Blad 68 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 De autobanden, wat zouden de effecten op het milieu zijn als je ze gratis laat aanbieden bij de Jachthavenlaan? Ik heb daar op dit moment geen antwoord op, ik weet wel dat de fi nanciële effecten enorm zullen zijn, want op dit moment moet iemand die een autoband aanbiedt ter verwerking f 2,50 beta len bij de garage, brengt hij hem bij ons op de Jachthaven laan of de Greunsweg dan betaalt hij f 5,-. Dat is een af spraak die wij provinciebreed hebben gemaakt met de stort plaatsen. Een deel van dat tarief heeft te maken met onze eigen kosten die wij zelf moeten maken plus nog een keertje het feit dat wij voor elke autoband ook weer f 2,50 moeten inleveren vanwege die verwerkingskosten. Dus op het moment dat wij geen geld zouden vragen, denk ik dat iedereen met zijn oude autobanden bij ons zou komen en dat zou betekenen dat er een gigantische lastenverhoging zou optreden die wij dan weer zouden moeten doorberekenen in de afvalstoffenhef fing. Iets waarvan wij toch zeggen dat als de vervuiler moet betalen, laat hij dan zo goedkoop mogelijk proberen van zijn afval af te komen, dus bij de garage. (De heer JacobseIk begrijp dat, maar de zinsnede dat dat wordt gedaan om dumpen te voorkomen is dus niet helemaal correct, want dat kan de wethouder niet hard maken en dat zal waarschijnlijk ook niet het geval zijn.) Het gaat er alleen maar om dat mensen in ieder geval zowel bij een garage als ook bij ons hun auto banden kwijt kunnen raken, maar als ze verstandig zijn doen ze het gewoon bij de garage. De heer Timmermans (weth.)De heer Drewel heeft namens de CDA-fractie aangegeven dat zij tegen de verhoging van de parkeertarieven zijn, met name vanwege de hogere opbrengsten als aanvankelijk ingeboekt en de concurrentiepositie die in gevaar zou kunnen komen ten opzichte van de omgeving. Wij hebben - en ik meen mij te herinneren dat ook de CDA-fractie dat heeft onderschreven - een parkeerbeleidsplan waarin wij hebben vastgesteld dat het verstandig is om om de drie jaar 10% te verhogen vanwege de ingeschatte inflatiecorrectie. Je doet het niet ieder jaar, omdat je dan alle meters moet aan passen en dat is buitengewoon kostbaar, dus je doet dat om de drie jaar en dat is die 10%. Met name ook omdat die 10% nodig is om in de investeringssfeer, waar de heer Drewel ook op wees, gelden te reserveren ten behoeve van de investerin gen van de parkeergarages, waar wij het hier over hebben. Wij hebben een parkeerfonds waarin alle lasten en baten van het parkeren zijn ondergebracht met uitzonderingen van een vaste afspraak en dat is dat ongeveer f 1 miljoen per jaar naar de algemene dienst gaat. Dat is het systeem. Het geld dat wordt opgebracht uit het parkeren wordt gebruikt voor de dagelijkse lasten, maar ook om nieuwe investeringen mogelijk te maken, investeringen die zeer veel geld vergen. De CDA- fractie zou daarmee in feite de bodem onder het Parkeerbe leidsplan weg slaan, want dat betekent dat wij structurele Blad 69 Verslag van de raadsvergadering van 3 november 1997 tekorten krijgen en dus niet in staat zullen zijn om die parkeergarages te realiseren, waartoe wel is besloten. Het tweede punt is de concurrentiepositie. Bij de discussie en de onderzoeken met betrekking tot de positie van onze binnenstad is vastgesteld dat zowel de parkeervoorzieningen en de bereikbaarheid daarvan - in combinatie met datgene waar ik het zojuist over had, het voorgestelde beleid in de besluiten die in dat kader zijn genomen, in combinatie met de op dit moment gehanteerde prijzen en ook de afspraken die er waren gemaakt om daar driejaarlijks 10% op te doen - dus het parkeerbeleid in Leeuwarden absoluut in vergelijkbare situaties goed scoort en er geen aanleiding is om hier onte vreden over te zijn. Er is dus ook geen angst voor vraaguit val, als ik zo mag noemen. De heer Jacobse: Ik ben in mijn eerste termijn vergeten aan onze opmerkingen te refereren over de parkeertarieven die wij in de Commissie Bestuur en Middelen hebben gemaakt. Wij hebben toen ook gezegd dat wij de tariefstijging van 10% niet wenselijk achten. Overigens is dat niet nieuw dat zeg gen wij al enkele jaren. Je kunt ook niet hard maken dat de inflatie in drie jaar 10% is, denk ik. Wij hebben heel dui delijk een andere visie, ook trouwens op het parkeergebeuren in heel de binnenstad. Ik wou van de gelegenheid gelijk gebruik maken om de voor zitter kenbaar te maken dat wij dus geacht willen worden te gen de stijging van parkeertarieven te hebben gestemd en te gen de verhoging van de sporttarieven. De heer DrewelHet ging ons niet zozeer om het beleid dat al ingezet is ten aanzien van de parkeergarages en de hele binnenstad, daar zijn wij het hartgrondig mee eens. Het eni ge waar onze fractie mee zat dat is het ongerief dat er ver moedelijk straks komt en de negatieve effecten daarvan als je tot deze verhoging zou overgaan. De mening in de fractie ligt trouwens genuanceerder dan alleen maar voor en tegen, een deel zal dus tegenstemmen. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de NLP- fractie geacht willen worden tegen de stijging van de par keertarieven en de sporttarieven te hebben gestemd en dat 2 leden van de CDA-fractie geacht willen worden tegen de ver hoging van de parkeertarieven te hebben gestemd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 35