Blad 42 Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997 De vervolgprocedureWij vinden het van het grootste belang dat per 1 januari 1998 gestart wordt met de oprichting van een lege NV, maar pleiten er voor en vragen ook zo spoedig mogelijk te komen tot duidelijkheid wanneer het gaat om de CAO en duidelijkheid voor de medewerkers. Er is al gezegd, dat staat ook in de brief, dat er een positieve grondhou ding is vanuit de medewerkers. Wij willen graag dat dat zo blijft en pleiten er voor zo spoedig mogelijk tot afronding te komen op dit punt, opdat de medewerkers inderdaad kunnen beginnen aan het inhoudelijk starten van de verzelfstandig de NV. De heer DrewelOok de CDA-fractie is voorstander van de verzelfstandiging van de dienst. Wij zijn daar steeds voor geweest. Wij hebben in de commissie en in de begeleidings commissie ook ons standpunt naar voren gebracht. Wij zijn het eens met het feit dat nu de zaak voorlopig wordt over gedragen in een lege NV. Wij vinden de risico's die zijn genoemd in het raadsvoorstel aanvaardbaar, dat geldt ook voor de Europese aanbesteding. Op dit moment kan je gewoon niet verder kijken, naar onze mening. Dat die risico's er zijn, neemt niet weg dat wij hiermee instemmen. Wij denken dat deze NV- en BV-vorm uiteindelijk leidt tot lagere ta rieven, ook voor de burger. De heer Brinks (weth.): Eén centraal punt, het risico met Europese aanbesteding. Daar hebben wij in de commissie ook uitgebreid over gesproken. Mag je dat risico nemen of moet je het niet nemen. Wij hebben op basis van adviezen, die wij gekregen hebben en die eigenlijk ook nog dagelijks bin nenstromen, gemeend dat het een aanvaardbaar risico is en dat wij waarschijnlijk niet teruggefloten zullen worden als wij op deze manier met de verzelfstandiging omgaan en er voor zorgen dat de NV RTO een aanbestedende dienst is, zo dat wij dat over kunnen dragen. De woordvoerders van de verschillende partijen hebben ook gezegd dat het risico neembaar is, zoals de heer Jacobse zei. Anderen hebben gezegd dat zij menen dat het risico zo klein is dat zij dat kunnen aanvaarden. Wat dat betreft denk ik dat wij allemaal op dezelfde lijn zitten. Dat is het belangrijkste punt dat nog aan de orde kwam. De heer Jacobse vroeg naar het dividendbeleidIk heb in de commissie gezegd dat ik er weinig voor voel om nu vast te leggen om alle dividend die binnenkomt in de reserve van de afvalstoffenheffing te storten. Waarom ben ik daar niet voor? Omdat daarmee eigenlijk het budgetrecht van komende raden volledig wordt vastgelegd. Ik ben er voor dat het budgetrecht door de raad uitgeoefend wordt en in die zin elke raad bepaalt wat zij met het dividend doet. Je kunt Blad 43 Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997 natuurlijk zeggen dat je dat ook anders kunt regelen, je kunt het nu opnemen. Als een raad vindt dat het anders moet dan kunnen zij daar in ieder geval toe besluiten. Ik denk dat dit een handiger weg is. Ik heb ook al in de commissie gezegd dat onze bedoeling met de verzelfstandiging van RTO is dat wij daarmee er ook voor kunnen zorgen dat wij de ta rieven zo laag mogelijk kunnen houden. Als je dus een divi dend van een bedrijf krijgt en je gebruikt dat niet om de tarieven lager te maken, dan denk ik dat je met jezelf in tegenspraak bent. Dat voor wat betreft het storten in de Egalisatiereseve Afvalstoffenheffing van het dividend dat eventueel uitgekeerd zou kunnen gaan worden. In de APV, zegt mevrouw Inberg, staat dat er een zorg is voor de inzameling van klein gevaarlijk afval aan RTO. Zij zegt dat wij daar toch geen vergunning voor hebben. Voor de inzameling van KGA hebben wij inderdaad geen vergunning, die wordt door de provincie afgegeven, maar wij bepalen wel aan welke organisatie met een vergunning wij de inzameling opdragenOp dit moment is dat opgedragen aan ATF via de Regio Noord-Friesland. Hoe dat straks zal gaan, als de re gio's eventueel opgeheven worden, moeten wij straks maar over praten. De bedoeling hiervan is in feite dat je zou zeggen dat het zou moeten gaan om de coördinatie van de in zameling. En, voorzitter, als u mij toestaat om in de APV zo'n wijziging op te nemen, namelijk in de tekst zoals die verwoord staat in bijlage 1, op pagina 3 bovenaan, toe te voegen: 'De coördinatie van de inzameling, sortering, transport en opslag van milieugevaarlijke afvalstoffen als bedoeld enzdan is dat in ieder geval geregeld en dan is de intentie van zowel de D66-fractie alsook van het college helder verwoord. Het tweede waar mevrouw Inberg op duidde ging over de taak opdrachten die meegegeven worden aan RTO, ik zou eigenlijk moeten zeggen aan de NV Fryslan Miljeu, want zo zal het be drijf gaan heten. Zij zegt dat je daar eigenlijk iets bij moet zeggen in de zin van 'het bevorderen van het geschei den inzamelen, voor zover daarmee een werkelijk milieuren dement wordt gehaald en deze niet leidt tot een verhoging van de afvalstoffenheffing' Ik zou willen afraden om dat op te nemen in de Algemene plaatselijke verordening. Ik wil dat ook afraden omdat het eerste deel nog niet zo'n pro bleem is, maar vooral het tweede deel wel een probleem is. Wij hebben in de afgelopen periode steeds kunnen zien dat als je gescheiden gaat inzamelen, bijvoorbeeld middels twee bakken, zoals wij hier in Leeuwarden doen een grijze en een groene, je in ieder geval een extra investering nodig hebt om extra bakken aan te schaffen. Als je zegt dat het niet mag leiden tot een verhoging van de afvalstoffenheffing, dan zet je daarmee de taakopdracht, het bevorderen van ge scheiden inzameling, op slot. Ik zou mij eerder kunnen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 22