Blad 36 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 dat een deel van het verkeer dat nu ten onrechte via de binnenstad gaat dan niet meer via de binnenstad zal gaan. Het kritische moment in de hele verkeersstructuur aan de hele zuidkant van de stad zit in het Zuiderplein, omdat daar een vierpoot zit die de capaciteit van de verschillen de verkeersbewegingen niet aan kan. Dus is ook nog steeds onderdeel van het plan te kijken of het doorgaande autover keer op de Schrans er niet afgehaald kan worden. Dat wil niet zeggen het bestemmingsverkeer, maar met name het door gaande autoverkeer. Dat staat in de plannen. Als je dat van dit kruispunt kunt afhalen, dan betekent dit dat geweldig veel tijd beschikbaar komt, die nu gebruik moet worden voor afslaande bewegingen richting de Schrans. Dan is de capaci teit van het Zuiderplein wel degelijk in overeenstemming met de andere capaciteitsmogelijkheden. De zwakste schakel bepaalt in een ketting de mogelijkheid. Dan hebben wij een uniforme en redelijk evenwichtige verkeersopbouw tot stand gebracht De Sophialaan - Lange Marktstraat. Het zal u toch niet ontgaan zijn dat juist ten gevolge van het feit dat wij de verkeersstroom van de auto's uit de binnenstad halen en dus niet meer richting Prins Hendrik straat - Ruiterskwartier enz. laten lopen, dat betekent dat ook dat kruispunt eigenlijk geen kruispunt meer is, maar in essentie een doorgaande route Lange Marktstraat - Sop hialaan - Stationsstraat, omdat daar nauwelijks meer bewe gingen af gaan. Ook dat is in het belang van het plan. Dan verbaast het mij wat de heer Bilker voorstelt, hij zegt dat de Prins Hendrikstraat op dit moment een buitengewoon stin kende verkeersgoot is waar je nauwelijks meer normaal kunt lopen, het staat er stijf vol met bussen, het staat er stijf vol met auto's, het is een van de slechtste plekken. Wat de heer Bilker nu doet is, in strijd met het Verkeers- Milieu-Plan, in feite weer een nieuwe sluiproute creèren. Wij hebben gezegd dat de route zoals die er is voor de par keergarages gaat via de Willemskade, dan via de Zuiders traat rechtstreeks de parkeergarage in. Als die vol is moet je een omweg maken terug naar de Prins Hendrikstraat en het Ruiterskwartier om dan via een ingewikkelde route pas bij de parkeergarage Oldehoofsterkerkhof te komen. Wat de heer Bilker nu doet is in feite een doorgaande soepele route creëren van de Stationsstraat, Prins Hendrikstraat, Rui terskwartier richting Groene Weg. Dat is precies in strijd met wat hij zegt. Ik denk dat de motie om de parkeerroute via de Prins Hendrikstraat te doen slecht is, omdat dat verkeer aantrekt naar de binnenstad en de Prins Hendrik straat, waar wij beogen dat dat een aantrekkelijke looprou te moet worden, het zal niet gelijk de sterkste winkelroute worden, wordt daarmee verzwaard, er komen dan meer moei lijkheden bij. Ons plan is wat dat betreft veel simpeler en helderder, dat wordt overigens ook nadrukkelijk onderschre Blad 37 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 ven door de parkeergarage, omdat dat een betere route is. Anders betekent dat namelijk dat over het Zaailand, wat wij nu vrij kunnen spelen voor andere functies zoals ook in de commissie zijn genoemd - een rollerskatebaan, een groenbe- plantingen en dat soort zaken - gedwongen auto's permanent in en uit naar de parkeergarage gaan. Weer een stukje be perking van datgene wat wij wilden. Ik denk dat dit een buitengewoon slecht voorstel is. De citybus. Het mag duidelijk zijn dat wij daar nog niet de definitieve berekening over hebben. Het is overigens wel zo dat de cijfers zoals die er nu zijn - ik kom daar straks op terug - het niet noodzakelijk maken dat er een citybus komt om te voorkomen dat er vraaguitval is. Met andere woorden de citybus is alleen maar een surplus waardoor wij aannemen dat er nog meer mensen met het openbaar vervoer naar de binnenstad zullen gaan ten opzichte van de huidige situa tie. Men heeft bij de tweede reactienota Harmonie kunnen zien hoe op dit moment aangekeken wordt tegen het reali teitsgehalte. Nogmaals, er is geen absolute must voor het plan, maar het is wel een kwaliteitstoevoegingOnze indruk is ook gebaseerd op ervaringen in andere gemeenten waar men de servicelijnen en de citybussen gecombineerd heeft en dat heeft inderdaad geleid tot vervoersgroei voor het openbaar vervoer. De financiering daarvan, dat is een eerste schat ting, ik geef dat toe, is minder ongefundeerd als dat nu wordt gesuggereerd. Het is zeker niet kwantitatief noodza kelijk, zoals de heer Bilker naar voren heeft gebracht. De brugkosten. Ik vind het wat spijtig als de heer Bilker zegt dat het natuurlijk duurder wordt. Ik constateer dat als wij het hebben over de tientallen projecten die wij de afgelopen jaren in deze stad hebben gehad voor wat betreft de civieltechnische werken, dat die allemaal binnen de be groting zijn geweest. Dan vind ik het te gemakkelijk, omdat het past in de redeneringstrant, om te zeggen dat het wel duurder zal worden. De heer Bilker: Ik citeerde het colle ge, meer kon ik ook niet doen.) Maar de heer Bilker had een andere intentie in mijn beleving daarbij en daar reageer ik op. Ik geef mijn eigen interpretatie hoe ik zijn bijdrage inschat Ik kom dan bij mevrouw De Jong. Ik denk niet dat het college op dit moment hoeft te reage ren op degenen die het collegestandpunt onderschrijven. Wij moeten inderdaad aandacht geven aan het overlast voorkomen en de verkeersveiligheid. Dat zijn wij geheel met haar eens De meerderheid van de PvdA-fractie constateert de gevolgen voor het stadsgezicht, de financiële consequenties, de in schattingen met betrekking tot de eventuele al dan niet te verwachten vragen waar het het openbaar vervoer betreft en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 19