Blad 56 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 - Motie nr. 2 stemmen wij ook mee in. Wij zijn het op zich ook eens dat wanneer het om een incidentele uitgave gaat, je die dan ook probeert uit incidentele middelen te dek ken, maar ik kan mij aan de andere kant ook de zorg van de heer Hoogeveen voorstellen. - Motie nr. 3. Het is inderdaad zo, daar moet ik zowel de heer Hoogeveen als de heer Brok gelijk in geven, dat bij Perspectief onze fractie gezegd heeft voor die motie te zijn, toen was het nog de zeilmotie. Vervolgens bij de discussie over de verzelfstandiging van Sport en Recreatie hebben wij gezegd dat wij daar van afzien en dat wij onze steun daar aan onthouden. Het zou van wat al te veel mee waaien met winden getuigen als wij nu weer van standpunt zouden veranderen, dat doen wij dus niet. Bovendien, het argument dat hier nu genoemd wordt in overweging 1: *het verzorgen van zeilonderwijs is geen gemeentelijke taak' zoals dit daar is neergezet, kan onze fractie het er ook niet mee eens zijn. Er zijn wel meer onderwijsvormen, cur sussen waarvan je je kunt afvragen of het een gemeentelij ke taak is, die wij toch met z'n allen subsidiëren. Waarom dat dit er nu buiten valt, ontgaat onze fractie. Hoe spij tig het ook is, wij zullen onze steun aan deze motie ont houden. (De heer Brok: Ik begrijp hier wel uit dat de PAL/GL-fractie een handreiking doet als ik het eerste ge- dachtenstreepje weg haal, dat zij dan wel voor dit amende ment zullen stemmen.Nee hoor, daar vergist de heer Brok zich in. Ik heb in eerdere instantie al gezegd dat wij niet voortdurend zullen gaan veranderen. Wij hebben één keer ons standpunt veranderd, dat zullen wij niet weer doen. - Het amendement wil ik graag zometeen even schorsing voor overleg met de andere indieners - Motie nr. 5. Ik heb net aangegeven dat wat ons betreft ook die financiële overwegingen een valide argument zijn om tot een andere afweging te komen. Wat dat betreft willen wij, dat heeft de CDA-fractie ook al aangegeven, die motie handhaven - Motie nr. 6. Op zich, dat heeft de wethouder ook aangege ven, is f 25.000,- natuurlijk een laag bedrag voor plan- schade, zeker gezien de ontwikkelingen. Aan de andere kant hebben wij in de begroting van de dienst Algemene Zaken kunnen lezen dat met name ook die juridische control- functie versterkt zal gaan worden. Dat zal er wellicht ook toe kunnen leiden dat schades binnen de perken kunnen blijven. Een ander argument is dat je op dit moment niet weet hoeveel die planschade zal gaan zijn. Eigenlijk moet je dat dus elk jaar opnieuw bekijken. Als er dit jaar een tegenvaller komt, is dat heel jammer, maar daar kunnen wij dan volgend jaar in de begroting rekening mee houden. Dat is voor ons een reden om deze motie niet te steunen. - Dat geldt niet voor motie nr. 7 en 8Een deel van onze fractie heeft daarover overleg gehad en is tot de conclu Blad 57 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 sie gekomen deze moties te steunen, gezien de samenhorig heid in onze fractie wijk ik daar zeker niet vanaf. Wat mij betreft zou ik graag nog een schorsing willen. De heer Jacobse: Mevrouw De Haan zegt: kijk eens naar de vermogenspositie. Dat wil ik best even doen. Zij zegt: kijk eens naar de sanering van het Grondbedrijf, kijk eens naar het Investeringsfonds. Dat is natuurlijk gewoon ten laste van de reserves gebracht, ten laste van de Frigem-gelden Het is gewoon een kwestie van het ene plakplaatje er af en het andere plakplaatje er op. Waar zij niet naar kijkt, is dan bijvoorbeeld de onderhouds- toestand van de gemeentelijke eigendommen en dus de waarde daarvan en ook het vermogen van de gemeenteDat gaat wel achteruit, dat schrijft zij trouwens ook zelf in de concern begroting. Zij zegt dat zij uitgaat van door de raad vastgesteld be leid, gematigde stijging van de OZB en kostendekkende tarie ven. Moet ik daaruit opmaken dat zij hier onderscheid maakt tussen wat zij wil en wat de collegepartijen willen? In het college spreek ik natuurlijk ook de collegepartijen aan op dat beleid. Overigens vindt zij het blijkbaar niet zo'n pro bleem van die lijnen af te stappen, want als zij naar haar eigen voorstellen kijkt, dan zegt zij zelf dat wij de OZB zouden matigen en de tarieven kostendekkend maken. Als je dan kijkt naar haar voorstel, dan is dat toch niet geheel in die lijn. Zij wijkt af van de kostendekkendheid van de af valstoffenheffing en verhoogt gewoon de OZB met de normale percentages. Het is ook geen enkel probleem dat je daarvan afwijkt, het is misschien zelfs wel goed, maar het is een politieke keuze, daar moet je eerlijk in zijn. Natuurlijk als burgers meer afval produceren, dan moet er meer opge ruimd worden en dan mag dat best in rekening gebracht wor den, maar het gaat natuurlijk wel maar om de helft van de extra gelden voor afvalstoffenheffing en voor de andere ta rieven - paspoort, begraven en dergelijke - gaat dat natuur lijk voor geen meter op. Kortom, ik denk dat ons onderzoek toch voldoende twijfel heeft gegeven aan haar suggestie dat de lastendruk onder haar bestuur zo constant is gebleven. Mevrouw Waanders heeft ons verhaal over het minimabeleid ten principale goed begrepen. Wij willen ten principale geen kwijtschelding. De middeninkomens en groepen even boven het minimum-inkomen worden hierdoor weer zwaarder belast en dat willen wij niet. (Mevrouw Waanders: Dan vraag ik mij alleen af waarom de heer Jacobse vorig jaar heeft ingestemd met de motie die toen is ingediend en waarin de intentie werd uit gesproken dat alle belastingheffingen een kwij tscheldings- norm van 100zouden moeten kennen. Daarmee heeft hij inge stemd en daarvan zegt hij nu dat hij dat niet had moeten

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 29