Blad 56
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
Wat de motie betreft wil ik het antwoord van de wethouder
nog even afwachten, maar op het eerste gezicht denk ik dat
ik die kan steunen.
De heer Timmermans (weth.)De motie die de heer Bakker
heeft ingediend is naar ik zelf inschat overbodig. Zoals
ook al gememoreerd is, heeft mevrouw Van Ammers al aangege
ven bij de discussie over GDV-PDV en de relatie van de Cen
trale naar de binnenstad dat een goede verbinding gewaar
borgd blijft tussen deze twee concentraties van voorzienin
gen. Dat is geen afwijking van het Verkeers-Milieu-Plan,
zoals wij dat circa drie jaar geleden hebben vastgesteld.
Immers, zoals mevrouw De Jong heeft aangegeven, is het nim
mer de bedoeling geweest om de bereikbaarheidsroute van de
rondweg naar de binnenstad via het Vliet uit te schakelen.
Het tweede deel met name van het Vliet heeft ook een hoe
veelheid sluipers, die komen van de Groningerstraatweg,
Bleeklaan en gaan zo via de Groningerstraatweg naar de
rondweg, dus binnendoor en maken dan gebruik van het Vliet,
zowel ten noorden als ten zuiden van die aantakking van de
minirotonde. Dat gedeelte doorgaand verkeer, dat daar niets
te zoeken heeft, is de bedoeling dat dat er uit gaat. Dat
houdt dus automatisch in dat er een goede verbinding voor
bussen mogelijk moet blijven tussen de twee genoemde loca
ties. Ik denk dat daarmee wellicht het misverstand verhol
pen is. Ik beluister in de motivering achter de motie dat
wij het eens zijn. (De heer Bakker: Je kunt dus dan met een
auto van de Centrale gewoon het hele Vliet afrijden, de
brug over naar de parkeergarage.) Ja, dat blijft bereik
baar
De heer Jacobse maakt een uitzondering voor wat betreft de
Westersingel. (De heer Jacobse: Voor die onderdelen die te
maken hebben met het Masterplan, dat is dus met name de
Westersingel.) In het Verkeers-Milieu-Plan was de Wester
singel al de vervangende route, voor een deel althans, voor
het sluipverkeer in de binnenstad. Wil de heer Jacobse dat
nu met de discussie over de bus weer ter discussie stel
len.? Met andere woorden vindt hij dat in relatie tot de
discussie over het Masterplan de auto's wel over het Rui-
terskwartier moeten blijven rijden of is dat niet zijn be
doeling? Dat is mij nu niet helemaal duidelijk. Het enige
verschil tussen het Verkeers-Milieu-Plan en het Masterplan
is de vraag waar de bussen rijden. Bij de evaluatie van het
oude plan is dat eigenlijk nog niet relevant. Vandaar dat
ik probeer te doorgronden wat hij nu precies bedoelt. (De
heer Jacobse: Ik weet dat zelf ook niet, want ik heb dit op
gekregen, ik ben geen specialist op dit gebied. Ik zal dit
moeten navragen
Blad 57
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
De heer Feddema pleit dat als er geen alternatieve parkeer
plaatsen komen, wij dan de fases niet gaan uitvoeren. Ik
denk dat wij met de discussie die wij gevoerd hebben voor
wat betreft de Nieuwestad en de Wirdumerdijk daar nuance in
hebben gevonden. De termijn van realisatie voor fase 2 en
3, is nu veel sneller integraal in het Masterplan opgenomen
dan eerst in het Verkeers-Milieu-Plan de bedoeling was. Dan
kunnen ook voor de andere onderdelen tussentijds tijdelijke
oplossingen als zodanig geaccepteerd worden en hoef je niet
persé met de uitvoering te wachten tot je de perfecte defi
nitieve oplossing hebt. Met die kanttekening kunnen wij
denk ik wel leven.
Mevrouw De Jong heeft gevraagd naar het fietsplan en het
betrekken van de transferiadiscussie in de verdere uitwer
kingen. Wij gaan bezig met het ontwikkelen van een inte
graal verkeerscirculatieplan, waarin alle verschillende mo
daliteiten van vervoer betrokken worden. Dus ook de fiets
en de transferia zullen daar een plek in krijgen.
Ik denk dat ik dan alle vragen beantwoord heb met de beant
woording in positieve zin in de richting van de heer Stoker
dat het natuurlijk relevant is de subregionale, regionale
en zelfs nationale vervoersstromen daarbij in de gaten te
houden
De heer Bakker: Gezien het antwoord van de wethouder denk
ik dat de motie overbodig is. Wij trekken de motie in.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.
Plint 5 (bijlage nr. 90)
De Voorzitter: Aan de orde is Beslisdocument NV RTO voor de
externe verzelfstandiging van de sector Reiniging Tech
nisch Onderhoud van de dienst Stadsbeheer.
De heer Brinks (weth.)Het gaat om de raadsbrief, blad
zijde 3. Wij hebben gisteravond in de commissievergadering
geconstateerd dat daar een zinsnede in staat die niet
klopt. Ik stel voor om op bladzijde 3 de zin na 'sector
Reiniging en Technisch Onderhoud' te schrappen, dat is het