Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 stelt tegelijkertijd vast dat de bus wel naar de buitenkant moet, en komt tot het voorstel om dan maar het experiment aan te gaan. Het college wil dat zeer ontraden. Ik wil toch wijzen op de brief die wij hebben gekregen van de VEONN, want het is niet zo dat het model, zoals dat er is, bete kent dat wij zeker meer mensen met het openbaar vervoer zullen krijgen. Zeker niet aan de westkant van de stad. In tegendeelpuur vanuit het openbaar vervoer geredeneerd is de kans dat er geen vraaguitval is aanzienlijk minder groot wanneer de bus blijft rijden zoals nu, dat kunt u lezen. Eigenlijk zegt men met de berekeningen die er zijn dat wij akkoord zijn, maar dan moet ook echt de brug er bij, want het is toch al een zeker risico wat wij daarin herbergen. Ik wil ook nog even wijzen op de reactie van de provincie, die absoluut niet zal instemmen met een exploitatietekort, want dat komt voor hun rekening, laten wij dat goed begrij pen. Dat is niet voor rekening van de VEONN, dat is voor rekening van de provincieIk kan u verzekeren dat men daar niet zit te wachten op prachtige plannen binnen de gemeente Leeuwarden die betekenen dat de exploitatietekorten bij de provincie gaan toenemen en men keuzes moet gaan maken om andere wellicht ook onrendabele buslijnen in deze provincie daarvoor op te moeten heffen. Dat is ongeveer het span ningsveld waar wij het over hebben. In combinatie met de heldere stellingname van de provincie, ook vandaag nog ge schreven, waarin zij zeggen dat als de f 1 miljoen niet wordt aangewend, die voor deze brug in een programma staat, de eerstvolgende prioriteit die daarop staat - het is nogal een lang programma waarvan een deel niet kan worden gehono reerd - dan zal worden gehonoreerd. Het geld gaat dan daar naar toe, dat is niet in Leeuwarden. Ik kan u verzekeren, er komt geen nieuw programma. Het is een eenmalig programma van de Commissie De Boer. Met andere woorden die f 1 mil joen zijn wij dan kwijt. Kortom, het college ontraadt het voorstel van de meerderheid van de PvdA-fractie om wel de bus naar de westzijde te verplaatsen, maar met een experi ment van een jaar. Wij vinden dat daar veel te veel risi co's aan zitten. Het is in feite ook strijdig met het mobi liteitsbeleid wat wij in deze gemeente voeren, waar wij prioriteit wensen te geven aan de voetganger, de fietser en het openbaar vervoer. De heer Feddema wil de garanties van de vervangende par keerplaatsen, de heer Bakker heeft daar vervolgens een an der accent bij gelegd. Volgens mij heeft u beide al lang gelijk gekregen of mij is iets ontgaan. Wij hadden inder daad een afspraak met het LOV dat wij geen parkeerplaatsen op de Nieuwestad zouden opheffen dan nadat er vervangende parkeerplaatsen in de gebouwde parkeervoorzieningen zouden worden gerealiseerd. Dat betekent dat je de eerste jaren dan geen herinrichting op de Nieuwestad en Wirdumerdijk zou kunnen doen. Dat was de reden waarom het college in eerste Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 instantie heeft voorgesteld om de eerste fase van de herin richting waar het de Nieuwestad betreft en een stukje Wir dumerdijk versneld uit te voeren. Dat is vervolgens voor de ondernemers van de Nieuwestad en de Leeuwarder Ondernemers vereniging aanleiding geweest om te zeggen dat zij vinden dat het belang van een snelle herinrichting toch groter is dan het risico van heel lang wachten, laat staan geknipt uitvoeren. Men is dus feitelijk akkoord met een versnelde realisatie zonder dat er onmiddellijk een garantie is voor definitieve vervanging van parkeerplaatsen elders. Wij heb ben gezegd dat het misschien mogelijk moet zijn om tijde lijk op het dak van het Wilhelminaplein te parkeren. Het zou misschien een oplossing zijn om tijdelijk wat andere plekken in de binnenstad te zoeken. Ik denk dat wij daarmee in feite de balans tussen de twee wensen wel hebben gevon den. De heer Feddema heeft nog, zij het dat het allemaal nog vrij abstract is, aangegeven dat hij wel alternatieven heeft. Hij weet dat een aantal van die alternatieven al veel eerder in beschouwing zijn genomen en op grond van verkeerstechnische dan wel financiële overwegingen zijn af gewezen. Ook zijn variant, voor zover ik heb begrepen, is doorgerekend, zij het vluchtig. Het laat zich raden dat daar in ieder geval een jaarlijks tekort van enkele tonnen mee gemoeid zou zijn en dat is weer strijdig met de belan gen van de verantwoordelijke budgetbeheerder en de uitvoer der, provincie en VEONN. Met andere woorden de conclusie is, het is al gebeurd en het lijkt geen redelijk alterna tief. Ik kom daar straks nog even op terug. Wanneer starten wij met de parkeergarages? De sanering zou, als het goed is, eind van dit jaar kunnen starten. Dat be tekent dat wij halverwege 1998 met de bouwstart van de par keergarage op het Hoeksterend zouden kunnen starten. De heer Bakker heeft in feite ook gesproken over autoluw maken. Daar heb ik op gereageerd. Ook zijn fractie is voorstander van de bussen uit de bin nenstad, maar heeft twijfels bij de aannames onder het ver keersmodel en ook voor wat betreft de financiële kanten die de brug eventueel in zichzelf met zich mee zou brengen. Hij pleit dus in feite voor uitstel, als ik hem goed begrepen heb De heer Jacobse vindt dat er onvoldoende zekerheden zijn. Hij wil voordat hij besluiten neemt die zekerheden ingevuld hebben De heer Beers. Het masterplan past in het straatje van PAL/GroenLinksook voor wat betreft de automobiliteit. De suggestie dat voor het college de Harmoniebrug pas inte ressant werd omdat wij een tijdelijke oplossing voor het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 20