Blad 60 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997 het bestuur alles op alles moet zetten om met een 10% kor ting te komen. Ik vind ook dat je dat met andere gemeenten in alle openheid en rust moet kunnen bespreken. Dat zit er achter. Wij zullen dat verzoek daar ook neerleggen. Mevrouw Mol: Wij zouden dan toch graag zien dat in ieder geval de overgang wordt gehanteerd en dan eventueel na 1998 kijken hoe wij daarmee uitkomen. Mocht dat kunnen, vooral als de indicaties toe gaan nemen, dan zullen wij daarop te rugkomen. Verder stemmen wij nu in met het voorstel zoals dat voor ons ligt. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de GPV/RPF/SGP-fractie geacht wil worden te hebben tegenge stemd. Punt 20 en 21 (bijlage nrs124 en 149) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 22 (bijlage nr. 148) De Voorzitter: Aan de orde is Herinvoering vrijlatingsrege ling, wijziging Verordening premies activering uitkerings gerechtigden en instellen Verordening premies en vrijlating uitkeringsgerechtigden De heer Brok: Ik heb in de commissie vergeten hier een vraag over te stellen. De vraag heeft betrekking op datgene wat op bladzijde 2 staat over het gemeentelijk incentivebeleid. Onlangs mocht ik in een landelijke krant lezen dat in de gemeente Rotter dam als instrument gehanteerd wordt mensen die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering als zij er in slagen geheel zelfstandig een regulier baan te vinden, een bonus te geven van f 500,-. Het is daar gelukt om binnen drie maanden 600 mensen, die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering, een reguliere baan te bezorgen. Het is daar ook zo dat een cliënt f 1.000,- krijgt als hij/zij er in slaagt om zes maanden lang een reguliere baan te vinden. De verwachting Blad 61 Verslag van de raadsvergadering van 17 november 1997 is dat over dit jaar ruim 1900 mensen een normale dienstbe trekking vinden. Mijn vraag aan het college is of dat ook niet een aardig instrument zou kunnen zijn voor onze ge meente De heer Brinks: De heer Brok heeft gelijk, dat is een aar dig instrument in onze gemeente. Ik mag hem even verwijzen naar het uitvoeringsbeleidsplan 1996 nieuwe Abw waarin wij bij de Verordening premiebeleid activering uitkeringsge rechtigden, want dat zat er aan vast, hebben vastgesteld dat dit een mogelijkheid is. Iemand die met een afstand tot de arbeidsmarkt zelfstandig werk vindt langer dan twee maanden, onafhankelijk is van een uitkering, komt in aan merking voor een incentive. Het is dus beleid, men kan één keer in de twaalf maanden een incentive krijgen om te voor komen dat mensen drie maanden aan het werk zijn, dan een maand er weer uit en dan weer drie maanden aan het werk of zo. Het is dus bestaand beleid. Als men zou vragen wat het effect daarvan is, kan ik toezeggen dat wij in het jaarver slag van de sector Sociale Zaken in ieder geval iets op zullen nemen over aantallen mensen die een premie hebben gekregen vanwege het afronden van scholing, want dat is één van de redenen om een incentive te krijgen of het aanvaar den van werk. In het jaarverslag komen wij daarop terug. De heer Brok: Ik wou inderdaad ook vragen wat het effect is. Rest mij alleen nog mijn bewondering uit te spreken voor de parate kennis van de wethouder De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 23 (bijlage nr. 152) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. Punt 24. De Voorzitter: Aan de orde is Afscheid van wethouder Tim mermans

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 31