Blad 42 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 hebben gevolgd om tot een goede afweging te komen en heb consequent hetzelfde standpunt herhaald vanaf februari. Dat kan je niet van alle fracties zeggen. Nu moet ik zeggen dat de wethouder in alle toonaarden die inzet miskent. Wij ne men hem dat kwalijk. Wij zijn zakelijk op alle zaken inge gaan en wij hebben zojuist geconstateerd in het fractiebe- raad dat de wethouder tendentieus op onze visie is inge gaan. Hij put zich uit in subjectieve weerlegging van de argumenten. In ieder geval ga ik ervan uit dat ik waar dan ook het eigen fractiestandpunt mag verkondigen, zoals wij dat hebben ingenomen. Zo zit nu eenmaal de democratie in elkaar. Ik hoef dan niet alle argumenten van het college telkens naar voren te halen. Overigens is het college mans genoeg om dat zelf te doen, dat is ook genoeg gebeurd, kijk maar naar de inspraakprocedure na de b. en w.-standpunten De fracties waren nu aan zet. De wethouder gaat zelf ook niet in op argumenten, om maar een voorbeeld te noemen, wat in de Westerparkwijk leeft en wat door de inspreker zojuist naar voren is gebracht Hoofdzaak van alles voor onze fractie is het uitgangspunt dat het openbaar vervoer in de binnenstad moet kunnen ko men. Daar zijn wij het dus, zoals nu blijkt, fundamenteel over oneens met het college. Dat kan en dat mag. De wethou der stelt dan een beetje buiten alle proporties dat het ei genlijk een standpunt is dat kant nog wal raakt. (De heer Timmermans: Ik heb alleen gezegd dat de CDA-fractie een standpunt heeft ingenomen, daar is niks mis mee, alleen wat ik niet hoor van de heer Bilker is wat de consequenties daarvan zijn ten aanzien van de kwaliteit van het Mas ter- plan. Dat had ik ook graag in zijn beschouwingen betrokken willen zien. Meer heb ik niet gezegd.) Wij hebben het over een uitgangspunt van het openbaar vervoer dat je in een binnenstad wilt brengen. Dat dat natuurlijk consequenties heeft voor wat ik dan noem de busbaan in de stad, dat is logisch, daar kiezen wij dan voor. Dat ook een autoluwe route, wat de wethouder naar voren brengt, bij de Wester plantage enorme gevolgen met zich meebrengt, dat betwijfel ik. Het is namelijk maar hoe je dat uitvoert, dat hebben wij nog nooit ergens besproken. Dus vind ik het een beetje beneden pijl om dat nu ineens om de oren geslingerd te krijgen. Het gaat er natuurlijk in de eerste plaats om wat je als fractie zegt van het openbaar vervoer. Dat is ons uitgangspunt Wij vinden dat je de gebruikers van het openbaar vervoer in de binnenstad moet brengen dicht bij het winkelhart. Wat hebben wij nu geconstateerd? Wat is de definitie van de binnenstad? Daarvan heb ik gemerkt, ook in de beantwoor ding, dat daar enig verschil van mening in zit. Natuurlijk de binnenstad is alles binnen de grachten, maar wij hebben gezegd dat het winkelhart het essentiële is. Kijk ook naar andere steden, hoe het daar gebeurt met inter- en lokaal busvervoer Blad 43 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 Dan zegt de wethouder dat het CDA-voorstel geen meerderheid heeft. Dat moet nog blijken, dat kan ik zo snel niet bere kenen, maar de wethouder weet kennelijk meer. Het college zegt dat het er om gaat de Westersingel met brug of het RuiterskwartierDe wethouder heeft zich enorm uitgeput in argumenten om tegen de vervoersroute van Zaailand - Rui terskwartier te zijn en toch wordt dit ineens in een soort van alternatief gebracht. Hij zegt dat dit niet zijn keus is, maar het betekent, vind ik, als je het over pro en con tra hebt, dat nu kennelijk ineens in een onderzoek dat wel gebeurt Mag ik vragen dat als het college zegt dat zij nu de Wes tersingel met brug of Ruiterskwartier gaat onderzoeken, dat dat dan in wezen al betekent dat je die brug ook al plano logisch en besteksklaar gaat maken? Dan vinden wij het een heel essentieel punt dat een raad nooit akkoord mag gaan met voorstellen als er een deugde lijke kostenberekening ontbreekt, als er geen program van eisen is en als er geen deugdelijke kredietaanvraag is. Daarvan heb ik al gezegd, dat missen wij. Ik herhaal, indi catief geeft het college dat zelf aan, zegt zij daar dingen over. Wij vinden dat dat beslist nu in het aangekondigde onderzoek moet. Dan vraag ik mij af of er nog andere elementen zijn. Wij kunnen die wel bedenken, namelijk onderhoudskosten. De wethouder heeft zojuist gezegd dat je sowieso het kruis punt Sophialaan en' de Lange Marktstraat moet aanpassen. Dat heb ik nooit ergens gezien in een kostenberekening. Heeft het consequenties voor de verkeerslichteninstallatie, oversteekplaats Westersingel? Ik heb tien zaken op een rijtje gezet, ik zal die niet al lemaal opnoemen. Dat zijn allemaal gevolgen en die moeten dan natuurlijk wel mee worden genomen en gewogen in het uiteindelijke voorstel over drie maanden. Ik heb mij verbaasd over de vele argumenten die wethouder Timmermans nu geeft. Daarmee geeft hij aan dat er heel veel ontbrak in de b. en w.-rapportage. Het citybusverhaal heeft ons verbaasd. De wethouder heeft gezegd dat dit niet het meest essentiële onderdeel is voor het hele vervoer over de Westersingel, terwijl wij dat wel vinden. Als je. de busroute over de Westersingcl laat gaan heeft dat consequenties, namelijk aanleg Harmoniebrug en citybus. Nu zegt de wethouder dat de citybus niet van het meest essentiële belang is. (De heer Timmermans: Niet kwan titatief, wel kwalitatiefDit moet bij het onderzoek be trokken worden, vinden wijDat betekent dat wij best kun nen accepteren dat het plan drie maanden wordt opgeschoven voor een nadere studie, dat die periode min of meer accep tabel is, maar dan wel volgens de richtlijnen van Commissie De Haan en wel met die elementen die ik genoemd heb.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 22