Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 verantwoord plan. Wij hebben ook gekeken naar hergebruik en wij hebben ook gekeken naar de bomen. Wanneer er wordt ge zegd dat het wel aardig zou zijn dat de bomen iets verder, twee decimeter, opzij zouden worden gezet, dan moet je dat niet willen, want het is niet zo dat wij hier maar wat met geld rond smijten omdat het er enkel en alleen mooi uit moet zien. Als ik de heer Jacobse zo hoor dan denk ik dat hij ook niet een herinrichting zou moeten willen, want er liggen steentjes in en daar valt ook nog wel iets voor te zeggen. Houd dan het geld in de zak en houd het zoals het is. (De heer JacobseIk kan mij niet herinneren dat ik in zulke details ben getreden. Ik heb een verhaal gehouden van ongeveer drie minuten en mevrouw Van Ammers doet net of ik over alle steentjes heb gesproken en daar ook tegen ben ge weest. Dat is beslist niet het geval. Op verzoek van de voorzitter, gezien de spreektijd, heb ik mij beperkt tot de knelpunten en tot de hoofdlijnen. Ik denk dat dat een goede zaak voor de discussie op deze avond is. Ik vind het ver standig als de wethouder zich daar ook aan houdt.) Ik heb begrepen dat de heer Jacobse tegen het Masterplan is, omdat hij het te duur vindt en dat hij een soberder plan wil. Ik geef alleen maar aan waarom wij wilden herinrichten, wat de achterliggende bedoeling daarmee was en hoe je dat gaat be werkstelligen. De PAL/GL-fractie geeft een suggestie om de gevelverlich ting die wij op dit moment al hebben na twaalf uur uit te doen. Volgens mij is dit niet echt een onderdeel van de herinrichting, maar wij zouden er nu al iets over kunnen zeggen. Ook heeft de heer Beers het gehad over de prioriteitstel ling, hij heeft het gehad over de financiering. Eigenlijk hetzelfde antwoord dat ik net ook al heb gegeven, daar ko men wij gedetailleerder op terug eind dit kalenderjaar. De heer Timmermans (weth.)Aan mij de taak om de brug te behartigen. Laat ik eerst maar beginnen met op de vragen en opmerkingen die gemaakt zijn in te gaan. De heer Bilker is begonnen met de vraag om de binnenstad verkeersluw te maken, met uitzondering natuurlijk van de busroutes. Dat betekent in ieder geval dat het Ruiterskwar- tier geen verkeersluw gebied kan worden, maar die conse quentie had hij zich waarschijnlijk gerealiseerd. Ik kom bij de reacties met betrekking tot de brug en de route van het openbaar vervoer door de CDA-fractie. Wat mij opvalt is dat de heer Bilker namens zijn fractie het Masterplan overwegend positief benadert, de Oldehove centrum van een schitterende binnenstad moet zijn. Maar wat mij bij zijn reactie op de busroute en met name wat de Har- moniebrug betreft opvalt, is dat hij een gigantisch aantal Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 argumenten naar voren brengt waarom die brug er niet moet komen. Wat mij dan zo teleurstelt - en dat viel mij ook gisteren op in het artikel - is dat hij niet de moeite heeft genomen om de argumenten voor die brug, want die zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen, ook te benoemen. Dan denk ik dat het voor de afwegingen voor de lezers duidelij ker zou zijn. (De heer Bilker: Dat deed het college al.) In dat stuk valt mij op dat de heer Bilker niet de moeite neemt, zelfs ook niet vanavond, om de positieve kanten en de negatieve aspecten die aan zijn voorstel verbonden zijn te duiden. Ik ga dat dus wel doen. Ik constateer dat hij niet is ingegaan op de argumenten van de LOV; ik constateer dat hij niet is ingegaan op de argu menten van de Fietsersbond; ik constateer dat hij niet is ingegaan op de argumenten van de Bemog en wat mij het meest teleurstelt is dat hij niet serieus ingaat op de afwegingen die bij het college hebben gespeeld waar het ging om de wens om de bussen buiten de binnenstad te brengen en de Harmoniebrug aan te leggen. Het enige motief van het college is primair geweest, want de andere motieven waar het ging om de tijdelijke snelle vervanging van parkeerplaatsen en het op zichzelf relevante voordeel van ook een goede fiets- en voetgangersverbinding zijn positieve zaken naar de stellige overtuiging van het college, dat als wij de bussen de routes in de binnenstad zouden laten rijden wij feitelijk niet toekomen aan een ge wenst stukje herinrichting vanaf de Vrouwenpoortsbrug via de Westerplantage, het Harmonieplein zou daarmee gemankeerd zijn, het Ruiterskwartier blijft dan ter grootte wat het nu is en datzelfde geldt voor de Prins Hendrikstraat. Dat is de afweging die bij het college bepalend is geweest waarom die bussen de binnenstad uit moeten. Ik neem toch aan dat de heer Bilker daar ook een menig over heeft. (De heer Beers: Ik zou graag willen dat de wethouder ook een derge lijk pleidooi zou willen houden voor het weren van auto's van de parkeersluiptrouteIk was nog niet toe aan de Prins Hendrikstraat, want daar zit dat verhaal. Ik kom dan bij de volgende opmerking, de verkeersdruk op het Zuiderplein. Wij krijgen straks in het Verkeers-Milieu- Plan de drukte op de Stationsstraat. Een van de onderdelen van het Verkeers-Milieu-Plan is immers een te grote hoe veelheid auto's die via het centrum van wijken ten zuiden naar wijken ten noorden dan wel westen en oosten gaan. Dus via de binnenstad interwijk relatie in stand willen houden. Door dit moeilijker te maken, dat is de essentie van dit plan, is het juist de bedoeling dat de transperantie in de binnenstad voor het doorgaande autoverkeer moeilijker wordt gemaaktDat betekent dat er dan eerder gekozen zal worden voor het rijden van wijk naar wijk via de rondweg. Dat is precies de strekking. Met andere woorden de angst is inge schat en is keurig in het plan berekend. Dat betekent dus

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 18