Blad 22
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997
aangeeft dat het heersende management-denken het grootste
probleem van de overheid, namelijk de "verdringing" van de
politiek, niet oplost. Hij pleit daarom voor een terugkeer
naar de traditie van de goede, oude bureaucratie. Dat arti
kel zou in de discussie over de verdere ontwikkeling van de
organisatie onzes inziens een goede rol kunnen vervullen.
Dan nu de begroting zelf.
De productbegroting begint vorm te krijgen. De mogelijkheden
voor sturing door de raad zijn weliswaar nog beperkt, maar
het gestelde op pagina 7 van de Begroting van de bestuur/
concernstaf geeft onze fractie vertrouwen, dat we binnen
afzienbare tijd als raad de informatie zo aangereikt krij
gen dat sturen op hoofd- en eventueel wat minder belangrijke
lijnen mogelijk wordt. Onze fractie heeft veel waardering
voor de inzet van de diensten om dit jaar met een productbe
groting te kunnen komen.
In de begrotingen van de Dienst Stadsontwikkeling en die van
Bestuur/concernstaf zijn behalve de doelen en taken ook mis
sies geformuleerd. Het voordeel van een missie is dat je in
een korte verklaring kunt aangeven waartoe de dienst of
sector is opgericht. De missies van de verschillende diens
ten zullen afgeleid moeten zijn van die van het concern; met
elkaar geven zij een beeld van de doelen en taken van de
gemeente. Vanzelfsprekend zijn het verklaringen waarover de
gemeenteraad het laatste woord dient te hebben.
Dan kom ik nu bij de verschillende punten van het raadsbe
sluit op pagina 25-26.
Over de punten, waar onze fractie zonder meer mee in kan
stemmen zal ik niets zeggen.
Punt 4-5. Onze fractie kan instemmen met het idee dat gelden
voor nieuwe taken of taakintensivering niet één op één aan
de betreffende diensten worden toegekend. Onderbouwing van
de noodzaak van toekenning door de diensten vindt onze
fractie een goede zaak. Meer moeite heeft onze fractie met
de voorgestelde korting van 20% op deze gelden. Het college
geeft al aan dat dit percentage arbitrair is. Het lijkt op
een pure noodgreep om aan f 1,1 miljoen te omen. Of de
gelden wellicht in volle omvang nodig zijn voor de genoemde
taken vraagt het college zich niet af. Wij zijn van mening
dat deze maatregel niet zo rigide moet worden toegepast, dat
de taakuitvoering zelf in het gedrang gaat komen. Met
inachtneming van deze nuancering stemmen wij in met dit
voorstel, maar we vinden wel dat dit soort arbitraire keuzes
tot een minimum beperkt moet worden.
Punt 9. Onze fractie kan ook - zij het aarzelend - instemmen
met de voorgestelde verdeling van nieuwe
bezuinigingsvoorstellen tot een bedrag van f 6 miljoen. Wel
dringt onze fractie er bij het college op aan deze
bezuiniging niet te halen uit een vermindering van het
Blad 23
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997
aantal activiteiten. Gezien de sociale problematiek in onze
gemeente en gezien ook de wens om een samenhangend pakket
aan activiteiten aan te bieden aan wijken en bevol
kingsgroepen, lijkt het onze fractie wenselijk de
bezuiniging vooral te halen uit een verbetering van de
efficiëntie
Over de vraag of dat moet op de wijze zoals in de strate
gische welzijnsvisie voorgesteld, heeft onze fractie reeds
haar standpunt gegeven.
Punt 15. Onze fractie wil vaststellen dat het ongedaan maken
van de onttrekkingen uit het Investeringsfonds als wens voor
nieuw beleid wordt beschouwd. Daarmee wordt een wel heel be
paalde invulling aan het begrip alternatieve dekking gegeven
in de motie 1, die bij Perspectief door de raad is aangeno
men. Het is naar onze mening ook een gemakkelijke manier van
dekken
Punt 16. Op een aantal onderdelen maakt onze fractie een
voorbehoud
a. Motie 21 van Perspectief, de motie over het interim-
management. Die motie was wel degelijk gebaseerd op
cijfers, alleen waren die cijfers ons vertrouwelijk
toegezonden.
Wij hebben gelezen wat op pagina 11 geschreven staat en
wat door de gemeentesecretaris aan de OR is geschreven.
Tijdens de behandeling in de commissie heeft onze fractie
aangegeven het beschamend te vinden dat meer dan een jaar
na het stellen van de vraag nog geen antwoord gegeven kan
worden. Wij hebben ons beraden wat we nu moeten doen:
akkoord gaan met dit antwoord, opnieuw een motie indie
nen, het college uitfoeteren, ons wantrouwen uitspreken?
Wat dat laatste betreft geven we het college het voordeel
van de twijfel. We gaan ervan uit, dat er inderdaad voor
1 februari 1998 een uniform informatiesysteem is, zodat
met één druk op de knop de gewenste informatie te ver
krijgen is. We constateren echter dat de bedrijfsvoering
nog niet zodanig verbeterd is dat dit soort voor de raad
zeer belangrijke informatie binnen een redelijke tijd te
verkrijgen is. Hoe verwacht het college en de directie
raad de raad op hoofdlijnen te doen sturen als dit soort
vragen niet snel beantwoord kunnen worden?
Onze fractie spreekt zijn treurnis uit over deze gang van
zaken
b. Motie Buitenschool
Bij de behandeling van Perspectief is de motie over het
terugdraaien van de bezuiniging op de Buitenschool niet
aangenomen. Op zich vindt onze fractie het een goede ge
woonte niet te snel op eerder genomen besluiten terug te
komen. Voor de Buitenschool ligt dat wat ons betreft
anders