Blad 14 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 omtrent de aanleg ervan. De noodzaak is ons niet gebleken. Na zorgvuldig bestuderen en discussies zijn wij er alleen maar in versterkt dat het niet nodig is deze brug aan te leggen. Want als er geen buslijnen komen op de Westersin gel, vervalt de noodzaak daarvoor. Want het is inderdaad wel bedoeld als mogelijkheid, op de allereerste plaats dus, voor de buspassagiers die in- en uitstappen op de Wester singel Wij hebben grote moeite met de financiering zoals die is voorgesteld. Het college schrijft dat het gaat om 'een voorlopige kostenindicatie en dat het bedrag van f 3,1 mil joen vooralsnog realistisch is'Voorzitter, wat zegt het college hier feitelijk mee? In onze ogen niets anders dan: het wordt duurder en er zitten allemaal risico's aan en we hebben het geld er niet voor. Dan is er nog iets. De post P.M., beheerskosten, dus onder houd van de brug en de eventueel aan te stellen brugwach ter. Zo'n ononderbouwd voorstel wat financiën betreft mag een raad niet accepteren, juist nu we hebben uitgesproken in het kader van de Perspectiefnota, dat we zeer kritisch naar onze uitgaven moeten kijken en er bij elk voorstel een post Onderhoud in moet worden meegenomen. Wij kunnen op dit moment dan ook geen verantwoordelijkheid dragen voor deze financiële onderbouwing. Er zijn in onze ogen geen dringende knelpunten om die brug aan te leggen. Er komen wel ongewenste neveneffecten bij, zoals: - 's nachts parkeren en in het weekend van binnenstadsbe zoekers, met als gevolg verplaatsing van overlast in de woonwijken aldaar; - extra onderhoud van een brug, terwijl onderhoud in het algemeen en van bruggen in het bijzonder al een van de grootste problemen in Leeuwarden is - er komt nog eens een extra brug in de drukke westelijke vaarroute - er ontstaat - ik noem dit als laatste, maar moest het ei genlijk als eerste noemen - een gevaarlijke oversteeksi- tuatie op de Westersingel nu daar toename van verkeer zal zijn. Wij kunnen niet anders, voorzitter, dan tot de conclusie komen, dat het onverantwoord is, op dit moment zeker, deze brug aan te leggen. Samen met de voorspelling dat de kans erg groot is dat de citybus er niet kan komen qua exploitatie en om de reizi gers zo dicht mogelijk in de binnenstad te brengen via het openbaar vervoer en gezien de voorwaarden van de VEONN die in de brief vermeld worden, is het dan ook niet haalbaar. Graag dien ik samen met de Nieuwe Leeuwarder Partij daartoe het volgende aan amendement in: Blad 15 Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997 "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 26 juni 1997; behandelende het agendapunt "Vaststelling Masterplan openbare ruimte Leeuwarder Binnenstad Nieuwe Stad; constateert dat: - in het masterplan uitgegaan wordt van de westelijke verkeersroute en route voor het openbaar vervoer die gaat via Sophialaan, Lange Marktstraat, Westersingel, Pier Panderstraat en verder; - als wezenlijk onderdeel van het openbaar vervoer ten behoeve van de buspassagiers in de westelijke stads gracht ter hoogte van Fonteinstraat en de Stads schouwburg de Harmonie een fiets-loopbrug wordt ge projecteerd, die als belangrijkste doel heeft de bus halte op de Westersingel aan te laten sluiten op de binnenstad; - in de voorstellen een onderzoek aangekondigd wordt naar de ingebruikneming van een zogenaamde citybus - systeem; - een verkeersluwe route door de binnenstad wordt voor gesteld die loopt via Sophialaan, Willemskade NZ, Westerkade en Zaailand, Ruiterskwartier en verder; - voor de aanleg van de zogenaamde Harmoniebrug er twee grondredenen aan te wijzen zijn, namelijk: het open baar vervoer via de Westersingel en de aanwezigheid van het citybussysteem; overweegt dat - het openbaar vervoer (lokaal als wel interlokaal) zo dicht mogelijk in de binnenstad dient te komen; - in bovengenoemde voorstellen knelpunten ontstaan die op dit moment wat de diverse consequenties op gebied van de financiën, verkeerstoename en druk, verkeers veiligheid en openbare orde niet te overzien zijn; - er geen enkele zekerheid is omtrent de komst van het citybus-systeem - de zogenaamde Harmoniebrug nog tal van onzekerheden kent op gebied van financiën en onderhoud; besluit dat: - de openbaar vervoerroute te laten lopen via de vol gende 'busbaan'Sophialaan, Prins Hendrikstraat, Wilhelminaplein, Ruiterskwartier, Vrouwenpoort, Har- lingersingel en visa versa, om daarmee de lokale en interlokale passagiers zo dicht mogelijk in de bin nenstad te brengen en - de verkeersluwe route vanaf de Sophialaan recht streeks door de Prins Hendrikstraat te laten lopen en niet via Willemskade n.z., Westerkade, Zaailand naar het Wilhelminaplein, Ruiterskwartier." Het amendement is ondertekend door de heer Jacobse van de Nieuwe Leeuwarder Partij en mijzelf.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 8