Blad 38
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
stelt tegelijkertijd vast dat de bus wel naar de buitenkant
moet, en komt tot het voorstel om dan maar het experiment
aan te gaan. Het college wil dat zeer ontraden. Ik wil toch
wijzen op de brief die wij hebben gekregen van de VEONN,
want het is niet zo dat het model, zoals dat er is, bete
kent dat wij zeker meer mensen met het openbaar vervoer
zullen krijgen. Zeker niet aan de westkant van de stad. In
tegendeelpuur vanuit het openbaar vervoer geredeneerd is
de kans dat er geen vraaguitval is aanzienlijk minder groot
wanneer de bus blijft rijden zoals nu, dat kunt u lezen.
Eigenlijk zegt men met de berekeningen die er zijn dat wij
akkoord zijn, maar dan moet ook echt de brug er bij, want
het is toch al een zeker risico wat wij daarin herbergen.
Ik wil ook nog even wijzen op de reactie van de provincie,
die absoluut niet zal instemmen met een exploitatietekort,
want dat komt voor hun rekening, laten wij dat goed begrij
pen. Dat is niet voor rekening van de VEONN, dat is voor
rekening van de provincieIk kan u verzekeren dat men daar
niet zit te wachten op prachtige plannen binnen de gemeente
Leeuwarden die betekenen dat de exploitatietekorten bij de
provincie gaan toenemen en men keuzes moet gaan maken om
andere wellicht ook onrendabele buslijnen in deze provincie
daarvoor op te moeten heffen. Dat is ongeveer het span
ningsveld waar wij het over hebben. In combinatie met de
heldere stellingname van de provincie, ook vandaag nog ge
schreven, waarin zij zeggen dat als de f 1 miljoen niet
wordt aangewend, die voor deze brug in een programma staat,
de eerstvolgende prioriteit die daarop staat - het is nogal
een lang programma waarvan een deel niet kan worden gehono
reerd - dan zal worden gehonoreerd. Het geld gaat dan daar
naar toe, dat is niet in Leeuwarden. Ik kan u verzekeren,
er komt geen nieuw programma. Het is een eenmalig programma
van de Commissie De Boer. Met andere woorden die f 1 mil
joen zijn wij dan kwijt. Kortom, het college ontraadt het
voorstel van de meerderheid van de PvdA-fractie om wel de
bus naar de westzijde te verplaatsen, maar met een experi
ment van een jaar. Wij vinden dat daar veel te veel risi
co's aan zitten. Het is in feite ook strijdig met het mobi
liteitsbeleid wat wij in deze gemeente voeren, waar wij
prioriteit wensen te geven aan de voetganger, de fietser en
het openbaar vervoer.
De heer Feddema wil de garanties van de vervangende par
keerplaatsen, de heer Bakker heeft daar vervolgens een an
der accent bij gelegd. Volgens mij heeft u beide al lang
gelijk gekregen of mij is iets ontgaan. Wij hadden inder
daad een afspraak met het LOV dat wij geen parkeerplaatsen
op de Nieuwestad zouden opheffen dan nadat er vervangende
parkeerplaatsen in de gebouwde parkeervoorzieningen zouden
worden gerealiseerd. Dat betekent dat je de eerste jaren
dan geen herinrichting op de Nieuwestad en Wirdumerdijk zou
kunnen doen. Dat was de reden waarom het college in eerste
Blad 39
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
instantie heeft voorgesteld om de eerste fase van de herin
richting waar het de Nieuwestad betreft en een stukje Wir
dumerdijk versneld uit te voeren. Dat is vervolgens voor de
ondernemers van de Nieuwestad en de Leeuwarder Ondernemers
vereniging aanleiding geweest om te zeggen dat zij vinden
dat het belang van een snelle herinrichting toch groter is
dan het risico van heel lang wachten, laat staan geknipt
uitvoeren. Men is dus feitelijk akkoord met een versnelde
realisatie zonder dat er onmiddellijk een garantie is voor
definitieve vervanging van parkeerplaatsen elders. Wij heb
ben gezegd dat het misschien mogelijk moet zijn om tijde
lijk op het dak van het Wilhelminaplein te parkeren. Het
zou misschien een oplossing zijn om tijdelijk wat andere
plekken in de binnenstad te zoeken. Ik denk dat wij daarmee
in feite de balans tussen de twee wensen wel hebben gevon
den.
De heer Feddema heeft nog, zij het dat het allemaal nog
vrij abstract is, aangegeven dat hij wel alternatieven
heeft. Hij weet dat een aantal van die alternatieven al
veel eerder in beschouwing zijn genomen en op grond van
verkeerstechnische dan wel financiële overwegingen zijn af
gewezen. Ook zijn variant, voor zover ik heb begrepen, is
doorgerekend, zij het vluchtig. Het laat zich raden dat
daar in ieder geval een jaarlijks tekort van enkele tonnen
mee gemoeid zou zijn en dat is weer strijdig met de belan
gen van de verantwoordelijke budgetbeheerder en de uitvoer
der, provincie en VEONN. Met andere woorden de conclusie
is, het is al gebeurd en het lijkt geen redelijk alterna
tief. Ik kom daar straks nog even op terug.
Wanneer starten wij met de parkeergarages? De sanering zou,
als het goed is, eind van dit jaar kunnen starten. Dat be
tekent dat wij halverwege 1998 met de bouwstart van de par
keergarage op het Hoeksterend zouden kunnen starten.
De heer Bakker heeft in feite ook gesproken over autoluw
maken. Daar heb ik op gereageerd.
Ook zijn fractie is voorstander van de bussen uit de bin
nenstad, maar heeft twijfels bij de aannames onder het ver
keersmodel en ook voor wat betreft de financiële kanten die
de brug eventueel in zichzelf met zich mee zou brengen. Hij
pleit dus in feite voor uitstel, als ik hem goed begrepen
heb
De heer Jacobse vindt dat er onvoldoende zekerheden zijn.
Hij wil voordat hij besluiten neemt die zekerheden ingevuld
hebben
De heer Beers. Het masterplan past in het straatje van
PAL/GroenLinksook voor wat betreft de automobiliteit.
De suggestie dat voor het college de Harmoniebrug pas inte
ressant werd omdat wij een tijdelijke oplossing voor het