Blad 20 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997 specifiek voor de banenpoolers. (De heer MeerdinkDe reac tie van mevrouw De Haan dat als je de banenpoolers iets geeft, je dan kan verdachten dat de JWG-ers straks ook met een claim komen en waarschijnlijk de DSW-ers ook, daar hoor ik de heer Gros niet over, daar hoor ik ook de heer Feddema niet over. Kan de heer Gros daarop reageren?Ik denk dat dat een aparte afweging is. De banenpoolers zitten wat dat betreft echt in een duidelijk structureel mindere positie dan anderen en hier is ook geen CAO voor, de anderen vallen binnen een CAO-regelingIk vind dat je dat dan af moet kaarten binnen een CAO-regeling, dat kan je eventueel ook op rijksniveau doen. Je moet natuurlijk geen appels en pe ren met elkaar vergelijken. (De heer Meerdink: Dat doen wij ook niet, maar ik vraag aan de heer Gros of hij dan niet bang is voor die claim. Ik denk dat je hele goede argumen ten moet hebben om de ene groep wel iets te geven en de an dere groep niet. Die argumenten heb ik niet echt gehoord. Ik denk dat je die afweging apart moet maken, je moet het ook apart beoordelen. Het kan natuurlijk best zo zijn dat je verwachtingen wekt aan de ene groep, dat je die ook moet honoreren ten aanzien van de andere groep. Maar er zijn best argumenten te verzinnen om dat eventueel dan te gaan weigeren. Het gaat ons specifiek om die banenpoolers, dat is duidelijk de slechtste categorie binnen de hele sector van additionele werkgelegenheid. Deze mensen zitten daar jaren in, hebben geen enkele mogelijkheid tot uitstroom. Deze mensen zouden wat ons betreft eventueel een voorkeurs behandeling verdienen. Dan wou ik nog even reageren ten aanzien van de indieners van de motie. Als ik mij de commissievergadering goed her inner is duidelijk gesteld dat in eerste instantie er ook een bepaalde groepering naar voren werd gehaald die eventu eel in aanmerking zou kunnen komen voor de tegemoetkoming, dat was de zogenaamde Melkert-regelingNu blijkt achteraf dat de Melkert-regeling sowieso wat dat betreft niet kan, die kan je geen tegemoetkoming geven, omdat die of de sta tus van ambtenaar hebben en in het desbetreffende functie- loon vallen of zij zijn uitbesteed aan bepaalde instellin gen, waardoor zij onder die CAO vallen. Ik had wat dat be treft ook liever gehad dat de indieners van deze motie, al vorens zij met het voorstel in de commissievergadering wa ren gekomen, een en ander duidelijk hadden nagezocht, want ik kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat hier ten aanzien van de zogenaamde Melkert-werkgevers ook bepaalde verwachtingen zijn gewekt en die worden nu in het kader van deze motie niet gehonoreerd. De heer JacobseHet doet mij deugd dat in ieder geval de discussie nu uitwijst dat er toch een selectieve groep uit genomen wordt. Ik heb in eerste termijn gezegd dat veel Blad 21 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997 meer groepen voor zo'n eindejaarsuitkering in aanmerking zouden kunnen komen. Het is geen kwestie van waardering denk ik in die zin dat je niet kunt zeggen dat een bij standsmoeder die thuis kinderen verzorgt in de leeftijd tot en met vijf jaar en is vrijgesteld van arbeidsplicht, daar hebben wij geen waardering voor, die krijgt dat niet. Je gaat er bepaalde groepen uit lichten, omdat zij een bepaald verzoek hebben gedaan. Ik vind dat niet onze taak, daar is die regeling ook niet voor bedoeld. Het lijkt mij voor de helderheid naar het verslag toe wel eens goed om te horen wat de geste van de PvdA- en PAL/GL-fractie uiteindelijk kost, want dat staat niet in het verhaal zelf. (Mevrouw De Pree: Dat heb ik toegelicht in mijn verhaal, f 130.000,- kost het maximaal en dan zit ik ruim, want waarschijnlijk is het f 120.000,-.) Het college heeft ook een goede afwe ging gemaakt natuurlijk, wij hebben die afweging ook ge maakt en het feit dat wij voor zijn dat moet haast beteke nen dat u het hier verliest. (De heer MeerdinkDe heer Ja cobse solliciteert naar collegedeelname?) Mevrouw De PreeNog even kort ingaand op wat de heer Gros net zei over Melkert. Wij hebben inderdaad dat geopperd in de commissie. Wij hebben dit naderhand uitgezocht en daar uit bleek dat de Melkert-mensen die bij de gemeente in dienst zijn ook die f 300,- krijgen en de mensen die niet bij de gemeente in dienst zijn, wij daar geen financiële handreiking aan kunnen doen. Dan kan je zeggen dat vante voren alles uitgezocht moet worden. Wij hebben het voor de raadsvergadering uitgezocht en volgens mij is het ook de logische gang van zaken dat je in de commissie nog met el kaar van gedachten kunt wisselen en op basis van die ge dachtewisseling dingen uit kunt gaan zoeken. Ik heb een an der idee wat betreft de invulling van de commissie en de mate waarin voorstellen dan al helemaal uitgezocht moeten zijn, dat is jammer. De heer BiemansHet is voor het eerst voor zover ik weet dat ik hoor dat DSW-ers een riant loon toebemeten krijgen. Ik denk dat zij er zelf iets anders over denken. Dan heb ik toch nog behoefte om te reageren op wat de heer Jacobse heeft aangegeven. Hij heeft in eerste instantie aangegeven dat mensen met een uitkering het erg krap heb ben, zij zijn niet te benijden, heeft hij gezegd. Voor men sen die even boven het minimumloon zitten geldt precies hetzelfde, ook zij zijn niet te benijden. Op het moment dat hij in het kader van het minimabeleid iets kan doen, blijkt dat zijn woorden holle frasen zijn en loze retoriek, dat stuit mij tegen de borst. (De heer Jacobse: De heer Biemans weet exact hoe wij er over denken, hij weet exact dat wij vinden dat minimabeleid op rijksniveau gevoerd moet worden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 11