Blad 48
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997
mavo-opleiding heeft. Deze ongelijke behandeling ten aan
zien van de ROC's is inmiddels via een motie rechtgetrokken
en nu kan lbo en mavo dus gekoppeld worden aan een ROC ofte
wel, zoals ik dat vorige keer in de commissie al opnoemde,
het zou bij het Friesland College kunnen. Het vbo en de ma
vo zullen zich in de toekomst niet voor niets voorbereidend
middelbaar beroepsonderwijs mogen noemen. Onzes inziens mag
noch het Slauerhoff, noch de Delta verantwoordelijk gemaakt
worden voor het voortbestaan van het lbo. Bij het personeel
van de scholengemeenschappen is weer grote onrust ontstaan,
sommigen zullen opnieuw op hun eigen functie moeten solli
citeren. Men zou graag zijn aandacht willen geven aan het
onderwijs en daar zijn mijns inziens erg veel redenen voor.
Ik ben niets tegengekomen, behalve dan een VB-accountants
rapport over de huidige situatie en daarvan schijnen de
cijfers niet eens helemaal te kloppen, betreffende de fi
nanciën. Ons is toegezegd voor de raadsvergadering een cor
rectie versie te zullen krijgen. Ik heb hem niet gekregen,
maar misschien dat de post in Goutum later komt. Ik kan mij
niet aan de indruk onttrekken dat in uw voorstel door mid
del van de lumpsump-benadering de kosten van de te klein
vb-opleidingen verhaald zullen worden op de grote scholen
gemeenschappen. Onterecht, want de scholen treft geen
schuld, door te grote specialisatie bij het lbo van de
laatste tientallen jaren wordt iedere school te small of
heeft te weinig leerlingenaanbod per opleiding. Nu al komt
het voor dat er in plaats van 20 leerlingen twee mee doen
aan een bepaalde richting.
Tweede aandachtsstreepje, vernieuwing, verbetering en het
voorkomen van onnodige concurrentie. Merkwaardig.
In de afgelopen jaren deed vooral in linkse kring de idee
'small is beautiful' opgeld, vanuit de terechte angst voor
een zeer groot bureaucratisch lichaam. Nogmaals vreemd. De
overheid splitst alles in kleinere eenheden - de post, de
spoorwegen, de telefoon, het openbaar vervoer, zelfs Walla
ge wil minder kamerleden, wij hopen hem daar van harte in
te kunnen steunen in mei - maar in Leeuwarden in het onder
wijs gaan wij weer regelrecht tegen deze tendens in. Ik wil
helemaal niet flauw doen, maar zelfs met de inmiddels gema
tigde oplossing voor het Gymnasium, zo als geen eigen
briefpapier en geen eigen rector, staan wij in Nederland
alleen, samen met Apeldoorn, in deze situatie weer voorop.
Overal zelfstandig, behalve hier. Ik wil in het verband met
die onnodige concurrentie ook de heer Dik citeren, een D66-
er en ik dacht directeur van de KPN, hij heeft dit gezegd
op 2 september 1997, dus het lijkt mij nog actueel: 'Als je
de enige aanbieder bent zijn er twee dingen aan de hand.
Ten eerste staat er geen druk op om er iets aan te doen,
bovendien is er een bepaald patroon gegroeid waar iedereen
aan gewend is'Het zal duidelijk zijn, de WD-fractie
vindt concurrentie juist nodig, evenals een zo groot moge
Blad 49
Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997
lijke keuzevrijheid voor ouders, die overigens door dit
voorstel verder wordt ingeperkt. Het is voor ons onbegrij
pelijk dat in 1992 vanwege de concurrentie twee scholen
overeind moesten blijven en dat nu in 1997, nog geen vijf
jaar later, ter voorkoming van onnodige concurrentie verder
gefuseerd zou moeten worden.
Tijdens de commissievergadering is gevraagd naar een eerder
toegezegde evaluatie. Die is er niet en binnen de beleving
van het bestuur komt die er ook niet. Dat is tegen de af
spraak. De argumentatie dat slechts het verleden dan zou
worden geëvalueerd vond mijn fractie een verhelderend idee.
Wij zien dan ook met belangstelling de evaluatie van de
toekomst tegemoet.
Wat mijn fractie, zonder evaluatie zoals afgesproken over
het verleden, geen fusie, willen weten is hoe het personeel
tot nu toe het een en ander ervaren heeft, evenals de ou
ders en de leerlingen.
Aan de efficiency van grootschalige organisaties wordt
steeds meer getwijfeld, behalve u in uw raadsstuk. Dus ook
daar zijn wij niet van onder de indruk. Wij willen eerst
weten wat het effect van de afgelopen fusie is. Wij willen
dat geëvalueerd zien en dan al dan niet overgaan tot de
volgende reorganisatie.
Wij gaan ook niet akkoord met het intentiebesluitwant een
intentiebesluit is juridisch gezien ook een besluit.
De hear De Jong: Skaalfergruttingfüzjes, strategyske al
lianties, se skine hjoeddedei in needsaaklik kwea te wêzen.
Om mei te gean yn de faart der folkeren moat it hieltyd
grutter en massaler, sa ek yn it ünderwiisFoaral finans-
jele üntwikkelings twinge faak ta sa'n stap. Dy grutskali-
gens hat ek in kearside, leerlingen en dosinten, dêr't it
echte wurk dien wurde moat, kinne it idee hawwe allinnich
pionnen te wêzen yn in grut skaakspulwêrtroch de moti-
vaasje noch mear ferdwine sil. It management fan in nije
grutte skoalle, dy't blykber noadich is om in grut ferskaad
oan opliedingen jaan te kinnen en foaral ek noadich is om
op termyn finansjeel effisjinter wurkje te kinnen, te min
sten sa seit men, moat der foar soargje dat in nij ynstitüt
net in moloch wurdt dêr't ünpersoanlikheid, burokrasy en
uniformiteit de pijlers wurde. De sifers oer de slagge le-
arlingenoantallen op de iepenbiere Ljouwerter skoallen yn
it fuortset ünderwiis binne foar sommige festigings it
leechst fan hiel Fryslan. Fansels, we ha te meitsjen mei
saneamde 'grote stedenproblematiek'mar dat kin je foar in
diel befjochtsje mei net al te grutte festigings, mei sa-
folle mooglik in fêste ploech learlingen en dosinten, dy't
der har eigen skoalle fan meitsje kinne, in eigen gesicht,
in eigen noflike skoalsfear. In ridlike mate fan autonomy
fan de festigings is dan ek in betingst. Boppedat moat der