Blad 44
Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997
voorstellen dat wij in de contracten van jaar tot jaar ook
helder en nadrukkelijk kijken naar wat de voorstellen zijn
van de nieuwe NV met betrekking tot gescheiden inzameling.
Vinden wij dat die voorstellen een milieurendement opleve
ren en staat de kostenverhoging daarmee in balans of is er
een onbalans? Dan kun je tegen de NV zeggen dat dit een
stap te ver gaat. Je zou ook kunnen zeggen dat wij vinden
dat zij niet ver genoeg gaat en meer moet doen. Maar ik zou
er voor kiezen om dat in ieder geval via het contract te
regelen en zeker niet via de APV, zoals mevrouw Inberg dat
verwoord heeft.
De 10% die toegerekend wordt aan de BV voor wat betreft de
huur van het complex is op basis van de kosten die nu ge
maakt worden voor de inzameling van huishoudelijk afval in
relatie tot de kosten die gemaakt worden voor bedrijfsaf-
valinzameling en dat is 9:1. Vandaar dat wij 10% toerekenen
aan de BV
Ik denk dat de opmerkingen van de heer Meerdink meer op een
andere plek thuis horen.
De veranderende rol van de gemeente heeft de heer Van Olf-
fen over gesproken. Uitgangspunt moet zijn lagere tarieven.
Men heeft gezien dat wij in het oprichtingsdocument ook al
zeggen dat er in de eerste vier jaar in ieder geval 5% op
de inzameling van huishoudelijk afval moet worden bespaard.
Dat levert dus al, als het alleen maar om de inzameling
gaat, lagere tarieven op. Maar de heer Van Olffen heeft ook
al gezegd dat wij een aantal andere ontwikkelingen niet
kunnen voorzien. Dus of het in totaal in lager tarief wordt
kunnen wij niet garanderen, maar wij proberen wel de tarie
ven zo laag mogelijk te houden.
Het lijkt mij geen probleem om de aandeelhouder gedurende
het eerste jaar een aantal keren te laten rapporteren in de
commissie over hoe het verloopt en hoe het gaat. Dat lijkt
mij een goed idee.
Er is nog een opmerking gemaakt over het personeel. Wij
hebben in de commissie ook al aangegeven dat er meer ver
trouwen is bij het personeel en dat sommige personeelsleden
zelfs zeggen dat zij blij zijn dat zij bij deze club wer
ken. "Men heeft zelfs zoveel vertrouwen in ons dat wij mo
gen verzelfstandigen"Dat is een uitgangspunt waarmee ie
dereen kan werken.
Ik heb mijn opmerkingen gemaakt en ik kan in ieder geval
schoon door de poort
Blad 45
Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997
De heer JacobseHet zal duidelijk zijn dat wij niet tevre
den zijn met het antwoord van de wethouder over met name
het dividendbeleid. Hij spreekt over het budgetrecht van de
raad, maar dat vind ik zo'n gezocht argument. Op het moment
dat je dezelfde wethouder over het minimabeleid hoort spre
ken vindt hij het geen enkel probleem dat deze raad uit
spreekt dat gelden die in de toekomst ontvangen worden van
de minister aan dit onderwerp besteed moeten worden. Dat
tast het budgetrecht natuurlijk net zo goed aan. Het lijkt
mij dat het helder is dat mijn fractie het van het grootste
belang vindt dat deze raad uitspreekt dat dividenden, die
in de toekomst zullen worden ontvangen, in het Egalisatie
fonds worden gestort. Dat is ook de beste garantie dat de
tarieven laag blijven. Uiteraard laat het onverlet dat in
de toekomst ooit een raad anders kan beslissen. In het ver
leden zijn ook uitgaven uit het Egalisatiefonds gefinan
cierd zonder onze instemming, ook dat blijft uiteraard.
Maar de doelstelling moet helder zijn, dividenden uit deze
NV moeten ten goede komen aan de burgers in de vorm van
lastenverlaging en dat doen wij via het Egalisatiefonds Af
valstoffenheffing
Daarom wou ik de raad die uitspraak dan toch maar ontlok
ken, als ik die de wethouder niet kan ontlokken en dien ik
een motie in, die luidt als volgt:
De raad van de gemeente Leeuwarden,
aan de orde hebbende "Schoon door de poort"
spreekt uit
dat eventueel te ontvangen dividenden van de NV Fryslan
Miljeu NV zullen worden gestort in het Egalisatiefonds
Afvalstoffenheffing;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is ondertekend door mijzelf en de heer Stoker.
(De VoorzitterDe motie maakt onderdeel uit van de beraad
slagingen
Mevrouw Inberg: Ik ben blij dat voor wat betreft de APV de
KGA-vergunning zo opgenomen kan worden.
Voor wat betreft die huurovereenkomst en de 10% die ten
laste van de bedrijfsafvalstoffen op de huisvestingskosten
gaat drukken lijkt het ons wel goed dat wij in de gaten
kunnen houden wanneer op een gegeven moment die verhouding
wijzigt, wanneer bedrijfsafvalstoffen toch meer gebruik zou
maken van de huisvesting, het dan niet ten laste komt van
de huishoudelijke afvalstoffen. Dus dat de gezinnen in fei
te betalen voor het bedrijfsafval. Ik neem aan dat dat dan
terugkomt. Daar koppel ik dan even een vraag aan die ik in
mijn eerste termijn ben vergeten.
Wij hebben gevraagd om versterking van de controlerende rol
van de gemeenteraad middels een op te stellen procedure -
zoals het hier mooi staat - voor informatie-uitwisseling