Blad 52 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 Er is een motie van de D66-fractie ter zake van punt l.a van dat besluit, de fractie wenst daarover een uitspraak van de raad. Dat betekent dat voordat wij over het voorstel als zodanig stemmen, ik de motie van de D66-fractie eerst in stemming wil brengen. Aan de orde is de stemming over de motie ingediend door de D66-fractie aangaande de invulling van het Oldehoofster kerkhof De motie van de heer Bakker van de D66-fractie, mede- ondertekend door mevrouw Inberg van de D66-fractie wordt aangenomen met 22 tegen 13 stemmen. Tegen stemden de leden van de fracties van CDA, NLP en WD. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming over besluit nr. 7639. De heer BeersWij wensen aantekening tegen het onderdeel sluiproute over het Ruiterskwartier te hebben gestemd. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de PAL/GL-fractie geacht wil worden tegen de sluiproute over het Ruiterskwartier te hebben gestemd, met inachtneming van de aangenomen motie. De Voorzitter: Ontwerp-besluit nr. 7640, ter zake van de aanleg van de fiets- voetgangersbrug. U begrijpt dat het college, gezien de toelichtende opmer kingen van de wethouder dit van de agenda afvoert. Ontwerp-besluit nr. 7640 is ingetrokken. De Voorzitter: Aan de orde is ontwerp-besluit nr. 7641 om een voorbereidingsbesluit te nemen om mogelijk te maken wanneer eventueel de raad tot een brug zou besluiten. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de frac ties van NLP, WD en CDA geacht worden tegen het voorstel te hebben gestemd. Blad 53 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 Punt 4 (bijlage nr. 78) De Voorzitter: Aan de orde is Evaluatie Verkeerks-Milieu- Plan Leeuwarden. De heer Bakker: Het is laat, ik houd het daarom kort. Wij zitten met een probleem. Naar aanleiding van het feit dat wij hebben besloten een grootschalige detailhandelsves tiging op de Centrale te vestigen zou dat consequenties kunnen geven voor de verbinding over het Vliet, want die vormt de verbinding tussen de binnenstad en de Centrale. Ik wil een motie indienen om het Vliet open te houden, want in het Verkeers-Milieu-Plan is aangegeven dat het Vliet zijn doorgaande karakter zou verliezen. De motie luidt als volgt "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 26 juni 1997; behandelende de evaluatienota Verkeers-Milieu-Plan; overwegende dat - bij de locatiekeuze GDV door de raad, gehoord de be langhebbenden uit de binnenstad, nadrukkelijk is ge kozen voor een locatie die in relatie tot de binnen stad is te brengen zodat beide koopcentra elkaar zouden kunnen versterken; - de locatie GDV om deze reden de Centrale is gewor den; - de route over het Vliet deze locatie en de binnen stad met elkaar in relatie brengt; - in het Verkeers-Milieu-Plan is opgenomen het door gaande karakter van deze route te blokkeren; concluderende dat het uitgangspunt zoals gebruikt in het Verkeers- Milieu-Plan en het uitgangspunt gebruikt bij de loca tiekeuze GDV niet met elkaar in overeenstemming zijn; besluit in tegenstelling tot de voornemens opgenomen in het Verkeers-Milieu-Plan de route via het Vliet die de lo catie 'de Centrale' en de parkeergelegenheden binnen stad verbindt open te houden als doorgaande route; en gaat over tot de orde van de dag De motie is ondertekend door mijzelf en mevrouw Inberg na mens de D66-fractie. (De VoorzitterDe motie maakt onderdeel uit van de beraad slagingen De heer Jacobse: In de evaluatie Verkeers-Milieu-Plan staan een aantal opmerkingen die verband houden met de discussie

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 27