Blad 44 Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997 voorstellen dat wij in de contracten van jaar tot jaar ook helder en nadrukkelijk kijken naar wat de voorstellen zijn van de nieuwe NV met betrekking tot gescheiden inzameling. Vinden wij dat die voorstellen een milieurendement opleve ren en staat de kostenverhoging daarmee in balans of is er een onbalans? Dan kun je tegen de NV zeggen dat dit een stap te ver gaat. Je zou ook kunnen zeggen dat wij vinden dat zij niet ver genoeg gaat en meer moet doen. Maar ik zou er voor kiezen om dat in ieder geval via het contract te regelen en zeker niet via de APV, zoals mevrouw Inberg dat verwoord heeft. De 10% die toegerekend wordt aan de BV voor wat betreft de huur van het complex is op basis van de kosten die nu ge maakt worden voor de inzameling van huishoudelijk afval in relatie tot de kosten die gemaakt worden voor bedrijfsaf- valinzameling en dat is 9:1. Vandaar dat wij 10% toerekenen aan de BV Ik denk dat de opmerkingen van de heer Meerdink meer op een andere plek thuis horen. De veranderende rol van de gemeente heeft de heer Van Olf- fen over gesproken. Uitgangspunt moet zijn lagere tarieven. Men heeft gezien dat wij in het oprichtingsdocument ook al zeggen dat er in de eerste vier jaar in ieder geval 5% op de inzameling van huishoudelijk afval moet worden bespaard. Dat levert dus al, als het alleen maar om de inzameling gaat, lagere tarieven op. Maar de heer Van Olffen heeft ook al gezegd dat wij een aantal andere ontwikkelingen niet kunnen voorzien. Dus of het in totaal in lager tarief wordt kunnen wij niet garanderen, maar wij proberen wel de tarie ven zo laag mogelijk te houden. Het lijkt mij geen probleem om de aandeelhouder gedurende het eerste jaar een aantal keren te laten rapporteren in de commissie over hoe het verloopt en hoe het gaat. Dat lijkt mij een goed idee. Er is nog een opmerking gemaakt over het personeel. Wij hebben in de commissie ook al aangegeven dat er meer ver trouwen is bij het personeel en dat sommige personeelsleden zelfs zeggen dat zij blij zijn dat zij bij deze club wer ken. "Men heeft zelfs zoveel vertrouwen in ons dat wij mo gen verzelfstandigen"Dat is een uitgangspunt waarmee ie dereen kan werken. Ik heb mijn opmerkingen gemaakt en ik kan in ieder geval schoon door de poort Blad 45 Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997 De heer JacobseHet zal duidelijk zijn dat wij niet tevre den zijn met het antwoord van de wethouder over met name het dividendbeleid. Hij spreekt over het budgetrecht van de raad, maar dat vind ik zo'n gezocht argument. Op het moment dat je dezelfde wethouder over het minimabeleid hoort spre ken vindt hij het geen enkel probleem dat deze raad uit spreekt dat gelden die in de toekomst ontvangen worden van de minister aan dit onderwerp besteed moeten worden. Dat tast het budgetrecht natuurlijk net zo goed aan. Het lijkt mij dat het helder is dat mijn fractie het van het grootste belang vindt dat deze raad uitspreekt dat dividenden, die in de toekomst zullen worden ontvangen, in het Egalisatie fonds worden gestort. Dat is ook de beste garantie dat de tarieven laag blijven. Uiteraard laat het onverlet dat in de toekomst ooit een raad anders kan beslissen. In het ver leden zijn ook uitgaven uit het Egalisatiefonds gefinan cierd zonder onze instemming, ook dat blijft uiteraard. Maar de doelstelling moet helder zijn, dividenden uit deze NV moeten ten goede komen aan de burgers in de vorm van lastenverlaging en dat doen wij via het Egalisatiefonds Af valstoffenheffing Daarom wou ik de raad die uitspraak dan toch maar ontlok ken, als ik die de wethouder niet kan ontlokken en dien ik een motie in, die luidt als volgt: De raad van de gemeente Leeuwarden, aan de orde hebbende "Schoon door de poort" spreekt uit dat eventueel te ontvangen dividenden van de NV Fryslan Miljeu NV zullen worden gestort in het Egalisatiefonds Afvalstoffenheffing; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is ondertekend door mijzelf en de heer Stoker. (De VoorzitterDe motie maakt onderdeel uit van de beraad slagingen Mevrouw Inberg: Ik ben blij dat voor wat betreft de APV de KGA-vergunning zo opgenomen kan worden. Voor wat betreft die huurovereenkomst en de 10% die ten laste van de bedrijfsafvalstoffen op de huisvestingskosten gaat drukken lijkt het ons wel goed dat wij in de gaten kunnen houden wanneer op een gegeven moment die verhouding wijzigt, wanneer bedrijfsafvalstoffen toch meer gebruik zou maken van de huisvesting, het dan niet ten laste komt van de huishoudelijke afvalstoffen. Dus dat de gezinnen in fei te betalen voor het bedrijfsafval. Ik neem aan dat dat dan terugkomt. Daar koppel ik dan even een vraag aan die ik in mijn eerste termijn ben vergeten. Wij hebben gevraagd om versterking van de controlerende rol van de gemeenteraad middels een op te stellen procedure - zoals het hier mooi staat - voor informatie-uitwisseling

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 23