Blad 4
Verslag van de raadsvergadering van 20 oktober 1997
nu voordoet bij Rendac, dat bij het uitvlokken de zuiverin
gen op hol slaan.
Er zijn eigenlijk twee zaken die hier nu te doen staan. Dat
is enerzijds een duidelijke communicatie, zowel intern als
extern, intern binnen de diensten en extern naar burgers
toe. Ik heb het voorstel de raad op papier meegegeven. Dat
vraagt op jaarbasis een investering van f 500.000,-.
Het tweede wat er moet gebeuren is het achterstallig onder
houd zo snel mogelijk wegnemen. Dat zijn zaken als het om
bouwen van het sierplantsoen, daar moet nogal wat aan ge
beuren, daar zijn plannen toe, alleen er is geen geld. Als
je dat versneld uitvoert, krijg je daar een betere onder-
houdssituatie
Daarnaast worden er vele trottoirs, dan zijn kilometers,
niet bewandeld. Je zou er naar kunnen kijken om die op te
ruimen. Het onderhoud van de trottoirs laat nogal te wensen
over, vooral in bochten waar de tegels wegglijden en waar
de ongewenste kruiden welig tieren. Op jaarbasis is dat een
investering van f 1,5 miljoen. Die bedragen zijn zowel met
de teamleider bedrijfsbureau openbare werken, met ambtena
ren als ook met de mensen van natuur en milieu-educatie
duidelijk doorgesproken. Als je dat wilt doen is voor de
komende vijf jaar een investering van f 10 miljoen nodig.
Utrecht heeft hetzelfde als Leeuwarden gedaan, besparen op
het onderhoud, heeft de rekening gepresenteerd gekregen
door haar burgers en heeft dus een investering van f 2 0
miljoen, die ze er voor de komende jaren voor uittrekken.
Ook Eindhoven is er mee aan de gang geweest, dat is het
rapport 'Gif van de straat'het jongste rapport waarin
duidelijk in staat hoe men daarmee om moet gaan. Verder is
er een duidelijk rapport 'Het groene geld' van de Heide
maatschappij, waar het een en ander in te lezen staat.
Daarnaast is er nog een zaak die moet gebeuren, want bij
het onderzoek blijkt dat burgers, instellingen, bedrijven
ook voor het bestrijden van ongewenste kruiden chemische
middelen gebruiken, dat is het tweevoudige wat de gemeente
in het verleden gebruikte. Daar zou je een rem op moeten
zetten, net zoals dat in de land- en tuinbouw gebeurt. Ons
voorstel is om deze middelen alleen op recept te laten ver
krijgen. Dat wil zeggen dat iemand die een probleem heeft
naar de gemeente gaat, de afdeling Milieu bekijkt het pro
bleem en geeft daar wel of niet een advies c.q. een che
misch middel voor. Dat zou in de APV moeten worden opgeno
men en de milieupolitie zou dat allemaal moeten controle
ren
Verder is het zo dat de gemeente Leeuwarden haar klimaat-
verbond ondertekend, daarbij behorende agenda voor de 21-
ste eeuw, kortweg Agenda 21. Dat geeft verplichtingen en u
als raad zal dus ook ten aanzien van deze verplichting een
investering moeten plegen. Ik dank u.
Blad 5
Verslag van de raadsvergadering van 20 oktober 1997
De heer Brinks (weth.)Op de lijst van toezeggingen van de
Commissie Milieu en Stadsbeheer staat het punt Onkruidbe-
strijdingen op verhardingen. Daar staat bij als omschrij
ving: de heer Van Endt komt voor eind december met een no
titie over onkruidbestrijding. Het lijkt mij goed om de
ideeën en voorstellen, zoals nu door de heer Beijerinck
hier naar voren gebracht zijn in ieder geval mee te nemen
bij de opstelling van die nota.
De heer De Boer Wirdum: Ik spreek ook namens mijn buurman
de heer Koopmans
Mijn vraag gaat over punt 9 Realisatie bestemmingsplan Wir-
dum-Negentig (3e fase)Twee woningen grenzen aan dat be
stemmingsplan. Wij willen graag drie vragen stellen aan de
raad
1. Dit gaat om de indeling van de kavels ten opzichte van
de woningen aan de Bollemanssteech en de SkoallesteechIn
hoeverre kan en wordt hier rekening mee gehouden. Voor ons
is het belangrijk dat ze niet pal tegenover onze huizen ko
men, dat er rekening mee wordt gehouden bij de indeling van
de kavels dat het uitzicht blijft zoals het nu is. In hoe
verre kunnen wij een stem hebben in de indeling van die ka
vels?
2De heer Koopmans zei vanmiddag tegen mij dat de huizen
vrij hoog komen ten opzichte van onze woningen, onze wonin
gen staan namelijk aan de onderkant van de terp en dat is
vrij laag. Als de huizen van het nieuwe bestemmingsplan
vrij hoog komen, kijken wij op de grond van die huizen. Dat
lijkt ons niet zo mooi. Ik hoop dat daar rekening mee wordt
gehouden
3. Aan onze woningen grenst een vaart, dat is een vroegere
opvaart van de Wirdumervaarthelaas is die verbinding ver
broken. Er is dus onvoldoende doorstroming. Het zou heel
goed zijn dat die vaart weer in ere zou worden hersteld,
zodat er een goede doorstroming gehandhaafd blijft.
Wij vragen wat de raad hiermee wil doen, vooral wat betreft
die vaart
De heer Timmermans (weth.)Met betrekking tot de indeling
van de kavels en de mogelijkheid om daar inspraak op te
hebben, staat het bestemmingsplan Wirdum niet ter discussie
vanavond bij agendapunt 9. Dat bestemmingsplan is vigerend,
dat wil zeggen dat het geldt, dat de rechten en plichten
keurig staan geformuleerd. Wij zullen dus als gemeente moe
ten volstaan met de beoordeling of datgene wat wordt aange
vraagd past in de rechten die het bestemmingsplan biedt.
Dat betekent dus dat er formeel naar mijn inschatting geen
ruimte meer is voor inspraak, omdat rechten en plichten al
lemaal zijn vastgelegd. Dat laat onverlet dat u in de rich
ting van de desbetreffende projectontwikkelaar altijd uw