Blad 52
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
Er is een motie van de D66-fractie ter zake van punt l.a
van dat besluit, de fractie wenst daarover een uitspraak
van de raad. Dat betekent dat voordat wij over het voorstel
als zodanig stemmen, ik de motie van de D66-fractie eerst
in stemming wil brengen.
Aan de orde is de stemming over de motie ingediend door de
D66-fractie aangaande de invulling van het Oldehoofster
kerkhof
De motie van de heer Bakker van de D66-fractie, mede-
ondertekend door mevrouw Inberg van de D66-fractie wordt
aangenomen met 22 tegen 13 stemmen. Tegen stemden de leden
van de fracties van CDA, NLP en WD.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over besluit nr.
7639.
De heer BeersWij wensen aantekening tegen het onderdeel
sluiproute over het Ruiterskwartier te hebben gestemd.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de
PAL/GL-fractie geacht wil worden tegen de sluiproute over
het Ruiterskwartier te hebben gestemd, met inachtneming van
de aangenomen motie.
De Voorzitter: Ontwerp-besluit nr. 7640, ter zake van de
aanleg van de fiets- voetgangersbrug.
U begrijpt dat het college, gezien de toelichtende opmer
kingen van de wethouder dit van de agenda afvoert.
Ontwerp-besluit nr. 7640 is ingetrokken.
De Voorzitter: Aan de orde is ontwerp-besluit nr. 7641 om
een voorbereidingsbesluit te nemen om mogelijk te maken
wanneer eventueel de raad tot een brug zou besluiten.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de frac
ties van NLP, WD en CDA geacht worden tegen het voorstel
te hebben gestemd.
Blad 53
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
Punt 4 (bijlage nr. 78)
De Voorzitter: Aan de orde is Evaluatie Verkeerks-Milieu-
Plan Leeuwarden.
De heer Bakker: Het is laat, ik houd het daarom kort.
Wij zitten met een probleem. Naar aanleiding van het feit
dat wij hebben besloten een grootschalige detailhandelsves
tiging op de Centrale te vestigen zou dat consequenties
kunnen geven voor de verbinding over het Vliet, want die
vormt de verbinding tussen de binnenstad en de Centrale.
Ik wil een motie indienen om het Vliet open te houden, want
in het Verkeers-Milieu-Plan is aangegeven dat het Vliet
zijn doorgaande karakter zou verliezen. De motie luidt als
volgt
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 26 juni 1997;
behandelende de evaluatienota Verkeers-Milieu-Plan;
overwegende dat
- bij de locatiekeuze GDV door de raad, gehoord de be
langhebbenden uit de binnenstad, nadrukkelijk is ge
kozen voor een locatie die in relatie tot de binnen
stad is te brengen zodat beide koopcentra elkaar
zouden kunnen versterken;
- de locatie GDV om deze reden de Centrale is gewor
den;
- de route over het Vliet deze locatie en de binnen
stad met elkaar in relatie brengt;
- in het Verkeers-Milieu-Plan is opgenomen het door
gaande karakter van deze route te blokkeren;
concluderende dat
het uitgangspunt zoals gebruikt in het Verkeers-
Milieu-Plan en het uitgangspunt gebruikt bij de loca
tiekeuze GDV niet met elkaar in overeenstemming zijn;
besluit
in tegenstelling tot de voornemens opgenomen in het
Verkeers-Milieu-Plan de route via het Vliet die de lo
catie 'de Centrale' en de parkeergelegenheden binnen
stad verbindt open te houden als doorgaande route;
en gaat over tot de orde van de dag
De motie is ondertekend door mijzelf en mevrouw Inberg na
mens de D66-fractie.
(De VoorzitterDe motie maakt onderdeel uit van de beraad
slagingen
De heer Jacobse: In de evaluatie Verkeers-Milieu-Plan staan
een aantal opmerkingen die verband houden met de discussie