijn dat zij daarmee nu kiest voor een
dure variant. Ik ben er niet gerust op dat, indien de ge
meenschap de rekening gedeeltelijk bij die middenstand
neerlegt in de vorm van baatbelasting, men ook nog zo en
thousiast is.
Laten we eerst een plan maken gebaseerd op een gedegen kos
tenraming en vergezeld van een hard dekkingsplan. Anders
springen we in het diepe en het is nog onvoldoende bewezen
dat de gemeente dit keer kan zwemmen.
De heer Stoker: Dit is een plan met vele kanten en een plan
dat ook aan alle kanten is bekeken. Workshops, commissie
vergaderingen, inspraakavonden. Allereerst was er al de
commotie over de plaats van de markt. Terechte bezorgdheid.
Er zijn heel veel redenen om de markt te laten op het Wil-
helminaplein. Zo oordeelde ook mijn fractie daarover.
Een ander veel besproken aspect is de invulling van het 01-
dehoofsterkerkhofIk denk dat wij door de uitgeschreven
prijsvraag daarmee op de goede weg zijn. Motie 2 van D66-
fractie zal ik dan ook van harte ondersteunen.
Dan werd er ook nog heel wat aandacht gegeven aan de hekjes
om de grachten. Wat ons betreft blijven ze gewoon staan,
maar daarover ontstond een compromis, niet onacceptabel een
proef met een andere oplossing. Toen er dan ook nog plotse
ling hekken rond de Harmonie geplaatst moeten worden, dacht
natuurlijk menigeen: wat voor experiment zou dat nu weer
zijn? Maar weest gerust, de zogenaamde hekken van Ab maken
geen deel uit van het Masterplan en komen ook in de toe
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
komst waarschijnlijk niet door welke schoonheidscommissie
dan ook.
Dan de HarmoniebrugEen discussie die zo plotseling heel
het Masterplan overschaduwt. Nog steeds ben ik oprecht van
mening, dat deze brug er gewoon moet komen. Zoals ook de
Leeuwarder Ondernemers Vereniging al vaststelde vloeit de
aanleg van de Harmoniebrug voort uit het Masterplan voor de
Leeuwarder binnenstad, waarbij een zeer uitgebreide in
spraakprocedure is gevolgd. Tot voor korte tijd was er in
het kader van de inspraak sprake van een algemene positieve
eensgezindheid betreffende de inhoud van het plan en hebben
ook de LOV en de winkeliersvereniging De Nieuwestad het
Masterplan omarmd. Dan komen er last-minute bedenkingen
naar voren vanaf de Westersingel en vrezen diverse fracties
opeens allerlei Zonnendaalse toestanden. Toch ben ik even
als de LOV van mening dat, mede gelet op de kwalitatieve
verbetering van de positie van de binnenstad, de aanleg van
de Harmoniebrug noodzakelijk is. Met name het uitplaatsen
van het niet-noodzakelijke busverkeer uit de binnenstad
wordt door de aanleg van de brug mogelijk gemaakt. De aan
pak en opwaardering van het Harmoniekwartier wordt door de
aanleg van de brug veel eerder realiteit. De bereikbaarheid
voor langzaam verkeer vanaf de westzijde van het centrum
wordt door de brug eveneens beduidend verbeterd. Het belang
voor het totale centrum is dus onmisbaar. Maar dat geldt
ook voor het belang van de hele stad wanneer we kijken naar
het Verkeers-Milieu-Plan, ons volgende agendapunt. Want me
de hierdoor krijgt het openbaar vervoer een behoorlijke
stimulans. Het is niet voor niets dat de VEONN ook voor de
ze oplossing is. De in het Masterplan voorgestelde oplos
sing is dus goed voor het gebruik van het openbaar vervoer,
iets waarvan wij als GPV/RPF/SGP-fractie altijd al hebben
geroepen dat wij dit graag willen bevorderen. In dat kader
vond ik het dan ook onbegrijpelijk dat een partij als
GroenLinks vorige week in de pers uiting gaf aan bedenkin
gen en met de geitenwollensokken oplossing van het fietser
spontje kwam. In mijn ogen is dat een minder goede oplos
sing dan een brug.
Hetgeen vanuit de WD-fractie via de pers tot ons kwam, zo
van: "als ze onze oplossing niet kiezen, ons onderzoek niet
doen, dan blijven die bussen maar mooi allemaal door de
binnenstad gaan", acht ik ook niet erg bijdragen tot een
verantwoorde oplossing voor een reëel bestaand probleem.
Met name de onveilige verkeerssituatie die de huidige
stroom busverkeer in de binnenstad met zich meebrengt, vind
ik van groot belang. De veiligheid van verkeersdeelnemers
is een groot goed, waarmee je voorzichtig dient om te gaan.
De amendementen van CDA en NLP staan iets anders voor dan
de oplossing in het Masterplan, het plan dat mijn instem
ming heeft en wat ik het beste vind. Deze moties zullen dan
ook niet door mij gesteund worden.