Blad 22 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 aangeeft dat het heersende management-denken het grootste probleem van de overheid, namelijk de "verdringing" van de politiek, niet oplost. Hij pleit daarom voor een terugkeer naar de traditie van de goede, oude bureaucratie. Dat arti kel zou in de discussie over de verdere ontwikkeling van de organisatie onzes inziens een goede rol kunnen vervullen. Dan nu de begroting zelf. De productbegroting begint vorm te krijgen. De mogelijkheden voor sturing door de raad zijn weliswaar nog beperkt, maar het gestelde op pagina 7 van de Begroting van de bestuur/ concernstaf geeft onze fractie vertrouwen, dat we binnen afzienbare tijd als raad de informatie zo aangereikt krij gen dat sturen op hoofd- en eventueel wat minder belangrijke lijnen mogelijk wordt. Onze fractie heeft veel waardering voor de inzet van de diensten om dit jaar met een productbe groting te kunnen komen. In de begrotingen van de Dienst Stadsontwikkeling en die van Bestuur/concernstaf zijn behalve de doelen en taken ook mis sies geformuleerd. Het voordeel van een missie is dat je in een korte verklaring kunt aangeven waartoe de dienst of sector is opgericht. De missies van de verschillende diens ten zullen afgeleid moeten zijn van die van het concern; met elkaar geven zij een beeld van de doelen en taken van de gemeente. Vanzelfsprekend zijn het verklaringen waarover de gemeenteraad het laatste woord dient te hebben. Dan kom ik nu bij de verschillende punten van het raadsbe sluit op pagina 25-26. Over de punten, waar onze fractie zonder meer mee in kan stemmen zal ik niets zeggen. Punt 4-5. Onze fractie kan instemmen met het idee dat gelden voor nieuwe taken of taakintensivering niet één op één aan de betreffende diensten worden toegekend. Onderbouwing van de noodzaak van toekenning door de diensten vindt onze fractie een goede zaak. Meer moeite heeft onze fractie met de voorgestelde korting van 20% op deze gelden. Het college geeft al aan dat dit percentage arbitrair is. Het lijkt op een pure noodgreep om aan f 1,1 miljoen te omen. Of de gelden wellicht in volle omvang nodig zijn voor de genoemde taken vraagt het college zich niet af. Wij zijn van mening dat deze maatregel niet zo rigide moet worden toegepast, dat de taakuitvoering zelf in het gedrang gaat komen. Met inachtneming van deze nuancering stemmen wij in met dit voorstel, maar we vinden wel dat dit soort arbitraire keuzes tot een minimum beperkt moet worden. Punt 9. Onze fractie kan ook - zij het aarzelend - instemmen met de voorgestelde verdeling van nieuwe bezuinigingsvoorstellen tot een bedrag van f 6 miljoen. Wel dringt onze fractie er bij het college op aan deze bezuiniging niet te halen uit een vermindering van het Blad 23 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 aantal activiteiten. Gezien de sociale problematiek in onze gemeente en gezien ook de wens om een samenhangend pakket aan activiteiten aan te bieden aan wijken en bevol kingsgroepen, lijkt het onze fractie wenselijk de bezuiniging vooral te halen uit een verbetering van de efficiëntie Over de vraag of dat moet op de wijze zoals in de strate gische welzijnsvisie voorgesteld, heeft onze fractie reeds haar standpunt gegeven. Punt 15. Onze fractie wil vaststellen dat het ongedaan maken van de onttrekkingen uit het Investeringsfonds als wens voor nieuw beleid wordt beschouwd. Daarmee wordt een wel heel be paalde invulling aan het begrip alternatieve dekking gegeven in de motie 1, die bij Perspectief door de raad is aangeno men. Het is naar onze mening ook een gemakkelijke manier van dekken Punt 16. Op een aantal onderdelen maakt onze fractie een voorbehoud a. Motie 21 van Perspectief, de motie over het interim- management. Die motie was wel degelijk gebaseerd op cijfers, alleen waren die cijfers ons vertrouwelijk toegezonden. Wij hebben gelezen wat op pagina 11 geschreven staat en wat door de gemeentesecretaris aan de OR is geschreven. Tijdens de behandeling in de commissie heeft onze fractie aangegeven het beschamend te vinden dat meer dan een jaar na het stellen van de vraag nog geen antwoord gegeven kan worden. Wij hebben ons beraden wat we nu moeten doen: akkoord gaan met dit antwoord, opnieuw een motie indie nen, het college uitfoeteren, ons wantrouwen uitspreken? Wat dat laatste betreft geven we het college het voordeel van de twijfel. We gaan ervan uit, dat er inderdaad voor 1 februari 1998 een uniform informatiesysteem is, zodat met één druk op de knop de gewenste informatie te ver krijgen is. We constateren echter dat de bedrijfsvoering nog niet zodanig verbeterd is dat dit soort voor de raad zeer belangrijke informatie binnen een redelijke tijd te verkrijgen is. Hoe verwacht het college en de directie raad de raad op hoofdlijnen te doen sturen als dit soort vragen niet snel beantwoord kunnen worden? Onze fractie spreekt zijn treurnis uit over deze gang van zaken b. Motie Buitenschool Bij de behandeling van Perspectief is de motie over het terugdraaien van de bezuiniging op de Buitenschool niet aangenomen. Op zich vindt onze fractie het een goede ge woonte niet te snel op eerder genomen besluiten terug te komen. Voor de Buitenschool ligt dat wat ons betreft anders

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 12