Blad 54 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 zoals wij die zojuist gevoerd hebben. Het zal duidelijk zijn dat voor die onderdelen die dat betreft, met name de Westersingel en dergelijke, wij daar tegen zijn. De heer Feddema: De conclusies van de evaluatie Verkeers- Milieu-Plan zijn te verklaren volgens mijn fractie. Dat fa se 1 nog niet geheel is uitgevoerd heeft mijns inziens niet alleen te maken met werkdruk en geld, het gaat volgens mij ook vooral om dat je het deel Voorstreek - Tuinen - Ossekop nog niet kan afsluiten, omdat vervangende parkeerruimte nog niet is gerealiseerd. Wij moeten zelfs nog beginnen met het Hoeksterend. Mijn fractie vindt, in volle overtuiging, dat wij ook niet met twee maten kunnen meten. Naar de onderne mers toe hebben wij beloofd eerst parkeerruimte te realise ren, daar is net ook al iets over gezegd, dan inrichten en tegelijk afsluiten. De winkeliers aan Nieuwestad-Wirdumer- dijk kan je niet anders behandelen dan die van Voorstreek, Kelders en Groentemarkt. Dat bent u toch allen met ons eens, naar ik hoop? Dat nu de Weaze afgesloten wordt, kunnen wij begrijpen, maar de Ossekop moet open blijven voor bestemmingsverkeer en de klanten moeten daar bij de parkeerplaatsen kunnen ko men Dat de groei, die uitgerekend is, uitkomt en dat wij nu meer gedreven zouden worden om tot versnelde uitvoering van het VMP over te gaan, gaat mijn fractie te ver. Fase 2 en 3 uitvoeren, goed, maar wel volgens de afspraken die wij hebben gemaakt. Dus eerst de parkeerproblematiek oplossen, dan herinrichten en tegelijkertijd afsluiten. Daar moeten wij ons aan houden, afspraak is afspraak. De motie van de D66-fractie kunnen wij onderschrijven. Mevrouw De Jong: Wij hebben het hier door middel van het Masterplan al vrij uitvoerig over gehad en gaan in wezen akkoord met de fasen zoals die genoemd staan. Wij steunen de motie van de D66-fractie nog niet, omdat wij nog even het antwoord van de wethouder willen afwachten. Wij hebben wel begrepen - omdat wij dat in de commissie wel eens aan de orde hebben gehad toen het GDV-beleid aan de orde was - dat de wethouder zich al eerder heeft uitgespro ken over dat er sowieso sprake moest zijn van een routing tussen de GDV-locatie en de binnenstad, alleen hij zei toen dat het er met name om ging dat het sluipverkeer naar bui ten de stad voorkomen moet worden op het Vliet. Maar wij horen het antwoord van de wethouder nog. Wij willen graag een actualisatie van het fietspadenplan, wij hebben dat in de commissie ook genoemd. Blad 55 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 Wij hebben ook gevraagd om mee te nemen in het Verkeers- Milieu-Plan de transferia aan de aanlooproutes naar de stad op plekken waar dat noodzakelijk is. Als wij een verkeers luwe binnenstad willen en wij willen minder autoverkeer in de binnenstad, dan denk ik dat wij ook toe moeten naar het neerzetten van transferia, waardoor autopassagiers over kunnen stappen op busvervoer richting werk bijvoorbeeld. De heer Beers: Wij hebben de evaluatie bekeken en zijn na tuurlijk ernstig teleurgesteld over de geringe voortgang van het Verkeers-Milieu-Plan. Wij hebben ook in de commis sie al genoemd dat wij vinden dat als wij blijven wachten tot er vervangende parkeergelegenheid is gerealiseerd, ik niet weet hoe lang dat wachten nog gaat duren. Wij hebben het alternatief van het parkeeraanbod Wilhelminaplein ge noemd. Laten wij alstublieft naar dat soort alternatieven gaan kijken, voordat de hele boel verwatert. De motie van de D66-fractie. Wij hebben begrepen dat ook op de route tussen de Centrale en de binnenstad de mogelijk heid van busvervoer mogelijk is. Ik vind het moeilijk om dan nu zo voor de vuist weg een motie aan te nemen. Als wij hier op terug komen in de commissie, vind ik het prima, maar om nu deze motie te steunen, gaat mij net iets te snel De heer Bilker: Ik wilde in eerste instantie niet het woord hebben over het Verkeers-Milieu-Plan, omdat ik dat al had gedaan bij het vorige agendapunt. Wij hebben namelijk ook in de commissie gezegd dat er een duidelijke samenhang is. Maar nu ligt er een interessante motie van de D66-fractie. Ik heb even fractie-overleg gehad en hoewel wij tegen de locatiekeuze GDV waren wat de Centrale betreft, is dit na tuurlijk wel een logische consequentie van het genomen be sluit. Bovendien herinneren wij ons dat dat ook een van de argumenten wasdie wethouder Van Ammers telkens naar voren haalde, dat er een goede verbinding zou zijn met de binnen stad. Wij zijn het dus van harte eens met de motie. De heer Stoker: Gezien het feit dat de automobiliteit nog steeds toeneemt, zij het dat de groei momenteel iets klei ner is, is dit plan nog steeds een belangrijke zaak. Het blijft echter heel belangrijk dat wij ook blijven kijken naar de ontwikkelingen op provinciaal en regionaal niveau wat het verkeer en vervoer betreft. Want Leeuwarden is na tuurlijk geen eiland. Afstemming op hetgeen anderen doen is noodzakelijk, dat is daarnet ook al gebleken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 28