Blad 34 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997 stellen dat er geen nieuwe argumenten op dat terrein aan de orde zijn. Het college en ook de initiatiefnemers mochten ervan uitgaan dat de raad, waar er geen nieuwe ruimtelijke motieven naar voren zijn gebracht, dat standpunt zou hand haven In feite praten wij vandaag over een duidelijke politieke afweging of men op dat standpunt wenst terug te komen of niet. Het college heeft in ieder geval geen nieuwe argumen ten gevonden om een ander voorstel te doen. De schadevergoeding zijn ook van verschillende kanten vra gen over gesteld. Je kunt verschillende vormen van schade claims voorstellen. Wat gebeurt er bij het niet doorgaan? Is het dan zo dat de initiatiefnemers terecht, op grond van het besluit van deze gemeenteraad wat het beleidsvoornemen betreft, zeggen dat zij ervan uit mochten gaan dat dit be leid, dat goed is overwogen en er zijn geen nieuwe argumen ten, zou worden gerealiseerd. Zij hebben vervolgens fors geïnvesteerd in onderzoeken, in het ontwikkelen van plannen en zij vinden dat zij recht hebben op eventuele schadever goeding, als de raad zou beslissen dat het niet doorgaat. Ik heb begrepen dat dat wel door de initiatiefnemers wordt overwogen in het onverhoopte geval(De heer De VriesIk neem aan dat de wethouder naar de initiatiefnemers heeft gezegd: indien de raad het goedkeurt.) Als het zo zou zijn dat de gemeenteraad van mening is dat dit voorbereidingsbe- sluit niet moet worden genomen, met andere woorden dat het bestemmingsplan niet moet worden gewijzigd, betekent dat dus dat de molens er niet komen. Dan zouden de initiatief nemers kunnen zeggen: wij zijn volledig op het verkeerde been gezegd door de gemeenteraad en wij hebben veel geïn vesteerd. Ik leg alleen dit verhaal voor, omdat het in de discussies, net zo goed als het andere verhaal, waar ik da delijk op kom, waar ik andere schadeclaims aan de orde wens te stellen, zou kunnen spelen. Wij hebben uiteraard na doen gaan of een dergelijke schadeclaim vanuit de initiatiefne mers reëel is. Het laat zich raden dat de meeste jurispru dentie wijst in de richting van waar het hier gaat om een beleidsvoornemen dat wij hebben vastgesteld, dat daaraan geen rechten kunnen worden ontleend. Dus het laat zich ra den dat er geen grote kans is op schadeclaims in de rich ting van eventueel de initiatiefnemers. Absolute zekerheid hebben wij daar niet over. Maar dat is het beeld vanaf die kant Ten tweede, als het zo zou zijn dat de raad in meerderheid kiest voor het meewerken aan de realisatie van deze windmo lens, krijgen wij dan schadeclaims en is de kans dat de ge meente daarvoor in aanmerking komt groot? Er is vanuit ver schillende fracties 'gedeald' met de eventuele initiatief nemers, of die dan bereid zouden zijn om die gewraakte f 25.000,-, die eerder in deze gemeenteraad niet tot accor dering van de raad is gekomen, daar dan kan worden gevon Blad 35 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997 den. Ik denk dat je het zo mag formuleren dat op zichzelf die f 25.000,- niet het echte grote punt zou zijn, om het maar simpel te zeggen, als daar sprake van zou zijn. Maar men heeft gezegd, dat zij ook landelijk met hun koepelorga nisatie hebben nagegaan en geconstateerd dat er nog nimmer een claim - en er zijn al heel wat parken gerealiseerd, er lopen nog een aantal claims - heeft geleid tot een reële schadeclaim in de richting van omwonenden die daar bezwaar tegen zouden hebben. Men is als de dood voor precedentwer king. Op het moment dat je zou gaan zeggen: wij staan ga rant als achtervang voor eventuele schadeclaims, is dat niet gering, want dan heb je een landelijk fenomeen gerea liseerd. Ik moet ook aangeven dat wij natuurlijk zelf wan neer wij eenduidig - wij hebben die discussie de afgelopen raadsvergadering ook gehad - zelf gaan claimen als overheid dat wij niet mee willen werken in publiekrechtelijke sfeer als er vervolgens een privaatrechtelijke sfeer waar het de risico's betreft dichtgeseald moet worden, lijkt dat een misbruik van bevoegdheden te zijn. Daar moet je heel voor zichtig voor zijn. De overheid kan, ondanks dat het op voorhand niet terecht lijkt dat waar het gaat om particu liere belangen behartigen middels medewerking aan planolo gische procedures, de gemeenschap voor de eventuele schade claimen. Dat mag vreemd zijn, maar zo hebben wij dat in dit land wel georganiseerd. Ik denk dat wij maar moeten leven met dat lastige gevoel. De inbreng van de D66-fractie. Er wordt gezegd dat het toch raar is dat wij in feite hier praten aan meewerken om de C02-uitstoot te verlagen. Je moet constateren dat die C02- uitstoot door een toename van het elektriciteitsgebruik van met name huishoudens feitelijk alleen maar groter wordt. Zijn wij dan niet iets raars aan het doen door enerzijds heel principieel aan een oplossing te werken, zij het op kleine schaal, om alternatieve energievoorziening te krij gen, waar je tegelijkertijd ziet dat wij met elkaar in dit land niet in staat zijn om de groei van de C02-uitstoot te beperken Er is in dit land een aantal afspraken voor wat betreft de werkwijze. In de eerste plaats zal het natuurlijk zo zijn dat wij met elkaar de vraag gaan verminderen, dus zelf ook wat gaan minderen in ons gebruik. Ten tweede het inzetten van duurzame bronnen, wind, zon en biomassa. Ten derde het gebruik van efficiënte technieken, zoals daar zijn hoge rendementketels, maar met name in dit geval de warmte krachtkoppelingsinstallatie Ondanks ecotax en al de maatregelen die wij doen, zien wij dat de voorspoedige economische groei toch leidt tot een verhoogd gebruik van energie van onze inwoners. Dat zijn wij dus ook zelf. Waar lopen wij nu zo raar tegen aan? Dat is dat de warmte krachtkoppeling een buitengewoon succesvol technisch in-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 18