Blad 38 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997 Raad van State. Met andere woorden als de Raad van State deze vergunning, zoals die door het college is ingediend voordat er is gebouwd, goedkeurt, dan is er geen risico dat vervolgens ooit nog wordt afgekeurd en er schade is. U kunt ervan verzekerd zijn dat als het zo zou zijn dat de Raad van State de vergunning zou afkeuren, dan hebben wij een probleem, dan moeten wij opnieuw de discussie aangaan, maar dan kan er geen sprake zijn van schadevergoeding/schade claims in de richting van de gemeente. Want wij hebben die procedure dan al helemaal afgehandeld. Dat is het verschil met Boarnsterhim, waar men blijkbaar is gaan bouwen zonder dat de hele procedure, met alle bezwaarschriften tot en met de Kroon, is uitgevoerd. (De heer De Vries: Wat wij bedoe len is dat er een bovengrens is gesteld van 40 dB (A) door hele knappe mensen in al hun wijsheid en wat als wij gaan die gaan overschrijden.) Als er een vergunning wordt over schreden, moet degene die dat doet alsnog de vergunning aanpassen. Daar hoeft geen misverstand over te zijn. (De heer De Vries: Maar voorkomen is beter dan genezenDat is waar, maar dat doen wij ook door een zorgvuldige procedure die nagaat of die vergunning op de juiste gronden verleend isDus zowel het eerste als het tweede heeft de heer De Vries denk ik antwoord op gekregen. De heer De Vries hoopt dat wij vaker het advies van Hüs en Hiem naast ons neer zullen leggen als gemeente. Dat kunt u van dit college niet vragen en alle colleges die hier nog ooit na zullen komen - en dat zullen er heel veel zijn - zullen precies dezelfde zorgvuldige handelingen plegen als het gaat om de advisering van Hüs en Hiem. Hüs en Hiem heeft een advies gegeven, dat mag, zij het dat men een ad vies heeft gegeven op een onderdeel dat niet tot hun compe tentie ligt. Dat mag dan pijnlijk zijn, maar dat is wel zo. De stedenbouwkundige maatvoering wordt door de gemeenteraad vastgesteld. Deze gemeenteraad heeft vastgesteld dat 50 me ter een acceptabele grens is en dan dient het advies van Hüs en Hiem zich daar binnen te begeven. Dat zullen zij heel vervelend vinden, dat zal ik wellicht later ook heel vervelend vinden, maar dat is de werkelijkheid en dus zal zo gehandeld moeten worden. De heer Beers, het is juist, je kiest wel voor windmolens binnen Leeuwarden op deze locatie of je komt tot de conclu sie dat, met uitzondering van op de industrieterreinen waar incidentele molens worden gebouwd, er in deze gemeente geen molenparken kunnen worden ontwikkeld. Mevrouw De Jong zegt: nadenken over de toekomst. Ik ben het daar volstrekt mee eens. Zij noemt het voorbeeld van de si lo's, ook daar heeft natuurlijk in het verleden een verwoe de discussie over plaatsgevonden. De meeste silo's die ooit gebouwd zijn zie je niet meer terug, omdat er nieuwe tech Blad 39 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997 nologieën zijn. Ik heb begrepen dat minister Weijers van daag gekozen heeft om te zorgen dat straks 10% van de tota le energieproductie via alternatieve energiebronnen tot stand zal moeten komen. Ik ga ervan uit dat de ontwikkelin gen van grote parken op zee zeker van toepassing zullen worden, maar voorlopig zal het nog een aantal jaren duren voordat het zover is. Dat staat dit voorstel niet in de weg. Een goede discussie daarover voeren lijkt mij zeer te recht De geluidsoverlast is gebonden aan de vergunning, dat mag helder zijn. De heer De Jong had een glashelder betoog, zij het dat die niet het onze was De heer De Vries: Ik zou graag even willen schorsen. De Voorzitter: Dat lijkt mij een uitstekend idee. De Voorzitter schorst om 21.35 uur de vergadering. De Voorzitter heropent om 22.00 uur de vergadering. De heer Stoker: Even een reactie op wat wethouder Timmer mans in eerste termijn heeft gesteld. Wie zijn oor in Pro vinciale Staten te luisteren legt - en dat mag ik af en toe nog wel eens doen - zal tot de conclusie komen dat het al lerminst zeker is dat men na de aanstaande evaluatie de 200 megawatt nog wenst te realiseren, temeer daar men van mening is dat de rijksoverheid het qua beleid in dezen op allerlei fronten laat zitten. Verder is er een groeiend aantal stemmen te beluisteren dat stelt dat het qua draag vlak beter is een stevige hoeveelheid ineens te plaatsen op alternatieve locaties, laat ik zo maar omschrijven. Dat brengt mij er toe om de motie staande te houden die ik heb ingediend, omdat wanneer men bijvoorbeeld besluit één al ternatieve plaats te nemen, met hoeveel megawatt het dan ook maar mag worden, en wij hebben ze al geplaatst, dan is dit natuurlijk moeilijk terug te draaien. Mevrouw Van Ulzen: Ik heb nog een vraag aan de wethouder. Wij zijn inderdaad indertijd met die 50 meter hoogte ak koord gegaan, maar dat stond toen niet in relatie tot deze locatie. De vraag van ons is: zijn de veiligheidseisen pas send bij een masthoogte van 50 meter, gezien de afstand tot de bebouwing? De wethouder had het net over 300 meter, maar

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 20