Blad 50 Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997 De heer Feenstra: De CDA-fractie is blij dat ons voorstel, om evenementen op zondagmorgen pas na twaalf uur plaats te doen vinden, is overgenomen. Op zich zijn wij er natuurlijk niet gelukkig mee, maar wij zeggen heel eerlijk dat wij niet alleen de dienst uitmaken en wij moeten ook een ander zijn standpunten respecteren. Dit ook naar aanleiding van wat de voorzitter bij het vragenhalfuurtje antwoordde. Wij kunnen geen dwang opleggen naar eenieder, maar zijn toch blij dat dit punt opgenomen is. Wat niet opgenomen is, is dat wij de decibels vijf lager zouden willen hebben, helaas. De heer Brinks (weth.): Behalve de fracties van GPV/RPF/SGP en NLP stemt eigenlijk iedereen in met deze nota. Ik hoor instemmende geluiden en dan is dit toch ook een soortement van evenement binnen een inrichting, alhoewel wij geen ge luidsoverlast veroorzaken. Hoe zit het bij de horecagelegenheden? Je zegt van 70, 65 en 60 dB(A) en 60 dB(A) mag het ook vs nachts zijn, maar na 23.00 uur sta je helemaal geen geluidsoverschrijding meer toe. De heer Jacobse vraagt of je het dan niet onmogelijk maakt voor horecainstellingen om dit soort evenementen te organiseren. Wij denken juist niet. Wij denken door normen te stellen dat men weet waar men aan toe isDan kan er ook gehandhaafd worden op basis van die normen. Daarom hebben wij ze ook opgesteld. Wat was nu het probleem met vorige normen? Die waren zo laag dat je dan eigenlijk helemaal geen evenementen kon organiseren. Dan moet je je aanpassen aan wat toch redelijk is en wat ook een bescherming geeft aan de mensen in de omgeving, want zij weten ten minste nu waar zij aan toe zijn. (De heer JacobseWanneer komen de meeste klachten over geluidsoverlast? Komen die voor 23.00 uur of komen die na 2300 uur?) Ik denk door middel van dit beleid dat wij ook werkelijk kunnen handhaven en dat zullen wij ook zeker doen. Dan gaat het er niet om wanneer de meeste klachten komen, maar dan gaat het om wanneer je handhaaft en wanneer je niet handhaaft. Handhaven doe je op het moment dat je een overtreding constateert. Of het nu voor 23.00 uur of na 23.00 uur is, dat maakt helemaal niet uit. Er wordt dan dus gehandhaafd als er een overtreding geconstateerd wordt. De opvatting van de heer Stoker ten aanzien van de versto ring van de zondagsrust heeft hij ook in de commissie naar voren gebracht. Ik heb toen ook gezegd dat ik dat respec teer, maar dat wij het als college niet volgen. De heer Zwierstra zegt dat je de handhaving en controle in plaats van incidenteel eigenlijk structureel zou moeten doen, dat zou je regelmatiger moeten doen. Als wij daar ex tra geld voor zouden krijgen, want er wordt niet alleen op Blad 51 Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997 geluid gecontroleerd, er wordt ook op andere dingen gecon troleerd, dan zouden wij ook regelmatiger kunnen controle ren. Maar ik zou er niet voor zijn om met geluidsmeters de hele dag en nacht door de stad te lopen om te kijken of er overtredingen begaan worden. Dan kun je dat beter inciden teel en steekproefsgewijze doen. Dan kan het met de be staande middelen gebeuren. De heer Zwierstra: Toch nog even over de handhaving. Het gaat er mij niet om dat er extra geld beschikbaar moet wor den gesteld voor nieuwe formatieplaatsen, ik heb gevraagd of het niet mogelijk is door prioriteitsstelling tot het zelfde resultaat te komen. De heer Brinks (weth.)Het antwoord daarop is dat de prio riteiten zodanig gesteld zijn dat wij kunnen uitvoeren en kunnen handhaven wat uitgevoerd, gehandhaafd en gecontro leerd moet worden. Een nadere prioritering zou betekenen dat wij een aantal taken die wij nu uitvoeren en die ook noodzakelijk zijn niet meer zouden kunnen uitvoeren. Met andere woorden het antwoord is nee. (De heer FeenstraBe doelt de wethouder hier misschien het parkeerbeleid mee dat dan minder uitgevoerd kan worden of levert dat meer op?) De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w., met de aantekening dat de leden van de fracties van NLP en GPV/RFP/SGP geacht willen worden te hebben tegengestemd. Punt 18 (bijlage nr. 180) De Voorzitter: Aan de orde is Gemeentelijk Rioleringsplan 1997-2001. De heer Jacobse: Op 9 december j.l. mochten wij een memo ontvangen, ik acht het relevant daar eerst wat over te zeg gen U zegt in het memo dat in de wijze waarop ik de cijfers ge bruik het onderling verband ontbreekt, de cijfers worden uit het verband gehaald, uit de resultaten zijn geen con clusies te trekken. Vervolgens gaat de schrijver van het memo nog even door met wat denigrerende opmerkingen over inflatiecorrectie etc. Ik heb mij daar boos over gemaakt

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 26