Blad 68
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997
De autobanden, wat zouden de effecten op het milieu zijn als
je ze gratis laat aanbieden bij de Jachthavenlaan? Ik heb
daar op dit moment geen antwoord op, ik weet wel dat de fi
nanciële effecten enorm zullen zijn, want op dit moment moet
iemand die een autoband aanbiedt ter verwerking f 2,50 beta
len bij de garage, brengt hij hem bij ons op de Jachthaven
laan of de Greunsweg dan betaalt hij f 5,-. Dat is een af
spraak die wij provinciebreed hebben gemaakt met de stort
plaatsen. Een deel van dat tarief heeft te maken met onze
eigen kosten die wij zelf moeten maken plus nog een keertje
het feit dat wij voor elke autoband ook weer f 2,50 moeten
inleveren vanwege die verwerkingskosten. Dus op het moment
dat wij geen geld zouden vragen, denk ik dat iedereen met
zijn oude autobanden bij ons zou komen en dat zou betekenen
dat er een gigantische lastenverhoging zou optreden die wij
dan weer zouden moeten doorberekenen in de afvalstoffenhef
fing. Iets waarvan wij toch zeggen dat als de vervuiler moet
betalen, laat hij dan zo goedkoop mogelijk proberen van zijn
afval af te komen, dus bij de garage. (De heer JacobseIk
begrijp dat, maar de zinsnede dat dat wordt gedaan om dumpen
te voorkomen is dus niet helemaal correct, want dat kan de
wethouder niet hard maken en dat zal waarschijnlijk ook niet
het geval zijn.) Het gaat er alleen maar om dat mensen in
ieder geval zowel bij een garage als ook bij ons hun auto
banden kwijt kunnen raken, maar als ze verstandig zijn doen
ze het gewoon bij de garage.
De heer Timmermans (weth.)De heer Drewel heeft namens de
CDA-fractie aangegeven dat zij tegen de verhoging van de
parkeertarieven zijn, met name vanwege de hogere opbrengsten
als aanvankelijk ingeboekt en de concurrentiepositie die in
gevaar zou kunnen komen ten opzichte van de omgeving. Wij
hebben - en ik meen mij te herinneren dat ook de CDA-fractie
dat heeft onderschreven - een parkeerbeleidsplan waarin wij
hebben vastgesteld dat het verstandig is om om de drie jaar
10% te verhogen vanwege de ingeschatte inflatiecorrectie. Je
doet het niet ieder jaar, omdat je dan alle meters moet aan
passen en dat is buitengewoon kostbaar, dus je doet dat om
de drie jaar en dat is die 10%. Met name ook omdat die 10%
nodig is om in de investeringssfeer, waar de heer Drewel ook
op wees, gelden te reserveren ten behoeve van de investerin
gen van de parkeergarages, waar wij het hier over hebben.
Wij hebben een parkeerfonds waarin alle lasten en baten van
het parkeren zijn ondergebracht met uitzonderingen van een
vaste afspraak en dat is dat ongeveer f 1 miljoen per jaar
naar de algemene dienst gaat. Dat is het systeem. Het geld
dat wordt opgebracht uit het parkeren wordt gebruikt voor de
dagelijkse lasten, maar ook om nieuwe investeringen mogelijk
te maken, investeringen die zeer veel geld vergen. De CDA-
fractie zou daarmee in feite de bodem onder het Parkeerbe
leidsplan weg slaan, want dat betekent dat wij structurele
Blad 69
Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997
tekorten krijgen en dus niet in staat zullen zijn om die
parkeergarages te realiseren, waartoe wel is besloten.
Het tweede punt is de concurrentiepositie. Bij de discussie
en de onderzoeken met betrekking tot de positie van onze
binnenstad is vastgesteld dat zowel de parkeervoorzieningen
en de bereikbaarheid daarvan - in combinatie met datgene
waar ik het zojuist over had, het voorgestelde beleid in de
besluiten die in dat kader zijn genomen, in combinatie met
de op dit moment gehanteerde prijzen en ook de afspraken die
er waren gemaakt om daar driejaarlijks 10% op te doen - dus
het parkeerbeleid in Leeuwarden absoluut in vergelijkbare
situaties goed scoort en er geen aanleiding is om hier onte
vreden over te zijn. Er is dus ook geen angst voor vraaguit
val, als ik zo mag noemen.
De heer Jacobse: Ik ben in mijn eerste termijn vergeten aan
onze opmerkingen te refereren over de parkeertarieven die
wij in de Commissie Bestuur en Middelen hebben gemaakt. Wij
hebben toen ook gezegd dat wij de tariefstijging van 10%
niet wenselijk achten. Overigens is dat niet nieuw dat zeg
gen wij al enkele jaren. Je kunt ook niet hard maken dat de
inflatie in drie jaar 10% is, denk ik. Wij hebben heel dui
delijk een andere visie, ook trouwens op het parkeergebeuren
in heel de binnenstad.
Ik wou van de gelegenheid gelijk gebruik maken om de voor
zitter kenbaar te maken dat wij dus geacht willen worden te
gen de stijging van parkeertarieven te hebben gestemd en te
gen de verhoging van de sporttarieven.
De heer DrewelHet ging ons niet zozeer om het beleid dat
al ingezet is ten aanzien van de parkeergarages en de hele
binnenstad, daar zijn wij het hartgrondig mee eens. Het eni
ge waar onze fractie mee zat dat is het ongerief dat er ver
moedelijk straks komt en de negatieve effecten daarvan als
je tot deze verhoging zou overgaan. De mening in de fractie
ligt trouwens genuanceerder dan alleen maar voor en tegen,
een deel zal dus tegenstemmen.
De Voorzitter: Aan de orde is de stemming.
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig
het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de NLP-
fractie geacht willen worden tegen de stijging van de par
keertarieven en de sporttarieven te hebben gestemd en dat 2
leden van de CDA-fractie geacht willen worden tegen de ver
hoging van de parkeertarieven te hebben gestemd.