Blad 36
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
dat een deel van het verkeer dat nu ten onrechte via de
binnenstad gaat dan niet meer via de binnenstad zal gaan.
Het kritische moment in de hele verkeersstructuur aan de
hele zuidkant van de stad zit in het Zuiderplein, omdat
daar een vierpoot zit die de capaciteit van de verschillen
de verkeersbewegingen niet aan kan. Dus is ook nog steeds
onderdeel van het plan te kijken of het doorgaande autover
keer op de Schrans er niet afgehaald kan worden. Dat wil
niet zeggen het bestemmingsverkeer, maar met name het door
gaande autoverkeer. Dat staat in de plannen. Als je dat van
dit kruispunt kunt afhalen, dan betekent dit dat geweldig
veel tijd beschikbaar komt, die nu gebruik moet worden voor
afslaande bewegingen richting de Schrans. Dan is de capaci
teit van het Zuiderplein wel degelijk in overeenstemming
met de andere capaciteitsmogelijkheden. De zwakste schakel
bepaalt in een ketting de mogelijkheid. Dan hebben wij een
uniforme en redelijk evenwichtige verkeersopbouw tot stand
gebracht
De Sophialaan - Lange Marktstraat.
Het zal u toch niet ontgaan zijn dat juist ten gevolge van
het feit dat wij de verkeersstroom van de auto's uit de
binnenstad halen en dus niet meer richting Prins Hendrik
straat - Ruiterskwartier enz. laten lopen, dat betekent dat
ook dat kruispunt eigenlijk geen kruispunt meer is, maar in
essentie een doorgaande route Lange Marktstraat - Sop
hialaan - Stationsstraat, omdat daar nauwelijks meer bewe
gingen af gaan. Ook dat is in het belang van het plan. Dan
verbaast het mij wat de heer Bilker voorstelt, hij zegt dat
de Prins Hendrikstraat op dit moment een buitengewoon stin
kende verkeersgoot is waar je nauwelijks meer normaal kunt
lopen, het staat er stijf vol met bussen, het staat er
stijf vol met auto's, het is een van de slechtste plekken.
Wat de heer Bilker nu doet is, in strijd met het Verkeers-
Milieu-Plan, in feite weer een nieuwe sluiproute creèren.
Wij hebben gezegd dat de route zoals die er is voor de par
keergarages gaat via de Willemskade, dan via de Zuiders
traat rechtstreeks de parkeergarage in. Als die vol is moet
je een omweg maken terug naar de Prins Hendrikstraat en het
Ruiterskwartier om dan via een ingewikkelde route pas bij
de parkeergarage Oldehoofsterkerkhof te komen. Wat de heer
Bilker nu doet is in feite een doorgaande soepele route
creëren van de Stationsstraat, Prins Hendrikstraat, Rui
terskwartier richting Groene Weg. Dat is precies in strijd
met wat hij zegt. Ik denk dat de motie om de parkeerroute
via de Prins Hendrikstraat te doen slecht is, omdat dat
verkeer aantrekt naar de binnenstad en de Prins Hendrik
straat, waar wij beogen dat dat een aantrekkelijke looprou
te moet worden, het zal niet gelijk de sterkste winkelroute
worden, wordt daarmee verzwaard, er komen dan meer moei
lijkheden bij. Ons plan is wat dat betreft veel simpeler en
helderder, dat wordt overigens ook nadrukkelijk onderschre
Blad 37
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
ven door de parkeergarage, omdat dat een betere route is.
Anders betekent dat namelijk dat over het Zaailand, wat wij
nu vrij kunnen spelen voor andere functies zoals ook in de
commissie zijn genoemd - een rollerskatebaan, een groenbe-
plantingen en dat soort zaken - gedwongen auto's permanent
in en uit naar de parkeergarage gaan. Weer een stukje be
perking van datgene wat wij wilden. Ik denk dat dit een
buitengewoon slecht voorstel is.
De citybus. Het mag duidelijk zijn dat wij daar nog niet de
definitieve berekening over hebben. Het is overigens wel zo
dat de cijfers zoals die er nu zijn - ik kom daar straks op
terug - het niet noodzakelijk maken dat er een citybus komt
om te voorkomen dat er vraaguitval is. Met andere woorden
de citybus is alleen maar een surplus waardoor wij aannemen
dat er nog meer mensen met het openbaar vervoer naar de
binnenstad zullen gaan ten opzichte van de huidige situa
tie. Men heeft bij de tweede reactienota Harmonie kunnen
zien hoe op dit moment aangekeken wordt tegen het reali
teitsgehalte. Nogmaals, er is geen absolute must voor het
plan, maar het is wel een kwaliteitstoevoegingOnze indruk
is ook gebaseerd op ervaringen in andere gemeenten waar men
de servicelijnen en de citybussen gecombineerd heeft en dat
heeft inderdaad geleid tot vervoersgroei voor het openbaar
vervoer. De financiering daarvan, dat is een eerste schat
ting, ik geef dat toe, is minder ongefundeerd als dat nu
wordt gesuggereerd. Het is zeker niet kwantitatief noodza
kelijk, zoals de heer Bilker naar voren heeft gebracht.
De brugkosten. Ik vind het wat spijtig als de heer Bilker
zegt dat het natuurlijk duurder wordt. Ik constateer dat
als wij het hebben over de tientallen projecten die wij de
afgelopen jaren in deze stad hebben gehad voor wat betreft
de civieltechnische werken, dat die allemaal binnen de be
groting zijn geweest. Dan vind ik het te gemakkelijk, omdat
het past in de redeneringstrant, om te zeggen dat het wel
duurder zal worden. De heer Bilker: Ik citeerde het colle
ge, meer kon ik ook niet doen.) Maar de heer Bilker had een
andere intentie in mijn beleving daarbij en daar reageer ik
op. Ik geef mijn eigen interpretatie hoe ik zijn bijdrage
inschat
Ik kom dan bij mevrouw De Jong.
Ik denk niet dat het college op dit moment hoeft te reage
ren op degenen die het collegestandpunt onderschrijven. Wij
moeten inderdaad aandacht geven aan het overlast voorkomen
en de verkeersveiligheid. Dat zijn wij geheel met haar
eens
De meerderheid van de PvdA-fractie constateert de gevolgen
voor het stadsgezicht, de financiële consequenties, de in
schattingen met betrekking tot de eventuele al dan niet te
verwachten vragen waar het het openbaar vervoer betreft en