Blad 58
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
deel 'mits de aansluiting bij een ander overheidsafvalbe-
drijf meteen gerealiseerd wordt.'
De heer De Beer: Door deze opmerking kan ik het eerste ge
deelte van mijn verhaal gevoeglijk weglaten, want ik had
dit ook duidelijk in mijn verhaal opgenomen, gezien het
feit dat wij eerst duidelijk de verzelfstandiging voor de
gemeente helemaal willen afkaarten voordat wij verder gaan.
Maar die toezegging ligt er dus inmiddels.
Maar er zijn nog twee andere punten waar ik over wil spre
ken.
Zoals wel meer het geval is bij verzelfstandigingstrajec-
ten, geeft dit nogal wat onrust bij de mensen die het be
treft. Daarom heb ik ook in de commissie, en doe ik het nu
weer, het verzoek gedaan om het personeel tijdig en zo vol
ledig mogelijk op de hoogte te houden van de ontwikkelin
gen
In punt 3 van het besluit wordt het college gemachtigd tot
alles wat nodig is voor de uitvoering van het besluit. Dat
wordt het opstellen van de statuten, de contracten, de
huurovereenkomsten en het benoemen van de directeur. Dit
alles overziende, lijkt mij een begeleidingscommissie to
taal overbodig. Wij hebben een Commissie Stadsbeheer waar
dit onder valt en als deze commissie regelmatig op de hoog
te wordt gehouden van de ontwikkelingen is dat wat mijn
fractie betreft meer dan voldoende.
Conclusie, met uitzondering van punt 4 van het besluit kan
de WD-fractie instemmen met het beslisdocument
De heer Feenstra: Het afstoten van de gemeentelijke dien
sten middels verzelfstandiging naar een privaatrechtelijk
orgaan is een CDA-standpunt welke al vermeld staat in haar
programma. Het gaat hier om de gemeentelijke taak diensten
Reiniging en Technisch Onderhoud. Huisvuil ophalen enz.
zien wij als een gemeentelijke taak. Vraagtekens zetten wij
bij bijvoorbeeld het ophalen van bedrijfsafval, het legen
van beerputten en vetputten. Dit zien wij meer als een taak
voor het bedrijfsleven zelf. Een gemeente behoeft geen be
drijven op te zetten die al door de markt zelf worden ge
daan. Te snel zou er sprake kunnen zijn van valse concur
rentie en blijkens het laatste jaarverslag verliest de ge
meente alleen maar terrein op dit gebied. Echte marktcon
currentie zal de nieuwe BV met haar beperkte vermogen ook
niet aan kunnen om te strijden met de grote jongens. Het
gaat hier om een veel te klein onderdeel wat beslist geen
geld mag kosten, zodat dit niet zal leiden tot lastenverho
ging van de burger. Zoals vermeld is een algemene reserve
van f 450.000,- wel erg minimaal, te meer daar hier al een
aantal leningen in verwerkt zijn. De cash flow is daardoor
Blad 59
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
er laag. Een totaal eigen vermogen van 6%, zijnde
f 550.000,- zou menige banken doen trillen bij het zien van
de begroting van een dergelijk bedrijf. In dit geval mis
schien minder, daar wij als gemeentelijk aandeelhouder toch
borg moeten gaan staan.
In de commissievergadering hebben wij voorgesteld om toch
een of meer commissarissen te benoemen uit de raad. Dit
punt komt terug bij de vaststelling van de statuten en wij
zullen dan pleiten voor het betrokken blijven van minimaal
één persoon in de vorm van bijvoorbeeld de wethouder wiens
portefeuille het is. Dan komt de toezegging van het betrok
ken blijven, waar wij gisteren in de commissie over gespro
ken hebben, wat nu ook weer toegezegd is, dat hoeven wij
niet te herhalen.
De desintegratieschade is ook nog een wankel punt. Het kan
vriezen, het kan dooien. Hoe hoog worden de werkelijke kos
ten van het niet meer kunnen doorberekenen van bijvoorbeeld
huren, overhead, facilitair bedrijf en met name de post PM
voor het sociaal plan. Schaalvergroting is nodig voor de
toekomst op het gebied van afvalsturing. Privatisering
staan wij positief tegenover. Ons voorbehoud in de commis
sievergadering zetten wij dan ook om naar een positief ad
vies
Maar nogmaals, wij vragen u rekening te houden met onze op
merkingen
De heer Jacobse: Knelpunt voor ons blijft de sturingsmoge
lijkheid van deze raad bij de fusiegolf in afvalland. Nu
voor 100% aandeelhouder, maar dat percentage verwatert.
Wellicht tot een niveau dat je net zo goed een contract
kunt sluiten met een geheel private onderneming. De Olaf
nachtmerrie staat ons nog goed in het geheugen. Wij zullen
derhalve bij de statutenbehandeling daar nauwkeurig naar
kijken. De heer Feenstra heeft daarnet al gezegd, wat ook
wij in de commissie verwoord hebben, dat wat de commissa
rissen betreft wij van mening zijn dat in ieder geval één
daarvan door de raad benoemd zou moeten worden.
Besluit 3. gaat heel ver. Onze vraag is of hier niet moet
staan concept-statuten en concept-contractenImmers het
besluit tot vaststelling wordt mijns inziens niet gedele
geerd. Graag zou ik hier nog een toelichting op hebben.
Aan punt 4. hebben ook wij geen behoefte. De heer De Beer
heeft daarover al voldoende gezegd, ik sluit mij kortheids
halve bij hem aan.
De heer Beers: Wij hebben in de commissie met name vragen
gesteld over hoe wij als gemeente inhoudelijk nog invloed