Blad 2
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
Te behandelen:
Punt omschrijving bijlage blz.
1 Vragenhalf-uurtje voor burgers.
2 Medede1ingen
3 Vaststelling masterplan openbare ruimte
Leeuwarder binnenstad als aanzet voor
het integrale plan van aanpak 'Binnenstad
Nieuwe Stad'
4 Evaluatie Verkeers-Milieu-Plan Leeuwarden.
5 Beslisdocument NV RTO voor de externe
verzelfstandiging van de sector Reiniging
Technisch Onderhoud van de dienst
Stadsbeheer
6 Convenant Cultuur 1997-2000.
De Voorzitter: Leden van de raad, hartelijk welkom.
Punt 1.
85
78
10
53
90
94
57
68
De Voorzitter: Aan de orde is het vragenhalf-uurtje voor
burgers
De heer Douma: Ik ben binnenstadsbewoner en bijna 70 jaar
bewoner van onze goede stad Leeuwarden.
Ik had een paar vragen, opmerkingen mag ik zeggen en een
waarschuwing. Het gaat over het kostenplaatje dat hangt aan
die brug.
Dan begin ik even met het eerste debacle wat we beleefd
hebben met de Westerkerk. De heer Timmermans weet nog wel
hoe dat verlopen is. Ze wilden het Verzetsmuseum er in be
graven. Toen hadden we deskundigen in onze vereniging
"Friesland 1940-1945", die zeiden dat dat niet moest wezen.
Toen zei de heer Timmermans: dat kost f 1,2 miljoen. Maar u
weet dus allemaal dat het meer dan f 6 miljoen gekost
heeft. Toen hadden wij een waarschuwende brief gekregen,
dat dat kostenplaatje dichter bij de f 10 miljoen zou lig
gen
Dat is het eerste punt wat ik wou opmerken.
Het tweede was met de Harmonie. Je krijgt bij het Herenak
koord f 23 miljoen, een architect maakt een plan van f 30
miljoen en het wordt misschien f 40 miljoen.
Dat was de tweede grote misrekening.
Het derde punt dat is dus het Stadskantoor. De mensen van
de Aegon, die ik gesproken heb, waren onwennig van hun oude
Blad 3
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
stekkie. Dus als de gemeente nu dat allereerste plan van
renovatie had gevolgd dan was haar die strop bespaard ge
bleven.
Dan krijgen we misschien de vierde strop met een berekening
van f 3 miljoen of f 3,1 miljoen, wat misschien f 5 miljoen
wordt. Doet u dat om die f 1 miljoen van het Rijk te van
gen? Dan hebt u straks een strop van f 4 miljoen. Daar wou
ik u even voor waarschuwen.
De heer R van Buren: Voorzitter, geachte leden van de raad,
mijn naam is Rindert van Buren en ik spreek hier als voor
zitter van de wijkvereniging "De Toekomst- Vosseparkwijk"
een wijk die bekend staat om haar eigen karakter en goede
woon- en leefklimaat. Dit klimaat staat echter onder druk.
De toename van het verkeer op de rondweg, in combinatie met
de groei van de dienstverlenende sector langs de Lange
Marktstraat, Tesselschadestraat en het FEC-complex heeft
geleid tot het nodige sluipverkeer in deze wijk, met name
tijdens de spits. Het autoluw maken van de binnenstad vormt
een nieuwe bedreiging. In onze brief van 14 juni jl. hebben
wij onze zorg uitgesproken over de toename van de verkeers
druk op de Westersingel en Pier Panderstraat en de risico's
van nieuw sluipverkeer. Daarnaast hebben wij gewezen op het
ontbreken van de noodzaak van de HarmoniebrugWij vinden
het weren van de autobussen uit de binnenstad een slechte
zaak. Het is in tegenspraak met uw beleid in het Verkeers-
Milieu-Plan om de concurrentiepositie van het openbaar ver
voer te versterken.
Wij hebben op 19 juni jl. de gelegenheid gehad onze brief
nader toe te lichten aan vertegenwoordigers van de diverse
partijen uit uw raad. Wij hebben deze avond als bijzonder
constructief ervaren en zijn u daarvoor erkentelijk. Tij
dens deze bespreking is ook de aanvullende notitie van het
college van burgemeester en wethouders aan de orde geweest.
In deze aanvullende notitie is aangenomen, dat het verval
len van de halte Westersingel/Fonteinstraat een verlies van
26.000 buspassagiers impliceert. Dat zou een gevolg zijn
van de toename van de loopafstand tot de Nieuwestad. Aange
zien de loopafstand van de bestaande halteplaats aan de
Harlingersingel nauwelijks afwijkt van de nieuwe halte aan
de Westersingel/Fonteinstraat, is geconcludeerd dat dit
verlies een onjuiste aanname is. De primaire noodzaak van
de Harmoniebrug is derhalve niet aanwezig.
Ook heeft de aanvullende notitie onze zorg met betrekking
tot de toename van de verkeersdruk en het sluipverkeer niet
weggenomen. Tijdens de bespreking met de raadsleden is ons
gebleken dat niet model 3B maar 4A uit de studie van Hof-
stra Verkeersadviseurs wordt nagestreefd. Dit impliceert
eenrichtingsverkeer op de Westersingel in noordelijke rich
ting. Er wordt in dit model afgezien van een linksafverbod