Blad 40 Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997 meentelijke stichtingen en BV's strijdig zijn met de wet en dat de keuze hiervoor afbreuk doet aan de herkenbaarheid en doorzichtigheid van de overheidsorganisatie. Zijlstra be pleit voor het op afstand zetten van uitvoerende taken veel meer gebruik te maken van commissies ex artikel 82. Wij moeten duidelijk onderscheid maken tussen het op afstand zetten van uitvoerende taken en marktconform werken. Waar dat laatste de noodzaak/het doel is, ligt de oprichting van een BV of NV voor de hand. In het geval van de oprichting van de NV RTO staat onze fractie pal achter het raadsvoor stel Ten derde, bij uitbesteding van uitvoerende taken wordt re gelmatig een bezuiniging uitgevoerd door alleen maar geld beschikbaar te stellen voor bijvoorbeeld het aanstellen van een Melkertbaan. Dat staat wat los van de NV RTO, maar het is wel een teneur. Enerzijds past het in het beleid van ad ditionele werkgelegenheid, anderzijds lijkt dit veel op de handelwijze van het rijk om bij de decentralisatie van ta ken naar gemeenten meteen maar een efficiencykorting toe te passen. Mijn fractie zou graag over de genoemde thematiek in de Commissie Bestuur en Middelen een fundamentele dis cussie willen voeren. Kortom, wij zijn voor dit voorstel, omdat het aan de crite ria die wij gesteld hebben voldoet, maar over een aantal thema's die daarmee annex zijn, dan denk ik met name ook aan de komst van de derde tranche van de Algemeen wet be stuursrecht, zouden wij nog wel eens nader van gedachten willen wisselen en liefst op korte termijn. De heer Van Olffen: Wij nemen vanavond een besluit dat ver regaande gevolgen voor de afvalverwijdering in Leeuwarden heeft. Maar dit voorstel voldoet volgens de PvdA-fractie aan de veranderende rol van de gemeente als minder uitvoe rend, maar meer realiserend en initiërend. Zoals wij in de commissiebehandeling al hebben ingebracht moet het bedrijf een redelijke vrijheid van opereren krijgen, mits er sprake blijft dat het uitgangspunt van lagere tarieven ook wordt gehaald. Wij begrijpen ook wel dat er op voorhand geen ga rantie kan worden gegeven, gezien de vele ontwikkelingen op het gebied van de afvalinzameling en verwerking. Maar het moet mogelijk zijn om via deze constructie daadwerkelijk op termijn tot lagere tarieven te komen. Deze vrijheid willen wij met betrekking tot het vervullen van bestuursfuncties ook aan het nieuwe bedrijf geven, zonder dat het ten koste zal gaan van een zo groot mogelijke overheidscontrole op de afvalinzameling. Er zal altijd een initiërende taak voor de raad, ook in deze nieuwe constructie, zijn weggelegd. Blad 41 Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997 Een onzekere factor is de totstandkoming van een CAO. In de raadsbrief wordt de verwachting uitgesproken dat deze moge lijk eind november zal worden vastgesteld. Is er al enige duidelijkheid over een CAO? Wij zijn het eens dat ondanks het ontbreken van een CAO er moet worden doorgegaan met de verzelfstandiging met uitzon dering van de effectuering van de overdracht van mensen en middelen Het doet ons ook goed in de raadsbrief te lezen dat er ken nelijk de afgelopen tijd een langzaam opgebouwd positief vertrouwen van het personeel is gegroeid in de voorgenomen verzelfstandiging. Wij kunnen ons voorstellen dat het per soneel de laatste tijd in grote onzekerheid heeft geleefd over de toekomst. Dan is het goed om kennelijk te kunnen vaststellen dat het vertrouwen aanwezig lijkt. Ten slotte willen wij ons verzoek, in de commissiebehande ling gedaan, herhalen om gedurende het eerste jaar de aan deelhouder in de commissie te laten rapporteren wat er ge beurt op het moment dat er voortgang is geboekt. De heer Zwierstra: Wij zitten hier vanavond voor een be langrijke beslissing, het verzelfstandigen van de Reini ging, de vuilophaaldienst. De WD-fractie is voor die ver zelfstandiging en heeft dat ook in de commissievergadering al uitgesproken. Wij vinden het terecht dat wij op dit mo ment overgaan tot de oprichting van lege NV, omdat nog on voldoende duidelijk is wat er voor het personeel uitkomt in het kader van de CAO, ik kom daar nog op terug. Met betrekking tot het samenwerkingsverband met de afval- sturing in de toekomst lijkt het mogelijk om hier op ter mijn een provinciale NV te gaan stichten. Ik denk dat er mogelijkheden zijn - de WD-fractie zal dat goed blijven volgen - om hier te komen tot een samenwerkingsverband, waar ook goede voorbeelden bekend zijn van andere nutsvoor zieningen, die gezamenlijk eigenaar zijn van de 31 Friese gemeenten. Ik hoef niet te zeggen waarop wij dan duiden. Wij vinden dat de raamprestatie-overeenkomst een goede zaak is, maar het moet een overeenkomst zijn die heel helder is en die ook goed controleerbaar is. De WD-fractie zal er jaarlijks goed op toezien dat dit ook inderdaad gebeurt. Met betrekking tot de risico's vinden wij dat het heel goed is dat in het stuk de risicoparagraaf is weergegeven. Een punt daarvan wat nog extra aandacht vraagt, is het punt waar eerder vragen over zijn gesteld met betrekking tot het Europees aanbestedingsverhaalWij vinden dat daar zorgvul dig mee moet worden omgegaan en vooral oppassen voordat de definitieve stappen gezet worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 21