Blad 72 Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997 haar strijd tegen het bestrijden van de werkloosheid veel meer instrumenten geeft dan wij voordien hadden, waarbij het heel goed is dat het accent heel erg verlegd is naar scholing en dat daarmee ook de mogelijkheden van uitstroom worden vergroot. Dus op zichzelf is de Wiw geen slechte wet Dan even de informatie van onze eigen onderhandelaars, die is vanmiddag bij ons binnengekomen. De ultimatums zijn van middag ook pas afgelopen, dus eerder kon het ook niet. Onze delegatie schrijft dat bij het weer opstarten van het over leg over een CAO Wiw de VNG voor ons de kosten van de door de bonden opgestelde loonopbouw doorgerekend hebben. Door de AbvaKabo en de CFO waren op onderdelen verschillende voorstellen ingediend. Ik citeer even uit het stuk, want ik kan het niet sneller vertellen. *De rekenexercitie heeft ertoe geleid dat onzerzijds geconstateerd is dat de eisen van de AbvaKabo de financiële spankracht van de gemeenten zodanig overtrof dat onderhandelen met als uitgangspunt hun voorstel niet tot resultaat zou kunnen leiden. Het verschil tussen de kosten van het AbvaKabo-voorstel en de reële mo gelijkheid van de gemeente bleek minimaal rond de f 80 mil joen te liggen, alleen al over het jaar 1998.' Daar ziet u dus de meningsverschillen. Het verschil met het voorstel van het CFO was kleiner, maar ook daarvan zouden de kosten direct en zeker op termijn veel meer bedragen dan de reële mogelijkheden voor gemeen ten. Bij de genoemde berekeningen van zowel AbvaKabo als CFO waren nog niet de kosten van een pensioenvoorziening meegenomen. Dat moet je er dus nog eens bij optellen. Vervolgens heeft de onderhandelingsdelegatie - dat voor uw informatie - in een uiterste poging om toch een resultaat te bereiken, een voorstel gedaan dat feitelijk als eindbod te karakteriseren was, dat zelf hoger was dan de voor 1998 begrote ruimte. In dat bod was een perspectief op 120% van het minimumloon inbegrepen, differentiatie in doorgroei in een te creëren loonschaal en een pensioenvoorziening. He laas is ook dit bod uiteindelijk door de bonden afgewezen, met als gevolg dat de onderhandelingen wederom door de bon den zijn afgebroken. Door de bonden zijn inmiddels ultima tums gesteld die aflopen op maandag 15 december, dat was vanmiddag om 12.00 uur. Die ultimatums komen er kort gezegd op neer dat er alsnog tegemoet gekomen moet worden aan de eerdere voorstellen. U begrijpt dat van de kant van de ge meenten daar niet op ingegaan is, omdat zij dat niet kon den. Vervolgens wil ik u niet onthouden dat er met klem aan ons, dat wil zeggen de gezamenlijke gemeenten, geadviseerd wordt om de uiterste terughoudendheid te betrachten in het zelfstandig voeren van onderhandelngen en in ieder geval niet onderhandelingen te gaan voeren over onderwerpen die in paragraaf 4 staan (ik zal u het stuk toesturen, dan kunt u die onderwerpen lezen)Met andere woorden, wij worden Blad 73 Verslag van de raadsvergadering van 15 december 1997 uitdrukkelijk gevraagd om niet als individuele gemeente de gezamenlijkheid van de gemeenten in de onderhandelingen te doorbreken. Ik zou de raad willen vragen om daarmee in te stemmen. Ik denk dat de kansen om alsnog tot een CAO te ko men uiterst miniem worden als gemeenten los van elkaar op individuele basis met banenpool of nieuwe Wiw-organisaties zouden gaan onderhandelen met de bonden. Bovendien als wij dat zouden doen dan denk ik dat er verschillen zouden komen in de beloning van banenpoolersDat betekent dat een Wiw- er in Leeuwarden meer of minder zou gaan verdienen dan in Heerenveen of waar dan ook. Ook dat zouden wij absoluut niet willen. Bovendien zijn er natuurlijk ook nog wat fi nanciële risico's voor de gemeenten aan verbonden als je dat zelf gaat doen en maak je het ook het rijk gemakkelijk. Als ik terug kijk naar de motie zoals die ingediend is, dan zegt die heel nadrukkelijk dat wij al die dingen absoluut niet willen. Wij willen dus niet als individuele gemeente overleg voeren, wij willen ook niet de onderhandelingen frustreren. In hoeverre deze motie dat in het verwachtings patroon van banenpoolers zal doen, moeten wij maar afwach ten. In ieder geval kan ik namens het college zeggen dat wij op zichzelf geen moeite hebben om deze mening namens de raad kenbaar te maken bij de leden van de Tweede Kamer, maar u moet zich realiseren dat de wet is aangenomen en dat de discussie dus niet open is. Het is op dit moment de ver antwoordelijkheid van de gemeente, niet die van mij of die van het college, maar de verantwoordelijkheid van u als het voltallig gemeentebestuur. Ik denk dat ik dat erover kan zeggen. In de motie bij het vierde streepje wordt gesproken over de verantwoordelijk heid van het rijk voor een banenpoolregeling, in feite heb ben wij het over de Wiw-regelingMaar dat doet aan de in tentie van de motie denk ik verder niets af. De Voorzitter: Ik denk dat de essentie van de motie is de kracht van de hoofdintentie en de wijze waarop het college er op reageert. Het lijkt mij niet nodig om de tekst te veranderen. Het college voert dit uit. De motie van de fracties van PvdA, CDA, VVD, D66 en PAL/GL wordt aangenomen met 32 tegen 3 stemmen. Tegen stemden de leden van de fracties van NLP en GPV/RPF/SGP. De Voorzitter: Ik sluit de vergadering en wens u een goede j aarwisseling De Voorzitter sluit om 23.45 uur de vergadering.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1997 | | pagina 37