Blad 58 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 deel 'mits de aansluiting bij een ander overheidsafvalbe- drijf meteen gerealiseerd wordt.' De heer De Beer: Door deze opmerking kan ik het eerste ge deelte van mijn verhaal gevoeglijk weglaten, want ik had dit ook duidelijk in mijn verhaal opgenomen, gezien het feit dat wij eerst duidelijk de verzelfstandiging voor de gemeente helemaal willen afkaarten voordat wij verder gaan. Maar die toezegging ligt er dus inmiddels. Maar er zijn nog twee andere punten waar ik over wil spre ken. Zoals wel meer het geval is bij verzelfstandigingstrajec- ten, geeft dit nogal wat onrust bij de mensen die het be treft. Daarom heb ik ook in de commissie, en doe ik het nu weer, het verzoek gedaan om het personeel tijdig en zo vol ledig mogelijk op de hoogte te houden van de ontwikkelin gen In punt 3 van het besluit wordt het college gemachtigd tot alles wat nodig is voor de uitvoering van het besluit. Dat wordt het opstellen van de statuten, de contracten, de huurovereenkomsten en het benoemen van de directeur. Dit alles overziende, lijkt mij een begeleidingscommissie to taal overbodig. Wij hebben een Commissie Stadsbeheer waar dit onder valt en als deze commissie regelmatig op de hoog te wordt gehouden van de ontwikkelingen is dat wat mijn fractie betreft meer dan voldoende. Conclusie, met uitzondering van punt 4 van het besluit kan de WD-fractie instemmen met het beslisdocument De heer Feenstra: Het afstoten van de gemeentelijke dien sten middels verzelfstandiging naar een privaatrechtelijk orgaan is een CDA-standpunt welke al vermeld staat in haar programma. Het gaat hier om de gemeentelijke taak diensten Reiniging en Technisch Onderhoud. Huisvuil ophalen enz. zien wij als een gemeentelijke taak. Vraagtekens zetten wij bij bijvoorbeeld het ophalen van bedrijfsafval, het legen van beerputten en vetputten. Dit zien wij meer als een taak voor het bedrijfsleven zelf. Een gemeente behoeft geen be drijven op te zetten die al door de markt zelf worden ge daan. Te snel zou er sprake kunnen zijn van valse concur rentie en blijkens het laatste jaarverslag verliest de ge meente alleen maar terrein op dit gebied. Echte marktcon currentie zal de nieuwe BV met haar beperkte vermogen ook niet aan kunnen om te strijden met de grote jongens. Het gaat hier om een veel te klein onderdeel wat beslist geen geld mag kosten, zodat dit niet zal leiden tot lastenverho ging van de burger. Zoals vermeld is een algemene reserve van f 450.000,- wel erg minimaal, te meer daar hier al een aantal leningen in verwerkt zijn. De cash flow is daardoor Blad 59 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 er laag. Een totaal eigen vermogen van 6%, zijnde f 550.000,- zou menige banken doen trillen bij het zien van de begroting van een dergelijk bedrijf. In dit geval mis schien minder, daar wij als gemeentelijk aandeelhouder toch borg moeten gaan staan. In de commissievergadering hebben wij voorgesteld om toch een of meer commissarissen te benoemen uit de raad. Dit punt komt terug bij de vaststelling van de statuten en wij zullen dan pleiten voor het betrokken blijven van minimaal één persoon in de vorm van bijvoorbeeld de wethouder wiens portefeuille het is. Dan komt de toezegging van het betrok ken blijven, waar wij gisteren in de commissie over gespro ken hebben, wat nu ook weer toegezegd is, dat hoeven wij niet te herhalen. De desintegratieschade is ook nog een wankel punt. Het kan vriezen, het kan dooien. Hoe hoog worden de werkelijke kos ten van het niet meer kunnen doorberekenen van bijvoorbeeld huren, overhead, facilitair bedrijf en met name de post PM voor het sociaal plan. Schaalvergroting is nodig voor de toekomst op het gebied van afvalsturing. Privatisering staan wij positief tegenover. Ons voorbehoud in de commis sievergadering zetten wij dan ook om naar een positief ad vies Maar nogmaals, wij vragen u rekening te houden met onze op merkingen De heer Jacobse: Knelpunt voor ons blijft de sturingsmoge lijkheid van deze raad bij de fusiegolf in afvalland. Nu voor 100% aandeelhouder, maar dat percentage verwatert. Wellicht tot een niveau dat je net zo goed een contract kunt sluiten met een geheel private onderneming. De Olaf nachtmerrie staat ons nog goed in het geheugen. Wij zullen derhalve bij de statutenbehandeling daar nauwkeurig naar kijken. De heer Feenstra heeft daarnet al gezegd, wat ook wij in de commissie verwoord hebben, dat wat de commissa rissen betreft wij van mening zijn dat in ieder geval één daarvan door de raad benoemd zou moeten worden. Besluit 3. gaat heel ver. Onze vraag is of hier niet moet staan concept-statuten en concept-contractenImmers het besluit tot vaststelling wordt mijns inziens niet gedele geerd. Graag zou ik hier nog een toelichting op hebben. Aan punt 4. hebben ook wij geen behoefte. De heer De Beer heeft daarover al voldoende gezegd, ik sluit mij kortheids halve bij hem aan. De heer Beers: Wij hebben in de commissie met name vragen gesteld over hoe wij als gemeente inhoudelijk nog invloed

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 30