Blad 34
Verslag van de raadsvergadering van 20 oktober 1997
derzoek wel van heel groot belang. Belangrijker is echter
wat ons betreft het eerste onderzoek, het onderzoek dat
moet leiden tot de nota Sportbeleid. Wat ons betreft staat
vast dat er een verzelfstandiging komt, de vorm waarin dat
gaat gebeuren staat wat ons betreft nog niet vast. Wij wil
len meer duidelijkheid hebben over de positie van de beide
zwembaden en de rol die sportverenigingen zullen kunnen
vervullen in de nieuwe situatie. Wij willen ook dat er meer
eigen mogelijkheden voor die verenigingen komen, meer eigen
verantwoordelijkheid voor die verenigingen. Over die in
breng van die verenigingen willen wij dus meer in dat on
derzoek, in die nota Sportbeleid, terug zien. Met name dat
onderzoek 1. zal dus bepalen welke vorm van verzelfstandi
ging er wat ons betreft zal moeten komen.
Er zijn door andere fracties veel opmerkingen gemaakt over
de wijze waarop dit besluit nu tot stand komt. Het zou vol
gens de heer Stoker bijvoorbeeld het weggooien zijn van
geld dat van de belastingbetaler komt. We gooien geld in de
put. Ik denk dat dat geen terecht verwijt is. De heer Krol
zegt dat wij nu om politieke redenen een uitstel van be
sluitvorming doen en politieke redenen zijn drogredenen en
die zijn altijd fout. Ik begrijp niet hoe hij het zo lang
in de politiek uithoudt.
Fracties die denken dat het mogelijk is om een BV Sport op
een goede manier in de markt te zetten zonder dat die nota
Sport er is, begrijp ik niet. De motie sleutelbeheer van de
WD-fractie en de motie over de onderhoudsploeg zouden de
ruggengraat zijn van de verzelfstandiging, zo heeft de wet
houder wel eens betoogd. Op het moment dat wij die zouden
hebben aangenomen zou de ruggengraat uit die verzelfstandi
ging zijn gehaald. Die moties boven de markt laten zweven
en toch kort om de bocht zeggen dat je verzelfstandigen
wilt, is dus ongeloofwaardig. Dit kan niet een goede manier
zijn om een bedrijf in de markt te zetten.
Motie nr. 3 van de NLP-fractie in dat verband vind ik echt
een hele rare. In feite wordt daar gezegd, we zetten al
vast een bedrijf in de markt, we richten hem al vast op en
wij gaan daarna nadenken over het soort contract dat wij
ermee willen sluiten en totdat wij dat contract hebben uit
gewerkt zetten wij nog even een paar wethouders in die raad
van commissarissen. (De heer Jacobse: Motie 1 vraagt om een
uitspraak over de verzelfstandiging. Motie 2 gaat over het
opstellen van het contract en uiteraard zal het zo zijn dat
dat contract klaar moet zijn op het moment dat je die ver
zelfstandiging ingaat. Maar ook met een niet verzelfstan
digde organisatie zal je dat managementcontract moeten af
sluiten. Dus je zult een nota Sportbehoefte moeten ontwik
kelen en moeten vaststellen per diezelfde datum en op basis
daarvan een contract vaststellen. Dat staat in motie 2.)
Als dat er allemaal in staat begrijp ik niet waarom in mo
tie 3 nog al die wethouders in de raad van commissarissen
Blad 35
Verslag van de raadsvergadering van 20 oktober 1997
nodig zijn. (De heer Jacobse: Dat is vanwege het feit dat
die indikkingsoperatie er aan komt.) Dus kennelijk heeft de
heer Jacobse weinig vertrouwen in dat bedrijf. Als er een
contract gesloten is met dat bedrijf, waarom zijn dan nog
al die wethouders in de raad van commissarissen nodig?
Ik probeer duidelijk te maken dat de wijze waarop sommige
partijen een bedrijf in de markt willen zetten, zonder dat
duidelijk is wat dat bedrijf nu precies moet gaan doen en
op welke manier, dat wat ons betreft een veel groter risico
voor de belastingbetaler met zich meebrengt dan het uitstel
waartoe wij nu gaan besluiten. Uitstel dat moet leiden tot
een kwalitatief goed sportbeleid en een goede uitvoering
daarvan. Dat is wat ons betreft het doel van waar wij hier
nu over praten.
Het amendement van de heer Meerdink, dat zou moeten leiden
tot een versnelling van het hele traject, kunnen wij steu
nen. Iedere versnelling in dit traject kunnen wij steunen,
zolang de kwaliteit van dat kwalitatief traject maar voorop
blijft staat.
De heer Brok: Ik heb in mijn eerste termijn gezegd dat wij
wel kunnen leven met het collegevoorstel. Als er middels
het aanbrengen van een aantal wijzigingen in het dictum
voor gezorgd kan worden dat het traject nog een aantal
maanden eerder afgerond wordt, heeft dat onze instemming
natuurlijk van harte, want dat betekent dat wij meer centen
in de knip houden en u bent van ons gewend dat wij daar een
groot voorstander van zijn.
De fractie van de kleine confessionele partijen werpt zich
hier vanavond op als de belangenbehartiger van de Leeuwar
der belastingbetaler. Ik ben blij te kunnen constateren dat
wat dit punt betreft de GPV/RPF/SGP-fractie zo dicht tegen
de WD-fractie aanzit. Ik zal dit punt onthouden als ik zo
dadelijk bij de begroting de zeilmotie in zal dienen en ik
zal dan met belangstelling afwachten wat het stemgedrag van
de GPV/RPF/SGP-fractie zal zijn.
De heer Meerdink: Het amendement dat onze fractie mede na
mens de PvdA- en WD-fractie en ik heb inmiddels begrepen
ook de D66-fractie wil indienen, luidt als volgt:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 20 oktober 1997;
behandelende de aanpak voor een kwalitatief traject in
de route naar integrale verzelfstandiging van de sector
Sport
besluit
te wijzigen in het raadsbesluit onder: