Blad 12 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 aantrekkingskracht op jongeren en die moeten zich ook in de stad thuis voelen. Wij zien dus graag als het over de stra- tenaanpak gaat een plan waar, wanneer en hoe de zaken wor den aangepakt. Want ook daar, als Wirdumerdijk en Nieuwe- stad etc. zijn aangepakt, zal een prioriteitenlijst moeten komen Verkeer en ook het Verkeers-Milieu-Plan. Daar ligt wat onze fractie betreft hier en daar een andere kijk op enkele onderdelen. De binnenstad wordt autoluw, overal rond de binnenstad komen parkeergelegenheden en door middel van een systeem word je geleid. Op zich een prima zaak, wij zijn daar voor. Maar wel een paar opmerkingen en een vraag. Ten eerste kwam op de avond van 13 januari jl. in Theater Romein op de informatie-avond van de binnenstad nogal na drukkelijk de verkeersdruk op de Stationsweg en het Zuider plein naar voren. Nu veel meer verkeer langs de Oostergo- weg, Zuiderplein, Stationsweg, Sophialaan en Lange Markt straat trekt zal dat een toename betekenen. Daar is geen oplossing voor. In de voorstellen wordt daar helaas niet verder op ingegaan. Als je het verkeer niet meer in de bin nenstad toelaat en een andere route kiest om die binnenstad heen, dan zal die route dat moeten kunnen verwerken. Dat is nu al een knelpunt. Wij hebben daar dus wat twijfels bij. Dat gaat dan met name om kruispunt Sophialaan/Lange Markt straat en de Lange Marktstraat zelf. Die zullen het zwaar te verstouwen krijgen. Voor fietsers is het nu al een crime om over te steken bij de Lange Marktstraat en bij het Zui derplein. Wij vinden dus dat de consequenties om het verkeer buiten de binnenstad te brengen te weinig doordacht zijn. Daar komt bij dat de bussen niet meer over het Wilhelminaplein gaan, maar de oostelijke route via de Stationsweg kiezen en de westelijke route via de Lange Marktstraat. Dat wordt dus een extra belasting. Het openbaar vervoer. Voor het CDA is de vraag erg belangrijk hoe het openbaar vervoer zo dicht mogelijk in de binnenstad komt. Leeuwarden heeft een unieke situatie wat die binnenstad betreft, het Wilhelminaplein met de toeleidende wegen is een zeer ge schikte plaats voor het openbaar vervoer. De echte binnen stad, zeg maar het winkelhart, is zeer goed bereikbaar als men de mogelijkheid heeft op het Wilhelminaplein uit te stappen. Inwoners vanuit de wijken kunnen met de stadsbus zo dicht mogelijk bij de winkelstraten uitstappen, scholie ren en senioren van binnen en buiten de stad kunnen recht streeks in de stad uitstappen. Wat dat betreft vinden wij het erg jammer en niet logisch dat nu het voorstel wordt gedaan de westelijke route te doen via de Lange Markt Blad 13 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 straat, Westersingel, enz. Dat heeft veel te veel negatieve consequenties In het verhaal komt ook de functie van de Prins Hendrik straat naar voren. In onze ogen behoeft de Prins Hendrik straat inderdaad verbetering, maar om nu te zeggen dat het een winkelstraat moet dan wel gaat worden is in onze ogen niet het meest verstandig. Immers, het is en blijft een verbindingsstraat Stationskwartier-binnenstad. Het verkeer wordt al geweerd in de Prins Hendrikstraat, terecht, het autoverkeer dan, maar waarom dan ook het openbaar vervoer? Laat s.v.p. de bussen en de taxi's er wel door rijden, een unieke situatie moet je optimaal benutten. Om twee voor beelden te noemen, zelfs in Amsterdam over de Nieuwezijds Voorburgwal rijden de bussen en over het Gedempte Zuider- diep in Groningen ook. Waarom in Leeuwarden dan een uitzon dering? Wij stellen voor voorzitter om de westelijke route van het openbaar vervoer langs de Sophialaan, Prins Hen drikstraat, RuiterskwartierVrouwenpoort, Harlingersingel etc. te doen rijden met een belangrijke bushalte op het Wilhelmimaplein of, dat kan worden uitgezocht natuurlijk, eventueel Ruiterskwartier. Dat heeft positieve gevolgen, ten eerste is de autoluwe route Sophialaan, Willemskade, Westerkade, Zaailand dan niet meer nodig. Daar waren wij ook al ongelukkig mee. Want uit milieuoogpunt en verkeers- oogpunt gezien brengt dit extra verkeersbewegingen mee over die straten en bovendien, dit zijn rustige woonstraten. Ten tweede vervalt hiermee- ook de absolute noodzaak voor de ci tybus en de Harmoniebrug Eerst over de citybus Dat lijkt ons op zichzelf een goed idee, maar in de voor stellen wordt er alleen maar vanuit gegaan, dat eerst een onderzoek gedaan moet worden om te zien of het haalbaar is, vooral ook financieel qua exploitatie. Wat dat betreft hou den wij ons hart nu al vast. Want op wie zijn schouders komt de exploitatie te rusten? De CDA-fractie heeft sterk het gevoel dat bij het aannemen van de voorgelegde plannen het citybussysteem er uiteindelijk niet komt. Dat is nu juist wel een van de grondpijlers van het openbaar ver voerssysteem, zoals nu voorgesteld, inclusief de Harmonie- brug. Wat dat betreft zijn wij erg ongelukkig met deze twee voorstellen, want zij zijn niet alle twee financieel dicht getimmerd. Het zijn immers nu nog maar mogelijkheden. Ik kom bij de Harmoniebrug. Een vreemde eend in de bijt. Uit plannen uit 1978 moet gemotiveerd worden dat er altijd al sprake van die brug was. Maar voorzitter, wat stond er nog meer in die verkeersplannen uit 1978? Ik hoop echt niet dat die nu nog allemaal moeten worden gerealiseerd. Gezien hetgeen ik zonet heb gezegd vervalt dus de noodzaak van de Harmoniebrug. Wij hebben destijds ingestemd met de studie omtrent die brug, maar ons al kritisch uitgelaten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 7