Blad 30 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997 aan fracties die zich uitspraken voor dit besluit, voor de ze plek en voor dit windmolenpark. Ik heb er verder weinig aan toe te voegen, want ik heb van af het begin een standpunt ingenomen dat pleit voor een windmolenpark op deze plek. Wij zijn daar nog steeds niet anders over gaan denken. Mevrouw De Jong: Het onderwerp windturbines is niet nieuw, al in het voorjaar 1995 hebben b. en w. aangegeven dat zij het eens waren en zijn met het provinciale beleid, vastge legd in het streekplan Windstreek. Dat betekent dat zij toen gekozen hebben voor een kleinschalige clusteropstel ling nabij Wytgaard. Wij zelf hebben anderhalf jaar geleden in de raad, mei 1996, ingestemd met de concept-beleids notitie Windturbines. Toen zijn er al gesprekken geweest met dorpsbelangen en daar werd positief gereageerd. In mei 1996 werd het bouwplan ingediend en in de maand juni was de inspraaktermijn. Pas na deze inspraakperiode is de discus sie rondom dit onderwerp in alle hevigheid losgebarsten. Toch hebben wij vorig jaar november, ongeveer dezelfde tijd als nu op 18 november, de beleidsnotitie vastgesteld in de raad. Dus niet het voorbereidingsbesluit maar de notitie hebben wij vastgesteld. Het gebied waar de turbines moesten komen, de vijftig meter hoogte, alles stond aangegeven in die notitie. De actiegroep heeft het er niet bij laten zit ten, zij hebben hun reactie het afgelopen voorjaar vastge legd in de notitie 'Daar waar de wind waait'Daarin geven zij zelf aan dat de gemeente in zake de procedurele kant correct gehandeld heeft, inhoudelijk zijn zij het zeer on eens met het raadsvoorstel dat nu voor ons ligt. Maar de actiegroep is met verve aan de slag gegaan. Er moest immers nog een voorbereidingsbesluit genomen worden. Zij hebben in de laatste commissievergadering van 21 oktober j.l. vanuit verschillende invalshoeken aangegeven waarom zij tegen zijn. Wij hebben hen toen gecomplimenteerd met de wijze waarop zij dit agendapunt hebben voorbereid en weergegeven, nogmaals petje af. Voor alle duidelijkheid, het gaat hier alleen maar om een herziening van het geldende bestemmings plan, daarvoor moet een voorbereidingsbesluit worden geno men. Het beleid als zodanig hadden wij al vastgesteld. Als wij nu de raadsbrief lezen, vinden wij dat uitgebreid en met steekhoudende argumenten op de meeste punten is ge reageerd op de binnengekomen opmerkingen van de tegenstan ders. Op een aantal punten willen wij toch nog nader in gaan Er wordt genoemd dat windturbines niet voldoende rendabel zijn, hoewel de cijfers van actievoerders en Frigem niet met elkaar in overeenstemming zijn. Wij stellen van onze kant dat ook openbare vervoersvoorzieningen niet allemaal Blad 31 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997 even rendabel zijn, toch vinden wij het belangrijk dat die voorziening er is. Zo geldt dat ook voor windenergie. Wij vinden het belangrijk dat de ontwikkelingen op dit terrein worden gestimuleerd, opdat in de toekomst op een nog effec tievere manier energie kan worden gewonnen. Wel vragen wij ons af hoe ver de ontwikkelingen, dan wel de trends, zijn om verder buiten de bewoonde wereld op grotere schaal mega- turbines te plaatsen, bijvoorbeeld in de Noordzee, want het is duidelijk dat de turbines waar wij het nu over hebben over ongeveer tien jaar zijn afgeschreven. Hoe gaan wij dan verder? Bouwen wij tien nieuwe? Het lange termijn denken moeten wij hierbij gewoon niet uitschakelen. Wij moeten ook nadenken hoe wij het beleid in de toekomst willen gaan vormgeven. Energiebedrijven zelf geven immers ook al aan niet meer in de toekomst in het landschap te willen inves teren, maar gecentreerd in de Noordzee. Het huidige beleid vraagt nu al om bijstelling. Dat wij moeten blijven inves teren in dit type energie-opwekking is voor ons duidelijk. Daarnaast zou het misschien toch een idee zijn om een toch bredere discussie over windenergie en kernenergie weer eens op de agenda te zetten, misschien zou dat landelijk moeten. Ik zeg ook kernenergie, omdat ook blijkt dat de kernenergie in Frankrijk tot gevolg heeft dat daar veel minder C02 uit stoot is, dat het daar een stuk gezonder is dan in de ande re landen van Europa. (Mevrouw Van ülzen: Ik wou mevrouw De Jong complimenteren dat zij het aandurft dit te zeggen. Ik heb daar heel veel respect voor. Ik weet dat die dingen niet altijd goed vallen. Ik wil haar ondersteunen, want het is zelfs zo dat wij energie uit Frankrijk importeren, dus dat wij in dat opzicht ontzetten hypocriet zijn.) Wij im porteren inderdaad ook kernenergie uit Frankrijk, dus wij moeten niet met boter op ons hoofd zeggen dat wij alleen maar tegen zijn. Ik denk ook, die ontwikkelingen zijn door gegaan zoals ook ontwikkelingen binnen de windenergie door gaan. Ik zou in wezen de discussie wel eens opnieuw in bre der verband aan de orde willen hebben, waarbij ik niet zeg dat wij ons nu op voorhand al uitspreken voor het één en tegen het ander, maar ik denk dat het goed is dat wij alle ontwikkelingen onder de loep nemen. (De heer JacobseIk mag toch hopen dat mevrouw De Jong bedoelt dat zij dat lan delijk wil en niet hier in de gemeente?) Dat heb ik ook ge zegd, als de heer Jacobse goed geluisterd had, had hij deze vraag niet eens hoeven stellen. Een ander punt is dat wij wel als voorwaarde stellen dat wanneer de geluidsoverlast in de praktijk groter mocht blijken dan onderzoeken nu aangeven de maatregelen worden aangepast tot op het niveau waarop geen sprake meer is van overlast voor omwonenden. Hoe dat moet? Wij hebben geleerd dat wij ons daar in eerste instantie niet mee hoeven te be moeien

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 16