Blad 48 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997 mavo-opleiding heeft. Deze ongelijke behandeling ten aan zien van de ROC's is inmiddels via een motie rechtgetrokken en nu kan lbo en mavo dus gekoppeld worden aan een ROC ofte wel, zoals ik dat vorige keer in de commissie al opnoemde, het zou bij het Friesland College kunnen. Het vbo en de ma vo zullen zich in de toekomst niet voor niets voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs mogen noemen. Onzes inziens mag noch het Slauerhoff, noch de Delta verantwoordelijk gemaakt worden voor het voortbestaan van het lbo. Bij het personeel van de scholengemeenschappen is weer grote onrust ontstaan, sommigen zullen opnieuw op hun eigen functie moeten solli citeren. Men zou graag zijn aandacht willen geven aan het onderwijs en daar zijn mijns inziens erg veel redenen voor. Ik ben niets tegengekomen, behalve dan een VB-accountants rapport over de huidige situatie en daarvan schijnen de cijfers niet eens helemaal te kloppen, betreffende de fi nanciën. Ons is toegezegd voor de raadsvergadering een cor rectie versie te zullen krijgen. Ik heb hem niet gekregen, maar misschien dat de post in Goutum later komt. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat in uw voorstel door mid del van de lumpsump-benadering de kosten van de te klein vb-opleidingen verhaald zullen worden op de grote scholen gemeenschappen. Onterecht, want de scholen treft geen schuld, door te grote specialisatie bij het lbo van de laatste tientallen jaren wordt iedere school te small of heeft te weinig leerlingenaanbod per opleiding. Nu al komt het voor dat er in plaats van 20 leerlingen twee mee doen aan een bepaalde richting. Tweede aandachtsstreepje, vernieuwing, verbetering en het voorkomen van onnodige concurrentie. Merkwaardig. In de afgelopen jaren deed vooral in linkse kring de idee 'small is beautiful' opgeld, vanuit de terechte angst voor een zeer groot bureaucratisch lichaam. Nogmaals vreemd. De overheid splitst alles in kleinere eenheden - de post, de spoorwegen, de telefoon, het openbaar vervoer, zelfs Walla ge wil minder kamerleden, wij hopen hem daar van harte in te kunnen steunen in mei - maar in Leeuwarden in het onder wijs gaan wij weer regelrecht tegen deze tendens in. Ik wil helemaal niet flauw doen, maar zelfs met de inmiddels gema tigde oplossing voor het Gymnasium, zo als geen eigen briefpapier en geen eigen rector, staan wij in Nederland alleen, samen met Apeldoorn, in deze situatie weer voorop. Overal zelfstandig, behalve hier. Ik wil in het verband met die onnodige concurrentie ook de heer Dik citeren, een D66- er en ik dacht directeur van de KPN, hij heeft dit gezegd op 2 september 1997, dus het lijkt mij nog actueel: 'Als je de enige aanbieder bent zijn er twee dingen aan de hand. Ten eerste staat er geen druk op om er iets aan te doen, bovendien is er een bepaald patroon gegroeid waar iedereen aan gewend is'Het zal duidelijk zijn, de WD-fractie vindt concurrentie juist nodig, evenals een zo groot moge Blad 49 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997 lijke keuzevrijheid voor ouders, die overigens door dit voorstel verder wordt ingeperkt. Het is voor ons onbegrij pelijk dat in 1992 vanwege de concurrentie twee scholen overeind moesten blijven en dat nu in 1997, nog geen vijf jaar later, ter voorkoming van onnodige concurrentie verder gefuseerd zou moeten worden. Tijdens de commissievergadering is gevraagd naar een eerder toegezegde evaluatie. Die is er niet en binnen de beleving van het bestuur komt die er ook niet. Dat is tegen de af spraak. De argumentatie dat slechts het verleden dan zou worden geëvalueerd vond mijn fractie een verhelderend idee. Wij zien dan ook met belangstelling de evaluatie van de toekomst tegemoet. Wat mijn fractie, zonder evaluatie zoals afgesproken over het verleden, geen fusie, willen weten is hoe het personeel tot nu toe het een en ander ervaren heeft, evenals de ou ders en de leerlingen. Aan de efficiency van grootschalige organisaties wordt steeds meer getwijfeld, behalve u in uw raadsstuk. Dus ook daar zijn wij niet van onder de indruk. Wij willen eerst weten wat het effect van de afgelopen fusie is. Wij willen dat geëvalueerd zien en dan al dan niet overgaan tot de volgende reorganisatie. Wij gaan ook niet akkoord met het intentiebesluitwant een intentiebesluit is juridisch gezien ook een besluit. De hear De Jong: Skaalfergruttingfüzjes, strategyske al lianties, se skine hjoeddedei in needsaaklik kwea te wêzen. Om mei te gean yn de faart der folkeren moat it hieltyd grutter en massaler, sa ek yn it ünderwiisFoaral finans- jele üntwikkelings twinge faak ta sa'n stap. Dy grutskali- gens hat ek in kearside, leerlingen en dosinten, dêr't it echte wurk dien wurde moat, kinne it idee hawwe allinnich pionnen te wêzen yn in grut skaakspulwêrtroch de moti- vaasje noch mear ferdwine sil. It management fan in nije grutte skoalle, dy't blykber noadich is om in grut ferskaad oan opliedingen jaan te kinnen en foaral ek noadich is om op termyn finansjeel effisjinter wurkje te kinnen, te min sten sa seit men, moat der foar soargje dat in nij ynstitüt net in moloch wurdt dêr't ünpersoanlikheid, burokrasy en uniformiteit de pijlers wurde. De sifers oer de slagge le- arlingenoantallen op de iepenbiere Ljouwerter skoallen yn it fuortset ünderwiis binne foar sommige festigings it leechst fan hiel Fryslan. Fansels, we ha te meitsjen mei saneamde 'grote stedenproblematiek'mar dat kin je foar in diel befjochtsje mei net al te grutte festigings, mei sa- folle mooglik in fêste ploech learlingen en dosinten, dy't der har eigen skoalle fan meitsje kinne, in eigen gesicht, in eigen noflike skoalsfear. In ridlike mate fan autonomy fan de festigings is dan ek in betingst. Boppedat moat der

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 25