Blad 12
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
aantrekkingskracht op jongeren en die moeten zich ook in de
stad thuis voelen. Wij zien dus graag als het over de stra-
tenaanpak gaat een plan waar, wanneer en hoe de zaken wor
den aangepakt. Want ook daar, als Wirdumerdijk en Nieuwe-
stad etc. zijn aangepakt, zal een prioriteitenlijst moeten
komen
Verkeer en ook het Verkeers-Milieu-Plan.
Daar ligt wat onze fractie betreft hier en daar een andere
kijk op enkele onderdelen. De binnenstad wordt autoluw,
overal rond de binnenstad komen parkeergelegenheden en door
middel van een systeem word je geleid. Op zich een prima
zaak, wij zijn daar voor. Maar wel een paar opmerkingen en
een vraag.
Ten eerste kwam op de avond van 13 januari jl. in Theater
Romein op de informatie-avond van de binnenstad nogal na
drukkelijk de verkeersdruk op de Stationsweg en het Zuider
plein naar voren. Nu veel meer verkeer langs de Oostergo-
weg, Zuiderplein, Stationsweg, Sophialaan en Lange Markt
straat trekt zal dat een toename betekenen. Daar is geen
oplossing voor. In de voorstellen wordt daar helaas niet
verder op ingegaan. Als je het verkeer niet meer in de bin
nenstad toelaat en een andere route kiest om die binnenstad
heen, dan zal die route dat moeten kunnen verwerken. Dat is
nu al een knelpunt. Wij hebben daar dus wat twijfels bij.
Dat gaat dan met name om kruispunt Sophialaan/Lange Markt
straat en de Lange Marktstraat zelf. Die zullen het zwaar
te verstouwen krijgen. Voor fietsers is het nu al een crime
om over te steken bij de Lange Marktstraat en bij het Zui
derplein.
Wij vinden dus dat de consequenties om het verkeer buiten
de binnenstad te brengen te weinig doordacht zijn. Daar
komt bij dat de bussen niet meer over het Wilhelminaplein
gaan, maar de oostelijke route via de Stationsweg kiezen en
de westelijke route via de Lange Marktstraat. Dat wordt dus
een extra belasting.
Het openbaar vervoer.
Voor het CDA is de vraag erg belangrijk hoe het openbaar
vervoer zo dicht mogelijk in de binnenstad komt. Leeuwarden
heeft een unieke situatie wat die binnenstad betreft, het
Wilhelminaplein met de toeleidende wegen is een zeer ge
schikte plaats voor het openbaar vervoer. De echte binnen
stad, zeg maar het winkelhart, is zeer goed bereikbaar als
men de mogelijkheid heeft op het Wilhelminaplein uit te
stappen. Inwoners vanuit de wijken kunnen met de stadsbus
zo dicht mogelijk bij de winkelstraten uitstappen, scholie
ren en senioren van binnen en buiten de stad kunnen recht
streeks in de stad uitstappen. Wat dat betreft vinden wij
het erg jammer en niet logisch dat nu het voorstel wordt
gedaan de westelijke route te doen via de Lange Markt
Blad 13
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
straat, Westersingel, enz. Dat heeft veel te veel negatieve
consequenties
In het verhaal komt ook de functie van de Prins Hendrik
straat naar voren. In onze ogen behoeft de Prins Hendrik
straat inderdaad verbetering, maar om nu te zeggen dat het
een winkelstraat moet dan wel gaat worden is in onze ogen
niet het meest verstandig. Immers, het is en blijft een
verbindingsstraat Stationskwartier-binnenstad. Het verkeer
wordt al geweerd in de Prins Hendrikstraat, terecht, het
autoverkeer dan, maar waarom dan ook het openbaar vervoer?
Laat s.v.p. de bussen en de taxi's er wel door rijden, een
unieke situatie moet je optimaal benutten. Om twee voor
beelden te noemen, zelfs in Amsterdam over de Nieuwezijds
Voorburgwal rijden de bussen en over het Gedempte Zuider-
diep in Groningen ook. Waarom in Leeuwarden dan een uitzon
dering? Wij stellen voor voorzitter om de westelijke route
van het openbaar vervoer langs de Sophialaan, Prins Hen
drikstraat, RuiterskwartierVrouwenpoort, Harlingersingel
etc. te doen rijden met een belangrijke bushalte op het
Wilhelmimaplein of, dat kan worden uitgezocht natuurlijk,
eventueel Ruiterskwartier. Dat heeft positieve gevolgen,
ten eerste is de autoluwe route Sophialaan, Willemskade,
Westerkade, Zaailand dan niet meer nodig. Daar waren wij
ook al ongelukkig mee. Want uit milieuoogpunt en verkeers-
oogpunt gezien brengt dit extra verkeersbewegingen mee over
die straten en bovendien, dit zijn rustige woonstraten. Ten
tweede vervalt hiermee- ook de absolute noodzaak voor de ci
tybus en de Harmoniebrug
Eerst over de citybus
Dat lijkt ons op zichzelf een goed idee, maar in de voor
stellen wordt er alleen maar vanuit gegaan, dat eerst een
onderzoek gedaan moet worden om te zien of het haalbaar is,
vooral ook financieel qua exploitatie. Wat dat betreft hou
den wij ons hart nu al vast. Want op wie zijn schouders
komt de exploitatie te rusten? De CDA-fractie heeft sterk
het gevoel dat bij het aannemen van de voorgelegde plannen
het citybussysteem er uiteindelijk niet komt. Dat is nu
juist wel een van de grondpijlers van het openbaar ver
voerssysteem, zoals nu voorgesteld, inclusief de Harmonie-
brug. Wat dat betreft zijn wij erg ongelukkig met deze twee
voorstellen, want zij zijn niet alle twee financieel dicht
getimmerd. Het zijn immers nu nog maar mogelijkheden.
Ik kom bij de Harmoniebrug. Een vreemde eend in de bijt.
Uit plannen uit 1978 moet gemotiveerd worden dat er altijd
al sprake van die brug was. Maar voorzitter, wat stond er
nog meer in die verkeersplannen uit 1978? Ik hoop echt niet
dat die nu nog allemaal moeten worden gerealiseerd.
Gezien hetgeen ik zonet heb gezegd vervalt dus de noodzaak
van de Harmoniebrug. Wij hebben destijds ingestemd met de
studie omtrent die brug, maar ons al kritisch uitgelaten