Blad 56 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 Wat de motie betreft wil ik het antwoord van de wethouder nog even afwachten, maar op het eerste gezicht denk ik dat ik die kan steunen. De heer Timmermans (weth.)De motie die de heer Bakker heeft ingediend is naar ik zelf inschat overbodig. Zoals ook al gememoreerd is, heeft mevrouw Van Ammers al aangege ven bij de discussie over GDV-PDV en de relatie van de Cen trale naar de binnenstad dat een goede verbinding gewaar borgd blijft tussen deze twee concentraties van voorzienin gen. Dat is geen afwijking van het Verkeers-Milieu-Plan, zoals wij dat circa drie jaar geleden hebben vastgesteld. Immers, zoals mevrouw De Jong heeft aangegeven, is het nim mer de bedoeling geweest om de bereikbaarheidsroute van de rondweg naar de binnenstad via het Vliet uit te schakelen. Het tweede deel met name van het Vliet heeft ook een hoe veelheid sluipers, die komen van de Groningerstraatweg, Bleeklaan en gaan zo via de Groningerstraatweg naar de rondweg, dus binnendoor en maken dan gebruik van het Vliet, zowel ten noorden als ten zuiden van die aantakking van de minirotonde. Dat gedeelte doorgaand verkeer, dat daar niets te zoeken heeft, is de bedoeling dat dat er uit gaat. Dat houdt dus automatisch in dat er een goede verbinding voor bussen mogelijk moet blijven tussen de twee genoemde loca ties. Ik denk dat daarmee wellicht het misverstand verhol pen is. Ik beluister in de motivering achter de motie dat wij het eens zijn. (De heer Bakker: Je kunt dus dan met een auto van de Centrale gewoon het hele Vliet afrijden, de brug over naar de parkeergarage.) Ja, dat blijft bereik baar De heer Jacobse maakt een uitzondering voor wat betreft de Westersingel. (De heer Jacobse: Voor die onderdelen die te maken hebben met het Masterplan, dat is dus met name de Westersingel.) In het Verkeers-Milieu-Plan was de Wester singel al de vervangende route, voor een deel althans, voor het sluipverkeer in de binnenstad. Wil de heer Jacobse dat nu met de discussie over de bus weer ter discussie stel len.? Met andere woorden vindt hij dat in relatie tot de discussie over het Masterplan de auto's wel over het Rui- terskwartier moeten blijven rijden of is dat niet zijn be doeling? Dat is mij nu niet helemaal duidelijk. Het enige verschil tussen het Verkeers-Milieu-Plan en het Masterplan is de vraag waar de bussen rijden. Bij de evaluatie van het oude plan is dat eigenlijk nog niet relevant. Vandaar dat ik probeer te doorgronden wat hij nu precies bedoelt. (De heer Jacobse: Ik weet dat zelf ook niet, want ik heb dit op gekregen, ik ben geen specialist op dit gebied. Ik zal dit moeten navragen Blad 57 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 De heer Feddema pleit dat als er geen alternatieve parkeer plaatsen komen, wij dan de fases niet gaan uitvoeren. Ik denk dat wij met de discussie die wij gevoerd hebben voor wat betreft de Nieuwestad en de Wirdumerdijk daar nuance in hebben gevonden. De termijn van realisatie voor fase 2 en 3, is nu veel sneller integraal in het Masterplan opgenomen dan eerst in het Verkeers-Milieu-Plan de bedoeling was. Dan kunnen ook voor de andere onderdelen tussentijds tijdelijke oplossingen als zodanig geaccepteerd worden en hoef je niet persé met de uitvoering te wachten tot je de perfecte defi nitieve oplossing hebt. Met die kanttekening kunnen wij denk ik wel leven. Mevrouw De Jong heeft gevraagd naar het fietsplan en het betrekken van de transferiadiscussie in de verdere uitwer kingen. Wij gaan bezig met het ontwikkelen van een inte graal verkeerscirculatieplan, waarin alle verschillende mo daliteiten van vervoer betrokken worden. Dus ook de fiets en de transferia zullen daar een plek in krijgen. Ik denk dat ik dan alle vragen beantwoord heb met de beant woording in positieve zin in de richting van de heer Stoker dat het natuurlijk relevant is de subregionale, regionale en zelfs nationale vervoersstromen daarbij in de gaten te houden De heer Bakker: Gezien het antwoord van de wethouder denk ik dat de motie overbodig is. Wij trekken de motie in. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Plint 5 (bijlage nr. 90) De Voorzitter: Aan de orde is Beslisdocument NV RTO voor de externe verzelfstandiging van de sector Reiniging Tech nisch Onderhoud van de dienst Stadsbeheer. De heer Brinks (weth.)Het gaat om de raadsbrief, blad zijde 3. Wij hebben gisteravond in de commissievergadering geconstateerd dat daar een zinsnede in staat die niet klopt. Ik stel voor om op bladzijde 3 de zin na 'sector Reiniging en Technisch Onderhoud' te schrappen, dat is het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 29