Blad 40
Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997
meentelijke stichtingen en BV's strijdig zijn met de wet en
dat de keuze hiervoor afbreuk doet aan de herkenbaarheid en
doorzichtigheid van de overheidsorganisatie. Zijlstra be
pleit voor het op afstand zetten van uitvoerende taken veel
meer gebruik te maken van commissies ex artikel 82. Wij
moeten duidelijk onderscheid maken tussen het op afstand
zetten van uitvoerende taken en marktconform werken. Waar
dat laatste de noodzaak/het doel is, ligt de oprichting van
een BV of NV voor de hand. In het geval van de oprichting
van de NV RTO staat onze fractie pal achter het raadsvoor
stel
Ten derde, bij uitbesteding van uitvoerende taken wordt re
gelmatig een bezuiniging uitgevoerd door alleen maar geld
beschikbaar te stellen voor bijvoorbeeld het aanstellen van
een Melkertbaan. Dat staat wat los van de NV RTO, maar het
is wel een teneur. Enerzijds past het in het beleid van ad
ditionele werkgelegenheid, anderzijds lijkt dit veel op de
handelwijze van het rijk om bij de decentralisatie van ta
ken naar gemeenten meteen maar een efficiencykorting toe te
passen. Mijn fractie zou graag over de genoemde thematiek
in de Commissie Bestuur en Middelen een fundamentele dis
cussie willen voeren.
Kortom, wij zijn voor dit voorstel, omdat het aan de crite
ria die wij gesteld hebben voldoet, maar over een aantal
thema's die daarmee annex zijn, dan denk ik met name ook
aan de komst van de derde tranche van de Algemeen wet be
stuursrecht, zouden wij nog wel eens nader van gedachten
willen wisselen en liefst op korte termijn.
De heer Van Olffen: Wij nemen vanavond een besluit dat ver
regaande gevolgen voor de afvalverwijdering in Leeuwarden
heeft. Maar dit voorstel voldoet volgens de PvdA-fractie
aan de veranderende rol van de gemeente als minder uitvoe
rend, maar meer realiserend en initiërend. Zoals wij in de
commissiebehandeling al hebben ingebracht moet het bedrijf
een redelijke vrijheid van opereren krijgen, mits er sprake
blijft dat het uitgangspunt van lagere tarieven ook wordt
gehaald. Wij begrijpen ook wel dat er op voorhand geen ga
rantie kan worden gegeven, gezien de vele ontwikkelingen op
het gebied van de afvalinzameling en verwerking. Maar het
moet mogelijk zijn om via deze constructie daadwerkelijk op
termijn tot lagere tarieven te komen. Deze vrijheid willen
wij met betrekking tot het vervullen van bestuursfuncties
ook aan het nieuwe bedrijf geven, zonder dat het ten koste
zal gaan van een zo groot mogelijke overheidscontrole op de
afvalinzameling. Er zal altijd een initiërende taak voor de
raad, ook in deze nieuwe constructie, zijn weggelegd.
Blad 41
Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997
Een onzekere factor is de totstandkoming van een CAO. In de
raadsbrief wordt de verwachting uitgesproken dat deze moge
lijk eind november zal worden vastgesteld. Is er al enige
duidelijkheid over een CAO?
Wij zijn het eens dat ondanks het ontbreken van een CAO er
moet worden doorgegaan met de verzelfstandiging met uitzon
dering van de effectuering van de overdracht van mensen en
middelen
Het doet ons ook goed in de raadsbrief te lezen dat er ken
nelijk de afgelopen tijd een langzaam opgebouwd positief
vertrouwen van het personeel is gegroeid in de voorgenomen
verzelfstandiging. Wij kunnen ons voorstellen dat het per
soneel de laatste tijd in grote onzekerheid heeft geleefd
over de toekomst. Dan is het goed om kennelijk te kunnen
vaststellen dat het vertrouwen aanwezig lijkt.
Ten slotte willen wij ons verzoek, in de commissiebehande
ling gedaan, herhalen om gedurende het eerste jaar de aan
deelhouder in de commissie te laten rapporteren wat er ge
beurt op het moment dat er voortgang is geboekt.
De heer Zwierstra: Wij zitten hier vanavond voor een be
langrijke beslissing, het verzelfstandigen van de Reini
ging, de vuilophaaldienst. De WD-fractie is voor die ver
zelfstandiging en heeft dat ook in de commissievergadering
al uitgesproken. Wij vinden het terecht dat wij op dit mo
ment overgaan tot de oprichting van lege NV, omdat nog on
voldoende duidelijk is wat er voor het personeel uitkomt in
het kader van de CAO, ik kom daar nog op terug.
Met betrekking tot het samenwerkingsverband met de afval-
sturing in de toekomst lijkt het mogelijk om hier op ter
mijn een provinciale NV te gaan stichten. Ik denk dat er
mogelijkheden zijn - de WD-fractie zal dat goed blijven
volgen - om hier te komen tot een samenwerkingsverband,
waar ook goede voorbeelden bekend zijn van andere nutsvoor
zieningen, die gezamenlijk eigenaar zijn van de 31 Friese
gemeenten. Ik hoef niet te zeggen waarop wij dan duiden.
Wij vinden dat de raamprestatie-overeenkomst een goede zaak
is, maar het moet een overeenkomst zijn die heel helder is
en die ook goed controleerbaar is. De WD-fractie zal er
jaarlijks goed op toezien dat dit ook inderdaad gebeurt.
Met betrekking tot de risico's vinden wij dat het heel goed
is dat in het stuk de risicoparagraaf is weergegeven. Een
punt daarvan wat nog extra aandacht vraagt, is het punt
waar eerder vragen over zijn gesteld met betrekking tot het
Europees aanbestedingsverhaalWij vinden dat daar zorgvul
dig mee moet worden omgegaan en vooral oppassen voordat de
definitieve stappen gezet worden.