Blad 2 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 Te behandelen: Punt omschrijving bijlage blz. 1 Vragenhalf-uurtje voor burgers. 2 Medede1ingen 3 Vaststelling masterplan openbare ruimte Leeuwarder binnenstad als aanzet voor het integrale plan van aanpak 'Binnenstad Nieuwe Stad' 4 Evaluatie Verkeers-Milieu-Plan Leeuwarden. 5 Beslisdocument NV RTO voor de externe verzelfstandiging van de sector Reiniging Technisch Onderhoud van de dienst Stadsbeheer 6 Convenant Cultuur 1997-2000. De Voorzitter: Leden van de raad, hartelijk welkom. Punt 1. 85 78 10 53 90 94 57 68 De Voorzitter: Aan de orde is het vragenhalf-uurtje voor burgers De heer Douma: Ik ben binnenstadsbewoner en bijna 70 jaar bewoner van onze goede stad Leeuwarden. Ik had een paar vragen, opmerkingen mag ik zeggen en een waarschuwing. Het gaat over het kostenplaatje dat hangt aan die brug. Dan begin ik even met het eerste debacle wat we beleefd hebben met de Westerkerk. De heer Timmermans weet nog wel hoe dat verlopen is. Ze wilden het Verzetsmuseum er in be graven. Toen hadden we deskundigen in onze vereniging "Friesland 1940-1945", die zeiden dat dat niet moest wezen. Toen zei de heer Timmermans: dat kost f 1,2 miljoen. Maar u weet dus allemaal dat het meer dan f 6 miljoen gekost heeft. Toen hadden wij een waarschuwende brief gekregen, dat dat kostenplaatje dichter bij de f 10 miljoen zou lig gen Dat is het eerste punt wat ik wou opmerken. Het tweede was met de Harmonie. Je krijgt bij het Herenak koord f 23 miljoen, een architect maakt een plan van f 30 miljoen en het wordt misschien f 40 miljoen. Dat was de tweede grote misrekening. Het derde punt dat is dus het Stadskantoor. De mensen van de Aegon, die ik gesproken heb, waren onwennig van hun oude Blad 3 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 stekkie. Dus als de gemeente nu dat allereerste plan van renovatie had gevolgd dan was haar die strop bespaard ge bleven. Dan krijgen we misschien de vierde strop met een berekening van f 3 miljoen of f 3,1 miljoen, wat misschien f 5 miljoen wordt. Doet u dat om die f 1 miljoen van het Rijk te van gen? Dan hebt u straks een strop van f 4 miljoen. Daar wou ik u even voor waarschuwen. De heer R van Buren: Voorzitter, geachte leden van de raad, mijn naam is Rindert van Buren en ik spreek hier als voor zitter van de wijkvereniging "De Toekomst- Vosseparkwijk" een wijk die bekend staat om haar eigen karakter en goede woon- en leefklimaat. Dit klimaat staat echter onder druk. De toename van het verkeer op de rondweg, in combinatie met de groei van de dienstverlenende sector langs de Lange Marktstraat, Tesselschadestraat en het FEC-complex heeft geleid tot het nodige sluipverkeer in deze wijk, met name tijdens de spits. Het autoluw maken van de binnenstad vormt een nieuwe bedreiging. In onze brief van 14 juni jl. hebben wij onze zorg uitgesproken over de toename van de verkeers druk op de Westersingel en Pier Panderstraat en de risico's van nieuw sluipverkeer. Daarnaast hebben wij gewezen op het ontbreken van de noodzaak van de HarmoniebrugWij vinden het weren van de autobussen uit de binnenstad een slechte zaak. Het is in tegenspraak met uw beleid in het Verkeers- Milieu-Plan om de concurrentiepositie van het openbaar ver voer te versterken. Wij hebben op 19 juni jl. de gelegenheid gehad onze brief nader toe te lichten aan vertegenwoordigers van de diverse partijen uit uw raad. Wij hebben deze avond als bijzonder constructief ervaren en zijn u daarvoor erkentelijk. Tij dens deze bespreking is ook de aanvullende notitie van het college van burgemeester en wethouders aan de orde geweest. In deze aanvullende notitie is aangenomen, dat het verval len van de halte Westersingel/Fonteinstraat een verlies van 26.000 buspassagiers impliceert. Dat zou een gevolg zijn van de toename van de loopafstand tot de Nieuwestad. Aange zien de loopafstand van de bestaande halteplaats aan de Harlingersingel nauwelijks afwijkt van de nieuwe halte aan de Westersingel/Fonteinstraat, is geconcludeerd dat dit verlies een onjuiste aanname is. De primaire noodzaak van de Harmoniebrug is derhalve niet aanwezig. Ook heeft de aanvullende notitie onze zorg met betrekking tot de toename van de verkeersdruk en het sluipverkeer niet weggenomen. Tijdens de bespreking met de raadsleden is ons gebleken dat niet model 3B maar 4A uit de studie van Hof- stra Verkeersadviseurs wordt nagestreefd. Dit impliceert eenrichtingsverkeer op de Westersingel in noordelijke rich ting. Er wordt in dit model afgezien van een linksafverbod

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 2