Blad 26
Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997
zelfs grote moeite zal hebben, met een ordinaire baatbelas
ting
Rest mij nogmaals onze complimenten te maken voor deze hel
se klus als het gaat om de kadernota aan alle betrokken
ambtenaren en de begeleidende strategiegroep voor het pro
duceren daarvan.
Nog een korte opmerking als het gaat om wat de heer Beers
van de PAL/GL-fractie opmerkte voor wat betreft de iets wat
rebelse opmerking waar de jeugd dan nog wel zou moeten
zijn. Eén ding is duidelijk, de jeugd, waar ook, is natuur
lijk welkom in deze "Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rünom
bart"Natuurlijk zijn ze absoluut welkom in de hele stad,
er staat verder niets specifiek in genoemd, ook niet voor
de ouderen en ook niet voor de anderen mensen, zij horen
bij de mensen die in Leeuwarden komen winkelen, zowel uit
Leeuwarden als uit de omliggende regio en ze zijn van harte
welkom, dat weet ik zeker.
De heer Bilker: Der bart yn dizze stêd hiel wat rünom.
De kadernota Binnenstad is in onze ogen gewenst en noodza
kelijk, maar wij hadden die in juni al aangenomen. Er is nu
sprake van de eerste fasering en de financiering daarvan.
Wat ons betreft wordt er ook steeds duidelijker en meer sa
menhang gebracht in het beleid ten aanzien van de binnen
stad, dat bleek ook al uit een van de vorige agendapunten,
de Horecanota.
De binnenstad is erg kwetsbaar, het wonen in de binnenstad
is een doelstelling op zich, dat moet bevorderd worden,
maar vooral ook de winkelfunctie is van levensbelang. Als
de stad die functie verliest is de terugslag die je dan
krijgt niet gauw meer in te halen. Fractiegenoot Feenstra
sprak daar eerder deze avond over. Beperk daarom je winkel
hart tot een paar straten, Wirdumerdijk, Nieuwestad, Kleine
Kerkstraat, Peperstraat, Nauw, Kelders, Voorstreek en in
mindere mate Sint JacobsstraatDat is in onze ogen de
kern. Daar moet je al je kaarten op zetten en dat is al
moeilijk genoeg. Daarom is het beleid ook van de CDA-
fractie om vanuit de kadernota die nu voorligt daar de pri
oriteit te leggen. Dat betekent dat de bereikbaarheid van
dat gebied goed moet zijn, zowel met de auto door middel
van een systeem van parkeerrouting en het parkeerbeleid,
maar vooral door middel van openbaar vervoer. U kent ons
standpunt ten aanzien van het openbaar vervoer, busroutes
naar oostelijk en noordoostelijk Fryslan langs de Beurs,
busroutes westelijk en noordwestelijk over Prins Hendrik
straat, Zaailand, RuiterskwartierDaarmee verviel de nood
zaak voor de Harmoniebrugmaar die discussie hebben wij
gehad.
Blad 27
Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997
Een ander element in dit geheel zijn de winkelstraten die
eigenlijk fungeren als een aanlooproute, ik noem Kleine
Kerkstraat en de Oosterstraat. Dat zijn zeer aantrekkelijke
winkelstraatjes en die wandelroutes moet je handhaven. Dat
betekent dat het van belang is dat bij de aanleg van de
parkeergarages Oldehoofsterkerkhofmaar ook bij het Hoek-
sterend er op tijd en voldoende vervangende parkeerruimte
gecreëerd moet worden om daarmee omzetdaling van de Voor
streek en de Kleine Kerkstraat te voorkomen, maar vooral om
de functie van de binnenstad ook gedurende de bouw van de
parkeergarages te behouden. Wij pleiten er sterk voor om de
bouw van die parkeergarages naar voren te halen.
Ten aanzien van het cultuurtoerisme liggen er gouden kan
sen, de Nieuwe Steeg is daar een zeer sprekend voorbeeld
van. Dat zul je dan ook steeds meer uit moeten bouwen en
ook letterlijk vanuit de Nieuwe Steeg verder uit moeten
gaan werken, BagijnestraatRaadhuisplein, Hofplein. Het
noordelijk middenstadsdeel, Grote Kerkstraat en omgeving
Grote Kerk, is eveneens natuurlijk een uniek stadsdeel met
hoog geconcentreerde woningfuncties. Dat zal ook qua sfeer
niet aangetast mogen worden.
Overigens zijn wij heel erg benieuwd naar de op komst zijn
de nota over het toerisme. Al jarenlang heeft de CDA-
fractie daar naar gevraagd. De verwachtingen zijn dus nu
ook heel erg hoog gespannen
Nu blijkt dat de Harmoniebrug niet doorgaat zijn er toch
andere financieringsstromen beschikbaar. Ik denk aan de De
Boergelden. Mij is nog niet echt helder uit dit stuk waar
die nu aan besteed kunnen worden.
Het is mij sowieso nog niet erg duidelijk hoe een en ander
nu verwerkt is, want dat stuk als zodanig hebben wij niet
in de commissie gehad. Ik bedoel dat er zaken genoemd zijn
die nu naar voren gehaald zouden kunnen worden, er zijn
suggesties geleverd, ik ga ervan uit dat de zaken die hier
nu zo staan en die onder de f 7 plus f 2 miljoen vallen so
wieso worden uitgevoerd. Maar zijn wij er daarmee?
Wij hebben gezegd dat het goed zou zijn om in de commissie
op enkele detailpunten nog eens terug te komen. Hoe worden
de NUON-gelden, die niet meer voor de Harmoniebrug beschik
baar zijn, ingezet? Hoe komt het met de citybus? Hekwerken
langs de gracht? Dat zijn allemaal zaken die nu worden aan
gekondigd, maar allemaal qua uitvoering in de commissie te
rug moeten.
Het straatprofiel ben ik geen deskundige in, maar ook daar
hebben wij in de commissie het onze van gezegd, namelijk
dat je moet zeggen, akkoord met de keuze, alleen het zal
een straatprofiel en een steenkeuze moeten zijn die niet
die slijtage vertoont die er nu is. Ik heb begrepen van de