Blad 14
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
omtrent de aanleg ervan. De noodzaak is ons niet gebleken.
Na zorgvuldig bestuderen en discussies zijn wij er alleen
maar in versterkt dat het niet nodig is deze brug aan te
leggen. Want als er geen buslijnen komen op de Westersin
gel, vervalt de noodzaak daarvoor. Want het is inderdaad
wel bedoeld als mogelijkheid, op de allereerste plaats dus,
voor de buspassagiers die in- en uitstappen op de Wester
singel
Wij hebben grote moeite met de financiering zoals die is
voorgesteld. Het college schrijft dat het gaat om 'een
voorlopige kostenindicatie en dat het bedrag van f 3,1 mil
joen vooralsnog realistisch is'Voorzitter, wat zegt het
college hier feitelijk mee? In onze ogen niets anders dan:
het wordt duurder en er zitten allemaal risico's aan en we
hebben het geld er niet voor.
Dan is er nog iets. De post P.M., beheerskosten, dus onder
houd van de brug en de eventueel aan te stellen brugwach
ter. Zo'n ononderbouwd voorstel wat financiën betreft mag
een raad niet accepteren, juist nu we hebben uitgesproken
in het kader van de Perspectiefnota, dat we zeer kritisch
naar onze uitgaven moeten kijken en er bij elk voorstel een
post Onderhoud in moet worden meegenomen.
Wij kunnen op dit moment dan ook geen verantwoordelijkheid
dragen voor deze financiële onderbouwing. Er zijn in onze
ogen geen dringende knelpunten om die brug aan te leggen.
Er komen wel ongewenste neveneffecten bij, zoals:
- 's nachts parkeren en in het weekend van binnenstadsbe
zoekers, met als gevolg verplaatsing van overlast in de
woonwijken aldaar;
- extra onderhoud van een brug, terwijl onderhoud in het
algemeen en van bruggen in het bijzonder al een van de
grootste problemen in Leeuwarden is
- er komt nog eens een extra brug in de drukke westelijke
vaarroute
- er ontstaat - ik noem dit als laatste, maar moest het ei
genlijk als eerste noemen - een gevaarlijke oversteeksi-
tuatie op de Westersingel nu daar toename van verkeer zal
zijn.
Wij kunnen niet anders, voorzitter, dan tot de conclusie
komen, dat het onverantwoord is, op dit moment zeker, deze
brug aan te leggen.
Samen met de voorspelling dat de kans erg groot is dat de
citybus er niet kan komen qua exploitatie en om de reizi
gers zo dicht mogelijk in de binnenstad te brengen via het
openbaar vervoer en gezien de voorwaarden van de VEONN die
in de brief vermeld worden, is het dan ook niet haalbaar.
Graag dien ik samen met de Nieuwe Leeuwarder Partij daartoe
het volgende aan amendement in:
Blad 15
Verslag van de raadsvergadering van 26 juni 1997
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 26 juni 1997;
behandelende het agendapunt "Vaststelling Masterplan
openbare ruimte Leeuwarder Binnenstad Nieuwe Stad;
constateert dat:
- in het masterplan uitgegaan wordt van de westelijke
verkeersroute en route voor het openbaar vervoer die
gaat via Sophialaan, Lange Marktstraat, Westersingel,
Pier Panderstraat en verder;
- als wezenlijk onderdeel van het openbaar vervoer ten
behoeve van de buspassagiers in de westelijke stads
gracht ter hoogte van Fonteinstraat en de Stads
schouwburg de Harmonie een fiets-loopbrug wordt ge
projecteerd, die als belangrijkste doel heeft de bus
halte op de Westersingel aan te laten sluiten op de
binnenstad;
- in de voorstellen een onderzoek aangekondigd wordt
naar de ingebruikneming van een zogenaamde citybus -
systeem;
- een verkeersluwe route door de binnenstad wordt voor
gesteld die loopt via Sophialaan, Willemskade NZ,
Westerkade en Zaailand, Ruiterskwartier en verder;
- voor de aanleg van de zogenaamde Harmoniebrug er twee
grondredenen aan te wijzen zijn, namelijk: het open
baar vervoer via de Westersingel en de aanwezigheid
van het citybussysteem;
overweegt dat
- het openbaar vervoer (lokaal als wel interlokaal) zo
dicht mogelijk in de binnenstad dient te komen;
- in bovengenoemde voorstellen knelpunten ontstaan die
op dit moment wat de diverse consequenties op gebied
van de financiën, verkeerstoename en druk, verkeers
veiligheid en openbare orde niet te overzien zijn;
- er geen enkele zekerheid is omtrent de komst van het
citybus-systeem
- de zogenaamde Harmoniebrug nog tal van onzekerheden
kent op gebied van financiën en onderhoud;
besluit dat:
- de openbaar vervoerroute te laten lopen via de vol
gende 'busbaan'Sophialaan, Prins Hendrikstraat,
Wilhelminaplein, Ruiterskwartier, Vrouwenpoort, Har-
lingersingel en visa versa, om daarmee de lokale en
interlokale passagiers zo dicht mogelijk in de bin
nenstad te brengen en
- de verkeersluwe route vanaf de Sophialaan recht
streeks door de Prins Hendrikstraat te laten lopen en
niet via Willemskade n.z., Westerkade, Zaailand naar
het Wilhelminaplein, Ruiterskwartier."
Het amendement is ondertekend door de heer Jacobse van de
Nieuwe Leeuwarder Partij en mijzelf.