Blad 62
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
tegenstelling tot de aandeelhouders - lees de gemeenten -
verregaande beslissingen ten aanzien van fusie en overname
mag nemen. Gezien de eerder geschetste bedreigingen vinden
wij dit niet verstandig. Naar onze mening zal ook daarom
eerst duidelijk moeten zijn hoe Afvalsturing in de toekomst
gaat werken alvorens de besluitvorming middels een kleine
Raad van Commissarissen uit handen wordt gegeven. In de
vergadering van de Commissie Milieu en Stadsbeheer is als
uitkomst van de discussie de toezegging door de wethouder
gedaan de procedure te knippen, dus vooralsnog eerst alleen
te besluiten tot externe verzelfstandiging. Ik vraag mij op
dit moment even af of met het alleen het schrappen van het
laatste zinnetje daar voldoende uitwerking aan wordt gege
ven
De heer Den Oudsten: Juist door al die onzekerheden voor de
middellange termijn en alle strategische discussies, die
nog plaatsvinden bij de grotere afvalverwerkers in Noord-
Nederland, hebben wij gezegd, laten wij nu die knip leggen
in de besluitvorming, laten wij wel zorgen dat onze reini
gingsdienst zodanig wordt georganiseerd dat die gemakkelij
ker aansluiting kan vinden bij derde partijen, maar laten
wij ons zelf nog volledig vrij voelen om op het moment dat
de eigen NV er staat die te laten aansluiten bij andere
partijen. Daar was de wethouder overigens klip en klaar in.
Hij heeft gezegd dat het kan. Dat lijkt mij ook geen enkel
probleem. Ik vind het ook terecht dat mevrouw Inberg en ook
anderen dit punt zo benadrukken, omdat het juist iets is
dat toch wat afwijkt van het positieve advies van de onder
nemingsraad. Ook ik ben toch wel nieuwsgierig naar hoe het
college daar nu mee omgaat, omdat als je het formeel be
kijkt, er op dit moment geen positief advies is van de on
dernemingsraad dat je door kunt gaan. Dan kan je twee kan
ten op. Je kunt opnieuw een advies vragen en je kunt vol
gens mij ook gewoon een maand wachttijd in acht nemen en de
ondernemingsraad de gelegenheid geven om naar de Onderne
mingskamer te gaan. Ik weet niet hoe dat in gemeentelijke
kringen precies werkt, maar dat wordt mij straks wel duide
lijk gemaakt, denk ik.
Maar ik denk wel dat als je praat over het serieus nemen
van het belang van het personeel, dit een belangrijk onder
deel is. Daar zal de wethouder hopelijk nog even op willen
ingaan
Een ander belangrijk onderdeel is dat je de mensen die al
tijd onder de vlag van de zekerheid van het gemeentelijk
dienstverband hebben gewerkt ook voor de toekomst zodanig
goed moet toerusten dat zij zich ook bij hun toekomstige
werkgever zeker en vooral ook prettig voelen. Ik denk dat
alle voorwaarden aanwezig zijn om dat ook gerealiseerd te
krijgen. Ik denk ook dat er goede overeenstemming is, een
basis, om dat te regelen. Maar daar zit tegelijkertijd nog
Blad 63
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
iets anders bij, ik zou dat toch hier willen neerleggen.
Het is ook net zo goed van belang voor de gezondheid van de
onderneming dat ook de loonkosten conform de andere bedrij-
ven zijn die in diezelfde markt opereren, anders zet je dit
bedrijf bij voorbaat op achterstand. Mochten er dus ver
schillen zijn tussen die huidige situatie in de loonkosten,
dan denk ik dat het goed is dat die ook op een zorgvuldige
manier zodanig worden weggewerkt dat dit het bedrijf niet
belemmerd in zijn bedrijfsvoering. Dat ten aanzien van het
personeel
Het tweede punt, wat voor de PvdA-fractie van belang is,
ligt in de tarievensfeerIn feite moet je deze operatie
niet aangaan vanuit een defensief oogpunt, dat je zegt wij
kunnen dit op den duur toch niet meer alleen redden, dus
laten wij nu maar aansluiting zoeken. Je moet zoeken naar
mogelijkheden om de tarieven zo laag mogelijk te kunnen
houden. Daar wordt wat genuanceerd in de papieren over ge
praat, dat kan ik mij ook wel voorstellen. Het is altijd
van belang om hier wat slagen om de arm te houden, maar ik
wil hier wel nadrukkelijk zeggen dat het wel de inzet is
van onze fractie om dat punt goed in de gaten te houden.
Een ander punt, dat heeft te maken met het personeel en de
toekomst van het bedrijf, is hoe je omgaat met de zeggen
schap van de gemeente. Dat is een wat lastig punt, omdat je
dat verschillend kunt wegen. Wij hebben gezegd dat je nu
juist in de eerste fase als raad daar nadrukkelijk bij be
trokken zou moeten zijn. Of je dat in commissieverband doet
of een begeleidingsgroep, dat laat ik even in het midden.
Als het college vindt dat dat laatste moet, dan hebben wij
daar geen problemen mee. Maar er zijn wel een aantal zaken
die vrij principieel nu geregeld moeten worden. Bijvoor
beeld, hoe geef je gemeentelijke invloed gestalte? Dat is
niet alleen bij ons eigen bedrijf, waarbij het natuurlijk
100% is, maar vooral ook kijken naar de toekomst. Praat je
dan over, een maatstaf voor aandeelhouderschap is bijvoor
beeld de kapitaalsinbreng; is het de mate van inbreng van
omzet? Dat zijn allerlei zaken waar je met elkaar goed over
moet praten, voordat je daar een definitief oordeel over
kunt vellen.
Een dividend beleid. Het is natuurlijk de bedoeling dat
zo'n bedrijf gezond draait, dus er zal af en toe misschien
ook eens een gezond resultaat uit komen. Ik vind het van
belang dat je vooraf een zorgvuldig dividendbeleid vast
stelt, zodat je daar achteraf geen problemen over krijgt.
Naar mate je verder het bedrijf laat opgaan in andere be
drijven, zal je gemeentelijke invloed zakken, minder wor
den. Dus is het van belang, ook in de vormgeving van die
eigen onderneming, om dat op een goede manier op te zetten.