Blad 26 Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997 zelfs grote moeite zal hebben, met een ordinaire baatbelas ting Rest mij nogmaals onze complimenten te maken voor deze hel se klus als het gaat om de kadernota aan alle betrokken ambtenaren en de begeleidende strategiegroep voor het pro duceren daarvan. Nog een korte opmerking als het gaat om wat de heer Beers van de PAL/GL-fractie opmerkte voor wat betreft de iets wat rebelse opmerking waar de jeugd dan nog wel zou moeten zijn. Eén ding is duidelijk, de jeugd, waar ook, is natuur lijk welkom in deze "Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom bart"Natuurlijk zijn ze absoluut welkom in de hele stad, er staat verder niets specifiek in genoemd, ook niet voor de ouderen en ook niet voor de anderen mensen, zij horen bij de mensen die in Leeuwarden komen winkelen, zowel uit Leeuwarden als uit de omliggende regio en ze zijn van harte welkom, dat weet ik zeker. De heer Bilker: Der bart yn dizze stêd hiel wat rünom. De kadernota Binnenstad is in onze ogen gewenst en noodza kelijk, maar wij hadden die in juni al aangenomen. Er is nu sprake van de eerste fasering en de financiering daarvan. Wat ons betreft wordt er ook steeds duidelijker en meer sa menhang gebracht in het beleid ten aanzien van de binnen stad, dat bleek ook al uit een van de vorige agendapunten, de Horecanota. De binnenstad is erg kwetsbaar, het wonen in de binnenstad is een doelstelling op zich, dat moet bevorderd worden, maar vooral ook de winkelfunctie is van levensbelang. Als de stad die functie verliest is de terugslag die je dan krijgt niet gauw meer in te halen. Fractiegenoot Feenstra sprak daar eerder deze avond over. Beperk daarom je winkel hart tot een paar straten, Wirdumerdijk, Nieuwestad, Kleine Kerkstraat, Peperstraat, Nauw, Kelders, Voorstreek en in mindere mate Sint JacobsstraatDat is in onze ogen de kern. Daar moet je al je kaarten op zetten en dat is al moeilijk genoeg. Daarom is het beleid ook van de CDA- fractie om vanuit de kadernota die nu voorligt daar de pri oriteit te leggen. Dat betekent dat de bereikbaarheid van dat gebied goed moet zijn, zowel met de auto door middel van een systeem van parkeerrouting en het parkeerbeleid, maar vooral door middel van openbaar vervoer. U kent ons standpunt ten aanzien van het openbaar vervoer, busroutes naar oostelijk en noordoostelijk Fryslan langs de Beurs, busroutes westelijk en noordwestelijk over Prins Hendrik straat, Zaailand, RuiterskwartierDaarmee verviel de nood zaak voor de Harmoniebrugmaar die discussie hebben wij gehad. Blad 27 Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997 Een ander element in dit geheel zijn de winkelstraten die eigenlijk fungeren als een aanlooproute, ik noem Kleine Kerkstraat en de Oosterstraat. Dat zijn zeer aantrekkelijke winkelstraatjes en die wandelroutes moet je handhaven. Dat betekent dat het van belang is dat bij de aanleg van de parkeergarages Oldehoofsterkerkhofmaar ook bij het Hoek- sterend er op tijd en voldoende vervangende parkeerruimte gecreëerd moet worden om daarmee omzetdaling van de Voor streek en de Kleine Kerkstraat te voorkomen, maar vooral om de functie van de binnenstad ook gedurende de bouw van de parkeergarages te behouden. Wij pleiten er sterk voor om de bouw van die parkeergarages naar voren te halen. Ten aanzien van het cultuurtoerisme liggen er gouden kan sen, de Nieuwe Steeg is daar een zeer sprekend voorbeeld van. Dat zul je dan ook steeds meer uit moeten bouwen en ook letterlijk vanuit de Nieuwe Steeg verder uit moeten gaan werken, BagijnestraatRaadhuisplein, Hofplein. Het noordelijk middenstadsdeel, Grote Kerkstraat en omgeving Grote Kerk, is eveneens natuurlijk een uniek stadsdeel met hoog geconcentreerde woningfuncties. Dat zal ook qua sfeer niet aangetast mogen worden. Overigens zijn wij heel erg benieuwd naar de op komst zijn de nota over het toerisme. Al jarenlang heeft de CDA- fractie daar naar gevraagd. De verwachtingen zijn dus nu ook heel erg hoog gespannen Nu blijkt dat de Harmoniebrug niet doorgaat zijn er toch andere financieringsstromen beschikbaar. Ik denk aan de De Boergelden. Mij is nog niet echt helder uit dit stuk waar die nu aan besteed kunnen worden. Het is mij sowieso nog niet erg duidelijk hoe een en ander nu verwerkt is, want dat stuk als zodanig hebben wij niet in de commissie gehad. Ik bedoel dat er zaken genoemd zijn die nu naar voren gehaald zouden kunnen worden, er zijn suggesties geleverd, ik ga ervan uit dat de zaken die hier nu zo staan en die onder de f 7 plus f 2 miljoen vallen so wieso worden uitgevoerd. Maar zijn wij er daarmee? Wij hebben gezegd dat het goed zou zijn om in de commissie op enkele detailpunten nog eens terug te komen. Hoe worden de NUON-gelden, die niet meer voor de Harmoniebrug beschik baar zijn, ingezet? Hoe komt het met de citybus? Hekwerken langs de gracht? Dat zijn allemaal zaken die nu worden aan gekondigd, maar allemaal qua uitvoering in de commissie te rug moeten. Het straatprofiel ben ik geen deskundige in, maar ook daar hebben wij in de commissie het onze van gezegd, namelijk dat je moet zeggen, akkoord met de keuze, alleen het zal een straatprofiel en een steenkeuze moeten zijn die niet die slijtage vertoont die er nu is. Ik heb begrepen van de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 14